משתתף/משתתפת יקר/ה שלום רב,

אנו שמחים לשלוח אליך את חוברת התקצירים של הכנס:

ויסות, לקות, חברות
קשיים חברתיים של ילדים עם הפרעת קשב וויסות:
אסטרטגיות ומודלים לטיפול יחידני וקבוצתי
שהשתתפת בו בבית סוראסקי, המרכז הרפואי שיבא בתל השומר
ביום ד' 14-2-18, כט' בשבט התשע"ח

שמחנו לארח אותך, ומקווים לראותך גם בכנסים הבאים

אנחנו מבקשים להודות:

למרכז של חגי ודורון, ולענת פלד

למנחים, חגי בידרמן ודורון פרל
ולצוות המרצים (לפי סדר הופעתם בכנס):
ד"ר אריה אשכנזי, חוליה זלצמן, ד"ר רונית פלוטניק, חגי בידרמן ודורון פרל, בועז ענבר ואסף אטיאס
על שלקחתם חלק בכנס המרתק והעשרתם אותנו בידע  שלכם.  היה לנו לעונג!

לכל המצגות מהכנס - לחצו כאן
לקובצי תקצירים מכנסים קודמים - לחצו כאן

 

לשרותך,
צוות אמציה Family-Care

 

*כל החומרים המופיעים בחוברת זו, התקצירים והמצגות, הם לשימושך האישי בלבד
ולא לצרכי הוראה או הכשרה

הכנס נערך בשיתוף

החוגג עשור לפועלו

ויסות, לקות, חברות
קשיים חברתיים של ילדים עם הפרעת קשב וויסות:
אסטרטגיות ומודלים לטיפול יחידני וקבוצתי

חוברת תקצירים

משתתף/משתתפת יקר/ה שלום רב,

ההרצאות שבחרנו להציג בפניך ובפני יתר באי הכנס נועדו לשקף את המגוון הרחב והעשיר של העשייה שמתבצעת בשטח בתחום זה, בארץ וגם בעולם, ולאפשר חשיפה ונגישות אל ההיבטים השונים שלה והתכנים המרתקים. הכנסים שלנו בנויים באוריינטציה מעשית, יישומית ופרקטית.

הכנסים המקצועיים שלנו מקיפים כלים ממשיים לעבודה ולפרקטיקה, עם דגש על היצע של כלים חדשים כגון שיטות שהוכחו מחקרית, ספרים טיפוליים ו/או מקצועיים חדשים שיוצאים לאור בארץ ובעולם, סיפורי מקרים, מסקנות ותוצאות של מהלכים שקורים בשטח בזמן אמיתי, ועוד.

אנו תקווה שהצלחנו לתת לך טעימה ממגוון גישות, שיטות ודעות, ושבכל אחת מהן הצלחת למצוא את המעט או ההרבה, לאמץ, לקחת ולהפוך לשלך, במטרה להעשיר את ארגז הכלים ולפתוח אפיקים חדשים ונוספים.

הכנסים של Family-care, מבית אמציה הוצאה לאור, מיועדים לכל מגוון המומחים והמטפלים בתחום בריאות הנפש, העצמה רגשית, אימון אישי לצמיחה והצלחה, התמודדות עם הפרעות כגון הפרעת קשב וריכוז, התמודדות עם תסמונות שונות ומצבי חיים מאתגרים, הדרכה וליווי רגשיים, משפחות והורים ועוד, כל זאת ברמת הפרט, המשפחה והקבוצה, בילדים, מתבגרים ומבוגרים, כולל בין היתר:

פסיכולוגים קליניים, פסיכולוגים חינוכיים, פסיכיאטרים, תרפיסטים, רופאי משפחה, רופאי ילדים, נוירולוגים, קלינאי תקשורת, עובדים סוציאליים, מטפלים אישיים, קבוצתיים ומשפחתיים, מאמנים בהפרעות קשב ובלקויות, מרפאים בעיסוק, מטפלים באומנויות, ביצירה, במוזיקה ובתנועה, מטפלים בעזרת בעלי חיים, ביבליותרפיסטים, יועצים חינוכיים, צוותים חינוכיים בבתי ספר ובגנים רגילים ומיוחדים, מנתחי התנהגות, מאבחנים וגורמים המפנים לאבחון, מאמנים אישיים, קבוצתיים ומשפחתיים, הורים ומתעניינים.

