שלום רב,

אנו שמחים לשלוח אליך את חוברת התקצירים של הכנס:

 

מעברים
מיינדפולנס בשלבים, במעברים ובקווי התפר של החיים
מרכז תרבות אשכול פיס אהל-שם, יום ה' 7-7-16, א' בתמוז התשע"ו
מנחה – ד"ר אורלי בך
 

שהשתתפת בו ב - 7 ביולי, 2016, ב' בסיוון, התשע"ו, במרכז התרבות אשכול פיס אהל-שם, ברמת גן
              

שמחנו לארח אותך, ומקווים לראותך גם בכנסים הבאים

אנחנו מבקשים להודות:

למנחה, ד"ר אורלי בך
ולצוות המרצים והאמנים (לפי סדר הופעתם בכנס):
אביגיל אמסטר, רותי מנדיל-חלבי, ד"ר נמרוד שיינמן, ד"ר נעמה אושרי, ד"ר אריאל ורנר, מיכל טל-יה
על שלקחתם חלק בכנס המרתק והעשרתם אותנו בידע  שלכם.  היה לנו לעונג!

 

לקובצי תקצירים מכנסים קודמים - לחצו כאן

 

לכל המצגות מהכנס - לחצו כאן

לשרותך,
צוות אמציה הוצאה לאור Family-Care

 

*כל החומרים המופיעים בחוברת זו, התקצירים והמצגות, הם לשימושך האישי בלבד
ולא לצרכי הוראה או הכשרה


מעברים
מיינדפולנס בשלבים, במעברים ובקווי התפר של החיים

חוברת תקצירים

שלום רב,

ההרצאות שבחרנו להציג בפניך ובפני יתר באי הכנס נועדו לשקף את המגוון הרחב והעשיר של העשייה שמתבצעת בשטח בתחום זה, בארץ וגם בעולם, ולאפשר חשיפה ונגישות אל ההיבטים השונים שלה והתכנים המרתקים. הכנסים שלנו בנויים באוריינטציה מעשית, יישומית ופרקטית.

הכנסים המקצועיים שלנו מקיפים כלים ממשיים לעבודה ולפרקטיקה, עם דגש על היצע של כלים חדשים כגון שיטות שהוכחו מחקרית, ספרים טיפוליים ו/או מקצועיים חדשים שיוצאים לאור בארץ ובעולם, סיפורי מקרים, מסקנות ותוצאות של מהלכים שקורים בשטח בזמן אמיתי, ועוד.

אנו תקווה שהצלחנו לתת לך טעימה ממגוון גישות, שיטות ודעות, ושבכל אחת מהן הצלחת למצוא את המעט או ההרבה, לאמץ, לקחת ולהפוך לשלך, במטרה להעשיר את ארגז הכלים ולפתוח אפיקים חדשים ונוספים.

הכנסים של Family-care, מבית אמציה הוצאה לאור, מיועדים לכל מגוון המומחים והמטפלים בתחום בריאות הנפש, העצמה רגשית, אימון אישי לצמיחה והצלחה, התמודדות עם הפרעות כגון הפרעת קשב וריכוז, התמודדות עם תסמונות שונות ומצבי חיים מאתגרים, הדרכה וליווי של הורים ועוד, כל זאת ברמת הפרט, המשפחה והקבוצה, בילדים, מתבגרים ומבוגרים, כולל בין היתר: פסיכולוגים, פסיכיאטרים, רופאים, קלינאי תקשורת, עו"סים, מאמנים משפחתיים, מאמנים בהפרעות קשב, מרפאים בעיסוק, מטפלים באומנויות, יועצים חינוכיים, הורים ומתעניינים.

אם שכחנו מישהו, אנא אל תעלבו אלא הודיעו לנו. נשמח לעדכן את הרשימה, כולם חשובים וכולם עוסקים בעבודת קודש!

****

אם חוברת זו התגלגלה לידיך אף כי אינך מנוי/ה על רשימת הדיוור שלנו, נשמח לצרפך.  מרגע העדכון תוכל/י לקבל מאיתנו מידע שוטף על הפעילויות הבאות שלנו.  ניתן להסיר את השם מרשימת הדיוור בכל עת, בלחיצת כפתור.

להרשמה לרשימת הדיוור לחצו כאן:

כן, אשמח לקבל מכם דיוור על כנסים, סדנאות, ספרות מקצועית ופעילויות נוספות

 

פתחנו עמוד פייסבוק חדש!
תנו לייק ותקבלו
מאמרים מקצועיים מאת אנשי מקצוע מובילים בתחומם בארץ
והודעות על פעילויות מקצועיות ישר לעמוד הפייסבוק שלכם!!!

כן, חברו אותי לעמוד הפייסבוק!

Family-Care מבית אמציה הוצאה לאור הוא ארגון שהוקם במטרה להעניק לך חוויה של ידע.
הפעילויות ותחומי העיסוק - כנסים, סדנאות והוצאה לאור של ספרות מקצועית - מיועדים בראש ובראשונה לאנשי מקצוע מתחומי הטיפול השונים, אך גם למתעניינים שההתפתחות וההעשרה בתחומים הטיפוליים חרותה על דגלם. הפעילויות נועדו להגיש, להנגיש ולהפיץ ידע מקצועי מתקדם, חדשני ויישומי, בתחומי הטיפול והמשפחה - מלפני לידה ועד זיקנה - שפותח ויושם על ידי אנשי מקצוע מהמובילים בתחומם בארץ ובעולם.
כתבת ספר? רוצה להעשיר את ארגז הכלים והידע הטיפולי? מתעניין/ת בספרות מקצועית מובילה מהארץ ומהעולם? נשמח לשמוע ממך!

לכל שאלה או בירור אנחנו עומדים לשרותך

אמציה כהן,        מייל -  amazia@netvision.net.il    טל' 052-8087052
אפרת אביסרור,  מייל -  ephrat@family-care.co.il   טל'050-7504210

Family-Care
חוויה של ידע

מעברים
מיינדפולנס בשלבים, במעברים ובקווי התפר של החיים
מרכז תרבות אשכול פיס אהל-שם, יום ה' 7-7-16, א' בתמוז התשע"ו
מנחה – ד"ר אורלי בך

 

בתקופות שבהן הכול משתנה, והלב רועד ומבקש רגיעה, דרך המיינדפולנס יודעת לתת את השקט שבעין הסערה.

כמטפלים, אנו יודעים שמעברים הם תקופות קשות מאוד, מערערות ומבלבלות, שבהן הדברים המוכרים נפרמים ונסדקים, וחדשים מתהווים. אלו הם קווי התפר של חיינו.

אבל מעברים הם גם חלק בלתי נפרד מחיינו: מילדות לבגרות, מרווקות לזוגיות וההיפך, מנישואין לגירושין, מבית לבית, מבריאות למחלה, ולבסוף, לפרידה הבלתי נמנעת מהחיים.

