עוד לא רשומים? לחצו כאן. תקבלו מייל פעם בשבוע. בלי ספאם.

לחצו על ״לצפות בתמונות״ בבקשה 

 

כמה אתם אינטיליגנטיים (רגשית)?

 

האם אתם שולטים ברגשות שלכם? מה קורה לכם במצבי משבר? האם אתם מאבדים את זה לגמרי או מצליחים לשמור על השפיות? עד כמה אתם שמים לב כשמישהו לידכם חווה מצוקה? 

מכירים את האנשים האלו שתמיד יודעים בדיוק מה להגיד ומתי להגיד כדי לגרום לכם להרגיש טוב? או שלא משנה כמה אתם מנסים להסתתר מאחורי הגנות, הם יודעים בדיוק מה אתם מרגישים? 

אולי אתם כאלו? אולי אתם גם יודעים לסחוף אחריכם אנשים לעשייה, או שאומרים עליכם שאתם ״מקשיבים טובים״? אולי תמיד רציתם להיות מהאנשים האלו ששומרים על קור רוח על אף הלחצים והבעיות? 

תתפלאו, אבל כל התופעות הנחשקות האלו הן חלק מאותה היכולת - אינטיליגנציה רגשית. 

אינטיליגנציה רגשית היא ״סוג אחר״ של אינטיליגנציה - היא היכולת לזהות ולנהל את הרגשות שלנו ולזהות את הרגשות של האנשים סביבנו. 

ב1995, דניאל גולמן הפך בספרו ״אינטיליגנציה רגשית״ את המושג לפופולארי בעולם העסקים ובכלל. נראה היה כי נמצאה ה״חוליה החסרה״ בממצא המוזר הזה: בהרבה חברות, אנשים עם IQ (רמת אינטיליגנציה) ממוצע, הגיעו לביצועים הרבה יותר גבוהים מאלו עם ה-IQ הגבוה ביותר במשך 70% מהזמן. הרבה זמן אנשים חשבו שהמדד הכי טוב להצלחה הוא פשוט IQ. במחקר של גולמן ב-200 חברות גדולות נמצא שמנהיגים טובים בולטים ברמת האינטיליגנציה הרגשית שלהם. 

והיום עשרות שנים של מחקר מדגישות כמה אינטיליגנציה רגשית היא פקטור משמעותי בביצועי שיא ובהישגים גבוהים. אנשים שיש להם אינטיליגנציה רגשית גבוהה נוטים להיות מנהיגים טובים יותר, חסינים יותר, יש להם מערכות יחסים יותר טובות והם מצליחים לנהל מצבים קשים עם אורך רוח. 

אז כמה אינטיליגנציה רגשית יש לכם ואיך תוכלו להמשיך להתפתח?

בואו נענה יחד על השאלון המקוצר הזה:

עבור כל אחד מהמשפטים הבאים, העריכו עד כמה הוא נכון לגביכם כיום (ולא עד כמה הייתם רוצים שיהיה נכון). השתמשו בסקאלה הבאה: 

1 - לא נכון לגבי אף פעם

2 - לא ממש נכון לגבי

3 - לפעמים נכון

4 - די נכון לגבי

5 - נכון מאוד לגבי

*לשם שינוי, השאלון נכתב בלשון נקבה אך מיועד לשני המינים.

  1. אני מצליחה לשמור על קור רוח במצבי לחץ. 
  2. אני יודעת לזהות את הרגשות שלי בזמן שאני חווה אותם.
  3. אומרים לי שאני יודעת להקשיב טוב.
  4. אני יודעת להרגיע את עצמי כשאני מרגישה עצבנות או חרדה.
  5. אני נהנית לארגן קבוצות עשייה.
  6. אני מכירה את החוזקות והחולשות שלי.
  7. אני מצליחה להתמקד במטלה במשך הרבה זמן.
  8. אני מצליחה לעבור הלאה כשאני מרגישה מתוסכלת או עצובה.
  9. אני נמנעת מקונפליקטים ומויכוחים.
  10. אני נהנית מהעבודה שלי.
  11. אני מבקשת מאנשים משוב לגבי מה שאני עושה ואיך אני יכולה להשתפר.
  12. אני מצליחה לקרוא מה אנשים אחרים מרגישים בקלות.
  13. אני מציבה מטרות לטווח הארוך, ובודקת את ההתקדמות שלי באופן קבוע.
  14. אני משתמשת בהקשבה פעילה כשאנשים מדברים איתי.
  15. קל לי להתחבר עם אנשים אחרים.

כל הכבוד.

כעת סכמו את הציונים שנתתם לכל שאלות יחד.

הציונים נעים בין 15-75. כמה שהציון שלכם גבוה יותר, כך האינטיליגנציה הרגשית שלכם גבוהה יותר. 

המחקר מראה שניתן לשפר את האינטיליגנציה הרגשית שלנו בצורה משמעותית.

איך? 

בשביל זה כדאי קודם כל להבין ממה בכלל מורכבת אינטיליגנציה רגשית. 

תוכלו לבדוק כמה קיבלתם בכל אחד מהמרכיבים.

מודעות עצמית: (שאלות 2,6,11)

זוהי היכולת לזהות מה אתם מרגישים ברגע הנוכחי, כמו גם את הדפוסים החוזרים לתגובות הרגשיות שלכם. למשל, האם אתם מסוגלים לומר איך הרגשות שלכם משפיעים על ההתנהגות שלכם ועל הביצועים שלכם? כשאנחנו מודעים, אנחנו מבינים מהן היכולות והמגבלות שלנו ומסוגלים להגיע כך להישגים טובים יותר. 