 

אם השמטנו מישהו, אנא אל תעלבו אלא הודיעו לנו. נשמח לעדכן את הרשימה, כולכם חשובים וכולכם עוסקים בעבודת קודש יומיומית!

****

אם חוברת זו התגלגלה לידיך אף כי אינך מנוי/ה על רשימת הדיוור שלנו, נשמח לצרפך.  מרגע העדכון תוכל/י לקבל מאיתנו מידע שוטף על הפעילויות הבאות שלנו.  ניתן להסיר את השם מרשימת הדיוור בכל עת, בלחיצת כפתור.

להרשמה לרשימת הדיוור לחצו כאן:

כן, אשמח לקבל מכם דיוור על כנסים, סדנאות, ספרות מקצועית ופעילויות נוספות

 

פתחנו עמוד פייסבוק!
תנו לייק ותקבלו
מאמרים מקצועיים מאת אנשי מקצוע מובילים בתחומם בארץ
והודעות על פעילויות מקצועיות ישר לעמוד הפייסבוק שלכם!!!

כן, חברו אותי לעמוד הפייסבוק!

Family-Care מבית אמציה הוצאה לאור הוא ארגון שהוקם במטרה להעניק לך חוויה של ידע.
הפעילויות ותחומי העיסוק - כנסים, סדנאות והוצאה לאור של ספרות מקצועית - מיועדים בראש ובראשונה לאנשי מקצוע מתחומי הטיפול השונים, אך גם למתעניינים שההתפתחות וההעשרה בתחומים הטיפוליים חרותה על דגלם. הפעילויות נועדו להגיש, להנגיש ולהפיץ ידע מקצועי מתקדם, חדשני ויישומי, בתחומי הטיפול והמשפחה - מלפני לידה ועד זיקנה - שפותח ויושם על ידי אנשי מקצוע מהמובילים בתחומם בארץ ובעולם.
כתבת ספר? רוצה להעשיר את ארגז הכלים והידע הטיפולי? מתעניין/ת בספרות מקצועית מובילה מהארץ ומהעולם? נשמח לשמוע ממך!

לכל שאלה או בירור אנחנו עומדים לשרותך

אמציה כהן,        מייל -  amazia@netvision.net.il    טל' 052-8087052
אפרת אביסרור,  מייל -  ephrat@family-care.co.il   טל'050-7504210

Family-Care
חוויה של ידע

ויסות, לקות חברות
קשיים חברתיים של ילדים עם הפרעת קשב וויסות:
אסטרטגיות ומודלים לטיפול יחידני וקבוצתי


בהנחיית חגי ודורון

 

לקויות קשב וויסות הן הפרעות נוירולוגיות מולדות, שהשפעתן על מהלך התפתחותם של כל ילד וילדה הנאלצים להתמודד איתן, היא כוללת ורחבה.

ללקויות אלה השלכות רבות לאורך ולרוחב כל תחומי התפקוד והחיים. בכנס זה בחרנו להתמקד דווקא בהיבט החברתי ובהתפתחותה של הלקות החברתית, בעזרת גישה ייחודית הרואה בלקות הקשב והוויסות הפרעה כוללנית בכל צירי ההתפתחות של הפרט, בעיקר בהיבט החברתי המהווה מקור למצוקה של ילדים רבים.

בכנס הצגנו בפניכם את המודל הייחודי לטיפול בהיבט החברתי של לקות הקשב והוויסות, שפותח במכון של חגי ודורון. במלאת עשור לפעילות המכון, אלפי הילדים שנעזרו בשיטה הטיפולית בהצלחה הם הראיה להצלחת המודל וליעילותו הטיפולית.

