היום הראשון והשבוע הראשון בבית הספר הם מרגשים ומסקרנים עבור התלמידות/ים וגם עבורנו המורות/ים, אך גם מעוררי חרדה, במיוחד כשמדובר בכיתה חדשה. אחד המקורות שנוכל להשתמש בהם כדי ללמוד על כיתה הוא הידע הקיים על התפתחות של קבוצות בתחום של "הנחיית קבוצות": בתחילת התהליך של התפתחות הקבוצה, המשתתפות/ים מרגישות/ים לרוב תחושה של זרות וחוסר ודאות, והמטרה של הקבוצה בשלב זה היא לפתור את הקושי הכרוך בהתקשרות בין המשתתפות/ים, ולייצר זהות קבוצתית משותפת.
בקובץ הבא תמצאו פעילויות שיעזרו בהיכרות הראשונית ובהתמקמות בכיתה חדשה, וגם בהעמקת ההכרות בכיתה שממשיכה יחד גם השנה. הפעילויות מתרגלות מיומנויות של שיתוף פעולה ושל שיחה: הקשבה והבעה בעל פה ובכתב. ניתן להתאים את רמת הפעילויות לכל גיל.
קדמה יוצאות לדרך עם תכנית חדשה של סדנאות קדמה לצוותי הנהלה, מורות/ים וא/נשי חינוך!
הצלחת
» מיקרו סדנאות: 2-4 שעות אקדמיות כמפגשים בודדים או בתוך השתלמות בית ספרית. » בחירה מתוך מאגר עשיר של סדנאות ואפשרויות לשילובים מודולאריים וגמישים. » היכרות עם החשיבה הקדמאית שמובילה תפיסה חברתית-ביקורתית מעמיקה בשדה החינוכי. »מיקוד בצרכי הצוות הלומד ודגש על לימוד כלים מעשיים ליישום מיידי בבית הספר.
. הנושאים שלנו:
תפקיד המחנכת
בקדמה פיתחנו תפיסה וכלים שמקדמים את עבודת המחנכ/ת, במטרה לפתח יכולות בינאישיות, קבוצתיות ומנהיגותיות, ולהפוך את התהליך החינוכי לחוויה עוצמתית ומעצימה. מספר סדנאות בנושא תפקיד המחנכ/ת:
» זהות המחנכ/ת: בין האישי למקצועי » הכיתה כקבוצה, המורה כמנחה » קשר עם ההורים: מנתק לשותפות » שעת חינוך: שעת דיאלוג
מורה עם אג'נדה
בקדמה אנו מאמינות בהפיכת הסמוי לגלוי, ובשילוב ערכים של שוויון ושל צדק חברתי בתכני הלימוד ובשיח הכיתתי והבית ספרי. במפגשים נחדד את הראייה הביקורתית שלנו ונקבל כלים פדגוגיים לשינוי חברתי.
» להיות מורה בישראל: מורה עם אג'נדה במערכת » לשלב צדק חברתי בתכנית הלימודים » ילד א' וילד ב': שוויון ואי שוויון בחברה ובכיתה. » לדבר ולעשות שוויון מגדרי בכיתה » מזרחים ואשכנזים - בואו נדבר על זה
קפה דילמה: נושאים שנויים במחלוקת
המציאות המורכבת מזמנת לנו יום יום נושאים שנויים במחלוקת: חברתיים, מוסריים, פוליטיים, דתיים. האם נתעלם מהם או נתייחס ונדון? איך כדאי לגעת בנושאים "רגישים" ונפיצים בכיתה? האם צריך לשמור על איזון ולהביא את כל העמדות בנושא? האם מותר לי כמורה לומר את עמדתי האישית? ומהם 'הקווים האדומים' שלי?
הוראת החגים ולוח השנה
הוראת החגים מעלה שאלות ודילמות רבות אצל מורות ומורים: איך לא לחזור על עצמי? איך לעשות את זה מעניין ורלוונטי? איך ללמד על החגים במציאות הבית ספרית הישראלית מרובת התרבויות והזהויות? האם ללמד את החגים בראייה ביקורתית או מסורתית? ואיך אפשר לשלב ביניהן? במפגשים נעסוק בשאלות אלו ונדון בתפיסות השונות של תפקיד המחנכ/ת בהוראת החגים.
» גלגל החגים » פסח: תחנות רוח » חגים מעולם אחר » מה מלוח השנה יעבור ללוח הכיתה? » מגילת אסתר מגלה פניה
מזמינות אתכם/ן ליצור איתנו קשר ולבחון מה יכול להתאים לצוותים בהם אתם/ן עובדות/ים ואיך אפשר לבנות ביחד תכנית חוויתית ומעשירה.
כיתבו לנו: kedma10@017.net.il או התקשרו: 03-6727474
אין לכם/ן זמן לפתוח את המייל?
פתחנו קבוצת ווטסאפ חדשה שמיועדת ספציפית לקבלת עלונים הכוללים מערכי שיעור, סרטונים וטקסטים להשראה, ללא דיונים וללא "חפירות", רק קישור לעלון.
יותר פשוט, יותר נגיש... יש רק 257 מקומות בקבוצה. מזמינות אתכם/ן להצטרף אלינו עוד היום!
קדמה היא עמותה חינוכית-חברתית הפועלת למען השוויון והצדק החברתי בישראל בדרך של חינוך. העמותה מלווה ותומכת בבתי ספר הפועלים בקהילה עם רמת חינוך גבוהה, עם זיקת למסורת ולתרבות של התלמידים, ועם תפיסת עולם חברתית-שוויונית. כמו כן, העמות ה מפתחת חומרי למידה עם אג’נדה של צדק חברתי, ומכשירה מורות/ים המאמינות/ים בשינוי חברתי בדרך של חינוך.