מעברים מביאים אל תוך חיינו רמה גבוהה של אי-וודאות, ומתעתעים בנו לא אחת. לא ניתן להגדירם במונחים פשטניים של טוב ורע. החיובי והשלילי מתחלפים בתוכם לסרוגין, הופכים פנים וחוזרים חלילה, משנים צורה, מטלטלים אותנו ומקשים על התפקוד. יחד עם זאת הם נושאים בחובם גם הזדמנות גדולה. השבר הוא גם קריאה להתעורר, לצאת מהדפוסים המקובעים, לפתוח את הלב, להכיר מחדש את עצמנו ואת העולם ,ולהתחבר אל מקום של חמלה וקבלה.

בעזרת שיטות טיפוליות מעולם המיינדפולנס נוכל ללוות אנשים שמתמודדים עם שינויים משמעותיים בחייהם, להיות איתם בהקשבה ובהכלה, ולאפשר להם להתוודע אל מחוזות שלא הכירו בתוכם, אל האמת שלהם.

מיינדפולנס הוא מונח הלקוח מהפסיכולוגיה הבודהיסטית, ומשמעותו "קשיבות"- נוכחות ערה, נושמת ומתבוננת ב"כאן ועכשיו", רגע אחר רגע, ללא שיפוט, ותוך קבלה. גישה זו מאפשרת לנו לצאת מתוך ה"אוטומט" שבדרך כלל רובנו מתנהלים על פיו, ושבו רוב החוויות עוברות לידנו מבלי שנבחין בקיומן.זוהי דרך חיים, התנהלות יום-יומית, שמטפחת ערנות, סבלנות, תשומת לב וחמלה.

הדוברים בכנס ומנחי הסדנאות הם מטובי המומחים בתחום בארץ, מובילי דעה, פורצי דרך, מורים ומנחים אשר מקדישים את חייהם לחינוך וטיפול בדרך המיינדפולנס.

הכנס מיועד לכל מגוון המומחים והמטפלים בתחום בריאות הנפש בילדים, מתבגרים ומבוגרים,
כולל: פסיכולוגים, קלינאי תקשורת, פסיכיאטרים, עובדים סוציאלים, מאמנים משפחתיים, מרפאים בעיסוק, יועצים חינוכיים, ומתעניינים.

בכנס הצגנו גישות עתיקות וגישות חדשניות שמשלבות עבודה עם הגוף ועם הנפש, עם הדמיון והיצירתיות, עם הנשמה, הנשימה והזרימה, עם ילדים ומבוגרים בשלבים שונים של מעגל החיים עם דגש על שינויים ומעברים. בתחילתו ובסופו של יום הרצאות מרתק הוגשו לכם מופעים אומנותיים חווייתיים של שירה רוחנית המחברת אל מעמקי הנפש.

כל השיטות הטיפוליות שהוצגו מוכרות ונמצאות בחזית הפרקטיקה העולמית
והוגשו לכם על ידי מורים מובילים בתחומם בארץ

***כל החומרים המופיעים באתר זה הם לשימושכם האישי בלבד ולא לצורכי הוראה או הכשרה או לשימוש מסחרי כלשהו.

מיינדפולנס במעברים, במשברים ובקווי התפר של החיים

ד"ר אורלי בך - פסיכולוגית קלינית, מטפלת ומדריכה בטיפול משפחתי, עוסקת בפסיכותרפיה גופנית (SOMATIC EXPERIENCING), דמיון מודרך, גשטלט, ליווי רוחני וטיפול בעזרת מוסיקה, נשימה ושירה. מלווה אנשים במסעם הפנימי בעקבות טראומות משברים ומעברים, ומשתתפת איתם בתהליך ההתמודדות והצמיחה. (054-468-0025)


איש אחד חי בכפר, ובעמל רב טיפח את החווה הקטנה שלו. היה לו סוס אחד, שבעזרתו חרש וזרע את האדמה. יום אחד הסוס נעלם. כל אנשי הכפר באו אל האיש להשתתף בצערו: "איזה איש אומלל אתה ! - הסוס היחיד שלך נעלם, ואיך תחרוש את האדמה ואיך תזרע?" האיש רק נשא את עיניו לשמיים, ואמר : "אולי, מי יודע – אולי זה רע, ואולי זה טוב"....

כמה ימים לאחר מכן חזר הסוס לבעליו, ואיתו שלוש סוסות שפגש באחו. כל אנשי הכפר באו אל האיש לברכו: "איזה איש מאושר אתה! שפר גורלך! עכשיו, עם ארבעה סוסים, תוכל לנהל חווה גדולה, תוכל לרכוש אדמות נוספות, להקים אחוזה גדולה, ותהיה לעשיר הכפר". האיש נשא שוב את עיניו לשמיים, ואמר : "אולי, מי יודע, אולי זה טוב, ואולי זה רע"...

כעבור כמה ימים בנו של האיש ניסה לאלף את אחת הסוסות הצעירות, נפל ושבר את הרגל. אנשי הכפר הגיעו שוב, וספקו כפיים: " צר לנו עליך! איש זקן אתה. סמכת על בנך יחידך, שהוא זה שייטפל בחווה, יחרוש ויזרע, והנה התעמר בך הגורל, ומה תעשה עכשיו ?"... ושוב חזר האיש ואמר: "אולי, מי יודע, אולי זה רע, ואולי זה טוב"...

חלפו מספר ימים, והנה הגיעו חיילי המלך לגייס את הבן למלחמה, אך הם נוכחו לדעת שלא יוכלו לגייסו - רגלו היתה שבורה ....

החיים מחלקים לנו כל מיני קלפים, כל מיני הפתעות ותהפוכות. עם כל ניסיונותינו לאחוז במוכר, בבטוח, בידוע - לפעמים הקלפים נטרפים, הקרקע נשמטת, הלב רועד, ואנחנו מסתחררים במערבולת של הלא נודע.

אף אחד מאיתנו לא היה מזמין לעצמו בהתנדבות את ה"קלפים" האלה. אף אחד לא היה מאחל לעצמו את הכאב הנורא, הבהלה והייאוש שפוקדים אותנו בעתות כאלה של מצוקה ומשבר.

אבל דווקא אז, בקווי התפר של החיים, כשהכל נסדק ומתערער, דווקא מתוך השבר, מתוך האימה והבלבול, כשאנחנו על פי התהום ("על הקרשים") – פתאום משהו חדש צומח, הזדמנויות חדשות מופיעות, חיבור לאמת פנימית, לאני האמיתי, שהיה מוסתר מאחורי שכבות של התניות ומוסכמות ודפוסים שנתקבעו.

איך אפשר להבין את התופעה הזאת ?

במהלך חיינו אנחנו מעצבים לעצמנו זהות, תפיסה עצמית וסגנון התייחסות אל העולם, שעוזרים לנו להסתגל ולשרוד בסביבה שבה גדלנו. אבל סגנון ההתייחסות הזה לא תמיד אופטימלי עבורנו - יש לו גם מחירים. היינו רוצים את החופש להשתחרר ולפעול מחוץ לדפוסים האלה, אבל אנחנו מקובעים בתוכם, בין היתר מתוך הרגל ונוחות, וקשה לנו לוותר עליהם.

