עלון מידע מקוון לחינוך ולדורף ואנתרופוסופיה בישראל

                          מופץ חינם | גיליון מספר 229, 8.11.16 | שבוע 32, לוח השנה לנפש

שתף בפייסבוק

 <<אל תפספס את התמונות = לחץ על Display images בראש תוכנת הדוא"ל שלך>>

| מה אפר לעשות נגד ההתמכרות למסכים? [איגרת 229]

 

| הבהייה במסכים מנתקת אותנו מהחיים, והדרך להמנע מזה היא מצד אחד למלא את החיים בתוכן משמעותי, ומצד שני לרכוש הרגלים חדשים לשליטה בהתנהגות המסך שלנו. ראובן שליב ונדב קרני, המטפלים בתלויי-יתר במסכים, מסבירים איך אפשר לעשות את הצעדים הראשונים 

| מאת ראובן שליב ונדב קרני 

קריקטוקה: דן פיררו, comicskingdom.com


 

|באיגרת הקודמת כתב יפה גבע ששון על השפעתם המזיקה של המסכים על ילדינו. אכן, המסכים מייצגים את המתקפה הגדולה ביותר אי-פעם על הקשב האנושי, כמו גם את הרצון האנושי להימלט מחיים מלאי קושי ומעטים בתוכן מעשיר או מרומם נפש. צדק גם הכותב בציינו כי חינוך ולדורף נותן איזון יפה למתקפה זו.

יש חשיבות מיוחדת בהפניית המבט מילדינו בחזרה אלינו, המבוגרים. כתמיד, נוכחת האמת המטרידה מול עינינו: הדרך הכמעט יחידה לחנך את ילדינו היא להשתנות בעצמנו. כמה חבל שלא די לשלוח אותם לבית ספר ולדורף...

ייתכן כי סטטיסטית אנו, המבוגרים, צמודים למסך פחות מהדור הצעיר. אבל כואב לגלות שגם אנו עצמנו נשאבים למסך בעוצמה לא מבוטלת. מסקנתו של גבע במאמר הנזכר היא כי "בקרוב נאלץ ללמד את בני האדם השקועים בעצמם ובמסכים שלהם, איך מתחברים שוב לחיים". ואכן, התופעות זועקות לריפוי.

מאז שנות התשעים, יותר ויותר חוקרים ממפים בשיטתיות את התופעות הנפשיות, החברתיות והרפואיות הקשורות לשימוש-היתר במסכים. ראויה לציון העובדה שכמה מהם התחילו את דרכם כאוהדים נלהבים של הטכנולוגיה הדיגיטלית. מחקרים מתרבים והולכים מראים שבין הבוגרים הצעירים (וגם הפחות צעירים) רבים מראים תופעות דמויות-התמכרות, למשל: סובלים מ"נומופוביה", שהיא הפחד להישאר ללא מכשיר סלולארי תקין; מחליפים את רוב חייהם החברתיים בתקשורת עם חברים-לרשת; חשים חוסר שקט משמעותי אם אינם יכולים לסמס או לקרוא מסרונים מספר שעות; מתקשים להתרכז בלימודים – אפילו לקראת בחינות, עקב הצורך הכפייתי לשימוש במכשיריהם; ומכורים למשחקי מחשב או לשיטוט באתרים פורנוגרפיים. משנה לשנה השכיחות של פגיעות אלה עולה בהתמדה והופכת במהירות למגפה. במקרים רבים נדרשת בבירור התערבות טיפולית.

מה בדיוק פועל עלינו, כאשר ברגע של חוסר מעש או תשומת לב, ידינו נשלחת אל המכשיר ופותחת את האפליקציה, ובודקת מה חדש במייל, ברשת החברתית או בתכנת המסרים המידיים? הפניית תשומת לב מדוקדקת להתנסות שלנו מול המסכים השונים, מעוררת חוויה ברורה למדי, שבה כוחות נסתרים ורבי עוצמה פועלים עלינו, ומרדימים את ה"אני" שלנו. חקירה שיטתית והבנה לעומק של כוחות אלה בתוך מצבי המציאות היומיומיים ובמכשירים השונים הינה צו השעה.

אז מה עושים?

אם נרצה, נוכל לפעול בשני מישורים. האחד: העשרת התוכן של עולמנו הפנימי והמפגש שלנו עם הטבע, עם האמנויות ועם הזולת. השני: רכישת הרגלים חדשים לשליטה ב"התנהגות המסך" שלנו.

