יקר/ה שלום רב,

אנו שמחים לשלוח אליך את חוברת התקצירים של הכנס:

מספת הפסיכולוג לספה שבסלון?
  חינוך לאושר משפחתי - Psychoeducation
תובנות, יישומים טיפוליים וכלים חדשניים

שהשתתפת בו ב - 21 באוקטובר, 2015, ח' בחשוון, התשע"ו

שמחנו לארח אותך, ומקווים לראותך גם בכנסים הבאים

אנחנו מבקשים להודות למנחה, לאורה וולמר
ולצוות המרצים: לאורה וולמר, ד"ר עומר לנס, דפנה תייר, ד"ר גליה אנקורי, ושחר צדוק
על שלקחתם חלק בכנס המרתק והעשרתם אותנו בידע  שלכם.  היה לנו לעונג!

 

לקובצי תקצירים מכנסים קודמים - לחצו כאן

 

לכל המצגות מהכנס - לחצו כאן

 לשרותך,
צוות אמציה הוצאה לאורFamily-Care

 

*כל החומרים המופיעים בחוברת זו, התקצירים והמצגות, הם לשימושך האישי בלבד
ולא לצרכי הוראה או הכשרה

מספת הפסיכולוג לספה שבסלון?
חינוך לאושר משפחתי - Psychoeducation
תובנות, יישומים טיפוליים וכלים חדשניים

חוברת תקצירים

יקר/ה שלום רב,

ההרצאות שבחרנו להציג בפניך ובפני יתר באי הכנס נועדו לשקף את המגוון הרחב והעשיר של העשייה שמתבצעת בשטח בתחום זה, בארץ וגם בעולם, ולאפשר חשיפה ונגישות אל ההיבטים השונים שלה והתכנים המרתקים. הכנסים שלנו בנויים באוריינטציה מעשית, יישומית ופרקטית.

הכנסים המקצועיים שלנו מקיפים כלים ממשיים לעבודה ולפרקטיקה, עם דגש על היצע של כלים חדשים כגון שיטות שהוכחו מחקרית, ספרים טיפוליים ו/או מקצועיים חדשים שיוצאים לאור בארץ ובעולם, סיפורי מקרים, מסקנות ותוצאות של מהלכים שקורים בשטח בזמן אמיתי, ועוד.

אנו תקווה שהצלחנו לתת לך טעימה ממגוון גישות, שיטות ודעות, ושבכל אחת מהן הצלחת למצוא את המעט או ההרבה, לאמץ, לקחת ולהפוך לשלך, במטרה להעשיר את ארגז הכלים ולפתוח אפיקים חדשים ונוספים.

הכנסים של Family-care, מבית אמציה הוצאה לאור, מיועדים לכל מגוון המומחים והמטפלים בתחום בריאות הנפש, העצמה רגשית, אימון אישי לצמיחה והצלחה, התמודדות עם הפרעות כגון הפרעת קשב וריכוז, התמודדות עם תסמונות שונות ומצבי חיים מאתגרים, הדרכה וליווי של הורים ועוד, כל זאת ברמת הפרט, המשפחה והקבוצה, בילדים, מתבגרים ומבוגרים, כולל בין היתר: פסיכולוגים, פסיכיאטרים, רופאים, קלינאי תקשורת, עו"סים, מאמנים משפחתיים, מאמנים בהפרעות קשב, מרפאים בעיסוק, מטפלים באומנויות, יועצים חינוכיים, הורים ומתעניינים.

אם שכחנו מישהו, אנא אל תעלבו אלא הודיעו לנו. נשמח לעדכן את הרשימה, כולם חשובים וכולם עוסקים בעבודת קודש!

****

אם חוברת זו התגלגלה לידיך אף כי אינך מנוי/ה על רשימת הדיוור שלנו, נשמח לצרפך.  מרגע העדכון תוכל/י לקבל מאיתנו מידע שוטף על הפעילויות הבאות שלנו.  ניתן להסיר את השם מרשימת הדיוור בכל עת, בלחיצת כפתור.

