.לכבוד משתתפ/ת יקר/ה, אנו שמחים לשלוח אליך את חוברת התקצירים של הכנס: עקרונות יסוד בהדרכת הורים שהשתתפת בו ב - 29 באפריל, 2015, י' באייר, התשע"ה שמחנו לארח אותך, ומקווים לראותך גם בכנסים הבאים אנחנו מבקשים להודות למנחה, אנאבלה שקד, ולצוות המרצים: אנאבלה שקד, ד"ר אבי מרדלר, ד"ר טוביה זקהם וחגית האוזר, על שלקחתם חלק בכנס המרתק והעשרתם אותנו בידע שלכם. היה לנו לעונג!
לשרותך, | ||
---|---|---|
![]() | ||
עקרונות יסוד בהדרכת הורים חוברת תקצירים משתתפ/ת יקר/ה שלום רב, ההרצאות שבחרנו להציג בפניך ובפני יתר באי הכנס נועדו לשקף את המגוון הרחב והעשיר של העשייה שמתבצעת בשטח בתחום זה, בארץ וגם בעולם, ולאפשר חשיפה ונגישות אל ההיבטים השונים שלה והתכנים המרתקים. הכנסים שלנו בנויים באוריינטציה מעשית, יישומית, פרקטית, ונועדו להעניק ולפתוח כלים ממשיים לעבודה ולפרקטיקה. אנו תקווה שהצלחנו לתת לך טעימה ממגוון גישות, שיטות ודעות, ושבכל אחת מהן הצלחת למצוא את המעט או ההרבה, לאמץ, לקחת ולהפוך לשלך, במטרה להעשיר את ארגז הכלים ולפתוח אפיקים חדשים ונוספים. הכנסים של Family-care, מבית אמציה הוצאה לאור, מיועדים לכל מגוון המומחים והמטפלים בתחום בריאות הנפש, העצמה רגשית, אימון אישי לצמיחה והצלחה, התמודדות עם הפרעות כגון הפרעת קשב וריכוז, התמודדות עם תסמונות שונות ומצבי חיים מאתגרים, הדרכה וליווי של הורים ועוד, כל זאת ברמת הפרט, המשפחה והקבוצה, בילדים, מתבגרים ומבוגרים, כולל בין היתר: פסיכולוגים, פסיכיאטרים, רופאים, קלינאי תקשורת, עו"סים, מאמנים משפחתיים, מאמנים בהפרעות קשב, מרפאים בעיסוק, מטפלים באומנויות, יועצים חינוכיים, הורים ומתעניינים. אם שכחנו מישהו, אנא אל תעלבו אלא הודיעו לנו. נשמח לעדכן את הרשימה, כולם חשובים וכולם עוסקים בעבודת קודש! **** אם חוברת זו התגלגלה לידיך אף כי אינך מנוי/ה על רשימת הדיוור שלנו, נשמח לצרפך. מרגע העדכון תוכל/י לקבל מאיתנו מידע שוטף על הפעילויות הבאות שלנו. ניתן להסיר את השם מרשימת הדיוור בכל עת, בלחיצת כפתור. להרשמה לחצו כאן:
Family-Care מבית אמציה הוצאה לאור הוא ארגון שהוקם במטרה להנגיש ולהפיץ ידע מקצועי מתקדם, חדשני ויישומי, פרי פיתוח של אנשי מקצוע מהמובילים בתחומם בארץ ובעולם, לאנשי מקצוע מתחומי הטיפול השונים, באמצעות כנסים, סדנאות וספרות מקצועית. לכל שאלה או בירור אנחנו עומדים לשרותך אמציה כהן, מייל - amazia@netvision.net.il טל' 052-8087052
Family-Care
|
||