לידיעתכם:

ההרצאות בכנסים מבית אמציה Family-Care לא נועדו להיות אקדמיות אלא הרצאות העשרה בלבד. בכנסים אנו פותחים לכם צוהר להתפתחויות שקורות בארץ ובעולם בתחום הידע שבו עוסק הכנס, בעזרת מרצים שעשייתם ושמם הולכים לפניהם. מטרתנו ושליחותנו הם להנגיש לכם ידע, מידע, כלים - וביניהם גם ספרות מקצועית - וחשיפה ראשונית לתחומי עניין עדכניים, לגישות שונות, לוויכוחים, לזוויות ולנקודות מבט ואף לקונפליקטים -אשר יחד יספקו את התמונה השלמה. ההרצאות מוגשות באוריינטציה יישומית - חווייתית ומלוות בהדגמות והמחשות. 

***כל החומרים המופיעים באתר זה הם לשימושכם האישי בלבד ולא לצורכי הוראה או הכשרה או לשימוש מסחרי כלשהו.

 

טיפולים תרופתיים בהפרעת קשב

בהרצאה מרתקת ומעמיקה הסברנו כיצד פועלות התרופות, למי ומתי יש לרשום אותן, איך יודעים באיזו תרופה לבחור, היש דיבה לדאגה משימוש מ מושך, וכיצד מגיעים לשיפור אופטימלי עם מינימום של תופעות לוואי

מרצה – ד"ר אריה אשכנזי, מומחה לנוירולוגית ילדים ולרפואת ילדים, סגן מנהלת המכון להתפתחות הילד על שם ויינברג, בבית החולים ילדים על שם אדמונד ולילי ספרא, שבמרכז הרפואי שיבא, תל השומר, ומייסד ומנהל "מרכז רפואי נועם", קליניקה לנוירולוגיה, לפסיכולוגיה ולדידקטיקה


כדי לענות על השאלה איך פועלות התרופות, למי ומתי לרשום, איך יודעים במה לבחור וכיצד מגיעים לשיפור אופטימלי ומינימום תופעות לוואי, היש מה לדאוג לאורך זמן? וכו', יש להבין כיצד פועל המוח כשצריך להתרכז.

מספר סיבות להפרעת קשב: גורמים סביבתיים, פגיעות במערכת העצבים המרכזית, שינויים אנטומיים במבנה המוח וסיבות גנטיות.

כדי שנבין את מנגנוני הפעולה של התרופות השונות אשר עוזרות לקשב יש להבין כיצד מתבצע הליך הקשב. איזה אזורים במוח מעורבים בהליך זה. בהרצאה ירדנו לרמה המולקולרית והסברנו כיצד נוירוטרנסמיטרים שונים פועלים במוח,  ומה קורה במוחות של הסובלים מהפרעת קשב וכיצד ניתן לשפר זאת.

בהליך הקשבי מעורבים מספר נוירוטרנסמיטרים העיקריים שבהם דופאמין ונוראפינפרין. באלה הסובלים מהפרעת קשב פעילות נוירוטרנסמיטרים אלו איננה תקינה. כדי לשפר תפקוד זה ניתן להשתמש בתרופות.

התרופות היעילות ביותר הן הסטימולנטים. קיימות שתי משפחות:

האחת: מתילפנידט – ריטלין, ריטלין LA וריטלין SR, פוקלין, XR (קונצרטה, דייטרנה ועוד).

השנייה: משפחת האמפטמינים - וויואנס, אדרל XR (אטנט בארץ) ועוד.

תרופות אלו בולמות את ה- REUPTAKE של הנוירוטרנסמיטרים ומאפשרים קשב תקין. יש עוד תרופות שפועלות רק במנגנון הנוראפינפרין (סטרטרה קלונידין). יש לשקול שימוש בתרופות אלו במצבים מיוחדים לדוגמא כאשר המטופל סובל גם מטיקים.

באופן כללי מנגנון הפעולה די דומה בתרופות השונות אך התגובה יכולה להיות שונה מאדם לאדם. שעור ההצלחה הוא גבוה מאד כמעט בכל תכשיר אשר שנבחר. ההבדלים הם במשך הפעולה השונה בין התרופות השונות אשר יכול לנוע בין 4 שעות עד ל- 13 שעות ויותר. גם המינון הניתן שונה מאדם לאדם, ואין מינון קבוע ואחיד. המינון המומלץ יכול לנוע בגבולות מסוימים.

