שלום חברים וחברות مرحبا أصدقاؤنا وصديقاتنا

שנה אזרחית חדשה החלה השבוע, ואיתה גם אתגרים ומשימות חדשות. גם בשנה הקרובה נמשיך לעסוק במפרץ חיפה, ובעיקר במתחם הפטרוכימי שהוא כפי שנוכחנו בשנה האחרונה ובשבוע האחרון, המתחם הדליק, המסוכן והנפיץ ביותר במדינה.

הרשויות והמפעלים משתדלים ככל יכולתם שהציבור לא יכיר את העובדות המלאות על המפעלים. בכל פעם שהנושא של מפרץ חיפה עולה לכותרות, יש מאמץ משותף שלהם, באמצעות שורה של ספינים, להרגיע ולגמד את עוצמת המחדל והנפיצות של האזור. זו הסיבה שיזמנו כבר לפני 10 שנים את הפרויקט המרכזי שלנו - פרויקט שקט תעשייתי:

 

בראשית השבוע פרסמנו את הדו"ח המקיף ביותר בסדרת הדו"חות "שקט תעשייתי" – על מפעלי מפרץ חיפה, הכולל מידע על 18 המפעלים הגדולים ביותר במפרץ, ובו נתונים מעודכנים עד נובמבר 2016. דוח זה מצטרף ל 12 דוחות קודמים ממוקדים בנושאים ספציפיים במפרץ חיפה, שהתפרסמו בשנתיים האחרונות ונמצאים באתר- וביחד הם מהווים מאגר מידע שלם לכל העוסקים בנושא והפעילים באזור.

התחלנו לאסוף את המידע לפרויקט הזה באוקטובר 2013, אבל נאלצנו לעבור דרך 2 עתירות מנהליות בעיניין חופש מידע, נגד המשרד להגנת הסביבה. בזכות העבודה המתמשכת על הדו"ח הזה והמאבק המשפטי, המשרד החל לפרסם באופן שיטתי מידע באתר שלו, במיוחד על מפעלי מפרץ חיפה.

סדרת הדוחות שלנו - שקט תעשייתי, מהווים מידע שלם ואמין עבור ציבור הפעילים, הסטודנטים, העיתונאים, המרצים עורכי הדין שמשתמשים במידע למהלכים משפטיים שונים, הבנקים משתמשים במידע לפני שהם נותנים למפעלים הלוואות, ולכן זה עיקר חשיבותו - ידע הוא כוח.

כעת כל אחד יכול להכנס לאתר שלנו ולהוציא את כל המידע על המפעלים, הסיכונים, מערך הניטור ועוד במפרץ חיפה.

ביום א' 25/12 נר ראשון של חנוכה, אירעה שריפה גדולה במיכל בנזין בבתי הזיקוק, אחד האירועים הכי חמורים שהיו עד היום, וככל הנראה לא האחרון. אירוע חמור כזה היה רק עניין של זמן אבל בישראל כמו בישראל כל עוד לא קרה אסון - המושג היערכות הוא בגדר המלצה בלבד, למרות כל ההתראות והאזהרות של המומחים והדרישה שלנו להפחית את מלאי החומרים המסוכנים באזור המסוכן הזה. יונה יהב, ראש עיריית חיפה אמר שזהו רק "פרומו למה שעלול לקרות במלחמה", וראש עיריית קריית ביאליק אלי דוקורסקי קרא "להכניס אנשים ומנהלים לכלא. צריך להשבית מתקנים שמסכנים את חיי התושבים פה באזור. הדיסקט צריך להשתנות" גם אנחנו קראנו לסגור לאלתר את בתי הזיקוק ולבצע בו חקירה חיצונית על ידי גורמים מקצועיים ולחדש עבודה בכל מתקן בהדרגה, רק לאחר שמוודאים שהוא תקין, לא דולף ופועל לפי הנהלים והחוק.

 עוד על השריפה - הפרומו הגדול של הילה מלמד >>>

 

בתי הזיקוק מצידם כרגיל המעיטו בחומרת האירוע וזו בעיה בפני עצמה. כי מפעל שלא מוכן להודות בטעויות שלו ולשאת באחריות לתוצאות שלהן הוא גם מפעל שלא ערוך למנוע את התקלות מראש.