עקרונות יסוד בהדרכת הורים האם טיפול בילדים יכול להיות אפקטיבי ללא יצירת שינוי בגישה או בהתנהגות ההורים? התשובה היא – לא. הדרכת הורים היא חלק בלתי נפרד בטיפול בילדים: אלברט איינשטיין אמר, "הפתרון לבעיות לא בא מהדפוס שיצר אותן". כמטפלים, עלינו לתרום לשינוי דפוסים הוריים שאינם תורמים להתפתחות תקינה ולרווחה נפשית של ילדיהם. בכנס הנוכחי, נלמד כיצד לראות בהורים משאב חיוני להצלחת הטיפול, וכיצד לרתום אותם לשינוי של דפוסים לא מועילים והחלפתם בדפוסים יעילים, בונים ומצמיחים. בעזרת מרצים ומומחים מהשורה הראשונה, נסקור מהם עקרונות היסוד בהדרכת הורים כחלק אינטגרלי בטיפול בילדים, ונלמד כלים אפקטיביים לתפקוד הורי מיטיב: התקשרות בטוחה, יצירת גבולות, פיתוח הזהות והדימוי העצמי של ילדים, וכלים ייחודיים להורים של ילדים עם הפרעות קשב וריכוז. הכנס מיועד לכל מגוון המומחים והמטפלים בילדים והוריהם, כולל בין היתר: פסיכולוגים, פסיכיאטרים, קלינאי תקשורת, פסיכולוגים חינוכיים, עו"סים, מאמנים משפחתיים, מרפאים בעיסוק, יועצים חינוכיים, מטפלים באמנויות, רופאי ילדים, צוותים חינוכיים בבתי ספר, הורים ומתעניינים. |
||
עקרונות יסוד בהדרכת הורים - התפיסה ההוליסטית זיהוי עוצמות משפחתיות לצד "תקלות", תיעדוף תחומי הדרכה לפי חשיבות, ודרכים לספק הדרכת הורים שהיא גם מאתגרת וגם מעודדת, על בסיס תפיסה מערכתית הוליסטית של הילד במשפחה. מרצה – אנאבלה שקד MA MCC, פסיכותרפיסטית מדריכה, פסיכודרמטיסטית, מדריכת הורים בכירה, מייסדת ביה"ס לפסיכותרפיה במכון אדלר ומרצה בו, חוקרת, מרצה בינלאומית ויוצרת המדריך המעשי, והמדריך המתקדם להורה העסוק. האם טיפול בילדים יכול להיות אפקטיבי ללא יצירת שינוי בגישה או בהתנהגות ההורים? לדעתי, התשובה היא - לא. הדרכת הורים צריכה להיות חלק אינטגרלי בטיפול בילדים, ומטפלים צריכים לרכוש השכלה ספציפית בתחום ולא להסתמך רק על ניסיונם האישי או האינטואיציות שלהם. אלברט איינשטיין אמר, ש"לא נוכל לפתור את הבעיות שלנו עם אותה חשיבה שהשתמשנו כשיצרנו אותם". הורים הם חלק מהבעיה שהביאה את הילד לטיפול, ולכן הם יכולים להיות חלק מהפתרון. בהרצאה למדנו כי חשוב לראות בהורים משאב חיוני להצלחת הטיפול. נקודות מרכזיות: עלינו לזהות את נקודות החוזק ההוריים/משפחתיים ולטפח אותן. להוקיר את ההורים על כך שמביאים את הילדה לטיפול, ולהוריד את רמת האשמה והחרדה שלהם. לא לאבד אמפטיה להורים, חשוב להתייחס לכל מטופל (לא רק ילדים) כחלק ממערכת, ודאגתנו צריכה להיות נתונה לכל המערכת. לאף אחד לא יהיה טוב אם לסובבים שלו רע. עלינו לזהות דפוסי התנהגות מוטעים, ולהעניק תמיכה והדרכה. עלינו להוקיר כל שינוי לטובה ולהדגיש שזה מאוד קשה להשתנות. עלינו להתנהג כג'י פי אס: לחשב מסלול חדש כשטועים, בלי להתעסק במי פישל ולמה. עלינו לאמץ גישה שאינה ביקורתית או מאשימה. גם ההורה הוא הלקוח שלנו. חמשת הגורמים שעינו להתמקד כשאנחנו מדריכים הורים
לסיום, ניתנו שבעה כלים שמשפרים באופן משמעותי את העשייה ההורית: שיתוף, התייעצות, בקשת עזרה, עידוד, אימון, פיתוח תחושה חברתית ושימוש בתוצאות הגיוניות.