תופעות הלוואי הן די דומות בכל התרופות ואין תרופה שהיא עם פחות תופעות לוואי (כפי שרבים נוטים לחשוב). במציאות התגובה שונה מאדם לאדם הן באפקטיביות והן בתופעות הלוואי. ולכן האיזון האופטימלי שונה מאחד לשני. יש "לתפור" את החליפה המתאימה לכל אחד ואחת. המטרה היא למצוא את התכשיר האופטימלי, כלומר את המינון הנמוך והיעיל ביותר (לא להסתפק רק בשיפור קל כשיש מקום לשיפור נוסף).

התרופות הן בטוחות לאורך זמן יש כמובן לעקוב על ממדים שונים כמו דופק לחץ גם גובה ומשקל.

ריטלין נמצא בשימוש להפרעת קשב משנת 1954כשישים וארבע שנים. תרופות ממשפחת האמפטמינים נמצאות בשימוש מוקדם עוד יותר.

לחצו כאן למצגת ההרצאה

 

 מרכז נועם לנוירולוגיה, פסיכולוגיה ודידקטיקה
בקרו באתר! לחצו על הלוגו עכשיו

אחוזה 142 רעננה

טל' 073-7692233

 

בין ויסות הדדי להשתתפות חברתית - המרחב הסנסורי בין חברים

בהרצאה עסקנו במאפיינים של הקשיים בוויסות החושי והשלכויהם על הוויסות הרגשי, ועל ההשתפות החברתית בגילאי בית הספר. ציינו את הדרכים להעלאת מודעות ולרכישת כלים לוויסות עצמי במצבי מוצפות

מרצה - חוליה זלצמן, MSc, BOT/R, מרפאה בעיסוק מוסמכת, בעלת ניסיון קליני של יותר משלושים שנה, בעלת קליניקה פרטית בתל אביב, ועובדת בשירותי בריאות כללית בחדרה. היא מלמדת על קשיים בעיבוד הסנסורי בקורסי התמחות מלרפאים בעיסוק באוניברסיטאות בישראל ובדרום אמריקה.


לחצו כאן לתקציר ההרצאה

 

לחצו כאן למצגת ההרצאה

 

השפה הלקותית: עולמם הרגשי והחברתי של ילדים עם לקויות למידה, קשב וריכוז

ילדים עם הפרעות קשב וויסות מאופיינים בהתפתחות של "שפה ייחודית" המשקפת את לקותם וקשייהם. בהרצאה הרחבנו על היבטי הלקות כשפה ייחודית של הילדים, והמשמעות שלה בחיי הנפש ובחיי החברה שלהם.

מרצה - ד"ר רונית פלוטניק, פסיכולוגית חינוכית והתפתחותית בכירה, מדריכה, יועצת בכירה להתפתחות הילד בת.ל.ם - התחנה לטיפול בילד ובמשפחה, מרצה בסמינר הקיבוצים ומנחת סדנאות להורים. מחברת הספר לגדול אחרת - עולמם הרגשי והחברתי של ילדים בעלי לקויות למידה, קשב וריכוז. משמשת מדריכת צוות במכון של חגי ודורון זה 15 שנים.


הפרעת קשב וריכוז והפרעת הוויסות הן הפרעות נוירולוגיות, נוכחות מלידה בחיי הנפש של הילדים הלוקים בהן, והן בעלות השלכה רחבה על כל תחומי החיים ומהלך ההתפתחות של ילדים אלה.

אחד הקשיים המשמעותיים המאפיינים רבים מהילדים הוא בעיות ברכישת מיומנויות חברתיות. בספרות מדווח כי אצל חלק מהילדים המאובחנים עם ההפרעה, נראית התנהגות הנראית כמו אנטיסוציאלית ומתנגדת וכן נסיגה חברתית, אשר כולן תורמות להתפתחותם של קשיים בהסתגלות חברתית וביצירת קשרים חברתיים. רבים מהם נוטים להיות דחויים יותר על ידי קבוצת השווים.