כשקורה משהו שמטלטל אותנו, מגיע ה- WAKE UP CALL ואנחנו חייבים לעצור ולבדוק את עצמנו, את כל התפיסות שגיבשנו על עצמנו ועל העולם. המשבר מאלץ אותנו להרגיש ולהבין שלא נוכל להמשיך יותר באותו אופן. מכאן נובע פוטנציאל הצמיחה והשינוי שיש באירועי חיים קשים.

מחקרים שעוסקים בצמיחה מתוך משבר, "צמיחה פוסט טראומטית" – מצביעים על כך שאין המדובר רק ב"להחזיק מעמד" או "לחזור לשגרה". אלא ממש בחוויה של טרנספורמציה , שמתבטאת בהערכה רבה יותר לחיים, בזיהוי אפשרויות חדשות, בשינוי סדרי עדיפויות, בחיזוק של קשרים אינטימיים עם האנשים החשובים ובתחושה כללית של כוח ויכולת.

כמה פעמים יצא לכם כמטפלים לשמוע את המשפט: "זו הייתה התקופה הכי קשה בחיים שלי, אבל היום אני יכול/ה לראות שיצאתי ממנה אחרת, השתניתי לטובה"
וכמה מאיתנו חוו משהו כזה בחיים?

כשאנחנו חושבים על היכולת לצמיחה מתוך משבר, בדרך כלל עולות לנגד עיננו דמויות מופת של יוצאי דופן, יחידי סגולה, גיבורים מהסרטים או אנשים שסיפור התמודדותם הרעיש את אמצעי התקשורת. אבל מחקרים שעסקו בצמיחה מתוך משבר הראו שהיכולת הזו הנה כוח אנושי שהוא לא רק נחלתם של יחידים בדורם, אלא יכולת שטמונה ברבים מאיתנו.

יתרה מכך, הטרנספורמציה הזאת יכולה לבוא לא רק בעקבות אירוע מטלטל ומכונן מסוים, שמגיע ב"בום", בבת אחת, אלא גם בעקבות התמודדות עם מגבלה או קשיים מתמשכים, או גם בתקופות של מעברים בתוך מעגל החיים (מהילדות דרך ההתבגרות, הגיוס לצבא, נישואין, גירושין, הריון ולידה, הגירה, שינוי מקצוע או מקום עבודה, "הקן המתרוקן", מחלה, אובדן, הזדקנות, ולבסוף - הפרידה מהחיים).

כל "קוויי התפר" האלה של החיים, כשמשהו פתאום נפרם ומתערער, איזה מיתר פוקע בפנים, ולפתע חודר משהו אל ההכרה שלנו – משהו שאנחנו מנסים לברוח ממנו כל חיינו - עובדת היותנו שבירים ופגיעים ובני תמותה.

לא רק המחקרים המודרניים גילו את האמת הזאת. ההבנה שמשבר הוא מנוף לצמיחה ולשינוי מופיעה בכל התרבויות האנושיות – העתיקות והחדשות. כך למשל, כשהמילה "משבר" נכתבת בסינית, היא מורכבת משני סימנים – האחד מייצג סכנה, והשני מייצג הזדמנות.

 

ומהתרבות שלנו –

הרב קוק כותב שכשם שהירח מתמעט כדי להתמלא מחדש, והים נסוג מהחוף בשעת השפל כדי להתקרב לחוף בשעת הגאות, כך אפילו הירידה הגדולה ביותר היא לצורך עלייה חדשה.

בעברית, יש למילה 'משבר', כפל משמעויות: 'משבר' מלשון קושי. וגם 'משבר' הוא הכיסא המיוחד שעליו יושבת היולדת, כשהיא מביאה חיים חדשים לעולם . כלומר- המשבר הינו חלק משמעותי בהצמחת כוחות חדשים לעולם.

ואילו שרית חדד שרה לנו :
כשהלב בוכה הזמן עומד מלכת / האדם רואה את כל חייו פתאום
אל הלא נודע הוא לא רוצה ללכת / לאלוהיו קורא על סף תהום.

והנה סרטון קצר, להמחשה (כי סרטון אחד שווה אלף מילים !)

הסרטון הזה הוא חלק מסרט ארוך יותר, שעוסק במחקריו של ג'וזף קמפבל תלמידו של קארל יונג, שתיאר את הארכיטיפ של "מסע הגיבור".

קמפבל ערך מחקר השוואתי של מיתוסים מתרבויות שונות לאורך ההיסטוריה של המין האנושי (החל בעמי מזרח אסיה, באינדיאנים ובאבוריג'ינים, וכלה בסרטי קולנוע רבים כמו הקוסם מארץ עוץ, הארי פוטר, מלחמת הכוכבים, מטריקס, עליסה בארץ הפלאות, שר הטבעות, סופרמן, ועוד אינסוף סרטים וסיפורים). הוא מצא שבכולם מופיע כחוט השני אותו סיפור גרעין, אותו מוטיב אוניברסאלי, שמורכב משלושה חלקים:

1. Separation – הפרידה
בעקבות אירוע כלשהו, הגיבור מופרד פתאום מהמציאות המוכרת, מהסביבה הטבעית, מאזור הנוחות שלו. האירוע מהווה מין קריאה –The Call, שמניעה אותו לפעולה. האדם לא יכול להמשיך במסלול החיים שהכיר עד כה. אי אפשר להימלט מהקריאה. אם לא מקשיבים לה, ולא שמים לב, ה- Wake Up Call מגיע בצורת פטיש בראש. אם כן שמים לב, אפשר להתעורר גם ממגע נוצה.

2. Initiation - החניכה
תהליך של חניכה, טרנספורמציה – האדם, שעולמו התערער פתאום, עובר מסלול של משימות ומכשולים ואתגרים – דרקונים מופיעים (כל השדים הפנימיים), דלתות נפתחות, מגיעים למקום חשוך ומסתורי, למערה סודית או למעבה היער, ושם אנחנו פוגשים את עצמנו, את האני האמיתי, לומדים משהו חשוב על העולם ועל החיים, רוכשים כוחות חדשים, ערכים חדשים, תובנות – מוצאים מפתח, סיבה, משמעות לקיום.

3. Return - החזרה
הגיבור חוזר אל המקום שממנו יצא, מצויד בכל התובנות שרכש במסע, כדי לבחון וליישם את השינוי שעבר, וכדי לספר את הסיפור ולהביא את הבשורה אל הקהילה שלו, שבקרבה גדל וחי את חייו.

מסע הגיבור הוא מטאפורה לקיום האנושי, לגרעין של הפוטנציאל המצוי בכולנו, שרוצה להתממש. כדי לצאת למסע עלינו להעז ולהסתכל באומץ על חיינו – מהו הייעוד שלי? מהי האמת האותנטית שלי? מה באמת חשוב לי? מה מעניק לי תחושת משמעות וסיפוק עמוק ואמיתי?