מידע נרחב על כל התיאוריה והכלים ניתן למצוא בסדרות המארזים של אנאבלה שקד: המדריך המעשי להורה העסוק והמדריך המתקדם להורה העסוק לפרטים נוספים לחצו על התמונה
על המרצה – אנאבלה שקד MA MCC, פסיכותרפיסטית מדריכה, פסיכודרמטיסטית, מדריכת הורים בכירה, מייסדת ביה"ס לפסיכותרפיה במכון אדלר ומרצה בו, חוקרת, ומרצה
|
||
עידוד להורה, עידוד לילד הורות בין מסלולי יחסים: ההורות כתפקיד - לבנות לילד זהות נפרדת, מול ההורות האמוציונלית - לייצר תיקון רגשי לחוויות הילדות של ההורה. התייחסות להיבטים שונים של מודעות ודרכים ליצור דיאלוג אישי ובינאישי מעודד ומצמיח בין ההורים לילדיהם ובתוך המשפחה מרצה - ד"ר אבי מרדלר, פסיכולוג קליני ומרצה בכיר במכון אדלר, חוקר תהליכי מודעות ביחסי אדם עם עצמו ועם הזולת. גידול ילדים לעצמאות אחראית מתורגם מהכח לפועל דרך פיתוח יכולתם ליצור להם חיים בעלי משמעות וערך ודורש מההורים לפתח תשתית יחסים וגישה הורית – הורות כתפקיד. הורות כתפקיד היא אתיקה הורית המפתחת אצל הילד את היכולת לנוע מתלות לעצמאות ואת היכולת לגלות את "מי שהוא", מימוש הפוטנציאל של תכונות יכולות ורצונות הייחודיים הטמונים באישיותו. אמר חליל ג'ובראן: ילדכם אינם ילדכם כי אם געגועיכם אל החיים. תנו לילדכם את אהבתכם אך לא את מחשבותכם כי פניהם אל המחר לשם תוכלו לבוא רק בחלומותיכם. לגדל ילד דרך מתן לגיטימציה לאפשר לו להיות יותר הוא ופחות אתה וגם לפתח בו יכולת של אוטונומיה נפשית המאפשרת לו להסתדר בלעדיך כהורה, מתנגש עם הכמיהה הרגשית שהילדים יהיו קרובים אלינו פיזית ודומים לנו רגשית ונפשית. על ההורה, בהורות כתפקיד, לוותר על הרצון לתיקון מחוויות הילדות שלו דרך הילדות של ילדיו בנוסח: "איזה ציון הבאת לי". לעמוד במחויבות הורית זו דורשת מההורה לפתח לעצמו חיים שהם בעלי משמעות וערך. כאשר הורה מראה לילדו שיש לו גם חיים בנפרד ממנו, ושיש לו חיים שהוא מוגשם דרכם והם משמעותיים עבורו, הוא בכך מעודד את הילד שכדאי להיות מבוגר, כי החיים הבוגרים מאפשרים יכולת של בחירה ויכולת להביא לידי ביטוי את מי שאתה וליצור לעצמך תשתית המתאימה ליכולות שלך, לרצונות שלך ולבחירות שלך. כמו כן, הנפרדות הסובייקטיבית שההורה מדגים לילד נותן לגיטימציה גם לאחרות הקיימת בינינו ועוזרת לפתח מערכת יחסים שהיא מערכת יחסית הדדית ולא סימטרית. מערכת יחסים הדדית לא סימטרית יחד עם מתן לגיטימציה לחיות חיים המבוססים על בחירות סובייקטיביות, מאפשרת פיתוח של כבוד לשוני והדגמה מהכח לפועל שכדאי להיות בוגר כי חיים בוגרים הם מקום המאפשר בחירה ומימוש עצמי.
