לאתר עיר עמים לחץ/י כאן
 

שלום חברים

המצב הנוכחי בירושלים הוא של עיר ”מאוחלקת“ (מאוחדת לכאורה ומחולקת בפועל). שני חלקיה קשורים זה בזה ובתחומים מסוימים גדלה התלות ההדדית ביניהם, אולם מצב זה מבוסס על מדיניות של אי סימטריה חריפה: פוליטית, סימבולית ובחלוקת המרחב והמשאבים. מציאות זו שאינה צפויה להשתנות בעתיד הנראה לעין, מערערת את בסיס הקיום של החיים בעיר בהווה וחותרת תחת כל הסדר עתידי אפשרי, ומחייבת את הצורך בחשיבה מחודשת על ניהול החיים בירושלים.

התגובה של ממשלת ישראל למציאות הקשה בעיר היא עוד מאותו דבר - העמקת המישטור על ירושלים הפלסטינית והאצת ייהוד השכונות הפלסטיניות של ירושלים. מנגד, הפתרון שמציעים לאחרונה בגוש המרכז שמאל, הוא יוזמות הפרדה חד צדדיות שאם ייצאו לפועל רק יגבירו את הייאוש והאלימות ועלולים לסתום את הגולל על פתרון שתי המדינות.

אל מול שתי המגמות האלו אנחנו מציעים דרך אחרת המציעה תקווה לעיר, גם בהיעדר תהליך מדיני. מסמך המדיניות שפירסמנו לאחרונה, כשמו, יוצא מנקודת הנחה ש'ירושלים היא ביתם בהווה ובירתם לעתיד של שני העמים', ומציע שורה של פתרונות שאת חלקם אפשר להוציא לפועל כבר עכשיו.

 

  

עדכונים מעיר עמים 

 

הכנס השנתי של עיר עמים - 2016

 לפני כשלושה שבועות ערכנו את הכנס השנתי שלנו תחת הכותרת 'בני העיר - עברם ועתידם של ערבים ויהודים בירושלים'. 

בכנס שבו הושק ספרו של פרופ' מנחם קליין 'קשורים - הסיפור של בני הארץ' העוסק בהיסטוריה המשותפת של בני שני העמים בשלוש ערים, דיברנו על העבר המשותף של שתי האוכלוסיות בעיר, מה ניתן ללמוד מכך על ההווה, ובתקופה שתכניות הפרדה צצות חדשות לבקרים, שאלנו האם הן בכלל חלק מאופייה של העיר.  

בערב דיברו הסופר אלי עמיר, העיתונאית במבי שלג וד"ר יוסף עומאר מהמרכז הבינלאומי לשלום ושיתוף פעולה.

 לצפייה בכנס בערוץ היוטיוב שלנו לחצו כאן

מתחם קדם

בשנים האחרונות הובלנו מאבק משפטי נגד תכנית מתחם קדם בסילואן של עמותת אלע"ד, במסגרתו קיבלה וועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה חלק מהתנגדותנו, והיקפי הבנייה של התכנית צומצמו באופן משמעותי. 

בעקבות לחצים פוליטיים על גורמי התכנון הפכה השבוע מליאת המועצה הארצית את החלטת וועדת המשנה, והחזירה על כנה את החלטת הוועדה המחוזית, שהיא לא פחות מהרסנית לירושלים תכנונית, אדריכלית, ציבורית ומדינית. 

החלטה זו מבטלת בהינף יד ולאחר דיון חפוז החלטה מנומקת של ועדת המשנה, ומדיפה ריח רע של התערבות פוליטית המגויסת על-ידי עמותות מתנחלים. 

 

 

אתם יכולים לעקוב אחרינו גם באנגלית

החודש הרחבנו את המדיה החברתית שלנו באנגלית והשקנו עמוד פייסבוק חדש באנגלית. אתם מוזמנים להיכנס, לעשות לייק ולשתף. 

עמוד הפייסבוק מצטרף לחשבונות הטוויטר שלנו בעברית ובאנגלית שגם אחריהם אתם מוזמנים לעקוב, ולניוזלטר באנגלית, אליו אתם יכולים להירשם באתר באנגלית בעמוד הבית למטה מימין. 

 

 

בטן אל הווא - קהילה בסכנה

300 נפשות, קהילה שלמה, נמצאת בסכנת פינוי בבטן אל הווא שבסילואן. בשנה האחרונה אנחנו מלווים את תושבי השכונה שנמצאת על הכוונת של עטרת כהנים. העמותה, בחסות המדינה, הצליחה להיכנס לנעלי הקדש שבעבר היה בעלי השטח עליו נמצאת השכונה, וכעת בחסות אותו מנגנון פועלת לנשל ולעקור את הקהילה מבתיה.

