{{preheader}}

אם אינכם מצליחים לצפות במסר לחצו כאן

ניוזלטר 14

ריבית

 

בעקבות ירידות הריבית בעולם לסביבה שלילית החלטנו לכתוב בשפה שאינה של שוק ההון

מה היא ריבית ? מה תפקידה? ואיך היא משפיעה עלינו הצרכנים ?

ריביתהיא מונח בכלכלהשפירושו סכום הכסף הנוסף המשולם על ידי לווה למלווה תמורת הזכות שנותן המלווה ללווה להשתמש בסכום כסף מסוים (הקרוי "קרןהלוואה" או "סכום ההלוואה" או הקרן) למשך תקופה מסוימת (הקרויה "תקופת ההלוואה"). הלווה משלם למלווה את הריבית, בנוסף להחזר הקרן. במילים פשוטות ניתן לומר, כי הריבית היא "מחיר הכסף", או למעשה "המחיר" של העברת כסף מהעתיד להווה.

הסבר זה הועתק מויקיפדיה כדי לתת מושג כללי מה היא בעצם ריבית מונח שקיים עוד מימי המקורות מה שנקרא "נשך" והאיסורים שחלו עליו בדת היהודית.

כמעט בכל חודש אנו עדים לפרסומים והערכות שונות לגבי מה יחליטו נגידי הבנקים השונים לגבי הריבית, יעלו ? יורידו? ישאירו כמו שהיתה? אז למה זה חשוב לנו האזרחים "הפשוטים" ?

אם נרחיב קצת מעבר להגדרה של "ויקיפדיה" מה זאת ריבית? נגלה כי ריבית היא "כלי משחק" שנמצא במאגר הכלים והאמצעים של הבנקים המרכזיים לנתב את הכלכלה בהתאם להשקפת עולמם

קיימים כלים נוספים אך ללא ספק ריבית היא הכלי החשוב ביותר והשמיש ביותר.

אז איך מחליטים האם להוריד או להעלות ריבית? לא נוכל לפרט את כל השיקולים אבל בהסתכלות ברזולוציה קצת יותר נמוכה כאשר הבנקים המרכזיים מורידים את הריבית הם מצפים שהורדת ריבית זאת תעורר את הכלכלה ותגדיל את ההשקעות של משקי הבית והחברות , לדוגמא אם היה בידיכם 100K שמיועדים לחיסכון כאשר הריבית נמוכה התגמול עבור השקעה כזאת בפיקדון תניב לכם תשואה נמוכה מאד ואולי אף שלילית כמו שנרחיב עוד מעט ומכאן שתחפשו אלטרנטיבות השקעה נוספות שייצרו לכם תשואה גבוהה יותר ,כלומר תשקיעו את כספכם בהשקעות שיגרמו לצמיחה מואצת של הכלכלה בין אם זאת השקעה בשוק ההון כלומר בחברות שישתמשו בכספכם להגדיל את פעילותן ובכך לייצר משרות חדשות השקעות חדשות ובין אם זה זה בכל השקעה אחרת אם בנדל"ן או בהשקעה בסטארט אפ של חבר או מכלת של הבן דוד....

בסופו של דבר המטרה היא לגרום לאנשים להוציא יותר כסף על מנת לייצר פעילות להאצת הכלכלה.

הצד השני של הורדת ריבית היא כמובן עליית ריבית , מטרת עליית ריבית היא הפוכה ממה שהזכרנו קודם ומטרתה היא לרסן את האצת הכלכלה ולגרום לציבור לחסוך יותר ולצרוך פחות, אחת מהשפעותיה של הורדת הריבית ובמילים אחרות יצירת "כסף זול" היא עלייה בשיעורי האינפלציה ובמקרה הקיצון "התפרצות אינפלציונית" שחיקת ערך הכסף , כאשר נגידי הבנקים המרכזיים חוששים מעליית אינפלציה גבוהה מהתחזיות או מהגבול שהציבו לעצמם(בישראל בין 1%-3%)המהלך המונע הראשון שבו משתמשים הוא בכלי הריבית דרך העלאת הריבית ובכך לגרום לציבור לחסוך יותר כסף ולהוציא פחות.

בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה שבה טובי הכלכלנים וספרי הכלכלה מתקשים להבין אותה או לנתח אותה, אנו רואים סביבת ריבית נמוכה מאד כבר שנים רבות אך מאידך אין אנו רואים עלייה באינפלציה, אמירה זאת מטילה בספק את הכתוב בפסקאות הקודמות אבל כמו שרמזתי קודם יתכן וספרי הכלכלה צריכים להשתנות!? (מצב הכלכלה והריביות בשוק היום הם עדיין פועל יוצא של משבר ה"סאבפריים" ב 2008 זוכרים? משבר שלא היה מוכר לאף אחד מהאנשים החיים היום ופתרונותיו גם הם לא נוסו אף פעם).