הם סופגים פגיעה בערך העצמי במערכות החינוך ובהתנסויות חברתיות ומשפחתיות ולכן מאופיינים בדימוי עצמי נמוך ורגשי נחיתות. הם גדלים במציאות משפחתית וחינוכית בה לרוב הם לא מקבלים את ההשתקפות החיובית לה הם זקוקים, במקומה תבוא לרוב אמירה כי הם אינם מצליחים לפעול באופן הולם ומותאם, מאכזבים ואינם עומדים בדרישות מהם. נוכח קשיהם, עליהם להיאבק כדי לבנות תחושת ערך עצמי תקינה ופעמים רבות מאבקם אינו מובן לסביבה ואינו זוכה לתמיכתה. עקב כך, ילד עם לקות קשב וריכוז, עלול לפתח תחושת ערך נמוכה, בדידות, נחיתות וזעם המלווה בחוויות תסכול . המביאה למגוון תגובות: קושי בקבלת ביקורת, הימנעות, קושי בהתמדה, מרדנות והתרסה, הסתגרות וייאוש, התפרצויות כעס, חוסר אונים והעדר גבולות וכללים.

מצבים אילו מופיעים באופנים שונים אצל ילדים שונים, אך כולם מהווים למעשה ביטוי לקשיים בקשב, האחראיים במידה ניכרת לפגיעה בעצמי של הילד ומקשים עוד יותר על תפקוד הילדים באינטראקציות חברתיות. נראה כי עבור ילדים עם הפרעות קשב וריכוז, על אף יכולתם השכלית התקינה, ורצונם ההתפתחותי העז להשתייך חברתית, הם חווים כישלון בזירה החברתית, אשר מעיב רבות על איכות חייהם הנפשית ופוגע בדימוי העצמי שלהם.

כך למשל, ילדים בעלי אלמנט התנהגותי היפראקטיבי ו/או אימפולסיבי המתקשים בריסון הדחפים, עלולים למצוא עצמם במוקד דחייה של החברים ואף של המבוגרים הרואים בהם כילדים "רעים" או "פוגעים". בדומה, אצל רבים מהילדים האימפולסיביים נמצא קצב הפנמה איטי מהנורמה לגילם, ביחס למהירות תגובה גבוהה. באינטראקציה חברתית, הילד האימפולסיבי חש בלתי מסופק, מתוסכל ולעיתים מאוד בודד. הוא לומד בעיקר להסתמך על עצמו, ממוקד בסיפוק צרכיו ופעמים רבות אינו ערני לצורכי הסביבה. הוא קשוב לרגע ולעצמו, עובד על פי תחושות ולא על פי שיקול דעת ולכן קשה לו להמליל את צעדיו ולהסביר את עצמו. ילדים בעלי דפוס 'חולמני' נוטים להתבונן מהצד, חסרים ביוזמה חברתית, אינם עוקבים אחר ההתרחשויות החיצוניות, מתכנסים בתוך עצמם, מתקשים לעמוד בקצב של הקבוצה החברתית ולכן נשארים בחוץ.

ילדים רבים עם לקויות שפתיות יתקשו לעמוד בקצב הנדרש להבעה מילולית של רצונותיהם, הם יעדיפו הבעה התנהגותית (לחטוף את הכדור ולא לבקש רשות לקחת אותו), הנחשבת כבלתי הולמת ומפריעה. ילדים אחרים הסובלים מקשיי התארגנות, יתקשו בארגון של מיומנויות המשחק כגון, פניה לחבר, הצטרפות ויצירה משותפת של משחק. הם עלולים להיתפס כחודרניים ובלתי מתחשבים באחר. ילדים בעלי קשיים בוויסות החושי, שהמפגש הראשוני שלהם עם המציאות הוא לא נעים (כמו רגישות לבדים, מגע או רעש), נוכח רגישות היתר שלהם לכל גירוי, יגיבו בהתנהגות עוצמתית ולעתים לא מותאמת. חברתיים .

