משתתף/פת יקר/ה שלום רב,

אנו שמחים לשלוח אליך את חוברת התקצירים של הכנס:

 

כוחם של זיכרונות ילדות
אוצר טיפולי וחווייתי - תיאוריה ויישום

שהשתתפת בו ב - 17 במרץ, 2016, ז' באדר ב', התשע"ו

שמחנו לארח אותך, ומקווים לראותך גם בכנסים הבאים

אנחנו מבקשים להודות למנחה, ד"ר דפנה פקר,
אשר ספרה החדש, כוחם של זיכרונות ילדות, שיצא לאור בהוצאת אמציה,
היה ההשראה לכנס וגם תרם לו את שמו

ולצוות המרצים:
ד"ר דפנה פקר, ד"ר רוני סולן, ד"ר נרחל שפרון, ד"ר ענת בוצר וערן כץ
על שלקחתם חלק בכנס המרתק והעשרתם אותנו בידע  שלכם.  היה לנו לעונג!

 

לקובצי תקצירים מכנסים קודמים - לחצו כאן

 

לכל המצגות מהכנס - לחצו כאן

 לשרותך,
צוות אמציה הוצאה לאורFamily-Care

 

*כל החומרים המופיעים בחוברת זו, התקצירים והמצגות, הם לשימושך האישי בלבד
ולא לצרכי הוראה או הכשרה

כוחם של זיכרונות ילדות
אוצר טיפולי וחווייתי - תיאוריה ויישום

חוברת תקצירים

משתתף/פת יקר/ה שלום רב,

ההרצאות שבחרנו להציג בפניך ובפני יתר באי הכנס נועדו לשקף את המגוון הרחב והעשיר של העשייה שמתבצעת בשטח בתחום זה, בארץ וגם בעולם, ולאפשר חשיפה ונגישות אל ההיבטים השונים שלה והתכנים המרתקים. הכנסים שלנו בנויים באוריינטציה מעשית, יישומית ופרקטית.

הכנסים המקצועיים שלנו מקיפים כלים ממשיים לעבודה ולפרקטיקה, עם דגש על היצע של כלים חדשים כגון שיטות שהוכחו מחקרית, ספרים טיפוליים ו/או מקצועיים חדשים שיוצאים לאור בארץ ובעולם, סיפורי מקרים, מסקנות ותוצאות של מהלכים שקורים בשטח בזמן אמיתי, ועוד.

אנו תקווה שהצלחנו לתת לך טעימה ממגוון גישות, שיטות ודעות, ושבכל אחת מהן הצלחת למצוא את המעט או ההרבה, לאמץ, לקחת ולהפוך לשלך, במטרה להעשיר את ארגז הכלים ולפתוח אפיקים חדשים ונוספים.

הכנסים של Family-care, מבית אמציה הוצאה לאור, מיועדים לכל מגוון המומחים והמטפלים בתחום בריאות הנפש, העצמה רגשית, אימון אישי לצמיחה והצלחה, התמודדות עם הפרעות כגון הפרעת קשב וריכוז, התמודדות עם תסמונות שונות ומצבי חיים מאתגרים, הדרכה וליווי של הורים ועוד, כל זאת ברמת הפרט, המשפחה והקבוצה, בילדים, מתבגרים ומבוגרים, כולל בין היתר: פסיכולוגים, פסיכיאטרים, רופאים, קלינאי תקשורת, עו"סים, מאמנים משפחתיים, מאמנים בהפרעות קשב, מרפאים בעיסוק, מטפלים באומנויות, יועצים חינוכיים, הורים ומתעניינים.

אם שכחנו מישהו, אנא אל תעלבו אלא הודיעו לנו. נשמח לעדכן את הרשימה, כולם חשובים וכולם עוסקים בעבודת קודש!

****

אם חוברת זו התגלגלה לידיך אף כי אינך מנוי/ה על רשימת הדיוור שלנו, נשמח לצרפך.  מרגע העדכון תוכל/י לקבל מאיתנו מידע שוטף על הפעילויות הבאות שלנו.  ניתן להסיר את השם מרשימת הדיוור בכל עת, בלחיצת כפתור.