כדי לתרגל מודעות עצמית, התחילו בתרגולי מיינדפולנס ומדיטציה. מדיטציה גורמת לנו להתמקד ברגע הזה, והרגע הזה כולל גם את מה שאנחנו מרגישים ממש עכשיו. עוד עצה, שאני לא יכולה לתת מספיק פעמים, היא להתחיל לנהל יומן שבו אתם כותבים ומבינים את המחשבות והרגשות שאתם חווים מיום ליום. 

ויסות עצמי (שאלות 1,4,8)

זוהי היכולת שלכם להישאר ממוקדים, להישאר בשליטה ולנהל את הרגשות שלכם, גם ברגעים קשים ובעת החוויה של רגשות עוצמתיים. ניהול ושליטה של המצב הרגשי שלנו הוא גורם מפתח בלקיחת אחריות על המעשים שלנו ויכול להציל אותנו מהחלטות פזיזות שנתחרט עליהן די מהר.

כדי לתרגל ויסות עצמי, כדאי ללמוד מה גורם לנו להגיב בצורה רגשית לאירועים מסוימים. אפשר להיעזר בכתבה ״איך להתמודד עם המחשבות השליליות״, ובאופן כללי, ללמוד לשים לב לקשר בין אירועים למחשבות ולתגובות שלנו. 

 

מוטיבציה עצמית (7,10,13)

היכולת הזו מאפשרת לנו להשתמש ברגשות העמוקים שלנו כדי להתקדם ולחתור למען המטרות שלנו. המוטיבציה שלנו מושפעת בצורה חזקה מהרגשות שלנו - כשאנחנו מוסחים על ידם, קשה לנו הרבה פעמים להשלים משימות. היכולת שלנו ליצור מוטיבציה עוזרת לנו להתמיד גם למול קשיים בדרך.

אחת הדרכים להגביר את המוטיבציה שלנו היא לפעול יותר על ידי מוטיבציה פנימית, להציב יעדים קטנים ופשוט להתחיל. כשאנחנו מתקדמים, חשוב לאפשר לעצמינו גם להנות ולחגוג את ההצלחה שלנו. 

עוד דבר שכדאי לעשות הוא להציב מטרות. ברגע שאנו מחליטיםמה אנחנו רוצים, אנחנו מצליחים להתמקד במה שבאמת חשוב לנו.

קראו את זה אם אתם עדייין מתקשים למצוא משמעות בעבודה שאתם נמצאים בה עכשיו.

 

אמפתיה (שאלות 3,12,14)

אמפתיה היא היכולת לזהות את רגשות האחר ואת הפרספקטיבה שממנה הוא חווה את הדברים, כמו גם, היכולת להגיב לאלו.

כדי לפתח אמפתיה אפשר להתחיל מלחשוב על הפרספקטיבות והמניעים של אנשים אחרים. נסו לדמיין איך הם מרגישים, והשתמשו במיומנויות הקשבה פעילה כדי להבין אותם יותר טוב כשהם מביעים את הרגשות שלהם בפניכם.

נסו למשל לא לקטוע או לדבר על הרגשות שלכם במהלך שיחה שמתמקדת במישהו אחר. שאלו את עצמכם מהי שפת הגוף של מי שמדבר, מה היא משדרת? אם תתחילו להקשיב ולשים לב לאחרים, תוכלו מהר מאוד ללמוד איך הם מרגישים. 

 

כישורים חברתיים (שאלות 5,9,15)

היכולת להשפיע ולעורר רגשות באנשים אחרים ולהיות מסוגל להתמודד עם רגשות בתוך מערכת יחסים הינם תנאים הכרחיים לעבודת צוות ולמנהיגות מוצלחת.

כישורים חברתיים אפשר לפתח, גם אם זה לא בא לנו באופן טבעי. בתור התחלה, כדאי לא להתחמק מסיטואציות חברתיות לא נעימות וללמוד לנהל שיחות קשות או לריב נכון. בנוסף, תוכלו גם להתאמן על הכנות שלכם.

נקודה מעניינת לגבי אינטיליגנציה רגשית היא, שלא נמצא קשר בין רמת ה- IQ של האדם לבין רמת האינטיליגנציה הרגשית שלו - אי אפשר לחזות כמה אינטיליגנציה רגשית תהיה לבנאדם על סמך כמה אינטיליגנציה ״רגילה״ יש לו. אינטיליגנציה נחשבת להרבה יותר ״קבועה״ לאורך השנים, בעוד שאינטיליגנציה רגשית היא גמישה ומתפתחת לאורך כל החיים כתוצאה מתרגול. מה שמרגש אותי באינטיליגנציה רגשית, הוא שתמיד יש לאן להתפתח ולהשתפר. נסו לחפש איפה המקום שבו אתם יכולים לעשות את הצעד הראשון וכך לשפר את מערכות היחסים שלכם, את כישורי המנהיגות שלכם ומעל הכל - ההבנה שלכם את עצמכם.

חישבו על שני תחומים, אותם תרצו לפתח באינטיליגנציה הרגשית שלכם ובחרו פעולה ממשית כדי שזה אכן יקרה. 

(בעוד כמה ימים, אעלה לאתר שאלון מורחב.)

בינתיים, אני מחכה לשמוע איך החלטתם לחדד את האינטיליגנציה הרגשית שלכם, כמובן שאשמח לעזור בהחלטה. כתבו לי במייל או בפייסבוק.

חג שמח, משחרר ומהנה!

יהודית. 

נ.ב מה קורה בקרוב? 

2.5.16 - הרצאה על הבר - ״האמת על לחץ״, פאב הזוזו בתל אביב.

זה לינק לאתר שלי, יש שם עוד הרבה מידע שימושי.

 שתף בפייסבוק