הבריחה שלנו מהעולם האמתי למציאות המדומה והמתעתעת של המסך נובעת, בין השאר, מהרצון שלנו להימלט מתחושת מציאות "פושרת". המודעות לכך מספקת הזדמנות להכניס לחיינו תוכן מעשיר וריתמוסים משמחים: טיולים קבועים (חוג משוטטים?); פעילות אמנותית במסגרת של חוג או שיעור קבוע; חיזוק כוחות הרצון בעזרת ספורט (לבד או בקבוצה); עבודה בגינה הפרטית או בחלקת חקלאות עירונית; ביקורים קבועים בספריה העירונית, או אפילו התמסרות ללימוד רוחני.

התלות שלנו בסמארטפון תקטן גם אם נחזק את החיים החברתיים ה"אמיתיים" שלנו: נוכל לחפש פעילות קבועה בקבוצה, להזמין את בן או בת הזוג להליכה קצרה ונעימה מדי ערב, או להחליט שבכל שבת ראשונה בחודש אוכלים ארוחת שבת עם חברים, וכו'.

במישור של שינוי התנהלותנו היומיומית מול הסמארטפון, נוכל לצמצם את טירוף החושים שהוא מנסה לכפות עלינו:

- נוכל להשבית את ההתרעות של האפליקציות השונות, עד שאפילו לא נראה את מספר ההודעות החדשות על סמל היישום במסך הבית. כך נכנס אליהם כשאנו נחליט, ולא בעקבות ההודעה "שאינה סובלת דיחוי" על רשימת הציוד לטיול השנתי בעוד שבועיים.

- בהגיענו הביתה, נוכל לשים את הטלפון במקומו הקבוע, ולא בכיס או לידנו.

- נוכל להכריז על שולחן האוכל כעל אזור נקי מטלפונים. אין משמח כמו הרגע שבו ילדי מביטים בי בפליאה, בעוד הטלפון שלי מצלצל, ואני ממשיך ללעוס בנחת.

- מרחיקי הלכת ביננו יוכלו אפילו להסיר מהטלפון את המשחקים  או להעביר את הטלפון ל"מצב טיסה" שעתיים לפני השינה, להבטחת הירדמות מהירה וחלקה.

לסיכום, יכול להיות מועיל להעניק לעצמנו את מה שאנו שואפים להעניק לילדינו: העשרת עולם התוכן, חיזוק כוחות הרצון, הנפש, החשיבה והקשר לרוח באופן של פעילות שגרתית, תוך שליטה מודעת בשימוש במסכים השונים. בהצלחה. 

הכותבים פועלים בימים אלה ביוזמת "מתעוררים לחיים", התומכת ומטפלת בתלויי יתר במסכים, ובסובלים מהתבודדות חברתית. תוכלו לעשות היכרות עם היוזמה באתר www.ilive.org.il  (כן, כן – זו דוגמה לשימוש מושכל ומבוקר במסכים.)


 

מרחיקים את הילדים מהמסכים עם עיתון הילדים הטוב בישראל

ראה אור גיליון נובמבר בנושא סקרן

 

בעריכת רינת פרימו, ובליווי איוריה של עדי אלקין

להצטרפות בהטבה לחצו כאן


דבר המפרסם (דרושים, הודעות, ארועים, מוצרים)


 

לבי"ס יסודי שקד דרושים/ות סייעים/ות כיתתיים

רקע בחינוך ולדורף - יתרון.

ניסיון בתחום החינוך - יתרון.

המעוניינים/ות המתאימים/ות מתבקשים לשלוח קורות חיים לבי"ס שקד
shaked.tivon@gmail.com

רק פניות מתאימות תענינה.

בתודה,

צוות בי"ס שקד


 

אדוות הלב - מפגש הכרות בקריית טבעון

מזמינה אתכם, המתמודדים עם סרטן, בני משפחה וחברים המלווים ותומכים 

להתנסות וליצור  מעגל מרפא ביחד. 

מחלת הסרטן אינה מחלה של היחיד, 

היא מזמינה את כל הקהילה לתהליך של ריפוי. 

השאלה העיקרית שהסרטן מציב בפנינו זה מי אני? ומה אני מביא לעולם?

אדוות הלב מביאה התבוננות חדשה על הסרטן, 

היא רואה את המתמודדים עם סרטן כמנהיגים לשינוי בקהילה שלהם.  