51 משפחות נמצאות בהליכים משפטיים בשלבים שונים. עוד על הנעשה בשכונה בכתבה שפורסמה בהארץ בשבוע שעבר, וכאן באתר שלנו. וגם בדוח מעקב הבנייה וההתנחלויות שלנו.  

  

סיורים קרובים וסיורי חול המועד 

כבכל שנה נערוך גם השנה קמפיין סיורים בפסח, אליו נתייחס בידיעון הבא שלנו. חלק מרשימת הסיורים כבר מעודכנת באתר ואתם מוזמנים להיכנס ולהירשם.   

לאור האירועים הסיורים אינם נכנסים לשכונות הפלסטיניות. ההשתתפות בהם מותנית בהרשמה מראש ואינה כרוכה בתשלום.  

בין "עיר מאוחדת" למדיניות מפרידה

מבוא לעיר דו לאומית - צפון י-ם כמשל

בין עיר מאוחדת למדיניות מפרידה

בין עיר מאוחדת למדיניות מפרידה

מבוא לעיר דו לאומית - צפון י-ם כמשל

15.4.16

 

להרשמה לחצו כאן

25.4.16

 הסיור יוצא מת"א

להרשמה לחצו כאן

26.4.16 

 

להרשמה לחצו כאן

 27.4.16

 הסיור יוצא מת"א

להרשמה לחצו כאן

 28.4.16

 

להרשמה לחצו כאן

 

 

עיר עמים בתקשורת

 

 

 

 

תושבי וואלג'ה עיבדו את אדמתם טוב מדי, עכשיו היא תהפוך לגן לאומי

גדר ההפרדה תנתק עד סוף השנה את תושבי הכפר אל־וואלג'ה מאדמותיהם ומהמעיין שלהם. הטרסות שעיבדו במשך עשרות שנים שימשו עילה להכריז על האזור כפארק לטובת תושבי ירושלים

 העיר שאוזנה לה יחדיו/ יהודית אופנהיימר

מי שחושב שלמהלכים כפויים המובילים לפירוק של מסגרות ולריסוק המרחב הפלסטיני הירושלמי לא יהיו השלכות על מצב הביטחון, ראוי שיבדוק את מספר המפגעים שיצאו מהשכונות שמעבר לגדר.

הצבת מצלמות על הר הבית לא תפתור את המתיחות/ אביב טטרסקי

החדשות הטובות הן שישראל וירדן הצליחו להגיע להסכמה בעניין הצבת המצלמות - החדשות הרעות הן שזה לא יפתור את הבעייה הנעוצה בהגבלות המוטלות על המתפללים המוסלמים.

 

כיכר העיר - הבלוג של עיר עמים

'כיכר העיר' הוא בלוג אירוח באתר עיר עמים שמטרתו לשמש במה לדיון ציבורי על הסוגיות המדיניות של ירושלים, ועל החיים המשותפים בעיר. הפוסטים אינם משקפים בהכרח את עמדת עיר עמים, אך אנחנו רואים חשיבות בהצפתם של התכנים. אתם מוזמנים לשלוח לנו פוסטים ל erlich.uri@gmail.com  ונשקול לפרסמם. 

ומה נעשה עם מחצית הפלסטינים שיישארו בעיר בשכונות הפנימיות? נבנה מעליהן גשרים? אולי מנהרות? חומת הפרדה? הכי זול יהיה לסגור אותן בגדרות חשמליות!  

לפוסט המלא לחצו כאן 

שיח פעילים חברתיים ופוליטיים על המציאות בעיר, על המתח בין היכולת להשפיע על המצב הפוליטי באמצעות פעילות בזירה המקומית, ואולי דווקא שיפור המצב עשוי לקבע את המציאות הבעייתית בעיר.

לפוסט המלא לחצו כאן

  

תמכו בפעילות עיר עמים

עיר עמים פועלת במטרה לעורר דיון ציבורי מושכל בסוגיות הפוליטיות של ירושלים ובמטרה למנוע פגיעה מתמשכת בתושבי העיר ולקדם את התנאים לעתיד מדיני מוסכם. אנו פונים לקהל הישראלי באמצעות סיורים, הרצאות, מאמרים בעיתונות, פעילות ברשתות החברתיות, קמפיינים תקשורתיים ועוד.

עזרו לנו להמשיך להגיע לקהל הרחב על ידי תרומה. תרומות יתקבלו בתודה. לתרומה, לחצו כאן.

בברכה, צוות עיר עמים. 

 

 לעדכונים יומיים, עקבו אחרינו בפייסבוק