משתתף/פת יקר/ה שלום רב,

אנו שמחים לשלוח אליך את חוברת התקצירים של הכנס:

ויסות חושי - גישות ומודלים לטיפול ולאיזון
SPD חידושים בהבנה וביישום
שהשתתפת בו בבית השחמט, רח' טגור 26, רמת אביב
ביום א' 10-9-17, יט' באלול התשע"ז

שמחנו לארח אותך, ומקווים לראותך גם בכנסים הבאים

אנחנו מבקשים להודות:

למנחה, לימור רייז
ולצוות המרצים (לפי סדר הופעתם בכנס):
ד"ר אורה זגריזק, לימור רייז, דפנה ורם (סדנלר), שרון שני גונן ואיתן שקד
על שלקחתם חלק בכנס המרתק והעשרתם אותנו בידע  שלכם.  היה לנו לעונג!

לכל המצגות מהכנס - לחצו כאן
לקובצי תקצירים מכנסים קודמים - לחצו כאן

 

לשרותך,
צוות אמציה Family-Care

 

*כל החומרים המופיעים בחוברת זו, התקצירים והמצגות, הם לשימושך האישי בלבד
ולא לצרכי הוראה או הכשרה

ויסות חושי - גישות ומודלים לטיפול ולאיזון
SPD חידושים בהבנה וביישום

חוברת תקצירים

משתתף/פת יקר/ה שלום רב,

ההרצאות שבחרנו להציג בפניך ובפני יתר באי הכנס נועדו לשקף את המגוון הרחב והעשיר של העשייה שמתבצעת בשטח בתחום זה, בארץ וגם בעולם, ולאפשר חשיפה ונגישות אל ההיבטים השונים שלה והתכנים המרתקים. הכנסים שלנו בנויים באוריינטציה מעשית, יישומית ופרקטית.

הכנסים המקצועיים שלנו מקיפים כלים ממשיים לעבודה ולפרקטיקה, עם דגש על היצע של כלים חדשים כגון שיטות שהוכחו מחקרית, ספרים טיפוליים ו/או מקצועיים חדשים שיוצאים לאור בארץ ובעולם, סיפורי מקרים, מסקנות ותוצאות של מהלכים שקורים בשטח בזמן אמיתי, ועוד.

אנו תקווה שהצלחנו לתת לך טעימה ממגוון גישות, שיטות ודעות, ושבכל אחת מהן הצלחת למצוא את המעט או ההרבה, לאמץ, לקחת ולהפוך לשלך, במטרה להעשיר את ארגז הכלים ולפתוח אפיקים חדשים ונוספים.

הכנסים של Family-care, מבית אמציה הוצאה לאור, מיועדים לכל מגוון המומחים והמטפלים בתחום בריאות הנפש, העצמה רגשית, אימון אישי לצמיחה והצלחה, התמודדות עם הפרעות כגון הפרעת קשב וריכוז, התמודדות עם תסמונות שונות ומצבי חיים מאתגרים, הדרכה וליווי של הורים ועוד, כל זאת ברמת הפרט, המשפחה והקבוצה, בילדים, מתבגרים ומבוגרים, כולל בין היתר: פסיכולוגים, פסיכיאטרים, רופאים, קלינאי תקשורת, עו"סים, מאמנים משפחתיים, מאמנים בהפרעות קשב, מרפאים בעיסוק, מטפלים באומנויות, יועצים חינוכיים, הורים ומתעניינים.

אם שכחנו מישהו, אנא אל תעלבו אלא הודיעו לנו. נשמח לעדכן את הרשימה, כולם חשובים וכולם עוסקים בעבודת קודש!

****

אם חוברת זו התגלגלה לידיך אף כי אינך מנוי/ה על רשימת הדיוור שלנו, נשמח לצרפך.  מרגע העדכון תוכל/י לקבל מאיתנו מידע שוטף על הפעילויות הבאות שלנו.  ניתן להסיר את השם מרשימת הדיוור בכל עת, בלחיצת כפתור.

להרשמה לרשימת הדיוור לחצו כאן:

כן, אשמח לקבל מכם דיוור על כנסים, סדנאות, ספרות מקצועית ופעילויות נוספות

 

פתחנו עמוד פייסבוק חדש!
תנו לייק ותקבלו
מאמרים מקצועיים מאת אנשי מקצוע מובילים בתחומם בארץ
והודעות על פעילויות מקצועיות ישר לעמוד הפייסבוק שלכם!!!

כן, חברו אותי לעמוד הפייסבוק!

