חודש ניסן

 

 

שלום לכולם

ראש חודש ניסן מוצא את החברה הישראלית ימים ספורים לאחר תום סערת הבחירות. אבל אחרי הסער הגדול, ממשיכים ימי החול. אזרחי ישראל בלי הבדל דת, גזע, מין ועמדה פוליטית ממשיכים לעסוק בעבודות מועילות שבונות את עתיד החברה הישראלית. ובחוץ גם האביב לא מתחשב: השמש זורחת, החרקים מזמזמים את שיא הפריחה, ושדות החיטה מבשילים לקראת הקציר.

לאחר חציית הירדן, חגגו בני ישראל חג פסח ראשון בערבות יריחו. מאותו החג חדלו לקבל את המן, והחלו לאכול מתבואת הארץ. היציאה מעבדות הושלמה, והחל פרק חיים ריבוני של עם בארצו. אבל החירות וריבונות אינן מובטחות, ועל מנת לקיים אותן, יש לזכור את יציאת מצרים. לכן, בחג הפסח אנו מספרים ביציאת מצרים. אחד הציווים הבולטים בחג הוא "והגדת לבנך" - ללמד את בני הארץ, שלא הכירו את מציאות השיעבוד, שחירותם אינה מובנת מאליה.

סיפור יציאת מצרים הוא סמל יהודי עתיק של יציאה מעבדות לחירות. כשהחל הרצל לעסוק ברעיון הציוני, מייד השווה אותו ליציאת מצרים חדשה, בטכנולגיה של העידן החדש. ברומן "תל-אביב" (אלטנוילנד), הוא מתאר ליל סדר בטבריה: לאחר קיום הסדר המסורתי (במלואו!), מתכנסים החוגגים ומאזינים לתיאור מהלך ההגשמה של בניית החברה הציונית החדשה. בכך הם ממשיכים את המסורת המתוארת בהגדת הפסח, לספר ביציאת מצרים כל אותו הלילה. סיפור יציאת מצרים המודרנית האישי שלנו, של משפחותיו, יכול לחדש את ליל הסדר שלנו, ולהוסיף לו משמעות ישנה-חדשה.

חג חירות שמח!

אבשלום וצוות שיטים

 

~~~

 

 

מתוך ליל הסדר ברומן "אלטנוילנד" מאת בנימין זאב הרצל:

אנו קוראים היום בהגדתנו המעשה בחכמים שהיו מסובין בבני ברק והיו מספרים ביציאת מצרים כל אותו הלילה. אנחנו צאצאי ר' אליעזר, ר' יהושע, ר' אלעזר בן עזריה, ר' עקיבא ור' טרפון. וזה ליל בני ברק שלנו. הישן חפץ ללבוש צורה חדשה. בתחילה נגמור את הסדר כחוק אבותינו מעולם, ואחרי כן תופיע העת החדשה בתמונתה. עוד הפעם היתה מצרים ועוד הפעם יציאה טובה.

  

 ~~~

 

פריחת אביב

 

המלצות טיולים

 

~~~


כי הנה הסתיו עבר / שיר השירים

 כי הנה הסתיו עבר
הגשם חלף הלך לו
התאנה חנטה פגיה
והגפנים סמדר
הנה הנה
הסתיו עבר לו
הניצנים נראו בארץ
עת הזמיר הגיע.  


להאזנה לשיר


 ~~~

הגדת פסח קיבוצית - נוסח סדר פסח כפי שעוצב בקהילות הקיבוציות בשנות ה-30 של המאה ה-20 
 

לפרטים ולרכישה  

 

 

ליצירת קשר והצטרפות לרשימת התפוצה לחץ כאן!

 
 
שתף בפייסבוק

המועד הקרוב: פסח

פסח

 

 

וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל יְהוֹשֻׁעַ, הַיּוֹם גַּלּוֹתִי אֶת חֶרְפַּת מִצְרַיִם מֵעֲלֵיכֶם; וַיִּקְרָא שֵׁם הַמָּקוֹם הַהוּא גִּלְגָּל, עַד הַיּוֹם הַזֶּה. וַיַּחֲנוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל בַּגִּלְגָּל; וַיַּעֲשׂוּ אֶת הַפֶּסַח בְּאַרְבָּעָה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ, בָּעֶרֶב - בְּעַרְבוֹת יְרִיחוֹ. וַיֹּאכְלוּ מֵעֲבוּר הָאָרֶץ, מִמָּחֳרַת הַפֶּסַח - מַצּוֹת וְקָלוּי: בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה. וַיִּשְׁבֹּת הַמָּן מִמָּחֳרָת, בְּאָכְלָם מֵעֲבוּר הָאָרֶץ, וְלֹא הָיָה עוֹד לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל מָן; וַיֹּאכְלוּ מִתְּבוּאַת אֶרֶץ כְּנַעַן, בַּשָּׁנָה הַהִיא.

יהושע, ה'

 ~~~

חג הפסח הוא חג האביב, בקצה שיא הפריחה, ורגע לפני שמצהיב ונקצר

קצר פה כל כך האביב / דוד גרוסמן

 

יש רגע קצר בין אדר לניסן

שהטבע צוהל בכל פה

הוא שופע חיים

שיכור ומבושם -

איך שיופי יכול לרפא!

 

נסער ומשולהב ומתיז

ניצוצות -

אך עוד רגע ייבּול ויצהיב

כי הנה בשוליו כבר הקיץ ניצת -

קצר פה כל כך האביב.

 

קצר וחטוף ושובר את הלב

לחשוב שהוא תכף ידעך

מבטו רק נפקח

אך התחיל ללבלב -

רק ניתן לי ותכף נלקח.

 

אביב עול-ימים וסוער

וסופו-

כבר כתוב בעלי ניצניו,

אבל הוא מסתחרר

כפרפר במעופו,

וכמוהו-נצחי בעיניו.

 

קצר וחטוף ושובר את הלב

לחשוב שהוא תכף ידעך

מבטו רק נפקח

אך התחיל ללבלב -

רק ניתן לי ותכף נלקח.

 

ואת ואני היודעים

ונורא הדבר שרק הוא לא -

עד כמה קצרים החיים,

החיים הקצרים שניתנו לו.

 

נדיב ונסער ומכאיב

קצר פה כל כך

האביב.

 

  
~~~
לקראת חגי האביב, הזמינו ממוצרי המכון:
 

 
"רביעיות חגים" - משחק המכיל 13 רביעיות קלפים של חגי ישראל

 לפרטים ולרכישה

מארז  "משפחג" - חוברות לעריכת אירועי חג במשפחה 

 לפרטים ולרכישה

מכון שיטים, ארכיון החג הקיבוצי - בית היוצר להתחדשות התרבות היהודית והחברה בישראל 
 קיבוץ בית השיטה, 1080100, טלפון: 04-6536344 פקס: 04-6532683
מכון שיטים ע”ר מס. עמותה 58-0459212
 
chagim@bethashita.org.il