כותב השו"ע (או"ח רע"ו) "אחר שהדליק אומר: הנרות הללו אנו מדליקין על התשועות ועל הנסים ועל הנפלאות שעשית לאבותינו ע"י כהניך הקדושים, וכל שמונת ימי חנוכה הנרות הללו קודש הן ואין לנו רשות להשתמש בהן אלא לראותן בלבד כדי להודות לשמך על נפלאותיך ועל ניסיך ועל ישועתך" מדוע אסור להשתמש בנרות חנוכה? המשנה ברורה כותב שני הסברים (שם, תרע"ג ס"ק ח') – כדי שיהא ניכר שהוא נר מצוה לפרסם הנס, ועוד כיון שע"י נס שנעשה במנורה. תקנוה, עשאוה כמנורה שאין משתמשין בה כלל: ונחזור ונשאל – מדוע באמת לא משתמשין באור המנורה? מהו תכלית האור, מה עניינו אם לא משתמשים בו? לשם הבנת העניו נחזור לראשית הבריאה. ביום הראשון בורא אלוקים את האור – "ַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יְהִי אוֹר וַיְהִי אוֹר: וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת הָאוֹר כִּי טוֹב וַיַּבְדֵּל אֱלֹהִים בֵּין הָאוֹר וּבֵין הַחשֶׁךְ:" (בראשית א', ד-ה).
כיון שכבר נברא האור ביום הראשון, נשאלת השאלה – מה עניינם של המאורות שנבראו ביום הרביעי – "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יְהִי מְאֹרֹת בִּרְקִיעַ הַשָּׁמַיִם לְהַבְדִּיל בֵּין הַיּוֹם וּבֵין הַלָּיְלָה וְהָיוּ לְאֹתֹת וּלְמוֹעֲדִים וּלְיָמִים וְשָׁנִים: וְהָיוּ לִמְאוֹרֹת בִּרְקִיעַ הַשָּׁמַיִם לְהָאִיר עַל הָאָרֶץ וַיְהִי כֵן:" (שם, יד-טו)? עונים חז"ל (ילקוט שמעוני, בראשית, א') – "אמר ר' אלעזר אור שברא הקב"ה ביום ראשון היה אדם צופה ומביט בו מסוף העולם ועד סופו וכיון שנסתכל ברשעים שמעשיהן מקולקלים עמד וגנזו שנאמר וימנע מרשעים אורם ולמי גנזו לצדיקים לעתיד לבוא". נסכם – הקב"ה ברא את האור ביום הראשון וכיון שראה את הרשעים שמעשיהם מקולקלים, גנז את האור וברא את המאורות. מה ההבדל בין אור היום הראשון, הנגנז לאור המאורות? נראה לומר שהמאורות מאירים את העולם מבחוץ, לעומת אור היום הראשון, אור הגנוז המאיר מתוך העולם. נסביר – אנחנו התרגלנו להתייחס לאור כאמצעי לראיה. בלילה, העולם חשוך ואין לנו יכולת לראות. כאשר מאירה השמש היא 'שופכת' אור על העולם. אלא שזהו אור מבחוץ, אור שמאיר את החיצוניות של העולם.