עוד עולה כי ילדים אלה מציגים מיומנויות חברתיות נמוכות כגון: הפרעה לשיחה, נכשלים בהבנת רמזים חברתיים, התמודדות עם תסכול באמצעות התנהגות אגרסיבית, אימפולסיביות, ניסיון לשלוט בחברים, וכחנות ונטייה להתרגז בקלות. הם נוטים להישאר זמן ארוך בעמדת חשיבה אגוצנטרית בכל הנוגע ליחסים עם אחרים, ולכן מתקשים לפתח את הבנת תיאורית הנפש של האחר ואת מהות ההדדיות ביחסים עם האחר. במקום זאת הם נוטים להאשים את האחר, לא לוקחים על עצמם את האחריות למעשיהם, מאמינים שהם צודקים ושכולם צריכים לספק את רצונותיהם וצרכיהם. הם מראים דרכים תוקפניות לפתרון בעיות וקשיים בתקשורת בסיסית. קושי נוסף עולה סביב התנהגותם התוקפנית, הם נתפסים כפולשניים, חסרי נימוס ועוד. גם כאשר מסייעים להם לבחור ולהתמקד, הם מתקשים לארגן את השפה כתגובה רלוונטית להרגשה, משאלה או דחף אותו הם חשים במהלך אינטראקציה מסוימת. כתוצאה מכך נחוות תגובותיהם ההתנהגותיות פעמים רבות בטעות כ"בעיית התנהגות".

הלקויות הנוירולוגיות, המשבשות את המיומנויות החברתיות של הילדים, מייצרות ביטויים חברתיים שונים ומשאירות את הילדים בחוויה קשה של "כולם נגדי", בשעה שמבחינה רגשית-התפתחותית הם שואפים וזקוקים לקשר חברתי בדומה לכל בני גילם.

ויותר מכך, הפרשנות הלוקה שמעניקה הסביבה להתנהגותם ומניעיה, אך מחמירה את מצבם ומקשה עליהם לקבל את העזרה הטיפולית הנדרשת.

בהרצאה זו למדנו את המילון הייחודי של ילדים אלה ("מילון ללקותית מדוברת") וחשיבותו בהבנת הילד ומניעיו, ובעיקר ביכולת לסייע לו בצורה מיטבית ומדויקת.


לחצו כאן למצגת ההרצאה

 

הקבוצה החברתית - טיפול קבוצתי לא מובנה להקניית מיומנויות חברתיות

קבוצה להקניית מיומנויות חברתיות לילדים עם לקויות ויסות וקשב חייבת להתנהל בתנאים הכי קרובים ודומים לחיים מחוץ לקליניקה. בהרצאה הוצגו עקרונות הקבוצה הטיפולית הלא מובנית, באמצעות משחק, אופן התנהלות הטיפול ותפקידי המטפלים

מרצים –

חגי בידרמן, מטפל מומחה ומאבחן בתחום לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז, מנחה קבוצות, עוסק בהדרכת הורים, מטפל ומאבחן, מדריך צוותים חינוכיים והשתלמויות למורים, מרצה על עולמם הרגשי של ילדים עם לקויות למידה וקשב, עורך מחקר אקדמי לבדיק יעילותן של הקבוצות הטיפוליות בשיטת המכון של חגי ודורון. בעלים משותף של המכון של חגי ודורון.

דורון פרל, פסיכולוג חינוכי מוחה, מנחה קבוצות, עוק בהדרכת הורים, מטפל ומאבחן, מדריך צוותים חינוכיים והשתלמויות למורים, מרצה על עולמם הרגשי של ילדים עם לקויות למידה וקשב. בעלים משותף של המכון של חגי ודורון.


בהרצאה התמקדנו בטיפול קבוצתי לא מובנה המיועד לילדים בעלי לקויות למידה, קשב וריכוז וילדים בעלי הפרעות בוויסות החושי. הלקות גורמת לילדים אלו לתחושות נידוי חברתי ולעיתים גורמת לסימונם כילדים מציקים ואלימים. המשותף לכל הילדים בעלי הלקויות אשר סובלים מקושי חברתי היא תחושה שלא מבינים אותם, פגיעה בחוויית השייכות והמסוגלות ופגיעה מתמשכת בערך והדימוי העצמי. הלקות ובעיות הויסות נוכחות בכל תחומי החיים, וקשיי הלמידה מונעים מהילדים ללמוד את המיומנויות החברתיות וגורמים להם לפרש בצורה לא נכונה ואף שלילית סיטואציות חברתיות. ילדים בעלי בעיית ויסות חושי חווים את המציאות בעוצמה חזקה ולעתים מגיבים בצורה לא מותאמת ולכן מתקשים לפתח מיומנויות חברתיות מתאימות.