Family-Care מבית אמציה הוצאה לאור הוא ארגון שהוקם במטרה להעניק לך חוויה של ידע.
הפעילויות ותחומי העיסוק - כנסים, סדנאות והוצאה לאור של ספרות מקצועית - מיועדים בראש ובראשונה לאנשי מקצוע מתחומי הטיפול השונים, אך גם למתעניינים שההתפתחות וההעשרה בתחומים הטיפוליים חרותה על דגלם. הפעילויות נועדו להגיש, להנגיש ולהפיץ ידע מקצועי מתקדם, חדשני ויישומי, בתחומי הטיפול והמשפחה - מלפני לידה ועד זיקנה - שפותח ויושם על ידי אנשי מקצוע מהמובילים בתחומם בארץ ובעולם.
כתבת ספר? רוצה להעשיר את ארגז הכלים והידע הטיפולי? מתעניין/ת בספרות מקצועית מובילה מהארץ ומהעולם? נשמח לשמוע ממך!

לכל שאלה או בירור אנחנו עומדים לשרותך

אמציה כהן,        מייל -  amazia@netvision.net.il    טל' 052-8087052
אפרת אביסרור,  מייל -  ephrat@family-care.co.il   טל'050-7504210

Family-Care
חוויה של ידע

ויסות חושי - גישות ומודלים לטיפול ולאיזון
SPD חידושים בהבנה וביישום


בהנחיית לימור רייז

 

חוקרים מאוניברסיטת UCSF בסן-פרנסיסקו מצאו שאצל ילדים עם SPD יש שוני בקישוריות במוח, בהשוואה לילדים "רגילים". לרוע המזל, הבדלים אלה מנבאים להם עתיד רצוף באתגרים לא פשוטים בעיבוד שמיעתי וחושי, אתגרים שמקרינים על כל תחומי החיים ושלבי ההתפתחות.

כפי שאנו יודעים, ילדים עם SPD מתמודדים עם קושי בעיבוד גרייה, וקושי זה עלול ליצור קשת רחבה של סימפטומים, החל מרגישויות יתר וסערות חושים, ועד רגישויות חסר וקהות חושים. אצל רבים מהם מתקבלת בנוסף גם תמונה של הנמכה בכישורים המוטוריים, במיקוד ובוויסות רגשי.

כמטפלים, ילדים אלה מעמידים בפנינו אתגרים מורכבים הן מבחינה תפקודית-התפתחותית, והן מבחינת שילובם בכל מערכות חייהם, המגוייסות להם בהקשבה ובעזרה, וגם אלו שלא.

בכנס זה בחרנו להציג בפניכם מגוון גישות, חדשות, מרתקות ומאירות עיניים, שייגעו - כל אחת - בעולם ידע מסייע, תומך, תורם ומעשיר. גישות אלו יעשירו את ארגז הכלים שלכם, כמטפלים, ויתנו בידיכם כלים מתקדמים נוספים שבעזרתם תוכלו להתחבר להוויה של מטופליכם ומשפחותיהם, ולתת מענה לצרכיהם הייחודיים.

לידיעתכם:

ההרצאות בכנסים מבית אמציה Family-Care לא נועדו להיות אקדמיות אלא הרצאות העשרה בלבד. בכנסים אנו פותחים לכם צוהר למה שקורה בארץ ובעולם בתחום הידע שבו עוסק הכנס, בעזרת מרצים שעשייתם ושמם הולכים לפניהם. מטרתנו ושליחותנו הם להנגיש לכם ידע, מידע, כלים - וביניהם גם ספרות מקצועית - וחשיפה ראשונית לתחומי עניין עדכניים, לגישות שונות, לוויכוחים, לזוויות ולנקודות מבט ואף לקונפליקטים -אשר יחד יספקו את התמונה השלמה. ההרצאות מוגשות באוריינטציה יישומית - חווייתית ומלוות בהדגמות והמחשות. 

גם הכנס הזה, כמו רוב הכנסים שמוגשים לכם על ידי אמציה Family-Care, היה מיועד לכל המומחים והמטפלים בילדים ומשפחות כולל: פסיכולוגים קליניים, פסיכולוגים חינוכיים, פסיכיאטרים, עובדים סוציאליים, מטפלים בעזרת בעלי חיים, מטפלים ביצירה ואומנויות, קלינאי תקשורת, מטפלים משפחתיים, מרפאים בעיסוק, יועצים חינוכיים, רופאי ילדים, נוירולוגים העובדים עם ילדים, מאבחנים וגורמים המפנים לאבחון, צוותים חינוכיים בבתי ספר, מנתחי התנהגות, הורים ומתעניינים.