להרשמה לחצו כאן:

כן, אשמח לקבל מכם דיוור על כנסים, סדנאות, ספרות מקצועית ופעילויות נוספות

Family-Care מבית אמציה הוצאה לאור הוא ארגון שהוקם במטרה להנגיש ולהפיץ ידע מקצועי מתקדם, חדשני ויישומי, פרי פיתוח של אנשי מקצוע מהמובילים בתחומם בארץ ובעולם, לאנשי מקצוע מתחומי הטיפול השונים, באמצעות כנסים, סדנאות וספרות מקצועית.

לכל שאלה או בירור אנחנו עומדים לשרותך

אמציה כהן,        מייל -  amazia@netvision.net.il    טל' 052-8087052
אפרת אביסרור,  מייל -  ephrat@family-care.co.il   טל'050-7504210

Family-Care
חוויה של ידע

הקדמה

האם הזירה הטיפולית עוברת, ברגעים אלה ממש, מספת הפסיכולוג לספה שלנו בסלון?
המטופלים של היום כבר לא רוצים להיות פאסיביים. חשוב להם לקחת את חייהם בידיהם ולהיות פעילים ומעורבים בפתרונות.

מצד שני האומללות לא הולכת לשום מקום! למרות שהאומללות איננה פתולוגיה, היא מנת חלקן של משפחות רבות מדי.

מצב זה מציב אתגר בפני מטפלים ומטופלים כאחת. המטרה היא למצוא דרכים חדשות ויצירתיות להעניק את הטיפול החשוב כל כך למשפחות.

כמטפלים, כיצד נוכל לחולל שינוי ולעזור?

צו השעה: פסיכולוגיה מניעתית! פיתוח היגיינה פסיכולוגית בקרב משפחות ובקהילה:
כפי שאנו מייעצים למטופלינו, עלינו לחשוב מחוץ לקופסה, לצאת מהמקום המוכר, ולהיערך אחרת. משמעות הדבר פסיכולוגיה שהיא פחות בקליניקה ויותר ממוקדת בהסברה למשפחות ולקהל הרחב.
גישה זו הולכת ומתפתחת בתחום הטיפולי העולמי בעת האחרונה. היא זכתה לשם: חינוך פסיכולוגי - Psychoeducation.

זהו כלי שבעזרתו אנחנו עוזרים למטופלים להיות מודעים לקשייהם, ולהחזיר לעצמם את השליטה בחייהם.

בעזרת מרצים ומומחים מחוד החנית של העשייה המקצועית בישראל, הצגנו בפניכם בכנס את היישומים של החינוך הפסיכולוגי בתחומי טיפול שונים העוזרים רבות לפרטים ולמשפחות.

הכנס מיועד למגוון המומחים והמטפלים בילדים ומשפחות כולל: פסיכולוגים, פסיכיאטרים, עובדים סוציאליים, מטפלים באומנות, קלינאי תקשורת, מטפלים משפחתיים, מרפאים בעיסוק, יועצים חינוכיים, רופאי ילדים, צוותים חינוכיים בבתי ספר, מנתחי התנהגות, הורים ומתעניינים.

***כל החומרים המופיעים באתר זה הם לשימושכם האישי בלבד ולא לצורכי הוראה או הכשרה או לשימוש מסחרי כלשהו.

"האשם תמיד" - מאשמה להעצמה
סקירת גורמים לכרסום בביטחון ההורי ולביסוס חוויית האשמה התמידית, ומתן הדגשים מעשיים לחיזוק והעצמה של ההורה בן ימינו. כולל דוגמאות ממחישות מתכניות טלוויזיה, הסברים וכלים למטפלים.