להרשמה לחצו כאן:

כן, אשמח לקבל מכם דיוור על כנסים, סדנאות, ספרות מקצועית ופעילויות נוספות

Family-Care מבית אמציה הוצאה לאור הוא ארגון שהוקם במטרה להנגיש ולהפיץ ידע מקצועי מתקדם, חדשני ויישומי, פרי פיתוח של אנשי מקצוע מהמובילים בתחומם בארץ ובעולם, לאנשי מקצוע מתחומי הטיפול השונים, באמצעות כנסים, סדנאות וספרות מקצועית.

לכל שאלה או בירור אנחנו עומדים לשרותך

אמציה כהן,        מייל -  amazia@netvision.net.il    טל' 052-8087052
אפרת אביסרור,  מייל -  ephrat@family-care.co.il   טל'050-7504210

Family-Care
חוויה של ידע

כוחם של זיכרונות ילדות
אוצר טיפולי וחווייתי - תיאוריה ויישום

לאחרונה אנו עדים לדיון ציבורי ער, חוצה תחומי דעת במישור מקומי ובינלאומי כאחד - סביב מהותו ומשמעותו של הזיכרון האנושי. לאור עלייתו של נושא זה לכותרות, עלינו כמטפלים להיות מעודכנים במה שקורה בעולם בתחום. בהתאם, נציג בפניכם בכנס זה תפיסות וגישות יישומיות רעננות ועדכניות, עם כלים ותובנות של העת האחרונה – שמהווים תוספת חיונית לכל ארגז כלים טיפולי.

אופיו המתעתע לעתים של הזיכרון האנושי הפך אותו לנושא מסתורי שמסעיר את האנושות מאז קדמת דנא. סוגיות כמו תקפותם של זיכרונות ילדות עולות חדשות לבקרים בבתי משפט ובקליניקות, בתקשורת, ובנאראטיב של משפחות וקהילות.

כיום, בעידן של התפתחות מואצת של המדע והטכנולוגיה, בנוסף לפריצות הדרך שחלו בידע על הגנום האנושי וחקר המוח, נוצרות ללא הרף נקודות מפגש בין עמדות מקצועיות וותיקות כחדשות, ובין טכנולוגיות מגוונות ומתוחכמות.

במקביל, מתפתחים כלים ואמצעים המסייעים לנו לנצל ביתר יעילות ודיוק את העוצמה האצורה בזיכרונות ילדות מוקדמים, השפעתם על עיצוב כוחות האישיות במהלך דרכו של האדם בחייו, ועד תפקידם כחלק ממערכת של מסרים בינדוריים.

בעזרת מרצים מהמובילים בתחומם ובעשייה המקצועית בישראל, הצגנו בפניכם מגוון רחב של ידע יישומי כולל:

מודל לאבחון וזיהוי סגנון חיים על פי הגישה האדלריינית, הנרטיבים מהילדות המוקדמת כאבני היסוד שלנו כבוגרים לאור הגישה הפסיכואנליטית, מה בין צילומי ילדות לזיכרונות ילדות – תובנות מתחום הפוטותרפיה, ואיתור יכולות באמצעות זיכרונות מוקדמים להעצמה ועידוד בכאן ועכשיו. במקביל נציג כלים מתקדמים מדויקים ויעילים לפיתוח הזיכרון.

***כל החומרים המופיעים באתר זה הם לשימושכם האישי בלבד ולא לצורכי הוראה או הכשרה או לשימוש מסחרי כלשהו.

כוחם של זיכרונות ילדות מוקדמים:
מודל טיפולי רב שלבי לאבחון וזיהוי קווי יסוד בסגנון חיים
זיכרונות ילדות מוקדמים ככלי ידידותי, מדויק ומקצר תהליכים במרחב הטיפולי: איסוף וניתוח של זיכרונות ילדות בגישה ממוקדת ושיטתית, שרטוט מפת סגנון חיים תוך זיהוי כישורים, משאבים, דפוסי התנהגות, נטיות ומגבלות