בכנס הזה בחרנו להסתכל מכמה זוויות על המסע הזה, שאנחנו עוברים בחיינו, ועל תפקידו של המטפל ללוות, להיות עד ושותף במסע הזה. במיוחד התמקדנו במיינדפולנס – (מילה שנעשתה מאוד פופולארית בשנים האחרונות) , כדרך שמאפשרת – הן לאדם שמתמודד עם המשבר או הקושי, והן למטפל שמלווה אותו למצוא את השקט שבעין הסערה, ולעבור את התהליך בצורה המחוברת, העמוקה והמעצימה ביותר.

אז מה זה בכלל מיינדפולנס?

מיינדפולנס (או "קשיבות" כפי שזה מתורגם לעברית) הוא מונח הלקוח מהפסיכולוגיה הבודהיסטית, שמשמעותו סוג של תשומת לב, שאפשר לפתח על ידי אימון ותרגול. John Kabat Zinn , תלמידו של הדלאי לאמה, מגדיר זאת כ-

"נוכחות ערה, נושמת ומתבוננת ב"כאן ועכשיו", רגע אחר רגע, ללא שיפוט, ותוך קבלה".

בעצם יש למושג שתי משמעויות -

הוא מתייחס גם לסוג של נוכחות והקשבה ערה ולא שיפוטית ב"כאן ועכשיו" של רגע מסוים, נתון,
וגם באופן רחב יותר- לדרך חיים, שיש בה תרגול מתמיד יום יומי, שמטפח את מה שהבודהיסטים מכנים "איכויות הלב": ערנות, סבלנות, תשומת לב וחמלה.

 וגם כאן - לא המצאנו את הגלגל...

המיינדפולנס עתיק כימי האנושות, וקיים בתרבויות שונות .

בעצם, כמו שכל הדרכים מובילות לרומא, כך גם מובילות דרכים רבות למיינדפולנס – החל בהודו, במצריים העתיקה, בסין, בנפאל ובטיבט, דרך הפילוסופים היוונים, חכמי הסטואה, האלכימאים, תורת הקבלה, הסופיזם שהתפתח מהאסלאם, הגנוסטיקה והמיסטיקה של מסדרי הנזירים הנוצריים, כולם הביאו את בשורת הפנתיאיזם - כלומר, הם ראו את האלוהות כאנרגיה או אינטליגנציה שנמצאת בתוך הטבע ובתוך כל הדברים – בתוך העצים, בתוך האבנים, בתוך בעלי החיים וכמובן גם בתוכנו – בתוך בני האדם. כולם גם האמינו, שהדרך להתחבר אל אותה מהות שנמצאת בבסיסנו היא מתוך שקט, התבוננות פנימה והקשבה ל"קול הדממה".

שתי מגמות תרמו לכך, שתרגול המיינדפולנס, שבעבר נחשב אזוטרי ונחלתם של בודדים, הפך בשני העשורים האחרונים לחלק מה- Main Stream בעולם הטיפול הנפשי:

האחת היא התגברות הפופולאריות של גישת הבודהיזם בעולם. (אסתר פלד בספרה "להרבות טוב בעולם" ניסחה זאת יפה באומרה : "תורתו של הבודהא היא פחות נוקשה מזו של הדוקטרינות של הדתות המונותיאיסטיות, ונראה שהאדם החילוני, שעייף מן המרד שלו באל, מוצא בה מענה לרעבונה של הרוח").

המגמה השנייה היא העניין ההולך וגובר במחקרי המוח החדשניים, שמלמדים אותנו על יכולתו של "המוח הגמיש" להתפתח כל הזמן, ולפתח מסלולים עצביים חדשים. (Neuroplasticity). בשנים האחרונות יש ידע מצטבר ומחקרים רבים שמתבססים על הטכנולוגיות החדשות להדמיה של המוח, ושמצביעים על יעילותו הרבה של המיינדפולנס בטיפול בסטרס, בדיכאון בחרדה, בהפרעות אישיות, בהפרעות קשב וריכוז, בתסמונות של כאבים גופניים כרוניים, ואף בהפרעות פסיכוטיות.

אחד האנשים המובילים את המגמה הזאת בעולם הוא הדלאי למה, שהקים, בעזרת תלמידיו, ובהם John Kabat Zinn, את ה- MIND AND SCIENCE INSTITUTE מתוך תחושת השליחות שלהם להביא את תפיסת העולם הבודהיסטית ואת בשורת המיינדפולנס אל המערב, באופן ובשפה שידברו אל אוזנו של האדם המערבי.

ובקונטקסט של טיפול, אני חושבת על המיינדפולנס כמין "סינכרון תדרים"- המטפל נמצא בערנות קשובה ומחוברת עם עצמו, ובה בעת הוא בנוכחות מלאה עם אדם אחר ומסתנכרן עם התדר שלו. כשהמטפל נכנס למצב של התחברות עם עצמו, הוא מעצים את יכולתו של האדם שאיתו להתחבר אף הוא ולהיות עם עצמו - וכך מתאפשר תהליך טבעי של טרנספורמציה וריפוי.

יש כאן לכאורה איזה מתח פרדוקסאלי - מצד אחד, כמטפלים, אנחנו אמורים להיות "סוכני שינוי", שמתערבים באופן אקטיבי, מקדמים ומניעים תהליכים , ומובילים את האנשים שפונים אלינו מתוך הידע שלנו כמומחים לכיוון מסוים . מצד שני המיינדפולנס מזמין אותנו להיות עם האנשים כשותפים, עדים ומלווים בנוכחות שקטה וקשובה ונושמת, ולא מכוונת. אולי במקום "סוכני שינוי" אנחנו מאותגרים כאן להיות "מאפשרי שינוי", מתוך עמדה של "עשייה בלא עשייה" או "ידיעה בלא ידיעה".

 

המיינדפולנס נמצא בבסיסן של גישות טיפוליות רבות שרווחות היום בעולמנו. מפאת קוצר היריעה אזכיר כאן רק רשימה חלקית ביותר :

ה- FOCUSING (התמקדות), ה- NLP ההיפנוזה האריקסוניאנית, הדימיון המודרך, גישת ה"האקומי", שיטת הגשטלט

שיטות התנהגותיות שמשלבות CBT עם מיינדפולנס, כמו MBSR ACT DBT

גישות שונות של פסיכותרפיה גופנית כמו
SOMATIC EXPERIENCING, EMDR, REBIRTHING או הביוסינתיזה;

שיטות ריפוי באמנויות, בתנועה, ביוגה בשירה ובמגע, כמו שיאצו, טווינה, או שיטת גרינברג וגישות הוליסטיות רבות אחרות.

בבסיס כל הגישות האלה נמצאת ההבנה, שההתמקדות בחוויה השלמה, ב"כאן ועכשיו", היא המפתח להתרחבות האני, להשתחררות מדפוסים מכאיבים, לפתיחת אופציות חדשות ולריפוי.