***כל החומרים המופיעים באתר זה הם לשימושכם האישי בלבד ולא לצורכי הוראה או הכשרה או לשימוש מסחרי כלשהו.

 

מודל המוח ההוליסטי לטיפול בוויסות החושי:
גישה רב מערכתית ליצירת שינוי ברמת עיבוד הקלט התחושתי

חשיבות הוויסות החושי בכך שהוא יוצר איזון פנימי ורוגע, ומפנה את היחיד לתפקודי היומיום וללמידה. מודל המוח ההוליסטי, שפיתחה ד"ר אורה זגריזק, מקנה כלים יישומיים, רב-תחומיים וממוקדים להגיע לשינוי בפרשנות לגירוי, כבר בשלב הראשוני של עיבוד המידע. בהרצאה יוצגו עיקרי המודל, ויובאו דוגמאות להמחשת הפן היישומי של העבודה עמו.

מרצה – ד"ר אורה זגריזק, מרפאה בעיסוק, מאמנת אישית, טריינר ב NLP ובדמיון מודרך, רפלקסולוגית מוסמכת, מומחית בארומתרפיה, בקינסיולוגיה ובשיטת פלדנקרייז. מחברת הספרים - אני יכול ללמוד, וגם - נפלאות המוח ההוליסטי (שיראה אור בקרוב בהוצאת אמציה).


 שלושה נושאים עלו בהרצאה
1. הוויסות החושי כבסיס ליכולת התפקודית – איפוק
2. השלבים לנכס את הלך הרוח של מודל המוח ההוליסטי
3. אינטליגנציה תפקודית – היכולת של האדם לנכס מיומנויות מחוץ למרחב למיומנויות המולדות החזקות שלו.

כדי להצליח בכלל ובפעולות היומיומיות יש צורך באיפוק. זו הפעולה שילד מבצע כדי לאפשר לעצמו תפקוד יעיל ומהנה יותר לאורך היום. אולם יש ילדים עם שונות ביכולת הוויסות החושי המתקשים ליצור את האיפוק. אם משתדלים מאוד מתאפקים וסוגרים על בערה פנימית שאינה נותנת מנוח – לבסוף הבערה תפרוץ באופן בלתי מבוקר.

טיפול הוויסות החושי יאפשר איפוק, הנובע משקט פנימי, חיוני. וויסות התנהגות מתוך תחושה של איזון פנימי וחושי –נוגע במקור של הקושי באיפוק.

אם כך מהו הוויסות החושי? מתי קיימת שונות?

איירס, מפתחת תיאורית האינטגרציה הסנסורית, הגדירה ויסות חושי - "תהליך נוירולוגי המארגן את התחושה הגופנית של האדם מתוך עצמו ומהסביבה, ומאפשר שימוש בגוף בצורה יעילה בתוך סביבתו". איירס וכלל משכללי הגישה מצביעים על ההשפעה של הוויסות החושי בין היכולות הקוגניטיביות וההתנהגותיות.

הקושי בוויסות החושי הוא כמו רעש תמידי פנימי המכוון את התנהלותו של האדם ויוצר התנהגויות שאינן מאפשרות לו למידה. מחד נראה אי שקט ואימפולסיביות, מאידך נראה הסתגרות עד כדי יצירת הגנות אוטיסטיות.

כדי לטפל בוויסות החושי יש צורך למקד את המקור הראשוני שיש לערוך בו שינוי. האחד - הפרשנות שנותן המטופל לחוויה, והשני - להקנות כלים למיסוך חווית העוצמה של המידע החושי.

האם הפרשנות היא בעלת שליטה? האם היא תלוית הסבר רציונלי שהאדם מעניק?

קרלסון (2013) מסביר כי המידע החושי המתקבל באונה הקודקודית יוצר פרשנות שונה מאדם לאדם. החוויה החושית נצרבת בזיכרון ועולה באופן תת הכרתי כחלק מתגובות ההתנהגות שלנו. בדרך כלל זה מתנהל באופן טבעי וכך הילד מתפתח ולומד. כך שמדובר בפעולה תת הכרתית.

נשאלת השאלה מהו השלב המוקדם ביותר בעיבוד המידע שניתן להתערב בו כאשר עוצמת הפרשנות לחוויה חושית אינה מותאמת?

כידוע תהליך המידה עובר שלושה שלבים:
קלט - המידע החושי מועבר בין תאי עצב באמצעות סינפסות אל האונה הקודקודית.
עיבוד המידע - חלקו מסונן וחלקו מאוחסן.
פלט – מיידע המאוחסן נשלף כפעולה, כהתנהגות במצבים בהם נדרש.

במצבים בהם קיימת רגישות חושית הפרשנות אינה מותאמת. בשלב הקלט המידע עובר באמצעות הסינפסות אל האונה הקודקודית. בשלב העיבוד המידע אינו מסונן ויוצר הצפת יתר של המידע. לכן הביטוי ההתנהגותי הוא של אי שקט או הסתגרות. כאן נכנס הטיפול במודל המוח ההוליסטי. בשלב העיבוד, כשהמטרות הן לווסת את חווית הצפת היתר ולמסגר מחדש את הפרשנות שנותן הילד לחוויה החושית.