מרצה – ד"ר עומר לנס, מנהל שותף בבית הספר לפסיכותרפיה - דעת,
ומחבר הספר התבוננות נפשית

 

 

חינוך פסיכולוגי Psychoeducation
היסטוריה והתפתחות המושג, השימוש העדכני של החינוך הפסיכולוגי בעולם הטיפולי, יישום החינוך הפסיכולוגי בחיזוק הרווחה הנפשית של המשפחה, כלים מעשיים ואפקטיביים לצמצום הסבל וחיזוק האושר המשפחתי

מרצה - לאורה וולמר, פסיכולוגית קלינית לילדים ונוער, מדריכת הורים וצוותים חינוכיים, מרצה ומנחה סדנאות, מעלה מופעים תיאטרליים על פסיכולוגיה ומחברת ספרים מצמיחים לכל המשפחה


חינוך פסיכולוגי:

מאז ומתמיד היה קשה למטופלים ולבני משפחתם לקבל דיאגנוזה של מחלה או הפרעה נפשית. חינוך פסיכולוגי הוא חלק מהתהליך הטיפולי בו מרחיבים את מודעות של המטופל ומשפחתו בנוגע לסיבות וההשפעות של המחלה במטרה להעצים אותם ולעזור להם להתמודד עם מצבם באופן אופטימלי.

החינוך הפסיכולוגי תורם להורדת הסטיגמות של הפרעות פסיכולוגיות ולצימצום התנגדות לטיפול. בנוסף, יש לו תפקיד משמעותי בשינוי רגשי והתנהגותי. ההבנה של הסיבות ותוצאות של הבעיה, משנה את התפיסה והפרשנות של הבעיה אצל המטופל. התובנות החדשות משפיעות באופן חיובי על רגשותיו והתנהגותו והוא מרגיש שליטה ובעל מסוגלות עצמית.

החינוך הפסיכולוגי מחזק את היכולות של המטופל וכישורי התמודדות שלו ותורם לרגיעה, לבריאות ולרווחה הנפשית שלו לאורך זמן. מחקרים מראים שהחינוך הפסיכולוגי מוריד את הRELAPSE או הישנות של המחלה ומשפר את הפרוגנוזה. החינוך הפסיכולוגי הוכח מחקרית כמסייע למטופלים עם הפרעה דו קוטבית, הפרעת דיכאון, אנורקסיה נרבוזה, והפרעת דחק פוסט-טראומטית PTSD בתרבויות שונות.

החינוך הפסיכולוגי הינו התערבות גמישה שניתן ליישם במגוון רחב של פורמטים וצורות. עלינו לבחור את הפורמט המתאים ביותר למטופל שלנו על פי המחלה או ההפרעה ממנה סובל, הגיל ההתפתחותי שלו והצרכים הספציפיים שלו ושל וסביבתו. הדוגלים בחינוך הפסיכולוגי טוענים שבכל מצב מנטלי או הרגשי של המטופל ניתן למצוא עבורו חינוך פסיכולוגי שיתאים לו.

דרכים שונות של חינוך פסיכולוגי

פרטני: מתאים למטופלים שמאוימים על ידי קבוצה, או כאלה ששומרים בקנאות על פרטיותם.

קבוצתי: עוזר במיוחד למטופלים המתביישים ממצבם. יש מטופלים שעבורם הפגישה הקבוצתית מאיימת פחות מפגישה אחד על אחד. ניתן לקבל מידע מבלי לבקש בעצמו, להפיק תועלת מניסיונם של אחרים ולחלוק איתם חוויות. התחושה של לא להיות לבד ותמיכת הקבוצה הם מרכיבים מרכזיים בהפיכת הקבוצה לחוויה חיובית התורמת להפחתת הלחץ והסטיגמה, להגברת המוטיבציה להתמודד נכון עם המחלה או ההפרעה, ולשיפור תחושת המסוגלות.

משפחתי/הורי: המטרה של החינוך הפסיכולוגי המשפחתי היא לשפר את הידע ואת מיומנויות התמודדות של המטופל ומשפחתו, לאפשר למשפחה להתמודד ביחד בצורה יעילה יותר עם אתגרי המחלה.

מניעתי: למשל בבתי ספר סביב נושאים של בריונות, אלימות, הפרעות אכילה וכדומה.