מרצה – ד"ר דפנה פקר, מומחית באבחון על פי סגנון חיים וזיכרונות ילדות מוקדמים, מטפלת משפחתית וזוגית מוסמכת, מרצה ומנחה במכון אדלר, עד פרישתה מרצה בייעוץ ארגוני תואר שני, המסלול האקדמי במכללה למנהל, מומחית בטכניקות חשיבה וטיפול ממגוון עולמות תוכן, חוקרת ומחברת הספר כוחם של זיכרונות ילדות, בהוצאת אמציה


לחצו כאן למצגת ההרצאה

שיטת העבודה והאבחון שהוצגה כאן , מבית מדרשו של אלפרד אדלר, מתבססת על זיכרונות ילדות מוקדמים, שטמונה בהם תמצית מושג הסובייקטיביות האנושית. יתרונה של השיטה הוא שבדרך קצרה ואישית, ובעבודה משותפת של המטפל והמטופל, ניתן להציף מקבץ של זיכרונות ילדות מוקדמים. ניתוחם ופירושם בשיטה מובנית מציעים לכל אחד מפת דרכים שפרושים בה קווי היסוד של סגנון חייו, קרי, האישיות.

באמצעות מפת דרכים זו ניתן להתבונן בעצמי ובעמדותיו בחיים, להכירם ולהתקרב אליהם.

בזיכרונות מוקדמים טמון כוח רב, בין השאר מכיוון שתמונה חזקה מכל מילה עוד טרם למד התינוק לדבר. אוספי התמונות מהתקופה הפרה-ורבאלית ולאחריה מוטבעים בנו רגשית וקוגניטיבית ומהווים חומר ראשוני ואותנטי. נוצרים מאגרי זיכרונות מקדמת דנא, שרישומם חזק אך אין יכולת לתמלל אותם. מתוך המאגר הבלתי-נדלה הזה "בוחר" הילד בשנות ילדותו לזכור דווקא תמונות מסוימות, המסייעות לו בגיבוש סגנון חייו - אישיותו, המתבטאים במעגלי החיים כמו חברה, משפחה ועולם העבודה.

אינספור מוטיבים וסמלים חבויים בזיכרונות מוקדמים . כאמור, בעזרת השימוש במודל רב שלבי, מובנה ושיטתי, ניתן לדלות ולזהות, לפרום, לנתח להבין את המטמון האישי של מספר הזיכרונות ולהציב בהמשך את עיקרי הסובייקטיביות והמטרות של האישיות.

בעבודה זהירה ומדויקת עם זיכרונות מוקדמים ניתן לחולל שינוי בהתנהגות , בעמדות ובתפיסת עולם כלפי נושאים ותחומים רבים כמו : מודלים של זוגיות, הורות ומשפחה. יחסים עם סמכות. יחסים בין אישיים, התנהגות במצבי לחץ וקונפליקט, יחסים כלפי מגדר, ייעוד וכוון מקצועי, עבודה בייעוץ וטיפול פרטני. קבוצות. כמו גם בתחומי הדרכה וייעוץ ארגוני.

ד"ר דפנה פקר - dapp@netvision.net.il

 לפרטים על הספר לחצו כאן או על התמונה

 

הידהוד נרטיבים מהילדות המוקדמת כמקור להעצמה וחיסון רגשי
תפקידו החיסוני-רגשי של הנרקסיזם - המשגה חדשה המושתתת על תפישת הנרקסיזם הקיימת ועל גישת הפסיכואנליזה הפרוידיאנית

מרצה – ד"ר רוני סולן, פסיכואנליטיקאית מנחה, פסיכולוגית קלינית בכירה ומדריכה מוסמכת, מומחית בטיפול אישי בילדים, מתבגרים ובוגרים ובטיפול זוגי, מלמדת בבתי ספר ואוניברסיטאות ברחבי הארץ ומחברת הספר חידת הילדות

 

לחצו כאן למצגת ההרצאה


מדוע מלווים אותנו ומשפיעים עלינו בהווה הנרטיבים מהילדות המוקדמת.