אז באמת אף אחד לא ממציא כאן שום גלגל חדש, אבל אנחנו אורזים את אותו גלגל באריזות שונות, בהתאם לרוח ולשפה של הדור המסוים או התקופה, או התרבות המסוימת, כדי שהדברים ידברו את הלב ואל הנשמה של בני אותה תרבות. המיינדפולנס באריזתו המודרנית עושה אינטגרציה בין רוחניות למדע – הוא פונה גם לצורך שלנו להבין דברים בדרך תכליתית, מכוונת מטרה ומחקרית Evidence Based, וגם מדבר בשפה פואטית ולירית, שפת הפיוט, הלב והתפילה.

זהו כנס שני בנושא מיינדפולנס שקיימנו במסגרת הכנסים של אמציה, והפעם עם דגש על מיינדפולנס במעברים ומשברים. פתחנו עם מבט-על פילוסופי, שסקר את חכמת הדורות בתרבויות השונות, ואחר כך התקדמנו לאורך ציר החיים – אתגרי שנות הילדות, המשברים וצמתי החיים בשנות הבגרות, המפגש עם ימי הסתיו – מחלה וחמלה לקראת סוף החיים, ולבסוף התחברנו ביחד אל השירה, התפילה, הנשימה והנשמה.

אספנו בתשומת לב, בצורה מאוד "מיינדפול", את המורים הנפלאים, שהכניסו אותנו אל העולם הזה בצורה המדויקת, המחוברת, החווייתית, האסתטית והנכנסת אל הלב ביותר.

הצעה לקחת הביתה:

ההזמנה של הכנס היא:

א. לזכור ולהזכיר לאחרים שהחיים קורים עכשיו - לא לחכות לאיזה משבר שיטלטל אותנו, אלא להתעורר עכשיו ולחיות את החיים במלוא הנוכחות והערנות.

ב. אם וכאשר מגיעים רגעי משבר (בחיים שלנו או של האנשים שמגיעים אלינו לטיפול) - לדעת לזהות בהם את ההזדמנות ללמידה ולצמיחה.

ג. להישאר במצב פתוח ולומד, BEGINNER'S MIND ולשאול את עצמנו איך ליצור איים של שקט בתוך חיינו המטורפים, איך לנשום בתוך כל הבלגן? איך להטמיע ולעגן את ה- Mindfulness בחיי היום-יום שלנו, הן כאנשים והן כמטפלים? ...

לדעתי, אין תחליף לתרגול היומ-יומי, העקבי והמתמיד - Daily Practice. כמו שבאימון הגופני, כדי לפתח כוח וגמישות, אין מנוס מלהתאמן באופן קבוע כך גם באימון התודעה לשלווה ולבהירות - התרגול הקבוע של המיינדפולנס הוא כמו "חדר כושר לנשמה".

קשה מאוד להתמיד בתרגול ללא תמיכה. בספורט יש לנו חוגים או חדר כושר. במדיטציה- הקהילה של אנשים שנמצאים על הדרך , ה"סאנגה" היא מקור לחיזוק ולתמיכה. חשוב מאוד לזכור שהחיים האמיתיים קורים עכשיו - לא לחכות לאיזה "בום" שיטלטל אותנו, אלא להתעורר עכשיו - לחיות את החיים במלוא ההתכוונות והמשמעות, להעריך כל רגע, ולהיות בנוכחות, בהקשבה ובתשומת לב.

מדוע מצווים יהודים מאמינים ללבוש ציציות? הפסוק אומר: "למען תזכרון ועשיתם" - כדי לעצור בכל רגע של היום בתוך חיי החומר השוצפים והסוחפים, ולזכור את קיומו של אלוהים.

יש אפליקציה חדשה בחלק מהסמארטפונים, שנקראת: Mindfulness Bells – צלצול פעמון, שמעורר ומזכיר לנו אחת לשעה לקחת נשימה ולהקשיב פנימה.

אפשר אולי לראות גם בכנס הזה מין פעמון מיינדפולנס, מין תזכורת - "למען תזכרון ועשיתם".

 

 

להתחבר...

אומנית - רינת אוראל, ציירת


 

כדי להתחבר אל המחוזות הפנימיים, השתדלנו שהכנס יהיה חווייתי, וידבר אל כל החושים ובכל הערוצים, ולכן שילבנו מדיטציות, אמנות הציור ומוסיקה.


הבאנו לכאן כמה "טעימות".

מוחמד עלי מוסטפא אמר פעם : "לקח לי 60 שנה להבין, שהלחם הוא הטוב שבמאכלים, והמים הם הטובים שבמשקאות, ושאין ערך לאמנות אלא אם כן תביא מעט אושר ללב האדם".


כאלה הם בעיניי ציוריה של רינת אוראל, שנוגעים במהות ובעומק הנשמה.

 

רינת אוראל החלה לצייר בהשראת לימודיה ב"אקרופוליס החדשה"- מקום שבו עוסקים במחקר השוואתי של תרבויות עתיקות, במטרה למצוא את המכנה המשותף של חכמת כל הדורות, וליישם את ההבנות הפילוסופיות בחיי המעשה ביום-יום שלנו. קראו עוד....

 

כדי לראות מבחר מציוריה, לחצו כאן, ותועברו לגלריה

צלילי פתיחה
קולות וצלילים המרחיבים את הלב, בליווי לירה, קלימבה וקערה טיבטית

אומנית – אביגיל אמסטר, זמרת, יוצרת מוזיקה מרחיבה תודעה למדיטציה, מפתחת שיטת ווקל יוגה


לערוץ היו-טיוב של אביגיל אמסטר לחצו כאן

 

לאתר האינטרנט - ווקל יוגה - לחצו כאן

 

לרכישת האלבום לחצו כאן

 

בקרו בעמוד הפייסבוק - לחצו כאן

 

הפילוסופיה המעשית כדרך להתחבר לציר הפנימי

מרצה – רותי מנדיל חלבי, מנהלת בית הספר לצילום "סטודיו גברא", תלמידה ומורה מזה 20 שנה ב"אקרופוליס החד'שה", ארגון ללימודי פילוסופיה כדרך חיים, אשר קיים כיום בלמעלה מששים מדינות ברחבי העולם ופועל כעמותה ללא מטרת רווח.


החכמה האוניברסלית

הפילוסופיה הנלמדת באקרופוליס החדשה מבוססת על מחקר של תפיסות עולם ומיתוסים מתרבויות עתיקות ממזרח וממערב, מהודו ועד יוון העתיקה, בודהיזם, מצרים העתיקה ותורת הקבלה, מתוך התובנה שכל מחפשי הדרך מאז ומעולם שאלו את אותן שאלות עקרוניות, ומצאו את אותן תשובות. הפילוסופיה נותנת מענה לצורך העמוק של האדם, להבנת עצמו והבנת העולם.

צפו בסרטון המסביר מה אנו עושים באקרופוליס החדשה - לחצו כאן

בהרצאה בחנו כיצד נוכל להתחבר ל"קול הדממה" שבפנים בתוך ה"רעש" והאתגרים של הקיום, ולפתוח את הבהירות ואת היכולת לקלוט את המציאות השלמה שמעבר לאשליה.