אנו מאמינים כי הדרך הנכונה לטפל בקושי החברתי של ילדים אלה היא בטיפול קבוצתי לא מובנה. הקבוצה מאפשרת קיצור של המרחק בין הקליניקה לסביבה הטבעית של הילדים, היא מאפשרת לדמות מציאות קרובה למציאות של הפסקה בבית הספר או בשעות אחר הצהריים. בכך, התהליך הקבוצתי מאפשר לילדים לבצע העברה של המיומנויות שהם לומדים בחדר הטיפולים לסביבה הטבעית שלהם. הכוח של הקבוצה מהווה כוח תרפויטי משמעותי אשר מסייע לילדים לשפר את חוויית השייכות שלהם בקרב קבוצת השווים. הלמידה מתבצעת דרך משחק, בצורה חווייתית, ומדברת בשפתם של הילדים.

המודל הטיפולי
המטרה של המודל הייחודי היא בראש ובראשונה ללמד את הילדים כיצד לעשות כיף ולהצליח ליהנות ביחד. בתוך הסיטואציה הקבוצתית ניתן ללמוד את הדפוס של כל ילד ומה מקשה עליו ומונע ממנו להצליח להשתלב בצורה טובה עם ילדים. בתהליך הקבוצתי מושם דגש על הפרשנות של כל אחד מהילדים והדרך בה הוא חווה את האחר ואת הסיטואציה החברתית. בנוסף, הדבר המרכזי שקורה בחדר הטיפולים הוא הקניית מיומנויות חברתיות. ככל שהתהליך מתקדם מתמקדים המטפלים בצמצום הפער בין התנהגויות לקותיות של הילדים (קושי לדחות סיפוקים, התפרצויות, המנעות) לבין השפה החברתית התקנית.

ה- setting
המודל הייחודי מדגיש את העבודה בקבוצה לא מובנית המדמה את המציאות המשחקית של הילדים. סיטואציה מורכבת זו מצריכה סביבה פיזית בטוחה ורגשית, מה שבא לידי ביטוי גם בדרך בה בנוי ומעוצב חדר הטיפולים. החדר כולל מרחב של מזרונים שמאפשר לילדים להשתולל מבלי להיפגע, קירות אקוסטיים, תקרה אקוסטית ומגוון של משחקים. סביבה מותאמת לקות.
בקבוצה ישנם שני מטפלים אשר יכולים לתת מענה כאשר נוצרות סיטואציות מורכבות בחדר. אחד המטפלים יוכל לתווך ולשמור על מענה אישי בעת הצורך. גודל הקבוצה נע בין 6 ל10 ילדים. ישנם כמה סוגי טמפרמנט בקבוצה.

תפקידי המטפלים:
על המטפלים למצוא את האיזון בין מקומות בהם עליהם להציב גבולות ולשמור על הילדים לבין מקומות בהם עליהם להיות אמפטיים ומכילים. ברגעים רבים בתוך הקבוצה המטפלים צריכים לעזור לילדים להבין את הפער בין מה הם התכוונו לעשות לבין מה בסופו של דבר קרה. כתוצאה מהלקויות, הקושי בפרשנות והשימוש במיומנויות לא נכונות, הילדים נקלעים לקונפליקטים ותסכולים רבים במהלך המפגשים. תפקיד המטפלים הוא לשמש זולת עצמי מכוונן לקות אשר מסייע לילדים ללמוד כיצד לשנות את דפוס ההתנהגות שלהם בחדר.

המודל הטיפולי נשען על עקרונות הטיפול הקבוצתי והטיפול הקבוצתי האקטיבי. נתמקד בהרצאה זו בחמשת העקרונות להוראה מתקנת חברתית והדרך בה נעשה בהם שימוש בטיפול הקבוצתי:
• נוכחות שומרת
• הטרמה
• תווך והמללה
• משגוח
• משוב ותיקון.