התפישה שעקבות זיכרון ונרטיבים מהילדות מלווים אותנו כל החיים, ידועה לנו עוד מימי פרויד. אך בעצם לא ידוע לנו, ה - ל̱̱מה?

בשנים האחרונות התגבשו מחשבותיי על חלקו המשמעותי ביותר של הנרקיסיזם בפעילות האימונולוגית-רגשית, בחיסון תחושת המוכר בעצמי. אוסיף מילת הרגעה, הנרקיסיזם בהגדרתו החדשה אינו שונה ממאפייני הנרקיסיזם שכולנו מכירים.

למעשה אנחנו מתייחסים לנרקיסיזם הפתולוגי כמו: פגיעוּת נרקיסיסטית, אישיות נרקיסיסטית הפרעות נרקיסיסטיות וכד' ואילו אני מגדירה את התפקוד החיסוני של הנרקיסיזם. אומר גם שתפיסותיי התיאורטיות התגבשו על רקע ההיסטוריה החשיבתית הפסיכואנליטית.

אני מגדירה את הנרקיסיזם, כמערכת חיסונית-רגשית מולדת שתפקידה - לשמור על תחושה של קביעות המוכר בעצמי, כשלֵמות, נבדלת מכל לא-עצמי-מוכר ובוודאי מכל לא-עצמי-זר. שמירה על המוכר (על תפיסת העצמי האמיתי כנפרד וגם על נכסיו של העצמי כמו ייצוגי האובייקטים, עקבות זיכרון מהיחסים
וההתנסויות עימם) מפני פלישת התנסויות וריגושים לא מוכרים, זרים, בין שמקורם מבחוץ ובין שמקורם מבפנים. (סטייה מחיסון תחושת המוכר האמיתי בעצמי כנפרד מייצגת תפקוד לקוי-פתולוגי של נרקיסיזם).

העצמי, על פי הגדרתי, זה שהנרקיסיזם אמון על חיסונו, מייצג את ליבת האישיות את התפיסה הסובייקטיבית של עצמינו, המתגבשת על תשתית עקבות זיכרון מההתנסויות האין סופיות הן ביחסי האובייקט והן בייחודיות.

החיסון הנרקיסיסטי גורם, איפה, לכך שמפגש תחושתי עם מה שמוכר לעצמי, נחווה כמרגיע, כביתיות, כהנאה. מאידך, מפגש תחושתי עם מה שאינו מוכר לנו, נחווה כ'לא־עצמי', כזר עד שאנו ממיינים ומזהים לא-עצמי-מוכר (למשל דמות ההורה המוכרת) ומבדלים אותו מכל לא-עצמי-זר, זה שאיננו מזהים.

תחושת הזרות המתעוררת מאיימת על תחושת המוכר בעצמי ולכן תגובת הנרקיסיזם היא התנגדות, או היפגעות, דחיה עד כדי גזענות. מכאן המשיכה למוכר ודחיית חרדת הזר. יתרה מכך, התהליך החיסוני נרקיסיסטי אחראי לכך שחוויה בהווה נחווית בתחושה של מוכרות, על פי הדהוד חוויות העבר, שהתגובה העכשווית מתגבשת בהשראת דגם העבר והתיידדות הופכת את הזר למוכר.

השמירה על המוכר מתרחשת באמצעות הדהוד נרקיסיסטי, מודע או שאינו מודע, של נרטיבים מהילדות בכל התנסות בהווה. ההדהוד הוא מופע רגשי בצורת אסוציאציות, פנטזיות, זיכרונות, דמיונות, מחשבות וחלומות. המידע המהדהד נותר תמיד סובייקטיבי ואישי.

