{{preheader}}

אם אינכם מצליחים לצפות במסר לחצו כאן

משפרים את איכות החינוך והחברה בישראל

כנסים

מכון סאלד אירח משלחת של מנהלי בתי ספר בסין שמעוניינים באיתור וטיפוח של תלמידים מחוננים מצטיינים

מנהלת המכון, ד"ר רחל זורמן, תיארה בפני חברי המשלחת כיצד מאתרים תלמידות ותלמידים מחוננים בארץ. כן הוצגו שתי תכניות ייחודיות בפני המנהלים:

  • תכנית מנחים-עמיתים שמכון סאלד מפעיל בשיתוף עם האגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים. מטרת התכנית: טיפוח אישי של מנהיגות בתחומי תוכן מגוונים בקרב תלמידות ותלמידים מחוננים בכיתות י-יא. התלמידים מבצעים עבודת חקר מעמיקה במשך שנה עם אנשי מקצוע מהשורה הראשונה. מחקר מעקב לאורך זמן מגלה כי מרביתם מגיעים להישגים מקצועיים יוצאי דופן.

   לקריאה נוספת אודות תכנית מנחים-עמיתים

  • תכנית אוורסט, אותה מפעיל המכון בשיתוף עם עמותת מענים. מטרת התכנית: איתור וטיפוח תלמידים מצטיינים בבתי ספר יסודיים מהפריפריה החברתית והגיאוגרפית במוסיקה, מדעים, אמנות חזותית וספורט.

   לקריאה נוספת אודות תכנית אוורסט

כנס בנאשוויל בנושא :

A world of possibilities: Gifts, talents, and potential

ד"ר רחל זורמן הוזמנה להשתתף בכנס ה-23 של המועצה הבינלאומית לתלמידים מחוננים ומצטיינים (World Council for Gifted and Talented Children) שנערך באוניברסיטת ונדרבילט בנאשוויל, טנסי.
בכנס הרצתה ד"ר זורמן על פיתוח מיומנויות המאה ה-21 לטיפוח מנהיגות בקרב תלמידים מחוננים ומצטיינים בישראל וניהלה דיון בנושא. לקריאה נוספת

הכנס השביעי הבינלאומי להכשרת מורים בנושא:

"The story of innovation in teacher education"

ממצאי מחקר הערכה על תכנית "ביתא מחנכים" הוצגו בכנס זה שנערך בחודש יוני 2019, בהרצאה בנושא Teacher Collaboration – A Catalyst for Improving Professional Self-Perception.

במחקר זה נבחנו תפיסותיהם של מורים המשתתפים בתכניות לעידוד יוזמות חדשניות ובו נמצא כי מורים שדיווחו כי ברצונם לשמור על קשר מקצועי עם מורים מבתי ספר אחרים אותם פגשו בתכנית, הפגינו תפיסת מסוגלות גבוהה יותר בנוגע לידע שלהם, ליכולת ולמוטיבציה לקדם חדשנות בבית ספרם.

חשיבות המחקר היא בדגש על יתרונות שיתוף הפעולה למורים המתכננים להטמיע חדשנות חינוכית. נוסף לתמיכה חברתית, שיתוף פעולה זה יכול לתרום לתפיסת מסוגלות מקצועית גבוהה יותר בקרב מורים יזמים. לקריאה נוספת

מחלקת מחקר ואסטרטגיה

מחלקת המחקר והאסטרטגיה כוללת צוות חוקרים מיומן המלווה גופים שונים ומסייע להם בהשגת המטרות והיעדים שהציבו לעצמם.
שירותי מחלקת המחקר כוללים : 

המחלקה דוגלת במקצועיות, שירותיות, חדשנות ובגמישות במתן מענה לפניות שונות בתהליך ההערכה, סקרי צרכים, סקירת ספרות וייעוץ אסטרטגי ללקוחות מסוגים שונים ובכלל זה משרדי ממשלה, רשויות מקומיות, ארגונים וקרנות מהמגזר השלישי  להמשך קריאה על פעילות המחלקה