נראה כאילו לא היה גורם במדינה שלא התייחס לשריפה הגדולה שפרצה בנר ראשון של חנוכה, בבתי-הזיקוק בחיפה. אלא שבכל מאות הידיעות והדיווחים שקראנו ושמענו לא נתקלנו בשום גורם שהעלה את שאלת האחריות של בעל הבית, או לפחות התעניין מה יש לו להגיד בנושא. כידוע, בעל הבית של מתחם בז"ן אינו יונה יהב. גם לא המשרד להגנת הסביבה או רשות הכבאות וההצלה. את כל אלו שמענו בהרחבה, אבל אף אחד לא שמע את קולו של בעל הבית, עידן עופר. ליאורה אמיתי כתבה על כך טור - דמי חנוקה, שהתפרסם באתר העין השביעית >>>

 

ועדיין למרות כל הפרסומים והמאבק המתמשך שלנו לחשיפת האמת במפרץ - רב הנסתר על הגלוי. רוב המידע החשוב הנוגע לחייהם של מאות אלפי תושבי המטרופולין המזוהם והנפיץ ביותר במדינה חיים תחת עלטה מתמשכת:  המשרד להגנת הסביבה לא פרסם את תוצאות השימוע שלו לחברת חיפה-כימיקלים בנוגע למיכל האמוניה, כמו שלא פרסם את תוצאות השימוע של כרמל-אולפינים לפני חודשיים, ואת אלו של חוד-אסף מאוגוסט, ועוד רשימה של שימועים שהמשרד לא מפרסם פרוטוקולים שלהם, ולא את ההחלטות שגררו.

המשרד להגנת הסביבה מסתיר באופן שיטתי מידע חיוני מהציבור – מיכל האמוניה כמשל. טור של ליאורה אמיתי "המשרד לשירותים חשאיים" פורסם גם הוא באתר "העיין השביעית" >>>

 

פרופ' אופירה אילון, ראש החוג לניהול משאבי טבע וסביבה באוניברסיטת חיפה, מבקרת את חוק השקיות שנכנס השבוע לתוקף: "צריך לשים את השקיות בפרופורציה – אם יש עשרה גרם לשקית ויש מיליארד ושש מאות מיליון שקיות הרי שמדובר ב-16 אלף טון בשנה מתוך שישה מיליון טון של פסולת. משמעות הדברים היא שהשקיות שזוכות לתשומת לב רבה כל כך כיום אינן אלא 0.8 אחוז מכלל הפסולת הנערמת בשנה בישראל"

בדף הפיסבוק התפתח דיון מעניין, בעד ונגד החוק >>>

 

חשוב לציין לאור כל זה שאנחנו בכלל לא רואים אכיפה כנגד המזהמים הגדולים במדינה...וגם אנחנו שואלים - איפה המשרד להגנת הסביבה?

 

האכיפה הרופסת והרופפת של המשרד להגנת הסביבה רק מחזקת את חוסר לקיחת האחריות והמשך הזלזול של המפעלים והיא קריטית באזור שבו עיקר הזיהום הוא מתעשיה. השבוע פורסם כי צוות הבדיקה המיוחד שמינה המשרד להגנת הסביבה לצורך חקירת אירוע שריפת מיכל הבנזין הגיש את מסקנותיו הראשוניות, ויש חשדות לפלילים במגוון עבירות סביבתיות, הנוגעות להתנהלות בעלי תפקידים בקבוצת בז"ן - לפני אירוע השריפה ובמהלכו.

אנחנו חושבים שההתנהלות הכושלת של המשרד להגנת הסביבה היא הסיבה לשורת התקלות החוזרות ונשנות במפעלי בז"ן. עשרות אירועי חומרים מסוכנים ארעו במתחם בשנה האחרונה ולא גררו אחריהם פעילות אכיפה ראויה על פי חוק.  הנוהל הרגיל שבו המפעל חוקר את עצמו היא מה שמבטיח את קיומו של האירוע החמור הבא. רק פעילות של אכיפה תקיפה יכולה למנוע את התקלות החוזרות ונשנות במתחם הכי נפיץ והכי מסוכן במדינת ישראל.

עוד על החקירה באתר >>>

 

גם הויכוח "מי מזהם יותר המכוניות שלנו או המפעלים" התנהל החודש בתקשורת: ניר קנטור, מנהל איגוד הכימיה, פרמצבטיקה ואיכות הסביבה בהתאחדות התעשיינים, פירסם ב"דה-מרקר" טור, בכותרת "המכוניות שלכם הרבה יותר מזהמות ממפעלים", ורשם בכך עוד פסקה במסע היחצנות של התעשייה בישראל, מסע שמקדש הקרבה של כל ערך, כולל חיי אדם, לטובת האינטרסים של "כלכלת המשק". מזמינה אתכם לקרוא טור שכתבתי בתגובה באתר העין השביעית >>>

 

אנחנו מאחלים לכם שנה אזרחית של שינוי לטובה, ובהזדמנות זו מזמינה כל אחת ואחד מכם להצטרף אלינו >>>

ימים טובים, מעו"ד ג'מילה הרדל ואכים, מנהלת עמותת אזרחים למען הסביבה 

 

 
http://cfenvironment.org.il/     חפשו אותנו בפייסבוק