ושמה דגש על האופן בו היחיד והקהילה מעניקים ריפוי זה לזה.

"אדוות הלב" רואה את הסרטן כהשתקפות למצב התודעה של כלל האנושות והמתמודדים איתה לקחו על עצמם תפקיד להעביר את המסר כי "משהו יצא מאיזון וצריך להתעורר".

הסרטן הינו קודם כל תודעה ומביא איתו שינוי רוחני מאוד גדול

לכן חולי הסרטן הם מורי דרך היוצרים שינויי תודעה בקהילה שלהם

וכאשר הקהילה מוכנה להתעורר לתודעה של הלב

זה המפתח לריפויי הסרטן.

***

אנו יוצרים מעגל מרפא בו כל אחד מאיתנו (החולה והקהילה שלו)

לוקח אחריות על מה שהסרטן בא ללמד ולהאיר

ומסכימים לעבור תהליך של ריפויי.

זוהי המתנה הגדולה ביותר שאנו יכולים להעניק לאדם המבריא ואחד לשני,

ריפוי של הלב.

יחד עם המתמודדים עם הסרטן אני יוצרת מעגל של אנשים שמשקף ומהדהד את את התהליך של השינויי והריפויי המתרחש בנפש  האדם.ונותנים לריפויי כמו אדוות להתרחב לתוך לבבות הקהילה.

***

מאורין אמיליה, מלווה אנשים במסע החיים.

לפני 3 שנים יצרתי את "אדוות הלב" -  קהילה מרפאה סרטן.

התחלתי את דרכי כאוריטמיסטית מרפאה והמשכתי כליצנית מקודשת ומספרת סיפורים. כיום מטפלת  בשיטת ה"מסע" ומנחה סדנאות על האניאגרם.

בעלת ניסיון של 25 שנה כתרפיסטית הוליסטית המשלבת כלים אומנותיים תנועה ודרמה.

המפגש יתקיים בחנות 'קרון הספרים' בטבעון

יום שני 14.11 בשעה 19:30 עד 21:30

דמי השתתפות: 30 ש"ח

כמו כן במסגרת תעצומות ביגור

יהיה הרצאת מבוא ב17/11

וב25/11 ייפתח מעגל אדוות הלב של 8 מיפגשים.

לפרטים על המפגש, יצירת מעגלי ריפוי או הצטרפות למעגלים קיימים,

מוזמנים ליצור איתי קשר -  0505509150 מאורין אמיליה

לדף הארוע בפייסבוק


מדריך מיוחד להורים בגן אנתרופוסופי

מתנה מהוצאת אדם עולם
להורים ששוקלים לרשום את ילדיהם לגנים אנתרופוסופים
(חינוך ולדורף)

מהדורה מיוחדת להורים בגני ולדורף,
הכוללת 14 מאמרים שנבחרו בקפידה מגיליונות אדם עולם בשנים 2008 - 2013.

הגיליון עונה על השאלות החשובות ביותר להורים בחינוך ולדורף:

check כיצד חינוך ולדורף ישפיע על ההורות שלי?

yes מה עושה הילד שלי בשעות הגן?

yes מה העקרונות הבסיסיים של חינוך ולדורף?

yes כיצד מסתדרים בוגרי חינוך ולדורף עם החיים מחוץ ל"חממה"?

yes מה מדע המוח אומר על חינוך ולדורף?

yes איך מסבירים למשפחה המורחבת מה זה חינוך ולדורף?

yes ועוד כלים רבים להורות איכותית ברוח חינוך ולדורף: סיפורים, מתכונים, מדור בריאות ומלאכות. 

הרשמו עכשיו וקבלו את הגיליון באופן מיידי!

אדם עולם הוא בית הוצאה לאור הפועל לקידום התרבות, החינוך והחברה בישראל ברוח תפיסת העולם האנתרופוסופית. 

הוצאת אדם עולם פועלת מזה 8 שנים ומטרתה לשרת את קהילת חינוך ולדורף והאנתרופוסופיה בישראל באמצעות העמדת אמצעי תקשורת מודפסים ודיגיטאליים.

לפרסום במגזין אדם עולם, אתר אנתרופוסופיה בישראל והאיגרת צרו קשר  ads@adamolam.com


הגיליון הבא של האיגרת ישלח ביום שלישי, 15.11.2016, בשעות הערב

חומרים נא לשלוח עד יום שני 14.11.2016 בערב