טעימות ממחקרי ההערכה שביצענו בתקופה האחרונה:

חינוך בלתי-פורמלי וצמצום פערים: עמותת "אופנים"
מכון סאלד עורך מחקר הערכה על התכניות של עמותת אופנים. העמותה מפעילה תכניות העשרה בתחומי מדע וטכנולוגיה בפריפריה במטרה לצמצם את הפערים בחינוך הבלתי פורמלי. להמשך קריאה

Youth at Risk: Johnson & Johnson - Bridge to Employment

מחקר הערכה נערך על תכנית ייחודית לנוער בסיכון (גילאי 14-18) שיזמה חברת Johnson & Johnson. יעדי התכנית כוללים מניעת נשירה מבית הספר, סיוע לבני הנוער להצטיין בבית הספר, והעלאת רמת השאיפות לקריירה עתידית. להמשך קריאה

זהות יהודית: "עולמי", סיור לימודי לישראל
מחקר הערכה שהסתיים באחרונה בעבור הארגון הבינלאומי "עולמי" בחן את השתתפותם של סטודנטים בסיור לימודי לישראל ואת תרומת הסיור לזהותם היהודית. להמשך קריאה

סדנת ימי היערכות למורים

הסדנה נערכה לצוות המורים ומנהל בית הספר כחלק מיום היערכות לשנת הלימודים.

בסדנה עסקנו בקשר שבין הוראה להערכה, מדוע הערכה היא חלק בלתי נפרד מההוראה, כיצד היא משמשת את המורה ואת התלמיד, ומדוע תכנון ההוראה צריך להיות משולב לאורך כל תהליך ההוראה ולא רק בסיומו של פרק לימודי. כלומר, החל מהצעד הראשון יש לחשוב ולתכנן את הדרכים בהם נעריך את הלומדים.

נקודת המוצא היא מטרות הקורס/המקצוע והציפיות שלנו מהתלמידים, דרכי ההוראה שלנו (עליהן להיות מתואמות/בהלימה עם המטרות של הקורס) וכלה בהחלטה כיצד נעריך את התלמידים בקורס זה? כיצד נוכל לדעת האם מטרותינו הושגו, וכיצד התלמיד יוכל לקבל משוב שיקדם אותו להמשך הלמידה.

ניתן להעמיק בכל אחד מהנושאים לסדנאות מקיפות יותר שיתנו יותר כלים. לדוגמה: הערכה של רמות חשיבה גבוהות, כלים יצירתיים בהערכה חלופית, כיצד בונים מבחן, דרכים למתן משוב אפקטיבי לתלמידים ועוד.

השתלמות בנושא הערכת תלמידים מחוננים ומצטיינים לצוות החינוכי באשקלון

ביוזמת מנהלת המרכז למחוננים ביצענו סדנאות להערכת מחוננים עם חדר המורים. הצורך היה לבנות מסגרת להערכה שתוכל לתת לתלמידים את המשוב הראוי על תהליכי הלמידה שלהם במרכז, וגם להיות ידידותית וממצה עבור המורים.

במהלך ההשתלמות שכללה ארבעה מפגשים במהלך שנת תשע"ט, חברי הצוות החינוכי זיהו והגדירו את מטרותיהם בהוראה: מטרות מתחום הידע, מהתחום החברתי ומהתחום הרגשי. הם למדו כיצד בונים מחוון ויצרו בעצמם מחוונים מותאמים לקורסים שלהם.

המהלך אפשר למורים להתחיל בתהליך רציני ויסודי של חשיבה על ציפיותיהם ועל מטרות ההוראה בקורסים שהם מלמדים, כחלק מהשבחת ההוראה וקידום קהל המחוננים שהם מטפחים.

במפגש האחרון שנערך כחלק מיום ההיערכות לקראת שנת תש"פ, סיכמו חברי הצוות את התהליך השנתי והעלו רעיונות לעבודה בשנה זו.