שימוש נכון בעקרונות עבודה אלו יספק לילדים קרקע לפיתוח מיומנויות חברתיות אדפטיביות ויעזור להם לפרש טוב יותר את הסיטואציות החברתיות. פיתוח המיומנויות עתיד להעלות את דימויו העצמי של הילד, לפתח מנגנוני התמודדות טובים יותר ולשקם את האמון הבסיסי בעולם המבוגרים.

לחצו כאן למצגת ההרצאה

בקרו באתר - לחצו כאן או על הלוגו

 

גישת הקבוצה החברתית - חקר מקרה

סיפורי מקרה של שני ילדים שונים, הממחישים את אופן ההתנהלות של הקבוצה החברתית, ואת הרווח שהילדים זוכים לו כתוצאה מהשתתפות בקבוצה.

מרצים –

בועז ענבר, פסיכולוג קליני בהתמחות, מטפל בילדים ובמתבגרים, מדריך הורים ומטפל משפחתי, מבצע אבחונים פסיכודיאגנוסטיים ופסיכודידקטיים, מטפל בכיר במכון של חגי ודורון, מטפל מומחה ומאבחן בתחום לקויות למידה

אסף אטיאס, פסיכולוג קליני בהתמחות בבית החולים שלוותה, מטפל בילדים, במתבגרים ובמבוגרים, מבצע אבחונים פסיכודיאגנוסטיים, מדריך הורים ומשמש פסיכולוג בת.ל.ם, מטפל בכיר במכון של חגי ודורון


 בהרצאה הוצגה התערבות טיפולית בקבוצה דרך שני ילדים.

ההתנהלות החברתית של כל ילד שונה מאוד: האחד נמנע וחרד ואילו האחר נפיץ ותזזיתי. שניהם סבלו מקשיים בוויסות החושי, הרגשי וההתנהגותי שהשפיעו באופן משמעותי (ושלילי) על תפקודם החברתי.

התגובות וההתנהגויות הגלויות של שני הילדים שונה מאוד, אך בבסיסן ניצב ילד המתנהג את תסכולו ומשתמש בשפה לקותית על מנת להסוות ולטשטש את צימאונו לקשר.

בהרצאה הציגו אסף ובועז את תהליך הכניסה לקבוצה במכון, המשגת הקושי במונחי ויסות, לקות ופרשנות, וכן את תהליך הטיפול והשינוי שעברו הילדים. על אף שכל אחד מהילדים מציג דפוס חברתי ומנגנוני הגנה שונים, ניתן יהיה לזהות התערבויות טיפוליות דומות, שהן אבני הבניין של הטיפול הקבוצתי בגישת המכון של חגי ודורון. התערבויות המגיעות ממטפל לא-שיפוטי, אמפטי, מכיל גם דרך גבול שומר החותר להשיג התנהלות הדדית, מסתגלת ואותנטית; והתערבויות המגיעות מתוך כוחה של הקבוצה כמו שיקוף, תיווך, דרישה לתקשורת מילולית והשפעה הדדית חיובית בין הילדים.

הקבוצה אפשרה לשני הילדים התנסות בזמן אמת להענקת חוויית הצלחה וביסוס תחושת מסוגלות. בסוף התהליך הטיפולי, חוו שני הילדים שינוי משמעותי בהתנהלותם, במודעות לקשייהם וכן שינוי במציאות החברתית שלהם.

לחצו כאן למצגת ההרצאה

 

תודה שהשתתפתם בכנס
ויסות, לקות, חברות
נשמח לראותכם גם בכנסים הבאים!

 

מטפל/ת, איש/אשת מקצוע*: יש לך ספר במגירה?
אמציה הוצאת ספרים - הוצאת בוטיק מובילה
לספרים טיפוליים: ספרי ילדים טיפוליים, ספרות עיונית
בתחומי הטיפול, עזרה עצמית, העצמה ועוד.

לחצו לפרטים

כל היתרונות של הוצאת ספרים מובילה עם מותג חזק, ושל הוצאה פרטית!

*באמציה הוצאת ספרים מוציאים לאור אך ורק ספרים שנכתבו
על ידי אנשי מקצוע מוסמכים מתחומי הטיפול השונים.


התקשרו  - אמציה, 052-7078052 או אפרת,  050-7504210         ונשמח לעמוד לשירותכם