מרכיבים חשובים בחינוך הפסיכולוגי הם:

  • העברת מידע (סימפטומים של ההפרעה, גורם, מושגי טיפול, וכו')
  • שחרור רגשי (שיתוף חוויות עם אחרים בעניין, אנשי קשר, וכו')
  • תמיכה בטיפול תרופתי או רגשי. הגברת שיתוף הפעולה מטפל-מטופל,
    רתימה והתגייסות המטופל לתהליך הטיפולי.
  • סיוע לעזרה עצמית כגון זיהוי מצבי משבר ולמידת הצעדים שיש לנקוט ברמה המידית.

בשנות ה-70 וה-80, עם התפתחות הטיפול הקוגניטיבי- התנהגותי, החל החינוך הפסיכולוגי להתמקד בלמידה ותרגול של מיומנויות רגשיות וחברתיות. הוא הביא להפחתת הלחץ במשפחות אשר למדו יותר על מחלת נפש והתאמנו בתקשורת יעילה יותר וטיפול עצמי.

חשוב לאמוד את יכולת המטופל קבל את המידע החדש ולא להציף אותו. דבר זה חשוב במיוחד כשאנחנו פוגשים מטופל במצב קשה בתחילת מחלה, שסובל מהפרעות חשיבה, קשב וריכוז. צריך לקחת בחשבון שהמידע עלול לגרום ל - STRESS אצל המטופל ומשפחתו.

אושר משפחתי

"כל המשפחות המאושרות דומות זו לזו אך המשפחות האומללות, אומללות הן כל אחת בדרכה שלה"
(טולסטוי, "אנה קארנינה", 1877).

הנסיון הטיפולי מראה אחרת: לכל משפחה אושר משפחתי משלה, הקשור לסוג המשפחה ולסגנון הייחודי שלה, אך האומללות המשפחתית היא די דומה, כי היא מבוססת על אותם הגורמים: תוך-אישיים, בינאישיים, הרגלים מזיקים במשפחה וערכים חברתיים ותרבותיים.

מהו אושר משפחתי?
"אושר" מוגדר כתחושה של שמחה, סיפוק או רווחה נפשית, מלווה בתחושה שהחיים טובים ומשמעותיים וששווה לחיותם.

"אושר משפחתי" מתאר אושר שהוא ייחודי ובלעדי לתא המשפחתי כשם ש"אהבת נעורים" מתארת אהבה שיכולה להתרחש אך ורק בתקופת הנעורים.

מדובר במושג אקטיבי. שונה מ"אושר במשפחה" שהוא מושג פאסיבי, כמו "קוטג' במקרר". אושר משפחתי הוא תהליך מתמשך ולא יעד. שונה מהצבת המטרה "משפחה מאושרת". הציפייה הלא מציאותית למשפחה שמחה כל העת עלולה להוביל לאכזבה, קנאה ואפילו לתחושת כשלון. האושר המשפחתי הוא יצירה משותפת של בני המשפחה, דינמית, שלא מסתיימת לעולם, מושתת על קשרים רגשיים עמוקים שלא ניתן לשחרר. כשמקבלים משפחה אין פתק החלפה.

ניתן לדמיין את האושר המשפחתי כרשת רב-ממדית המחברת את המשפחה לדורותיה: קשור לתרבות, ניסיון חיים, אמונות וערכים. יש לו מרכיב פנימי של מחשבה, רגש, זיכרון, דמיון, ומרכיב חיצוני הקשור לפעולות שלנו. לכל פעולה הקשורה למשפחה, פנימית או חיצונית, קטנה או גדולה יש השפעה והיא יכולה לחזק או להחליש את האושר המשפחתי שלנו!

