לאתר עיר עמים לחץ/י כאן
 

שלום חברים 

איפשהו בין שבע לשבע וחצי בערב השתרר שקט ברובע המוסלמי. אחרוני הצועדים, הדגלים והקולות הרועמים נבלעו במורד הכותל והרובע המוסלמי שב לידי תושביו. פה ושם נפתחו חנויות, משפחות יצאו מבתיהן ואפילו החמסין נשבר ורוח ערב נעימה החלה לנשוב בעוד השמש יורדת. מסביב החלו להידלק אורות צבעוניים, אלה שהיו תלויים בין שמיים וארץ, תרתי משמע, כל היום מבלי לדעת האם עוד באותו הערב יינתן האות מסעודיה וייפתח חודש הרמדאן למיליוני מאמינים ברחבי העולם. עכשיו כבר לא נותר ספק. בעל דוכן לממתקים פתח את דוכנו והזמין את העוברים ושבים לטעום מממתקי החג. לרגע הייתה זו ירושלים אחרת. יהודים רקדו והתפללו ברחבת הכותל. מוסלמים החלו להתכונן לתפילת התרוויח באל-אקצא. עוברי אורח החליפו ברכות חג ליד דוכן ממתקים. בחוץ, קומץ פעילים התיישבו על המדרגות ברחבת שער שכם שהייתה עכשיו שקטה ורוגעת לאחר ההמולה הגדולה, ומנצנצת באורות החג והעבירו בניהם את רשמי מאורעות היום. זה היה רגע שבו הבנו שעשינו משהו.  
אז מה היה לנו השנה במצעד הדגלים? לפני כששה שבועות פנינו לראשונה למשטרה והצבענו על כך שרבים הסיכויים שיום ירושלים יצטלב עם תחילת הרמדאן או לפחות עם שיאן של ההכנות לרמדאן, ודרשנו שמצעד הדגלים יוסג מן הרובע המוסלמי. לא יתכן, טענו, שבשעת ההתכנסות לתפילת התרוויח הפותחת את הרמדאן יהיה הרובע המוסלמי סגור בפני מוסלמים ויעבור בו מצעד הדגלים הבוטה והצעקני המלווה גם בקריאות גזעניות ואלימות ובהשחתת רכוש פלסטיני. רק ימים ספורים לפני המצעד המתוכנן התקבלה תשובת המשטרה שאמנם לא קיבלה את טענתנו באשר להסגת המצעד מהרובע המוסלמי אך הכירה, בשל אפשרות כניסת הרמדאן, בצורך להגביל את שעת כניסת הצועדים לרובע, שנמשכה בשנים קודמות עד השעות הלילה המאוחרות. תשובתה של המשטרה הייתה רחוקה מלספק ולכן פנינו לבג"צ.  החלטת בג"צ הייתה קריטית. בג"צ אמנם גיבה את החלטת המשטרה לאפשר את המצעד ברובע המוסלמי ואכן הקדים רק ברבע שעה את שעת עצירת כניסת הצועדים, אולם, וכאן הדבר החשוב, בג"צ קבע שעת יציאה מהרובע המוסלמי שבה אחרון הצועדים עזב את שטח הרובע, דבר אותו נמנעה המשטרה מלעשות, ככל הנראה בשל לחץ מארגני המצעד.  כך נמנעה ההשתהות הארוכה של הצועדים ברובע המוסלמי על מופעי הלעומתיות, הבוטות ובחלקם גם ההסתה והאלימות המלווים אותם, ובשעת ההכרזה על כניסת הרמדאן, וזמן קצר לפני תחילת תפילת התרוויח, שרר ברובע המוסלמי שקט מבורך. נדמה לנו כי גם השוטרים שבצעו את משימתם נשמו לרווחה.     
כמו בשנים עברו וביחד עם מתנדבים רבים תעדנו את מצעד הדגלים גם בשנה הזו. טרם הספקנו לרכז את כל הסרטונים ולצפות בהם ואיננו נחפזים להסיק מסקנות מממצאים חלקיים. עם זאת נציין כי גם השנה נחשפנו לקריאות גזעניות, אולם ברובע המוסלמי ראינו יותר שוטרים  שטיפלו בנחישות בניסיונות פגיעה של צועדים. אם המצעד היה ממשיך לתוך הלילה ומספר כפול ומשולש של צועדים היה נכנס לתוך הרובע המוסלמי הצפוף והדחוס ומשתהה בו, סביר להניח שהתוצאות היו אחרות.
עד כאן הישגים ראויים. אבל הלב כבד. כי המצעד עצמו, עם ובלי מופעיו המוקצנים ביותר, הוא מפגן קשה של לאומנות ומעברו ברובע המוסלמי, בלב ליבם של החיים הפלסטינים בעיר, הוא התגרות ופגיעה קשה באורחות חייהם ובשגרת יומם של תושבי ירושלים המזרחית. אין לו דבר עם טובתה של ירושלים ומרבית תושבי ירושלים, פלסטינים וישראלים, מתנגדים לו. עד לפני כשלוש שנים היה המצעד עובר כמעט ללא כל ביקורת ותוך הטלת סגר מלא על התושבים הפלסטינים משעות הצהרים עד שעות הלילה. מאז העלנו את הנושא על סדר היום הציבורי, עוד ועוד קולות נשמעים מתוך החברה האזרחית הירושלמית וגם במקומות אחרים, דתיים ולא דתיים, המתקוממים נגד המצעד אם בהתנגדות מפורשת ואם בהצבת דרכים אלטרנטיביות לציון היום. אנו מודים לאנשים ולגופים הרבים שהתגייסו לסייע לקמפיין חשוב זה, ולאלה הנאבקים יום יום על ירושלים כביתם של שני עמים. 
 