|
||
התפקיד והתפקוד ההורי בגיבוש הזהות והערך העצמי התפקוד ההורי בגיבוש הדמוי העצמי של ילדים ומתבגרים למול שטף המידע הבלתי פוסק בסביבת החיים. "איך ומה" כתשובה לתפקודים מסורתיים שאינם תואמים את המציאות בת זמננו. מרצה – ד"ר טוביה זקהם- פסיכיאטר מומחה לילדים ונוער, פסיכותרפיסט, היפנותרפיסט, בעבר מנהל מרפאת הילדים 'שלוותה' תמונה : ילדים משוטטים בקניון . חלונות הראוה קורצים אליהם עם סחורות כאלו ואחרות המוצגות מולם במגוון אופנים צבעים וצורות. הזהות העצמית בשיא הקיצור היא תשובה (אחת או יותר) לשאלה: "מי אני ? מה אני ?" חשוב להבין שמן הזהות נובע דמוי שהוא סוג של 'מהדורה מקוצרת' של הזהות ושמטרתו 'להציג' רק בתהליך מורכב והדדי בין הילד (או הילדה) והחברה או המשפחה או קבוצת השווים - מתגבש לו דמוי כזה או ראוי להבין כי דמוי יכול מטבע בריאתו להיות אמת אך לעולם איננו כל האמת. לנו כהורים יש תפקיד לעזור ולהדריך את ילדינו בתהליך הבירור, הסינון, מתן החשיבות, ההערכה של הגרויים ולכן, אין ספק שיחסים טובים בין ההורים לילדיהם, כאלו המושתתים על כבוד הדדי, כיבוד סמכויות ולקיחת אחריות,
ד"ר טוביה זקהם, תרפיה פלוס בע"מ
|
||
ADHD באהב"ה - הורות הלכה למעשה התנסות בחוויה והקניית כלים להתמודדות אפקטיבית בהדרכת הורים לילדים ומתבגרים המתמודדים עם מרצה – חגית האוזר MA, תרפיסטית בדרמה ואמנות, בוגרת ביתהספר לפסיכותרפיה אדלריאנית, מוסמכת האגודה לפסיכותרפיה ממוקדת בישראל, עובדת עם ילדים, נוער ומבוגרים, מדריכה מטפלים, מורים והורים בנושאים הקשורים להפרעות קשב וריכוז, הוגת רעיון השיר "היהלום שבסתר" ADHD - לקות קשב עם או בלי היפראקטיביות, היא לקות נוירולוגית הסמויה מהעין, אין לה כל עדות פיזית חיצונית. עם זאת, היא משפיעה על התפקוד הקוגניטיבי - הרגשי והתנהגותי של הילדים והסובבים אותם. הורות לילדי ADHD, היא הורות ייחודית ומאתגרת. בחברה בת זמננו, עדיין רווחת הדעה כי ההתנהגות הגלויה של הילד, היא אות וציון לאיכות ההורות שלו. ההורים לADHD נדרשים להתמודדות קשה ומורכבת, הם נשפטים על ידי הסביבה כהורים לא טובים דיים, ומתהלכים עם תחושה של כישלון, אשמה, דאגה, ואובדן דרך ואובדן ערך של ההורים כמו של הילדים. מאבקי כוח ו/או הימנעות הם הדרכים המוטעות להתמודדות עם הקושי, ולהעלאת תחושת הערך. דווקא ילדי הADHD הם האחרונים שמעונייניםבמאבקי כוח: הם כמהים לקשר נעים ומיטיב אך למרבה הצער, הם מביעים את כמיהתם זו, בדרכים כוחניות, ו/או המנעותיות. מטרת ההדרכה ההורית היא לסייע להורים להבין את הילד טוב יותר, לפעול לאור עקרונות מנחים ולהקנות להם כלים באמצעותם יוכלו לסייעו לילד להבין את עצמו טוב יותר, ללמד אותו להמליל את רגשותיו, ולהציע לו דרכי התנהלות חלופיות- מועילות על מנת שיוכל להרגיש שייך ובעל ערך. "מודל א.ה.ב.ה" - אותו גיבשה חגית האוזר, כולל ארבעה עקרונות מנחים - ארבעה שלבים, שיש לקיימם במלואם וברצף, ככלי המסייע להורים לפעול באפקטיביות בכלל, ועל מנת להפחית /למזער/ להכחיד מאבקי כוח בפרט. אמפטיה, הבהרת גבולות וציפיות, בירור אלטרנטיבות להתנהלות והיזון חוזר.
|
||
התקשרו - אמציה, 052-7078052 או אפרת, 050-7504210 ונשמח לעמוד לשירותכם |