לכל תפקוד שיש בנו, יש יתרונות שמקדמים אותנו ויש חלקים שמעכבים אותנו מלבצע משימה בהצלחה. החל מלצחצח שיניים, דרך יצירת קשרים חברתיים וכלה בלמידה הן מהסביבה והן האקדמית. במסגרת התפקודים, נדרשת ספונטניות וגמישות לאלתור וליצירתיות בפתרון הבעיות. כדי לאפשר ליכולות אלה לבוא לידי ביטוי יש צורך בהתמחות המוחית המאפשרת ארגון החשיבה, כדי לא להיכנס למצבים שמהם יעלה צורך לאלתר ולהסתדר.

אנחנו יכולים להיות "גם וגם". התפקוד אותו התפקוד שיש לו שני פנים: פן מוכר ומולד, ופן שניתן לרכישה.
באמצעות גרייה רב מערכתית מסונכרנת, על ידי מבוגר המתווך לילד, מועברים הלכי חשיבה ועיבוד המידע. אלה מובילים אותו ללמוד מהתנסויות חדשות, יוצרים הזדמנויות הנקלטות תת מודע, ומעניקים את המשמעות לגירוי באופן מודע.

החיבור בין שני התהליכים, בין הגרייה המגיעה מתת המודע לתיווך המודע שמעניק המבוגר, מתבססים על חוק האב שאומר: בזמן ששני נוירונים (שהם תאי עצב) יורים, הם מתחזקים. בשלב הקדם סינפטי (תא העצב מכונה קדם סינפטי משדר אל תא המטרה שיכול להיות תא עצב אחר, תא שריר או תאי בלוטות) חלים בו שינויים במבנה בהרכב הכימי של הסינפסה ועושים אותה חזקה יותר. זוהי הלמידה הקלסית של גירוי תגובה והיא חלה על ההתנהגויות האוטומטיות. כאשר נעשה זיווג בין שני גירויים, האחד שמעורר רגש באופן רפלקסיבי והאחר שהוא חסר משמעות, הגירוי חסר המשמעות הופך להיות בעל משמעות. הסינפסות שיתחזקו הן אלה שקשורות בסינפסה המשותפת לנוירונים שיורים באותו הזמן.

למוח פוטנציאל תפקודי משני צדיי הכפיס ואם מגרים סינפסה חלשה עם סינפסה חזקה באותו הזמן השינויים הללו יצרו מעגלים עצביים חדשים ולאחר מכן, כאשר הפעולה תחזור על עצמה, כאשר תתקיים פעולה אחת היא תהיה מבחינת קריאה לתגובה מהנוירונים הנדרשים לכך.

באמצעות גרייה רב מערכתית אנו מחזקים את הקשר פוטנציאלי של סינפסה החדשה שהיא המשותפת לגירויים משני צדי המתרס של הכפיס. במוח יש הרבה קשרים פוטנציאלים לפעילות כדי ליצור למידה חדשה המחברת אסוציאטיבית שתי מיומנויות לאותו התפקוד: האחת מחוזקת והאחרת רדומה. אנו מרחיבים את ההתנסות מתוך הבנה שהשינויים הם מבניים ברקמת המוח שישנו את התפקוד.

ארבעת השלבים האופרטיביים להתנהלות ברוח מודל המוח ההוליסטי:

השלב הראשון - גרייה מכוונת לתת מודע באמצעות מערכות החישה.
השלב השני – הכוונה מודעת לפעילות שהתרחשה בתת מודע באמצעות הפלח המשלים.
השלב השלישי - לאחר גרייה רב מערכתית בתת מודע וחבור המודע המקנה משמעות לפעילות אנו מחזקים את הקשר בין הגירוי לתגובה החדשה.
השלב הרביעי - בודקים האם המעגלים החדשים באמת מעוררים כל קריאה לתגובה הרצויה.

לסיום -

הלך הרוח של מודל המוח ההוליסטי קורא להשתמש גם וגם: גם בשפה של ההתמחות ההמיספרה הימנית וגם בזו השמאלית מתוך העיקרון שלמוח קיימת האפשרות לבצע כל פעולה הן באופן רב ערוצי והן באופן חד ערוצי. בעזרת מודעות הפלח לשפה המאפיינת אותו נשלים כל תפקוד בפלח החסר. היכולת הזאת קיימת אצל אנשים בעלי מוח הוליסטי באופן טבעי. אלו שנמצאים בקצוות יכולים לנכס לעצמם מוח הוליסטי של "גם" "וגם". אנו רוכשים אינטליגנציה שעד כה לא היינו מודעים לה ואותה אני מטביעה בספר בשם אינטליגנציה תפקודית.
אינטליגנציה תפקודית: כישוריו של האדם המאפשרים לו לזהות, להעריך, לנהל, לבקר ולפקח על פעולותיו מתוך מודעות למיומנויות המולדות החזקות שלו ולאלו שהוא נדרש להן, אותן הוא ידע לנכס לעצמו, אם כלמידה אישית או לחילופין רכישתם בדרכים שונות (חילוף כישורים, קניית שירותים).