הנרקיסיזם (הבריא והפתולוגי) מחסן את המוכר בעצמי כמות שהוא. פעמים מהדהדים עקבות זיכרון המייצגים את העצמי האמיתי מלווה בערך עצמי חיובי דיו. הדהוד כזה מעיד על התפתחות הנרקיסיזם הבריא שהצליח לחסן את תחושת העצמי-האמיתי כמוכר וכנבדל מכל לא-עצמי-אובייקט אך בו בזמן העצמי נמשך להתקשרות עם לא-עצמי-מוכר אובייקט זה חרף האחרות שבו:

ופעמים מהדהדים עקבות זיכרון המייצגים את העצמי המזוייף, הפגיע, מלווה בערך עצמי גרנדיוזי או נחות. הדהוד כזה מעיד על חיסון נרקיסיסטי פתולוגי של המוכר בעצמי, שהתיר פלישת זרות לעצמי (כמו חרדה של האובייקט) ומאז העצמי המזוייף הוא זה המחוסן על ידי הנרקיסיזם כמוכר בעצמי והעצמי נמשך להתמזגות בעצמי-אובייקט Object-Self שלו ולהכחשת הלא-עצמי אחרות שבו.

מצאתי הקבלה מעניינת בין הפעילות האימונולוגית הביולוגית לפעילות הנרקיסיזם על פי תפיסתי. להערכתי שתי המערכות החיסוניות, הביולוגית והרגשית פועלות על פי נוהלי תפקוד משותפים כבר מראשית החיים – התקשרות עם המוכר ודחית הזרות.

אזכיר בכמה מילים שבתאי המערכת החיסונית-ביולוגית בגוף מופעל מנגנון (אימונולוגי) המשמר את קוד החלבון כמוכר וקבוע, מזהה פולשים זרים (הקרויים אנטיגנים), בעלי קוד שונה ואמור לנטרל את פעילותם המסכנת את שלמות תאי הגוף. מחלות אוטו אימוניות מייצגות את כישלון המערכת לנטרל את הפולשים הזרים.

להערכתי, הנרקיסיזם הפתולוגי מייצג את כישלון המערכת לנטרל פולשים זרים כמו חרדות של ההורה העלולות לגרום לתופעות אוטו-אימוניות. לדוגמה: זיוף העצמי, קשיים בזיהוי מוכרות העצמי, הפרעת אישיות נרקיסיסטית, קשיים בהתקשרות עם האחר, תחושת בלבול וכאוס, פגיעה בעצמי וכד'.

לסיום:

התיזה המרכזית שלי היא שבכל אחד מאיתנו, הבוגרים, חבוי ילד. זה אותו ילד שחווה את ילדותנו והוא מייצג את מכלול עקבות-הזיכרון של חוויות חיים ראשונות, נרטיבים שונים של יחסי אובייקט. העצמי הוא מעין "בבושקה רוסית" המכילה בחובה שכבות של עקבות זיכרון משלבי התפתחות שונים. כל שכבה נשענת על תבניות שעוצבו על ידי קודמתה. ותפקוד הנרקיסיזם, על פי הגדרתי החדשה, שומר מכל משמר על המוכר הזה בעצמי, וזאת באמצעות הדהוד הנרטיבים של הילד החבוי בתוכנו בחיי היום-יום שלנו. הדהוד הנרטיבים מאפשר לנו להתרווח במוכר, להתיידד עם הזרות שבתוכנו והאחרות
שמסביבנו וכן להישאר בדריכות מידתית כלפי הזרות.

"כל מה שמוכר לי - אני הוא, וכל מה שלא־מוכר לי - זר."

זה כוחם של זיכרונות ילדות, כך משפיע הילד החבוי על התנהלותנו בהווה, על תפיסת המציאות, תפיסת עצמנו ועל תפיסתנו את הזולת, על ההתקשרויות החדשות שאנו יוצרים, על המשמעות שאנו מיחסים לקשרים הבינאישיים, על מאפייני הזוגיות בצורותיה השונות, על תגובותינו כלפי זרים וזרויות, כמו גם נוכח האחרוּת שבזולת.

לאתר של רוני סולן, לחצו על הספר

 

איתור חוזקות ויכולות יצירתיות באמצעות זיכרונות ילדות מוקדמים כבסיס הכרחי לטיפול ושינוי
בהתבסס על גישתו של אדלר.