מתנת האושר המשפחתי

  • תחושת החיבור עם המשפחה מונע רגשות של בדידות ודיכאון.
  • תחושת שייכות, יציבות ובטחון נוגדת חרדה ומאפשרת לנו להעיז. כמו לוליין על חבל דק שיודע שמתחתיו יש רשת חזקה, וגם אם ייפול לא יתרסק.
  • למידה ותרגול של מיומנויות חברתיות התורמות לבניית קשרים בינאישיים, חברות וזוגיות.
  • התמיכה המשפחתית מעודדת אלטרואיזם ונכונות לתרום לסביבה.
  • למידת "רזי האושר" שישמשו אותנו כל החיים.
  • חוסן בפני מצבים מאתגרים והתאוששות ממצבים קשים.
  • מעניק לנו "דלק רגשי" לכל החיים! (אין צורך בדלקן)

10 ההנחות המוטעות הפוגעות באושר המשפחתי:

  1. לאושר המשפחתי דרושה רק אהבה
  2. האושר המשפחתי הינו טבעי, ספונטני ולא כרוך במאמץ
  3. האושר המשפחתי הוא תמיד מהינה וכייפי
  4. כל זמן משפחה הוא זמן איכות
  5. עושר הינו תנאי הכרחי לאושר המשפחתי.
  6. לאושר האישי השפעה ישירה על האושר המשפחתי
  7. שוויון בין בני המשפחה הוא תנאי הכרחי לאושר המשפחתי
  8. אחידות בדעות, אמונות והתנהגות הינם תנאי הכרחי לאושר משפחתי
  9. האושר המשפחתי כבר מאחורינו
  10. האושר המשפחתי יגיע בעתיד

האושר המשפחתי יכול להתקיים רק כאן ועכשיו. עלינו לבדוק מה ההנחות המוטעות שמרחיקות אותי מהאושר המשפחתי, ואלו פעולות אני יכול לעשות ברגע הזה לכדי לחזק אותו.

בעבודה עם משפחות נוכל להנחיל להם הרגלים חדשים שיחזקו את האושר המשפחתי כגון כתיבת יומן תודה, משחק חצי הכוס המלאה ותיעוד של פעילויות משותפות.

הספר "המדריך המחויך לאושר משפחתי" מציע תפיסה הומוריסטית באשר לאושר ולאומללות המשפחתית ומלמד כיצד לבנות סדנה לאושר משפחתי.

 

 לאורה וולמר פסיכולוגית קלינית
laura.wolmer@gmail.com

לקבלת ידע נוסף וטיפים נוגע לאושר משפחתי
http://ourfamilyhappiness.ravpage.co.il/tips1

לפרטים על הספר החדש של לאורה וולמר לחצו על התמונה

 

גישת הורות מובילה: מודל 'הענקת גבולות' - עקרונות ויישום
לתת את החכה: כיצד לאבחן יחד עם ההורים את דרכי החינוך שאינן מקדמו, ובעבודה משותתפת לגלות וליישם את 10 מרכיבי המודל

מרצה – דפנה תייר, יועצת חינוכית התפתחותית, מטפלת ב CBT, מנחת קבוצות וסדנאות הורים, מרצה ובעלת קליניקה פרטית. מחברת הספרים: היענות לצרכים, הורות מובילה,
ובעלת טורים בחינוך והורות ב - YNET

לחצו כאן למצגת ההרצאה

הסבר קצר על הדרכת הורים פסיכו-חינוכית:

מה בין הדרכת הורים פסיכו-חינוכית ובין רכישת ידע הורי בדרכים אחרות? איך" ו"מה" בהדרכת ההורים:

ה"איך" - פרוטוקול הדרכה, הדרכה יש מבנה הידוע לי מראש. גם התכנים והכלים שאתן לאורך התהליך ידועים וצפויים. בשניהם, כמובן, אגלה גמישות על פי הצורך.

ה"מה" - התהליך (העבודה על עצמי, עומק/עוצמת השינוי המתחולל) שונה מזוג לזוג ומהורה להורה.
הצגנו מספר דרכים/מטאפורות בהן אני משתמשת בבואי לתת להורים הסבר על המשמעות של ההדרכה, כגון - 'משולש ההשפעות' על התנהגות הילד, ה'רמונט' ועוד.