לחצו כאן למצגת ההרצאה

 

ילדי החושים - דרכים לסייע לילדים להיות שותפים בהתמודדותם עם קשיים בעיבוד החושי ובוויסות הרגשי

בהרצאה עסקנו בהבנה תיאורטית ויישומית-קלינית של קשיים בעיבוד ובוויסות SPD תוך התייחסות להיבטים השונים, החושיים והרגשיים של הלקות. דרך תיאורי מקרים נראה כיצד האבחנה מקלה על ההתמודדות בבית ובמסגרות, וכיצד ניתן בעזרתה לרתום את ילדי החושים לשותפות ולקבלת אחריות בהתמודדות היומיומית שלהם.

מרצה - לימור רייז, פסיכולוגית התפתחותית וחינוכית מומחית, מומחית לטיפול קוגניטיבי התנהגותי, בעלת קליניקה ברעננה. מייל ליצירת קשר:  ramir@nonstop.net.il


הפרעה בעיבוד חושי כוללת מספר היבטים, כשבהרצאה זו אתמקד בהפרעה בוויסות חושי SMD והיבטיה השונים: תגובתיות יתר SOR תת תגובתיות SUR חיפוש חושי ודפוס מעורב.

סקרנו בקצרה את האפיונים השונים של כל היבט, את התמונה ההתנהגותית המתקבלת, וכיצד ניתן לסייע לילד להתארגן טוב יותר עם קשייו.

המושג וויסות עצמי מתייחס לכמה הישגים התפתחותיים של הילד:
היכולת להיענות להוראה או לבקשה,
היכולת ליזום התנהגות או לחדול ממנה בהתאם לנסיבות,
היכולת להתאים את העצמה, תדירות ומשך הזמן של פעולות מילוליות ומוטוריות,
היכולת לדחות סיפוקים,
היכולת לנקוט התנהגות חברתית נאותה או מקובלת,
היכולת לווסת את העצמה ומשך הזמן של תגובה רגשית,
היכולת לפעול להשגת מטרה רצויה.

העבודה הטיפולית מבוססת על גיוס מאמץ להתמודדות עם הביטויים התחושתיים, רגשיים, התנהגותיים וחברתיים של ההפרעה. זאת, כשהילד והסביבה הופכים לשותפים במאבק זה.

במהלך העבודה החינוכית והטיפולית, הנעשית בשיתוף הילד, מושגות המטרות הבאות:

  • עליה במודעות לתגובות, מסרים, הבעות פנים ושפת גוף ולתחושות הגופניות של האחר
  • העלאת השליטה העצמית, באמצעות דגש על 'שפה פנימית'
  • מציאת הדרכים האישיות להרגעה עצמית.
  • אימון בפתרון בעיות
  • למידה של עיכוב ובלימת תגובות בלתי אדפטיביות
  • המטרות הברורות מהוות מערכת היזון חוזר, החסרה לילד. באמצעות התכנית נוצר מעגל של הצלחה, המחליף את מעגלי הכישלון, ואת חוסר האונים, המתלווה לקשיי הוויסות.

העבודה הטיפולית מבוססת על גיוס מאמץ להתמודדות עם הביטויים התחושתיים, רגשיים, התנהגותיים וחברתיים של ההפרעה. זאת, כשהילד והסביבה הופכים לשותפים במאבק. המטרות:

  • עליה במודעות לתגובות, מסרים, אמירות של האחר
  • עליה במודעות להבעות פנים, שפת גוף של האחר
  • עליה במודעות לתחושות הגופניות האישיות
  • העלאת השליטה העצמית, באמצעות דגש על 'שפה פנימית', המכוונת את הילד לפעולה, וממקדת את העשייה.
  • מציאת הדרכים האישיות להרגעה עצמית.
  • אימון בפתרון בעיות
  • למידה של עיכוב ובלימת תגובות בלתי אדפטיביות
  • המטרות הברורות מהוות מערכת היזון חוזר, החסרה לילד. באמצעות התכנית נוצר מעגל של הצלחה, המחליף את מעגלי הכישלון, ואת חוסר האונים, המתלווה לקשיי הוויסות.