מרכז המידע למדעי החברה ולחינוך

מאגרי המידע למדעי החברה ולחינוך של מכון סאלד

במסגרת החידושים הרבים שנערכים במרכז המידע למדעי החברה ולחינוך אנחנו שמחים להודיע שמעתה הכניסה לספרייה היא בחינם, כלומר ללא כל עלות.

מאגרי המידע של מכון סאלד הם מאגרי מידע ביבליוגרפיים הכוללים מעל ל 110,000 פריטים ו 9,000 כלי מחקר.
חלק נכבד מהפרסומים וכלי המחקר של מכון סאלד נגישים ב- Full Text במאגרי המידע.

ספרנים ומידענים המעוניינים לרכוש מנוי למאגרי המידע מוזמנים ליצור קשר באמצעות טלפון 02-6494463 ואימייל library@szold.org.il.

כמו כן, ניתן לרכוש כניסה חד פעמית ל- 24 שעות בקישור הבא >>  

סדנאות למיומנויות מידע

הקניית מיומנויות מידע לתלמידי בתי-ספר ולסטודנטים בהשכלה גבוהה מהווה אחת מיעדי החינוך בעולם, כיוון שהן מהוות חלק ממיומנויות החיים בחברה עתירת ידע ושינויים.

אנו מציעים שני סוגים של סדנאות:
+ סדנאות לתלמידי תיכון במגמת מדעי החברה
+
סדנאות לסטודנטים לתואר ראשון ולתואר שני במסלול של מדעי החברה וחינוך

מורים ומרצים המעוניינים לתאם סדנאות מוזמנים ליצור קשר באמצעות טלפון 02-6494463 ואימייל library@szold.org.il

הספרייה שלנו מתחדשת

הספרייה של מכון סאלד הוקמה בשנת 1975 והיא כוללת כ- 90% מהפריטים המופיעים במאגרי המידע של מכון סאלד. כעת הספרייה מתחדשת ומשלבת מרכז משאבים ומיזמים חברתיים.

הספרייה עברה שיפוץ, נעשתה צבעונית ומזמינה לביקור. בנוסף המחשבים חודשו, נפתחו עמדות לגלישה באינטרנט, הותאמו עמדות לעבודה בלפטופים ויש גם WiFi.

ספרייה חברתית

חנכנו מיזם המשלב ערכים חברתיים, צריכה נבונה ושמירה על איכות הסביבה.
אנחנו מזמינים אתכם לעשות סדר בספרייה הביתית שלכם ולתרום ספרי קריאה במצב טוב. במקביל, אנחנו מזמינים אתכם לבוא ולקחת ספרי קריאה שתאהבו במתנה.

פייסבוק

מרכז מידע למדעי החברה ולחינוך - מכון הנרייטה סאלד

אינסטגרם

 KnowledgeCenter.Szold


מידע רב שקורה ב- real time בעולמות התוכן של מדעי החברה והחינוך מתפרסם באופן שוטף. מומלץ לעקוב אחר הפוסטים בדף ולהישאר מעודכנים.

איתור תלמידות ותלמידים מחוננים ומצטיינים בחינוך היסודי

היחידה לאיתור מחוננים במכון סאלד סיימה את תהליכי הסינון והאיתור של תלמידות ותלמידים לתכניות הייחודיות של האגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים במשרד החינוך לשנת תש"פ. התהליך הורכב משני שלבים:
שלב א' - סינון בכל בתי הספר - נערך מבחן סינון ראשוני בכיתות ב' ברחבי הארץ ובחלק מהאזורים בכיתות ג' (כ-75,000 תלמידים] בחודשים אוקטובר- נובמבר. על סמך תוצאותיו וחוות דעת הצוות, 15% מהתלמידות והתלמידים המצטיינים בכל כיתה מופנים להשתתף בשלב ב של תהליך האיתור.
שלב ב' - איתור במרכזי בחינה אזוריים - נערכו מדי שנה מבחני איתור לכ-15,000 תלמידות ותלמידים בחודשים דצמבר עד מרץ.
בסופו של התהליך התקבלה החלטה על ידי האגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים במשרד החינוך לגבי אחוז התלמידות והתלמידים שישתתפו בתכניות הייחודיות למחוננים (כ-3% מהשנתון) ובתכניות למצטיינים (5% הגבוהים שלא התקבלו לתכנית המחוננים).
כל ההורים שילדיהם לקחו חלק במבחנים קבלו את התשובות בסוף שנת הלימודים תשע"ט במייל האישי.