ראיה חיצונית זו היא שורש החטא, האוטם אותנו מלראות את הפנימיות העולם. נרות חנוכה כמו המנורה במקדש מלמדים אותנו להתבונן באור לא כאמצעי אלא כמציאות בפני עצמה – העולם מאיר. "הנרות הללו קודש הם" - נרות חנוכה הם קדושים, הם מפרסמים את נס חנוכה המעיד על מציאות ה', המזכיר לנו את האור המקורי, אור היום הראשון, האור הגנוז. לכן, "אין לנו רשות להשתמש בהם". אחי ורעי, כל בית הישיבה, מהו אותו אור היום הראשון? נרות חנוכה מלמדים אותנו להתבונן, להסתכל פנימה. נרות חנוכה מלמדים אותנו שהאור האמיתי הוא האור הפנימי הקיים בכל אחד ואחת מאיתנו. אם נשנה את נקודת המבט לנו מ'שימוש' ל'ראיה' – משימוש המאיר את החיצוניות ל'ראיה' המביטה את הפניותיו, נזכה בע"ה שתתקיים בנו התפילה שכל אמא מתפללת על ילדיה בהדלקת נרות שבת– "וְזַכֵּנִי לְגַדֵּל בָּנִים וּבְנֵי בָנִים חֲכָמִים וּנְבוֹנִים. אוֹהֲבֵי יְיָ. יִרְאֵי אֱלֹהִים. אַנְשֵׁי אֱמֶת. זֶרַע קֹדֶשׁ בַּיָי. דְּבֵקִים וּמְאִירִים אֶת הָעוֹלָם בַּתּוֹרָה וּבְמַעֲשִׂים טוֹבִים וּבְכָל מְלֶאכֶת עֲבוֹדַת הַבּוֹרֵא. אָנָּא שְׁמַע אֶת תְּחִנָּתִי בָּעֵת הַזֹּאת. בִּזְכוּת שָׂרָה וְרִבְקָה וְרָחֵל וְלֵאָה אִמּוֹתֵינוּ. וְהָאֵר נֵרֵנוּ שֶׁלֹּא יִכְבֶּה לְעוֹלָם וָעֶד וְהָאֵר פָּנֶיךָ וְנִוָּשֵׁעָה. אָמֵן:" הארת העולם על ידי תורה ומעשים טובים, היא האור הפנימי, האור הגנוז לו אנחנו מייחלים, אור ניצחי שלא שלא יכבה לעולם וועד.
בברכת חנוכה שמח הרב פלטי גרנות ראש הישיבה
להגדיל תורה ולהאדירה
'צולנטיש'
במסגרת המסורת הישיבתית, פעם בשבועיים בימי חמישי אנו מקיימים 'צולנטיש'. התלמידים מתכנסים בבית המדרש ללימוד תורה. הטיש מלווה בניגונים וצולנט משובח. המסורת חוויתית, מגבשת וטעימה! בע"ה נמשיך וניפגש בעוד 'צולנטיש' רוחניים ועוצמתיים.
הרב לאו בשיחה שנתית בבית המדרש
לכבוד צום גדליה, י' בתשרי הגיע הרב לאו לשיחה עם תלמידי הישיבה על גדליה בן אחיקם, חורבן הבית והמשמעות החשובה של יום זה. כמו כן, הרב שוחח עם התלמידים על נושאים נוספים בעלי משמעות וחשיבות שעלו לדיון.
מבצע ציצית
עברנו יום מיוחד מלא ברוחניות, בו כל תלמיד קנה בגד, ציצית ופתילות שהוא חפץ בהם ויחד עם הר"מ שלו הכין את הציצית. הייתה פעילות יוצאת דופן עם מטרה מקודשת!
חנוכת בית מדרש לנוער
התרגשנו לחנוך את פתיחת בית המדרש לנוער, לע"נ מיכה קירשנבוים בוגר הישיבה. בבית המדרש מתקיימת תוכנית לימוד תורה לשמה בהפסקות ובערבים. אנו שמחים לראות את נוכחותם של התלמידים בבית מדרש, את הרצון להקדיש זמן נוסף לתורה לשמה באווירה של קדושה וביחד.
לומדים סביב השעון
סדנת נהיגה בטוחה
בתקופה זו, שתלמידי כיתות יא' ו-יב' מתחילים להוציא רישיונות נהיגה, הם עברו סימולטור נהיגה ייחודי, המדמה מצבים שונים של נהיגה.
הסימולטור נתן לתלמידים טיפים ועצות לנהיגה נכונה. הייתה זו חווייה יוצאת דופן, שבעת זמן אמת תעזור לתלמידים להיות נהגים טובים יותר.
גמרתון
במסגרת הגמרתון, התלמידים קיימו סיכום שליש של לימודי גמרא בישיבה בבית המדרש. התקיימה תחרות בין הכיתות במשך 3 ימים על שינון דפים, התמדה וציוני מבחן ישיבתי בגמרא. כל הכבוד לכל המשתתפים שהראו רצינות ושקדו רבות על הלימוד! הייתה חוויה לימודית מאתגרת ומעניינת.
