{{preheader}}

אם אינכם מצליחים לצפות במסר לחצו כאן

יין אדום או יין לבן?

יין לבן לארוחה של דגים, יין אדום עם גבינות ובשר...  למה דווקא בסדר ט"ו בשבט מערבבים ביניהם?

ארבע כוסות יין שותים בערב החג, על פי מנהג חסידי שהולך ומתחדש בימינו. וצבע הכוסות לאורך הערב משתנה בהדרגה: מתחילים בכוס לבנה, ממשיכים ביין לבן מהול במעט אדום, אחריו כוסית של אדום במעט לבן, ולסיום – כוס אדומה מלאה. למי שעוד מסוגל כמובן...

ארבע הכוסות של סדר ט"ו בשבט מחליפות צבעיהן בהתאם לגלי הפריחה בישראל. בשיאו של החורף, כשהכל לבן וקפוא בחוץ, הפרחים הבולטים בארצנו יהיו לובן השקדיה והעירית. לאט לאט תתווסף אליהם הרקפת החוורת, שבתוכה נשזרים כבר גווני ורוד רכים, אליה מצטרפים שלל פרחים ורודים ועדינים – ומשם עד לבוהק הכלנית, שמבשרת את בואו של גל הפרחים האדומים.

אבל מדוע הטבע מחליף כך את צבעיו? מה גורם לפרח מסוים לעלות בעונה אחת, ואילו פרחים בצבע אחר יישמרו לעונה אחרת?

הסוד טמון בחרקים, וביתר דיוק – בחיים החברתיים שלהם.

ייצור צבע נחשבת משימה קשה עבור פרח צעיר, שגוזלת אנרגיה רבה מדי. מקובל להניח שפרח "ישקיע" בצבעוניות רק במידה והדבר ישתלם לו בבחינת ביקורי חרקים: אלו נמשכים אליו בגלל צבעו היפה, מאביקים ומפרים אותו. אלא, שימי החורף הקרים אינם מסבירי פנים עבור כל אותם קטנטנים. החיפושית נחה בתרדמת חורף, הפרפרים טרם בקעו, והמבקרות היחידות בין עלי הכותרת הן הדבורים החרוצות.

אך הדבורה, שאיננה מסוגלת להבחין בצבע אדום, לא תתרשם ממאמציו של פרחי זה או אחר, וכך פרחי עונה זו נותרים ברובם לבנים.  הרי הדבורה תגיע בין כה וכה, ואין עבור מי להתקשט...

נותרה לנו שאלה אחת בעצם. כיצד מחזיקות הדבורים מעמד בעונה זו, בה כל חבריהן נעלמים מפני הכפור? הסיבה היא, שהדבורים בוחרות לחיות זו עם זו, צפופות בכוורת אחת, וכך למעשה זוכות פעמיים: בשיא החום הן מאווררות זו את זו במשק מתמיד של כנפיהן, ובעונות הקור – הקרבה מחממת אותן ומאפשרת להן לעבור את ימי החורף בקלות.

שיהיה לנו טו בשבט חברתי וחמים!


ב"אשכולי קדם" אני מציעה במיוחד עבורכם סיורי עומק והרצאות מרתקות שבניתי מתוך ידע רב-תחומי ומחקרים בשדות שונים.  

במוצרים שלי משולבת ראיה חדשה ותוכן איכותי שאני מפתחת ומטפחת מזה שנים.

כאן נכרכים יחד איכות וחוויה, גישה מרעננת עם ניצוץ ונשמה.

*

מתאים במיוחד  לארגונים,  חברות, ומוסדות לימוד

*

כניסה לאתר
הצטרפו לפייסבוק למידע על אירועים חדשים

שתף בפייסבוק

נשלח לכתובת מהכתובת shelly@eshkoli.com
שולח: שלי אשכולי
כתובת השולח: ת.ד. 47 מושב אביעזר ד.נ. עמק האלה 99860
הסרה | עדכון פרטים | דיווח דיוור לא מורשה

רב מסר מערכת דיוור ודפי נחיתה