שאלות ופניות בנושא מחוננים יש להפנות לפורטל הורים באגף למחוננים ומצטיינים במשרד החינוך WWW.EDUCATION.GOV.IL/GIFTED

חדש בקורסים לגמול השתלמות

לראשונה בירושלים מכון סאלד מפעיל קורס מוסדי של קרן ידע בעלות מסובסדת (לחברי קרן ידע) : חוזים והתקשרויות של עובדי ציבור הקורס יפתח בחודש נובמבר, 2019. לפרטים נוספים והרשמה


קורס חדש למעוניינים להתקדם בעבודה - הכנה למכרזים. הקורס נועד להכין עובדים לתהליך המיון :

- הגשת חומר כתוב (קורות חיים).
- הכנה למבחנים קבוצתיים במסגרת מרכז הערכה.
- הכנה לראיון בוועדת מכרזים.

לפרטים נוספים על הקורס והרשמה

המחזור השביעי של מנחים-עמיתים יוצא לדרך

צוות תכנית מנחים-עמיתים מסיים עתה לאתר תלמידים ותלמידות מחוננות בכיתות י-יא עם תשוקה להעמיק ולחקור בתחומי דעת מגוונים לקראת המחזור השביעי של התכנית.
מכון סאלד מפעיל את התכנית בשיתוף עם האגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים במשרד החינוך.

התלמידות והתלמידים עובדים במשך שנה על חקר משותף עם מנחים-עמיתים שנערך במוסדות מחקר ואקדמיה בארץ, ובתעשייה וכן עם יוצרים מוערכים באמנויות, שהינם מומחים בתחומי התוכן שבהם התלמידות והתלמידים מתעניינים.
בנוסף, הם מגבשים רעיונות ומבצעים פעילות בקהילה בתחומי ההתמחות שלהם.
ממצאי ההערכה של צוות מכון סאלד על התכנית לאורך כל מחזורי התכנית, מורים שכל התלמידות והתלמידים המשתתפים בתכנית יוצרים עבודות ברמה מקצועית ואקדמית גבוהה מאוד. 78% מהתלמידים מגיעים להישגים יוצאי דופן מבחינה מקצועית, כגון כתיבת מאמרים בכתבי עת אקדמיים, הצגת העבודה בכנסים מקצועיים, המשך עבודה וכתיבת פטנטים עם המנחה-עמית.
התכנית הוצגה בכנסים בארץ ובחו"ל, פורסמה בכתבי עת ובספרים בחו"ל, ופועלת בגרסה מותאמת בהונג-קונג, בשיתוף פעולה עם צוות התכנית בארץ, כאשר הצוות מייעץ לאנשי התכנית בהונג-קונג ותורם להם מניסיונו העשיר בתחום.

לקריאה אודות תכנית מנחים עמיתים

 תלמידי המחזור השישי של תכנית מנחים-עמיתים בכנס הסיום של המחזור במכון סאלד

עקבו אחרינו גם בפייסבוק

www.szold.org.il

szold@szold.org.il

02-6494444

חפשו אותנו גם בפייסבוק

נשלח לכתובת betty@szold.org.il מהכתובת betty@szold.org.il
שולח: מכון הנרייטה סאלד
כתובת השולח: betty@szold.org.il
הסרה מהרשימה | עדכון פרטים | דיווח דיוור לא מורשה

רב מסר מערכת דיוור ודפי נחיתה