בהרצאה סקרנו טכניקות עבודה המסייעות לוויסות: כיצד נותנים הסבר פסיכו-חינוכי לילד ולהוריו והסבר על הביטויים הגופניים, רגשיים והתנהגותיים של קשיי הוויסות. כמו כן, נלמד על בניית שלט פנימי והיכרות עם הפונקציות השונות המסייעות לשליטה ולארגון עצמי, וכן על דרכים נוספות בהן ההורים יכולים לסייע לילד לסייע לעצמו.

לחצו כאן למצגת ההרצאה

 

בין קהות חושים לסערת חושים
אספקטים רגשיים לקושי בוויסות חושי, וגישת דינאמיקה-הרמוניה לאימון ילדים בוויסות חושי

מה קורה לילד המצוי בחוסר שקט פסיכומוטורי, והחושים מציפים אותו? מה קורה כאשר התנגותו של האחר מפריעה ומסיחה? בהרצאה התמקדנו באספקטים הרגשיים וההתנהגותיים לקושי בוויסות החושי. למדנו על מיומנויות ויסות בכלל, ויסות חושי בפרט, והצגנו את גישת דינאמיקה-הרמוניה לאימון ילדים עם קושי בוויסות החושי.

מרצה - דפנה ורם (סנדלר), תרפיסטית במוזיקה, בוגרת אוניברסיטת בר-אילן ומומחית לאימון ילדים בוויסות חושי. בעלת BA במוסיקולוגיה ופסיכולוגיה, ו - MHA במנהל מערכות בריאות מאוניברסיטת תל אביב. בוגרת קורס הדרכת הורים במכון אדלר, וקורס פסיכיאטריה של הילד והמתבגר באוניברסיטת תל אביב. רכזת מרכז מנו לטיפול באומנויות בבית הספר בן-צבי ברחובות. מחברת הספר האפצ'י הגדול של אבא של אורי - אימון לילדים בוויסות חושי, בהוצאת אמציה


מהו SMD (Sensory Modulation Disorder)

ליקוי בוויסות החושי, הוא ליקוי ביכולתו של האדם לווסת את העוצמות, האינטנסיביות ואופי התגובות שלו לגירויים חושיים. הליקוי עלול ליצור קשיים רגשיים, התנהגותיים וחברתיים.

המודעות לקושי התחושתי הוא לעיתים קריטית להתפתחות תקינה. לעיתים נפגוש ילדים עם קושי חושי שלא הופנו לעזרה מקצועית , מה שעשוי לפגוע בתפקוד התקין של הילד, בקושי בהתפתחות התקינה ובהתפתחות קשיים רגשיים והתנהגותיים.

וויסות היא מיומנות מרכזית המשפיעה על התפקוד והיא מופיעה במספר לא מבוטל של שטחים: אכילה, שינה, לבוש, היכולת למעברים ואף לפרידות. בהמשך גם, יכולת זו עלולה להשפיע על וויסות רגשי, התנהגותי.

ילד שמגלה סימנים של קושי בוויסות חושי המשפיעים על תפקוד זקוק לאבחון על ידי מרפאה בעיסוק . לאחר שיאובחן, כדאי להנגיש לו את הקושי. ממקום של קבלת הקושי, קל יותר לתקשר עם הילד. אפשר להסביר לילד שיש לו קושי בוויסות חושי. אפשר להציע לו להשתמש בדימוי כדי לתאר את הקושי שלו בוויסות חושי. יש ילדים המשתמשים בדימוי של סכר המתקשה לעמוד בעומס. יש ילדים המשתמשים בדימוי של חיישן שהפסיק לפעול. כל ילד ישתמש בדימוי מתוך החוויה שלו.

לאחר שהילד בחר בדימוי, נזמין אותו לנגן את המנגינה של הדימוי, לשיר שיר על הדימוי, לצייר את הדימוי, להציג את הדימוי ועוד. לאחר שנברר כיצד הילד מרגיש, נוכל לעבד את הקושי בעזרת סיפורים סנסוריים, דרכם הילד יוכל להזדהות עם הנארטיב של הסיפור. כמו כן ניתן להמשיך ולעבד את הקושי בעזרת שירים והצגות. נשתמש באלמנטים של המוסיקה לאימון בוויסות: חלש - חזק, מהר - לאט, קרשנדו - דימינואנדו וכו'. במשך ננסה לזהות את הצרכים התחושתיים שלו, נבדוק אם הם מסייעים לו בתפקוד או שמפריעים לו בתפקוד ונבדוק אם הילד אילו גירויים ייתנו מענה לצורך התחושתי ללא הפרעה לסביבה. הילד אמור להסתגל לסביבה ולא להיפך.

כיצד מתמודדים עם הליקוי?