נקודות מרכזיות:

פילוסופיה – אהבת החכמה - אהבת הדבר שאנחנו לא יודעים לתת לו שם אבל באיזשהו רגע בחיים קולטים אותו. החכמה היא התחושה ש״יש יותר מזה״, יותר ממה שעינינו הפיסיות קולטות וההגיון קולט, יש משהו רחב מזה.

העיסוק בפילוסופיה, מונע מתוך אהבה של החכמה, ומרצון להתקרב למה שאנחנו אוהבים. איך מתקרבים? חוקרים, מכניסים את זה יותר ויותר לתוך החיים שלנו. בוחנים את החיים שלנו לאור החכמה.

מהי החכמה?

מה שבבודהיזם נקרא הדהרמה, ביוון נקרא תאוס, בטאואיזם נקרא טאו, או מה שאדם דתי יכנה אלוהים. לחיות כפילוסוף זה לחיות את החיים תוך כדיי מחקר פנימי של כל מה שאנחנו חווים, חושבים, מרגישים, מגיבים, ומתוך התבוננות על העולם – מהם החוקים? איך ״הדברים עובדים״?

נקודת המוצא שלנו, המשפט הבסיסי הוא ״דע את עצמך״.
וההמשך שלו – ״דע את עצמך ותדע את העולם ואל האלים״.

ההבנה המהותית שאנחנו ה״מעבדה״, הלימוד העצמי מספר לנו לא רק על עצמנו אלא גם על העולם והטבע. כל מה שאנחנו עוברים הוא כר למידה.

המסע הפילוסופי מאפשר לנו להמשיך לצעוד את אותם חיים אבל עם יכולת הבנה שהולכת וגדלה.
מה הם החיים? מסע של התפתחות, מסע של תוספת של הכרה.
הכלים והתשובות נמצאים, צריך רק להעז לשאול את השאלה.
אנחנו מתבוננים דרך פילטרים של תרבויות שונות, לוקחים מכל תרבות את המהות שלה ואת הכלים הפרקטים בהם נוכל לעשות שימוש.

אחד העקרונות המשותפים הוא הרעיון שהאדם מורכב מאישיות ואני עליון/נשמה, רוח וחומר. רב החיים רובנו עובדים ומזדהים עם המישורים השייכים לאישיות שלנו – פיסי, אנרגטי, רגשי, מחשבתי. כל אלה משתנים כל הזמן… נמצאים בתנועה…

האם יש משהו מעבר לתנועה הזאת?
אותו אנחנו מחפשים. את החלק ה״מתבונן״. זה שמסוגל להתבונן ברגשות, במחשבות, ולדעת שהם שלי אבל הם אינם אני. אז מי אני?

המסע הוא מסע של גילוי של זהות שהיא מעבר למישור של השינוי, מה שבבבודהיזם הטיבטי (המוכר גם כ״דרך היהלום״) נקרא ״קול הדממה״.
זה השקט שמעבר לקולות, מהם הקולות? מחוץ לנו ובתוכנו, קולות של צרכים שונים, מחשבות, רצונות, תשוקות, ספקות פחדים, שמחות…
כל כך הרבה רעש…
איך מצליחים לשמוע את הקול הזה?

לכל אחד זה קורה ברגע אחר, לפעמים מתוך משברים, התפרקות, מחלה, מוות, לפעמים מתוך יציאה מתוך ההרגלים שלנו ל״טיול של אחרי הצבא״ סדנא מיוחדת שאנחנו חווים.
פתאום אנחנו פוגשים את השקט.
----------------
זוהי חוויה שמאפשרת לנו נגיעה רגעית במשהו שתמיד היה שם…. ושלא שמענו עד כה. בתרבויות העתיקות זה נקרא ״חניכות מיסטית״. רגע שבו חווינו את היותנו חלק ממשהו גדול יותר…
אבל החוויה הזאת היא זמנית, ונעלמת כפי שבאה...ואנחנו ״נופלים״ שוב חזרה למקום בו היינו לפני. עם חוויה אחת חזקה, אבל בלי י כלים אמיתיים לשינוי.

האפשרות שמציעה הפילו׳ היא התהליך המאגי… תהליך מתמשך של כיבוש איטי ובלתי הפיך, של הזהות האחדותית שחווינו לרגע. כמו מסע של גיבור במיתוס, כך הפילוסוף מוזמן לצאת למסע של חייו.

בפילו׳ אנחנו עובדים עם מיתוסים שונים:
משל המערה של אפלטון – היציאה מהמערה
הסיפור של ארג׳ונה הלוחם ההודי
פסיכה וקופידון מיוון...

אין גיבור שלא נאלץ לצאת לקרב, להתמודד עם הפחד הכי גדול שלו, עם הדרקונים, לעמוד בקצה הצוק… לפני שחזר למצב של שלמות שאיבד. אי אפשר לחוות את השלמות בלי לצאת למסע. הוא הכרחי. לצאת מעבר לגבולות הידוע, הבטוח, המוכר.

לפעמים אנחנו נעים לשם בעצמנו, לפעמים החיים ״זורקים״ אותנו לשם.
הפילוסוף הוא זה שחי את חייו כמו מיתוס.
כל חוויה, כל נסיבות הן חלק מהעניין. מאום אינו ״מחוץ לעניין״.

מס׳ ציטוטים מהבודהיזם הטיבטי ״קול הדממה״:
״אינך יכול לצעוד בדרך לפני הפכת לדרך עצמה״
״ותר על חייך אם הינך חפץ לחיות״
אנחנו למעשה ממשיכים לחיות את החיים אבל עם פרפקטיבה שונה לגמרי.
לא עוד אוסף של אירועים חסרי קשר שאנו קורבן שלהם, אלא מסע אחד, גיבור אחד, והרבה הזדמנויות לגדול, לצמוח, להתרחב.  המסע הוא מסע של שינוי זהות:
מהזדהות עם ריבוי הקולות להזדהות עם האחד שהוא אנחנו.

הרכב של המרכבה, ה״שחקן הפנימי״.
ככל שאנחנו מתרגלים אנחנו מצליחים להעביר את הזהות שלנו ממגוון התנועה החיצונית לחלק בתוכנו שמתבונן…. ואז כל מה שנקרה על דרכנו רלוונטי.
במובן זה משבר הוא מעבר.
מעבר ממקום ידוע ובטוח למשהו שאינו ידוע.
אנחנו לא מבינים מה קורה לנו, אנחנו מבולבלים.
עבור האישיות שלנו זהו רגע קשה, רגע של התפרקות.
עבור הנשמה, זה רגע טוב מאוד. אנחנו בדרך אל עצמנו, מתרחקים ממה שהיינו ומתקרבים למה שאנחנו יכולים להיות.

איך עושים את זה?
מאפשרים לאי נחת להיות נוכח.
מתבוננים על נסיבות חיינו עם קצת פחות הזדהות וקצת יותר בהירות.
כלים פרקטים ניתן למצוא בתרבויות שונות, אין אחת, וכ״איכול למצוא כלים במקום אחר. האתגר הוא באמת לעשות בהם שימוש. לשמוע את קול הדממה, ואז להיענות ל״צו ליבנו״.
לדוגמא:
״התנועה הכפולה של הנשמה״ של פלוטינוס.
״הדרך בת 8 שלבים״ של בודהא….