השפעה אחרת של הריבית הנמוכה שלה אנחנו כן עדים דווקא בשנים האחרונות היא עלית ערך הנדל"ן , ברמת ריבית נמוכה הפיתוי בלקיחת משכנתא זולה והתשואות הנמוכות באלטרנטיבות האחרות גרמו למחירי הדירות להאמיר (לדעתי עד לכדי בועה) בכל העולם.

חזרה למציאות העכשווית , ב–5 בספטמבר הפחית נגיד הבנק המרכזי האירופי, מאריו דראגי, את הריבית לרמה שלילית של מינוס 0.5%. המשמעות היא שכל בנק שיפקיד את כספיו בבנק המרכזי האירופי — יפסיד על כספים אלה 0.5%. ריבית בנק ישראל מעולם לא היתה שלילית, אולם באחרונה העריכו כלכלנים כי בנק ישראל עשוי להפחית את הריבית לרמה שלילית בעוד כשנה, הריביות השליליות של הבנקים המרכזיים מצטרפות לתשואה השלילית בשוקי האג"ח בעולם. לפי נתונים שפורסמו 27% מאיגרות החוב בעולם נסחרות בתשואה לפדיון שלילית (היקפן כ–15 טריליון דולר), כשכמחצית הוא של איגרות חוב ממשלתיות. 42% מהחוב שמניב תשואה שלילית לפדיון הוא חוב של יפן, וריכוז משמעותי של חוב בתשואה שלילית נמצא גם בגרמניה, צרפת וספרד. למעשה, כל איגרות החוב הממשלתיות של גרמניה מצויות כיום בשיעור תשואה לפדיון שלילי.

במילים יותר פשוטות השקעה כיום באג"ח מדינה/פקדונות במדינות אלה יגרום לכך שבסוף תקופת האג"ח או הפיקדון יהיה לכם פחות כסף ממה שהפקדתם?? ה"בלטות" חוזרות לעניינים ... כסף מזומן שנחביא מתחת לבלטות או בכספת האישית ישמור על ערכו כנראה טוב יותר מהבנק...

אז הורדת הריבית האחרונה צפויה כנראה לתת עוד דחיפה לכלכלה לשוק ההון וצמיחה העולמית אולם לסביבת הריבית השלילית יש גם השפעות מזיקות משמעותיות. הריבית השלילית ושיעורי התשואה השליליים על אג"ח הביאו גופי השקעה שמשקיעים לטווח ארוך כמו קרנות פנסיה לסוגיהן(קרנות פנסיה מחויבות לתת לפורשים מקבלי הקיצבה ריבית של כ 4% שנתית אך כאשר הריביות בשוק אפסיות וכך גם תשואות האג"ח הן חייבות להגביר את הסיכונים שהן לוקחות, תוך חשיפה מוגברת לזעזועים פיננסיים בזמנים של חוסר יציבות). כמו כן, הריביות השליליות עודדו אינפלציה במחירי הנכסים. הניסיון ההיסטורי העולמי מצביע על כך שמהלכים כאלה נגמרים לרוב במשבר, שפוגע בתיק הנכסים של הציבור. זאת, שכן במצב של מדיניות מוניטרית מרחיבה מאוד(הורדת ריבית והדפסת כסף),מחירי הנכסים מונעים לא רק על ידי עלייה בכמות הכסף ועל ידי תנאים כלכליים שמביאים צפי לרווחיות — אלא גם על ידי השפעה חיובית של ריביות אפסיות ושליליות על הערכות שווי הנכסים, באמצעות השפעה על דרך חישובי הערך, שרגישים מאוד לשינויים בשיעורי ההיוון.

לסיכום נאמר שעדיין "ריבית" היא הכלי החשוב ביותר שיש לנגידי הבנקים להשפיע על הכלכלה אך

בעקבות שנים רבות של ריבית בסביבה אפסית אנחנו רואים שחיקה ביכולת הכלי הזה להמשיך להוות גורם משפיע ובעצם גורם כאב ראש לא קטן לנגידי הבנקים להצליח להשפיע על הכלכלה בדרכים נוספות שלא בטוח שאכן יוכלו לממש את רצונם.

 

בנושא אחר , הודעה ללקוחותינו:

מהיום ניתן לעשות דרכנו ביטוחי נסיעות לחו"ל דרך חברת "פספורט כארד", מי שירכז אצלנו

בחברה את הנושא היא אוסנת הכהן 03-7716600, רפרנטית ההפקות שלנו ובעלת רשיון סוכן ביטוח .

אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר להסדיר את הביטוח לפני נסיעתכם לחו"ל .

וכמובן שיהיה לכולם חג שמח ושנה טובה שנה של בריאות שגשוג והרבה אהבה....

 

בברכה,

 

 

 

 

.

נשלח לכתובת linoy@achrayut.co.il מהכתובת info@er-inv.co.il
שולח: אחריות כלכלית
כתובת השולח: הערבה 1 גבעת שמואל
הסרה | עדכון פרטים | דיווח דיוור לא מורשה

רב מסר מערכת דיוור ודפי נחיתה