הבשורה הטובה היא שניתן ללמוד לווסת כדי להתמודד עם הליקוי. מודעות לקושי הנגשה, תיווך וסנגור עצמי יקלו על הילד בהתמודדות.


1. פתחו מודעות לקושי.
2. זהו את הצרכים החושיים.
3. קבלו את הקושי.
4. נרמלו את הקושי.
5. הנגישו את התופעה לילד.
6. הנחו את הילד מה כדאי לעשות במקום מה לא לעשות?
7. הסביבה לא תתאים את עצמה אל הילד. למדו אותו להתאים את עצמו לסביבה.
8. ספקו גרייה רב חושית במהלך היום – פעילות מוסיקה שירה, בישול, גינת ירק.
9. צרו קופסאות תחושה: נא לגעת, נא להתבונן, נא להקשיב.
10.פנו לעזרה מקצועית אם לילד קושי בתפקוד.

.
דפנה ורם, תרפיסטית במוסיקה ומדריכה,
מדריכה ומרצה באימון וויסות חושי, 054-4425866
רכזת מרכז מנו לטיפול באומנויות בבי"ס "בן צבי" ברחובות,
מחברת הספר "האפצ'י הגדול של אבא של אורי"


לחצו כאן למצגת ההרצאה

 

לפרטים על הספר ולרכישה - במקום לדפדף לחצו כאן או על התמונה

 

 

 

איך נעזור? מאבחונים ואבחנות - לסיוע הלכה למעשה, בדגש על שיפור הרווחה וההשתתפות

בשנים האחרונות הפכו המילים "ויסות חושי" מעין כינוי ברירת מחדל למצוקות שאינן ברורות לזולת, גם בקרב אנשי מקצוע. בהרצאה דיברנו על אופק טיפולי אחר, מתוך התייחסות למצוקה עצמה, בדגש על שיפור הרווחה, בעזרת מודל PIVOT שפותח על ידי המרצה, ועל האפשרות לראייה חיובית והומאנית של מצבי מצוקה, המאפשרת התערבויות פשוטות לשיפור רווחה והשתתפות של אנשים בכל מצב, ובכל גיל, ללא תלות באבחנות ובאבחונים למיניהם.

מרצה – שרון שני גונן, מרפאה בעיסוק ופסיכותרפיסטית קוגניטיבית התנהגותית, מנכ"לית חברת PIVOT המציעה מערכת הכוללת כלי עבודה מעשיים למטפלים ולמחנכים, וכן עיצוב סביבת מחייה תומכת רווחה והשתתפות, עבור אנשים במצבי פגיעות.


 

לחצו כאן למצגת ההרצאה

 

בקרו באתר - לחצו כאן או על הלוגו

גישת מרחב התחושות, וגישת משחקי האדמה,
גישות חדשות וחדשניות המציעות כלים טיפוליים התפתחותיים, עם דגש על ילדים עם SPD

בהרצאה הדגמנו כיצד מרחב התחושות מאפשר לילדים ליצור מעגלי התנסות הולכים ומתרחבים, מעגלים גוף נפשיים, חשיבתיים, רגשיים ודמיוניים, שמפתחים את הפרופיל החושי שלהם ועוזרים להם בהתמודדות עם קושי חושי. דגש הושם על גישת משחקי האדמה כאפיק ביטוי רבגוני המאפשר עבודה טיפולית וחינוכית: הקשר בין חישת הפנים לחישת החוץ, חוויה משותפת, מרחב תומך, ויצירה מאדמה כמנוף לטיפול פרטני, דיאדי וקבוצתי.

מרצה – איתן שקד, איש חינוך, טבע וסביבה, דרמה תרפיסט MA ומטפל רגשי בטבע, עובד בגני המכון להתפתחות הילד של המרכז הרפואי 'זיו' בצפת, וכן במרכז הטיפולי 'משאבים' בקריית שמונה. מחבר הספר משחקי האדמה, בהוצאת אמציה.


מרחב התחושות ומשחקי האדמה כאמצעים טיפוליים-התפתחותיים

גישת מרחב התחושות רואה ערך רב מאוד בהוויה השלמה, הכוללת את התחושה, התנועה, המחשבה, הרגש והדמיון כמהות אחדותית, העוטפת את התפתחותנו. החושים שלנו מהווים את חוליית הקשר שלנו עם העולם ועם עצמנו. המסע החושי שלנו מזין את עולמנו הקוגניטיבי,האסוציאטיבי והרגשי.

מרחב התחושות הוא שדה התנסויות מחוץ למבנה או בתוכו, הוא כולל גורמי טבע שונים כמו אדמה, עצים וכו' וגם מתקנים ייחודיים שהם בעלי ערכים התפתחותיים וטיפוליים.