מאפייני CBT בהדרכת הורים:
- קצרת מועד
- מכוונת מטרה ומדידה
- ניטור עצמי שמוביל לשינוי התנהגותי
- שעורי בית/תירגול

תפיסת ההורות הסמכותית והבונה - תולדה של שנים רבות בתחום העבודה עם הורים:

ככל שאני יותר שנים בתחום אני שמה סימן שאלה גדול על מה שמכונה או מוגדר לא פעם על ידי ההורים, אנשי החינוך והמטפלים כ"בעיות רגשיות" של הילד, בעיות שלדעתם מצריכות טיפול פרטני בילד. אני מאמינה שבהרבה מאוד מקרים מה שנראה כמו "בעיה רגשית" של הילד היא בעצם תולדה של הורות לא סמכותית. הילד מסומן כבעיה כשלמעשה הקשיים נובעים מההתנהלות ההורית. ולכן אם נטפל בהורים – בחלק גדול מהמקרים ההטבה בהתנהגות הילד תהיה כה משמעותית שכבר לא יהיה צורך לטפל בו.

אתגור חשיבה והתבוננות עצמית:

הסברנו והדגמנו את הכלי העיקרי בעזרתו ניתן "לשאוב" מההורים את עשרת המרכיבים הבונים את מודל הענקת הגבולות, ו"להוכיח" להורים שהם יודעים איך לחנך, תוך העצמת ההורים והחלפת דרכי חינוך שאינן מקדמות ב-10 העקרונות של מודל "הורות מובילה".

הבאנו סיפור/י מקרה כדוגמה להדרכה פסיכו-חינוכית.

 

דפנה תייר, 054-4781942
יועצת חינוכית התפתחותית M.A.
ייעוץ, הנחייה והדרכת הורים
פסיכותרפיה CBT, אימון אישי

http://daphnatayar.co.il/

http://www.facebook.com/daphnatayar

לפרטים על הספר "הורות מובילה" - לחצו על התמונה!

 

גישתה של וירג'יניה סאטיר
מחלוצות היפול המשפחתי בעולם, ואופנים - ברוח משנתה - שבהם ניתן ללמד הורים לתמוך בערך העצמי של ילדיהם ושל עצמם כמפתח לגדילה בריאה מבחינה גופנית, נפשית ורוחנית

מרצה –ד"ר גליה אנקורי, פסיכולוגית קלינית, מרצה במכללה האקדמית תל-חי ובתכנית לטיפול משפחתי בתל-חי, מטפלת בילדים, נוער ומבוגרים באופן פרטני ומשפחתי. מפתחת ומנחת סדנאות "אוצרי" להורים ולילדים

לחצו כאן למצגת ההרצאה

ההורים כארכיטקטים של משפחתם –
גישתה של וירג'יניה סאטיר להעצמת המשפחה

וירג'יניה סאטיר, מחלוצות הטיפול המשפחתי, ראתה את ההורים כמנהיגים הטבעיים של ילדיהם, ואת המערכת המשפחתית כמקור למשאבים ולחוזקות של כולנו. לפי סאטיר ה"בעיה" לעולם אינה "הבעיה"; מה שחשוב הוא האופן בו משפחות מתמודדות עם אתגרי החיים. בהרצאה הודגשו האופנים בהם הורים יכולים לתמוך בערך העצמי של ילדיהם ושל עצמם, כמפתח לגדילה בריאה מכל הבחינות – פיסית נפשית ורוחנית.

 

 

כשרגש ושכל נפגשים - הפסיכואנליזה של האושר המשפחתי
מתכונת הטיפול המשפחתי על פי הגישה ההתנהגותית קוגניטיבית בשילוב ביו-פידבק, הרצאה משולבת סרטונים והדגמות

מרצה – שחר צדוק M.sc, מרצה באוניברסיטת בר-אילן, מאמן ומטפל בפסיכותרפיה CBT בשילוב ביו-פידבק, מוביל השתלמויות לפיתוח מקצועי בקרב אנשי חינוך, דוקטורנט לפסיכולוגיה וחינוך.


לחצו כאן למצגת ההרצאה

שחר צדוק M.sc
054-6225290

www.shaharz.com


התקשרו  - אמציה, 052-7078052 או אפרת,  050-7504210         ונשמח לעמוד לשירותכם