אם מעזים לשאול את השאלה.
כשהתלמיד מוכן המורה מגיע…

 למידע על קורס המבוא לחצו כאן

בקרו באתר אקרופוליס החדשה

מיינדפולנס לעולם הילד:
איך מתרגמים עקרונות עתיקים לילדים מודרניים?

 


 

 

על המרצה - ד"ר נמרוד שיינמן

 

לחצו כאן למצגת ההרצאה

 

כשהדברים מתפרקים - מיינדפולנס בימי סגריר ומשבר
בצמתים המרכזיים שבחיים

מרצה - ד"ר נעמה אושרי, ד"ר בפילוסופיה בודהיסטית, מלמדת את הדהרמה ואת תורת הנפש הבודהיסטית, מנחה תכנית רדיו על בודהיזם בחיי היומיום ומלווה אנשים במסעם בהשראת החכמה והפואטיקה הבודהיסטית.


חברות וחברים יקרות ויקרים,

תודה על הזכות והעונג לחלוק עמכם כמה מחשבות על ארעיות הקיום, על חלופיות חיינו, ועל "כוחו של הרגע הזה" כעוגן במסע ההשתנות המתמדת.

במקום לפרוס משנה סדורה או סיכומי דברים, בחרתי לשתף בכמה סיפורים/ קטעי ההשראה/ וידאו/ אודיו כולם מן המסורת הבודהיסטית והדאואיסטית - אליהם התייחסתי או הצגתי במפגש.

כל סיפור הוא עולם ושער אל הלב והנפש, פנימה.
אני מקווה שהדברים יהדהדו אל לבכם, ושנדע כולנו ימים ברוכים גם בתוך הדברים המתפרקים.

**********************************************************
1. מתוך הספר "כך שמעתי", מאת יעקב רז, הוצאת מודן, 2013:

אב שכול בא אצל הבודהה
אבל ומיוסר
וביקש נחמה על מות בנו.
אמר האב לבודהה,
מאז שמת בני אני לא יכול לאכול
אני לא יכול לישון
אני הולך מרחוב לרחוב וצועק
איפה אתה בן שלי יקר, איפה אתה
עזור לי, מורי

אמר לו הבודהה,
ככה זה אבא, ככה זה
מה שיקר לך, פוצע ומכאיב, מביא סבל, יגון וייאוש
זה מה שמביא מה שיקר לך

האב נדהם מדברי הבודהה והלך משם בכעס גדול
הרי מה שיקר לאדם מביא שמחה וסיפוקֿ, ולא יגון וייאוש
ואיך יכול המורה הגדול לומר מה שאמר

מה, בעצם, אמר הבודהה לאב השכול

הוא אמר, זה מה שמתקיים עכשיו
ברגע זה ממש, אבא
פצע, כאב, סבל, יגון וייאוש
זה מה שאתה חש.
ככה זה עכשיו
ככה זה

לא אמר שלא תדע עוד צער, לא ניחם, לא אמר הבן יחזור,
לא אמר הוא לא יחזור,
לא אמר עוד תראה זה ישתנה, תן לזמן לעשות את שלו, תראה חברים,
תמצא משמעות בעבודה, יש לי תרופות לכאב, תעשה מדיטציה,
תלך לקבוצות תמיכה,
הבן יתגלגל להיות בן-אלים, הוא בגן עדן,
השם נתן השם לקח

הוא לא דיבר על חלופיות הקיום

הוא לא אמר לו כל אלה
הוא אמר לו
ככה זה

אתה מבקש שלא לכאוב
להשתחרר מהאבל
ואתה לא יכול, כי זה מה שעכשיו
אין לך לאן ללכת
וככל שאתה רוצה יותר
אתה סובל יותר
לא רק מן הכאב על מות בנך
אלא גם מכאב המשאלה להשתחרר מן הכאב
ומכאב כשלונה

כי אתה לא יכול שלא להיות מה שאתה עכשיו
אב אבל וכואב

אב יקר
זה טבע הדברים
מה שיקר לך מביא דאגה
אתה ומה שיקר לך
כך נגזר
הדאגה כלולה במה שיקר
כמו האדום ברימון
אתה רוצה בשמחת האהבה ולא בצער האהבה
אבל איך אפשר שמאל בלי ימין, גבוה בלי נמוך
נעורים בלי זקנה, כן בלי לא, יש בלי אין
פגישה בלי פרידה
מי שיקר לך
הוא משוש חייך
הדאגה לחייו
ואבל על מותו
אי אפשר אחרת

אבל, אב יקר,
אמר עוד הבודהה,
אתה יכול לדעת אותם עד תום
את הכאב, את הדאגה, את הצער
שהם כאן עכשיו כמו הגשם הזה, כמו כפות הרגליים
דע אותם ללא שיור
ואתה חופשי מהם

ואז, אב יקר, היגון גם הוא שחרור,
כמו השמחה, כמו הפחד, כמו הריקוד, כמו החלום
אלה השאר
כמות שהם, יצירי הבריאה
החומרים שמהם הכול עשוי – חופשיים לבוא, חופשיים ללכת


ככה אמר לי הבודהה


2. קטע מתוך שיעור על הסיפור "האיש שפחד מן הצל" . הסיפור מתוך הספר הנפלא "קולות האדמה", תרגם מסינית והעיר יואל הופמן. הוצאת מסדה, 1977.

לחצו כאן


3. סיפור "מערת אלף השדים" - במסע החניכה של הנערים בטיבט

כאן מתוך דף הפייסבוק שלי ובתוכו תוכלו למצוא קישור להרצאה מצויינת על הפחד

לחצו כאן


4. קישור לפרק מתוך תכנית הרדיו שלי עם דליק ווליניץ "מה שלימד הבודהא".
הפרק עוסק בספרה של פמה צ'ודרון "כשהדברים מתפרקים" - מחשבות והשלכות לחיינו בעקבות הספר ובהשראתו.