מרחב התחושות מאפשר לילדים ליצור מעגלי התנסות הולכים ומתרחבים, מעגלים גוף-נפשיים, חשיבתיים, רגשיים, ודמיוניים ההולכים ומתפתחים. האדם במרחב התחושות נע, פוגש מצבים ויוצר מצבים המשפיעים עליו, על אחרים ועל המרחב. הוא עסוק ביצירת מצבים שיש בהם הזנה וסיפוק של צרכיו, תוך כדי למידה פעילה על האופנים הנכונים לו. האדם רוקם בתוך הוויה משחקית מערכת של יחסי גומלין בינו ובין הסביבה. ביחסי הגומלין הללו יש חבירה לאנשים ולילדים, שממטרתה היא השתתפות בחוויות והגשה הדדית של חוויות.

מרחב התחושות כמרחב טיפולי להורים וילדים

המרחב מסקרן ומלא הפתעות והזדמנויות למפגשים. כאשר אנו צופים בזולת הנע במרחב התחושות ובטבע, מתעורר בנו עניין על האופי בו הוא חווה את הסביבה, ומכיוון שכך מרחב התחושות הופך למרחב של הזדמנויות להיכרות מעמיקה עם הזולת. מלבד השיקוף לפרופיל החושי של האדם, המרחב מציע אפשרויות שונות של זמן איכות המשותף להורה וילד. דוגמאות ילוו את התמונות המצורפות להלן.

משחקי האדמה כמנוף התפתחותי וכאמצעי טיפולי

פיתחתי את גישת משחקי האדמה כאפיק ביטוי רב-גוני המאפשר עבודה טיפולית וחינוכית. האדמה היא בסיס אוניברסאלי הנושא את מעגלי החיים והמוות. הביטוי "אמא אדמה" שגור במגוון תרבויות, הרי היא נושאת, מחזיקה, מכילה, מזינה, היא שורשיות, חושניות וביטחון. השיטה שפיתחתי מאפשרת ליטול אדמה ולחוות באמצעותה תהליך שמתחיל במסע בטבע, ממשיך אל המשחק הראשוני הסנסו-מוטורי ואחר כך אל הביטוי הסימבולי והמשחק הדרמטי. היצירה באדמה מפגישה אותנו באופן אחר עם עצמנו, מאשר חומרי יצירה קנויים. ניתן ליצור ייצוגים של כוחות בנפש, להמציא משחקי לוח וגם לייצור משחקים קואורדינטיביים לאתגר אישי, הדדי וקבוצתי. גישת משחקי האדמה מיושמת כדרך טיפולית עם מגוון ילדים ומבוגרים, ביניהם שחוו טראומות ומצבי הזנחה בראשית חייהם. הגישה מאפשרת לפתח חוסן וכלי התמודדות במצבי משבר בקרב פרטים. משפחות וקהילות.

בתמונה רואים צעצועי אדמה תוצרת הילדים בארץ הזעירה, על שפת הבריכה. המתקן נועד לאפשר יצירה של דמויות משחקיות מאדמה ורקימה של מרחב פנטסטי להתנסויות משחקיות. מרחב התחושות משאבים.

 

כפי שניתן לראות בתמונה, המרחב החולי בארץ הזעירה, עולם שוקק של צעצועי אדמה.

בתמונות למטה, דוגמאות למרחב התומך, מתקן לחיפוש אחר תחושת תמיכה והכלה. במתקן מגוון נישות שמתאימות לישיבה ושכיבה וכן שתי מערות כמרחבים מכילים ומוגנים על פני האדמה.

 

   

 

לחצו כאן למצגת ההרצאה

 

הספר - משחקי האדמה, מאת איתן שקד, בהוצאת אמציה

לפרטים על הספר ולרכישה - במקום לדפדף לחצו כאן, או על התמונה

 

 

 

תודה שהשתתפתם בכנס
SPD: גישות ומודלים לטיפול ולאיזון
וויסות חושי - חידושים בהבנה וביישום

נשמח לראותכם גם בכנסים הבאים!

 

מטפל/ת, איש/אשת מקצוע*: יש לך ספר במגירה?
אמציה הוצאת ספרים - הוצאת בוטיק מובילה
לספרים טיפוליים: ספרי ילדים טיפוליים, ספרות עיונית
בתחומי הטיפול, עזרה עצמית, העצמה ועוד.

לחצו לפרטים

כל היתרונות של הוצאת ספרים מובילה עם מותג חזק, ושל הוצאה פרטית!

*באמציה הוצאת ספרים מוציאים לאור אך ורק ספרים שנכתבו
על ידי אנשי מקצוע מוסמכים מתחומי הטיפול השונים.


התקשרו  - אמציה, 052-7078052 או אפרת,  050-7504210         ונשמח לעמוד לשירותכם