יהודית אופנהיימר, מנכ"לית עיר עמים
   

עדכונים מעיר עמים 

 

ירושלים unedited - כנס עיר עמים

הכנס של עיר עמים לקראת יום ירושלים 2016 עסק באופן הסיקור של התקשורת הישראלית את ירושלים. האם, ועד כמה מסוגלת התקשורת הישראלית לסקר את ירושלים במנותק מהסכסוך והנרטיבים השולטים בשיח הפוליטי הישראלי על העיר.

באירוע נערך פאנל עיתונאים בהשתתפות אוהד חמו - חדשות 2, ניר חסון - הארץ, יעל פרידסון - Ynet וידיעות אחרונות ואמנון לורד - מקור ראשון.

בכנס גם היו קטעי ספוקן וורד על ירושלים

נייר עמדה על הר הבית בפסח 2016 - שינוי חיובי ושינוי נדרש

בניגוד לעבר, במהלך חול המועד פסח לא הוטלו כל הגבלות קולקטיביות על המתפללים המוסמלמים העולים להר הבית/חראם אל שריף, והמשטרה נערכה בתיאום עם הוואקף. מהלכים אלו סייעו למנוע הדרדרות לאירועים אלימים.

לצד זאת, נדרש שינוי גם מההנהגה הפוליטית לריסון תנועות המקדש בנסיונן לשחוק את הסטטוס קוו.

לנייר העמדה לחצו כאן 

 

  

סיורים קרובים  

לאור המצב המשתנה בירושלים לפני כל סיור נערכת הערכת מצב לגבי מסלול הסיורים. ההשתתפות בסיורים מותנית בהרשמה מראש ואינה כרוכה בתשלום. ההרשמה דרך אתר עיר עמים

 

מאוחלקת - סיור להכרת הסוגיות המדיניות והפוליטיות בירושלים

חלוקה לרסיסים - סיור לצפון ירושלים

מאוחלקת - סיור להכרת הסוגיות המדיניות והפוליטיות בירושלים

17.6.16  

9:30 - 13:30 

1.7.16

9:30 - 13:30 

8.7.16  

9:30 - 13:30 

להרשמה לחצו כאן

להרשמה לחצו כאן

להרשמה לחצו כאן

 

 

עיר עמים בתקשורת

 

 

 

 

הרוקדים נקמה פורענות יקצורו/ אורי ארליך

כבכל שנה צפויים הצועדים לשיר שירי שטנה והסצה נגד הפלסטינים. למה הדרג הפוליטי בעיר לא מתגייס לנטרל את המוקש הפוליטי עבור המשטרה?

אנשי עטרת כהנים נכנסו לבניין ברובע המוסלמי/ ניר חסון

המבנה כנראה נמכר על ידי תושביו הפלסטינים ליהודים. משפחה נוספת קיבלה צווי פינוי. 

הכתבה גם באתר עיר עמים

המקור: היהודים שבחרו לחיות בלב האוכלוסייה מוסלמית בירושלים

האם זה בכלל אפשרי לחלק את ירושלים? רביב דרוקר וברוך קרא פוגשים את היהודים שבחרו לחיות בלב האוכלוסייה הפלסטינית בירושלים.

 

כיכר העיר - הבלוג של עיר עמים

'כיכר העיר' הוא בלוג אירוח באתר עיר עמים שמטרתו לשמש במה לדיון ציבורי על הסוגיות המדיניות של ירושלים, ועל החיים המשותפים בעיר. הפוסטים אינם משקפים בהכרח את עמדת עיר עמים, אך אנחנו רואים חשיבות בהצפתם של התכנים. אתם מוזמנים לשלוח לנו פוסטים ל erlich.uri@gmail.com  ונשקול לפרסמם. 

הציבור הדתי לאומי כבר מזמן אינו קבוצת מיעוט ואינו זקוק להפגנות כוח כדי להנכיח את עצמו. ולהיפך, הסמיכות הנוצרת השנה בין יום ירושלים לרמדאן מאפשרות להתעלות מעל החלוקות הפוליטיות השגורות ולתת משמעות חדשה ליום ירושלים. אנו חלוקים על עתיד ירושלים אבל יכולים להסכים כי לתושבי העיר כולם מגיע הווה שפוי יותר. 

לפוסט המלא לחצו כאן 

אמיר חשין במכתב פתוח שנשלח לראש הממשלה, שר הביטחון, מפכ"ל המשטרה, ראש העירייה ועוד רבים בדרישה לשנות את תוואי מצעד הדגלים כך שלא יעבור ברובע המוסלמי.

 

לפוסט המלא לחצו כאן

  

תמכו בפעילות עיר עמים

עיר עמים פועלת במטרה לעורר דיון ציבורי מושכל בסוגיות הפוליטיות של ירושלים ובמטרה למנוע פגיעה מתמשכת בתושבי העיר ולקדם את התנאים לעתיד מדיני מוסכם. אנו פונים לקהל הישראלי באמצעות סיורים, הרצאות, מאמרים בעיתונות, פעילות ברשתות החברתיות, קמפיינים תקשורתיים ועוד.

עזרו לנו להמשיך להגיע לקהל הרחב על ידי תרומה. תרומות יתקבלו בתודה. לתרומה, לחצו כאן.

בברכה, צוות עיר עמים. 

 

 לעדכונים יומיים, עקבו אחרינו בפייסבוק