ביקור במעבדות בלומנטה
כיתות ט' יצאו לביקור במעבדות בלומנטה בגבעת רם, במסגרת פרוייקט חקר שנתי בישיבה. התלמידים התחלקו ל-3 קבוצות, קבוצה אחת ביולוגיה, השנייה פיזיקה והשלישית אופטיקה. התלמידים נהנו מאוד מהביקור שהיה חוויתי ומלמד. מחכים לצאת לעוד ביקורים שכאלה!
מצטייני גמרא
המצטיינים בשיעורי גמרא הוכיחו את יכולתם, קיבלו תעודת הצטיינות ובנוסף ארוחת בוקר מושקעת וטעימה! כל הכבוד לסיירת הגמרא של כיתות ט'-י', המשיכו לעלות, להצליח וללמוד!
אהבת הארץ
טיול חטיבה לחברון
במסגרת שנת בר המצווה, נסענו לטיול חטיבה לחברון. התרגשנו להתחבר מחדש לעיר האבות עליה חלמו היהודים במשך שנים. נוכחנו לראות את הקושי במציאות לא קלה של חיים עם כל התושבים הערבים. לקחנו משם גבורה יהודית, מסירות נפש, מסורת וחיבור לשורשים העמוקים שלנו. לשמחתנו כמעט כל התלמידים יצאו, דבר לא מובן מאליו כלל. אשרינו שזכינו בכזו חטיבה!
שביל ישראל
יצאנו למסלול מס' 6 של פרויקט שביל ישראל. במקטע זה צעדנו מזכרון יעקב דרך גן הנדיב עד חוף הים של קיסריה (25 ק"מ). הדריך אותנו שוקה "האגדי" (בן 83), מדריך של"ח מורשה מטעם משרד החינוך. בלילה לנו בשטח בקיסריה וסיימנו את המקטע בהרגשה מצוינת של הצלחה וחוויה! כבר צוברים אנרגיות למקטע הבא.
יום בעקבות לוחמים ברמת הגולן
השנה יצאו שכבת י"ב ל"יום בעקבות לוחמים ברמת הגולן". בדרך התלמידים השתתפו בהפעלות הקשורות ל-'רמה' ולמלחמות ישראל ע"י מדריך שנלווה אלינו. הפעילות הראשונה הייתה שמיעה של סיפור קרב הבלימה במלחמת יום-הכיפורים שהועברה ע"י אחד הקצינים שהשתתף בקרבות. לאחר מכן, הסתובבנו למשך זמן רב בין ביתנים שהקימו החילות השונים, החל מחיל הים, דרך החטיבות הקרביות השונות וכלה בחיל התקשוב ושאר היחידות "תומכות הלחימה". קינחנו בצפייה בתרגיל באש חיה של מחלקת טנקים ובהופעה של להקת הרבנות הראשית. היה מחכים ומרגש לראות אלפי בני נוער מגיעים ושותפים למפעל חשוב זה.
כיתה י' בתל שילה
בעקבות תפילתה של חנה, נסענו לתל שילה לחוות את התפילה במקום המשכן ולהתחבר לשורשים של מאות שנים באיזור זה. ראינו מיצג חוויתי על סיפור המשכן דרך משקפיים מיוחדות. לאחר מכן, לקחנו חלק בסינון עפר ומציאת חרסים מתקופות שנות. לסיום, זכינו לשמוע שיחה מרתקת ממר אריאב יוסט, מנהל אגף חינוך במועצה.
טיול בעקבות המכבים
יצאנו במזג אוויר מאתגר ובזכות הרוח צעדנו מהר, האווירה הייתה מקסימה ומדי פעם השמש האירה לנו פנים. בדרך, ראינו את שרידי השריפה שהיתה לאחרונה ובמקביל שמענו ממדריכי המקום על השריפה שהיתה באזור הזה לפני יותר מ- 2000 שנה. ושוב אנו מנצחים כי עם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה. היה טיול חוויתי ומעניין!