לחצו כאן

 

אשמח להמשיך ולחלוק עמכם תובנות, ללמוד, לחוות ולהתעשר מן המסע הבודהיסטי.
למי שירצה להצטרף למעגלי הלמידה המגוונים - קורסים, סדנאות, הרצאות, טיולים - מוזמן/נת למצוא פרטים באתר: naamaoshri.com

 

שנדע ימים טובים,
נעמה

מיינדפולנס להעצמת החמלה במצבים של מחלה וסוף החיים

מרצה - ד"ר אריאל וורנר, www.drariellewarner.com

Ph.D בפסיכולוגיה טרנספרסונאלית, מתמחה בפסיכותרפיה, ליווי רוחני ומחקר והוראה. מטפלת פרטנית ומנחה קבוצות. מלמדת ליווי רוחני בשילוב העבודה הטיפולית למטפלים בתחום הבריאות (סיעוד, רפואה, פרה-רפואי, פסיכוסוציאלי). חקרה את ההשפעה של סדנה להפחתת מתחים (Art of Living) על איכות החיים של נשים שחלו בסרטן השד. מעבירה תהליכי 'לטפל במטפל' עבור צוותים רב מקצועיים בתחום הבריאות. מלמדת תודעת ליווי רוחני ומיינדפולנס לאחיות בבית חולים בלינסון בשיתוף עם ענת פק, אחות אחראית של היחידה להשתלות מוח עצם והמאטואונקולוגיה. מתמחה בתהליכי צמיחה והתפתחות פסיכו-רוחנית בעקבות משברי חיים שונים ובשילוב של רוחניות וכלים של גוף נפש רוח בטיפול. מנחה מוסמכת של קורס השמחה של ארט אוף ליבינג

לחצו לפרטים על קורס השמחה של ארט אוף ליבינג.


התמודדות עם מחלה כרונית, מחלה מאיימת חיים וסוגיות של זקנה וסוף החיים מפגישים את האדם עם קשיים הן ברמה הפיזית, הרגשית, החברתית, והרוחנית. מיינדפולנס הן כמצב תודעתי והן כתרגול רוחני עשוי לתת מענה לכאב הרוחני וחרדת המוות המהווים חלק מההתמודדות עם מחלה מאיימת חיים ומפגש עם הסופניות. מיינדפולנס מאפשר 'אי הזדהות' עם הכאב הפיזי והנפשי מצד אחד וחיבור לתודעה מתבוננת, מכילה וחומלת מצד שני. מיינדפולנס כמצב תודעתי עשוי לעזור לאדם לחוות משהו גדול יותר מהזהות האישית שעליו ניתן להישען ולחוות הכלה וחמלה פנימית שאינה תלויה בדבר. על ידי תרגול של התבוננות לא שיפוטית של המחשבות, הרגשות, התחושות בגוף והסביבה האדם עשוי לחוות תחושת חיבור לעצמו, לאחר, לרגע הנוכחי, לטבע, למשמעותי ולמקודש בחייו. למעשה מיידנפולנס מאפשר עשוי לאפשר חיבור רוחני ועל ידי כך לעזור לאדם המתמודד עם מחלה או סוגיות של סוף החיים לחוות בבהירות את המהות האמיתית והנצחית של עצמו.

בהרצאה זו עסקנו בקשר בין ליווי רוחני, חמלה ומיינדפולנס במצבי מחלה הן מנקודת מבטו של האדם המתמודד עם המחלה והן מנקודת המבט של המטפלים בתחום הבריאות. מיינדפולנס עשוי לחזק את איכות החיים המקצועית של המטפלים על ידי הפחתת סטרס וחיזוק החוסן. נתנסה בכלים של מיינדפולנס ל Self Care עבור מטפלים וכן בכלים של מיינדפולנס להעצמת המפגש הטיפולי.
שיטות טיפוליות ממוקדות מיינדפולנס מתבססות על הקניית מיומנויות הכלה וקבלה לא שיפוטית של

מחשבות, רגשות ותחושות כפי שהם מבלי להתנגד להם אלא 'לאפשר להם להיות' ועל ידי כך לאפשר לאדם לחבור לתודעה מתבוננת בתוכו מבלי להזדהות עם המחשבות, הרגשות והמחשבות. תרגול תודעתי זה מאפשר חוויה של "יש לי מחשבות, רגשות, וגוף אבל אני לא רק המחשבות, הרגשות והגוף" , "אני חלק ממשהו גדול יותר" "אני לא לבד". למעשה תרגול המיינדפולנס מאפשר הרחבת גבולות העצמי לתחושת עצמי רחבה יותר ואף אין סופית או נצחית. בכך מצב התודעה של מיינדפולנס מחבר את המתרגל או החווה למימד ה"הלא משתנה" ו"הלא חולה בתוכו". מצב תודעתי זה מהווה למעשה חיבור עמוק למימד אוניברסאלי מעבר לזהות האישית ובו זמנית חיבור עמוק לפנימיות ורוגע פנימי שאינו תלוי בדבר. כך מיינדפולנס מהווה מצב תודעתי טרנספרסונאלי ואישי בו זמנית המאפשר חמלה עצמית וחמלה לאחרים. הרצאה זו מתייחסת למיידפולנס כתרגול רוחני וכמצב תודעתי רוחני אשר עשוי לאפשר ריפוי עמוק הן לאדם המתמודד עם מחלה קשה ואף סופנית והן למטפל ברמה האישית פנימית, ברמת היחסים בין המטפל למטופל וברמה האנושית בכלל.

נתנסה במדיטציית החמלה והאהבה ובכלים יישומיים של תרגולי מיינדפולנס שונים אשר עשויים להקל במצבים של כאב פיזי, רגשי ורוחני הכוללים חרדות, דכאון, ייאוש ואף כאבי גוף קשים הכרוכים בהתמודדות עם מחלה וסוגיות של סוף החיים.

לחצו להנחייה של מדיטציית חמשת השכבות שמקורה מדיטציה מונחית של שרי שרי ראוי שנקאר.

לחצו לסרטון קצר על העבודה של ד"ר אריאל וורנר המשלבת מיינדפולנס בעבודה הטיפולית.

לחצו לסרטון קצר המדגים טיפים להפחתת מתחים וחרדות בשיטות המשלבות מיינדפולנס ונשימות.

 

קול הנשמה - מופע אומנותי של שירה-תפילה-נשימה-נשמה

מופע מוסיקלי וטקסטואלי של שירה רוחנית, בו הקהל הוזמן להיות קשוב למה שמתרחש בפנים ובחוץ, בקול דממה דקה ובקריאה רמה.

 

אמנית - מיכל טל-יה, פסיכולוגית (MA בפסיכולוגיה קלינית), מוסיקאית (זמרת ויוצרת), מורה בשיטת "הדרך לגילוי הקול", יוצרת התקליטור "דרשתי קרבתך" - שירת ניגוני תפילה

 


 

למצגת השירים מהכנס לחצו כאן

 

לאתר לחצו כאן

 

 

תודה שהשתתפתם בכנס "מעברים"

נשמח לראותכם גם בכנסים הבאים!

 

 

מטפל/ת, איש/אשת מקצוע*: יש לך ספר במגירה?
אמציה הוצאת ספרים - הוצאת בוטיק מובילה
לספרים טיפוליים: ספרי ילדים טיפוליים, ספרות עיונית
בתחומי הטיפול, עזרה עצמית, העצמה ועוד.

לחצו לפרטים

כל היתרונות של הוצאת ספרים מובילה עם מותג חזק, ושל הוצאה פרטית!

*באמציה הוצאת ספרים מוציאים לאור אך ורק ספרים שנכתבו
על ידי אנשי מקצוע מוסמכים מתחומי הטיפול השונים.


התקשרו  - אמציה, 052-7078052 או אפרת,  050-7504210         ונשמח לעמוד לשירותכם