מרצה – ד"ר רחל שיפרון, ד"ר בייעוץ פסיכולוגי, מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת, מרצה בכירה ויועצת אקדמית בבית הספר לפסיכותרפיה במכון אדלר, פנסיונרית כמרצה לפסיכולוגיה בסמינר הקיבוצים, חברת הסגל האקדמי ICASSI, עורכת משנה ב - Journal of Individual Psychology


לחצו כאן למצגת ההרצאה

 השימוש בזיכרונות המוקדמים בטיפול האדלריאני משול לעיסוק באוצר. אוצר שבו אצורים (מהשורש אצר), תפיסות העולם, תפיסות העצמי, מערכות העדיפויות בתהליכי הבחירה ואופן ההתנהלות לקראת צמיחה והתפתחות. כל זיכרון הוא מטאפורה שלמה/הוליסטית שהכל בה. זאת הדרך היצירתית בה האדם מבטא את רגשותיו, מאווייו ואכזבותיו ברגע נתון.

בכל זיכרון, כמו בעיסוק באוצר יקר ועתיק, כאשר מנקים את "אבק הזמנים הקשים", ניתן לזהות כוחות ויכולות המיוחדים למספר הסיפור המטאפורי. כוחות שלא תמיד ברורים ונהירים למספר המטאפורה. לעתים, מפאת שיכחה בעיקר בזמנים קשים, לפעמים מתוך התייחסות אל הכוחות כמובנים מאליהם.

כל אדם נולד עם יכולת יצירתית מופלאה אמר אדלר. והיצירתיות הזאת היא המנוע האמיתי להתפתחות. שימוש נכון בכוחות אלה מאפשר השתלבות תקינה, הרגשת תרומה ומשמעות בכל אחד משלושת מעגלי החיים העיקריים: משפחה, עבודה וחברה.

המטרה המרכזית בטיפול האדלריאני היא לאפשר למטופל להבין את אופן תפקודו בכל אחד ממעגלי חיים אלה. מטרתו של המטופל היא להגיע לתחושה של שייכות והרגשת ערך בכל אחד מהמעגלים האלה.
לכן אחד התנאים הבסיסיים בכל טיפול ובכל קשר בין מטפל ומטופל הוא היכולת של המטפל להצביע על הכוחות של המטופל כדי לאפשר לו לנוע לקראת שינוי. הזיכרונות המוקדמים שהם המטאפורות החושפות את יכולותיו של המטופל מהווים "דלת כניסה" לעולמו היצירתי של המטופל.

העבודה עם הזיכרונות המוקדמים מאפשרת התחלה של תהליך חיובי במגמת שיפור. הנחת היסוד בתיאורית הפסיכולוגיה של האינדיבידואל היא שכל אדם מגיע לעולם עם מטען יצירתי יוצא דופן המאפשר לו לבחור באסטרטגיות מעניינות ומיוחדות לו כדי להגשים את המטרה הקיומית הבסיסית שהיא הרגשת השייכות. את האסטרטגיות ניתן לזהות בזיכרונות המוקדמים ולבדוק ביחד עם המטופל אם האסטרטגיות שהוא בחר משרתות אותו בהווה או יצליחו לספק את תחושת השייכות בעתיד.

בעזרת הכוחות המזוהים בזיכרונות ניתן לבנות בשיתוף פעולה מלא בין המטפל והמטופל אסטרטגיות יעילות ומועילות להבטחת הרגשת השייכות בכל אחד ממעגלי החיים.

 

 

צילומי ילדות כאירוע מחולל, מנחם ומסתורי...
צילומי ילדות כצריבת אור ועור בהיסטוריה של זיכרונות חיינו - הפרשנות, הדיאלו הפנימי והחיצוני, הדמויות והמסתורין.

מרצה - ד"ר ענת בוצר, פסיכותרפיסטית, מטפלת משפחתית וזוגית, מייסדת ומנהלת התכנית לפסיכותרפיה באוניברסיטת תל-אביב, יוצרת ואוצרת,
מחברת הספר צמצם התשוקה - פסיכותרפיה וצילום

לחצו כאן למצגת ההרצאה

 


 

 

 


התקשרו  - אמציה, 052-7078052 או אפרת,  050-7504210         ונשמח לעמוד לשירותכם