שתף בפייסבוק

המגזין הדיגיטלי השבועי לתולדות א"י וידיעת הארץ - בעריכת אילן שחורי  יום רביעי ה-20 בפברואר  2013  י אדר תשע"ג  מהדורה מס' 52

 אילן, 

כשהצ'פלין הגיעה  בפורים 1929 לתל-אביב

 

 

 

 

 

בחג הפורים 1929, לפני 84 שנה, רעשה הארץ ונדהמה תל אביב. לא בשל תהלוכת העדלידע המרשימה ברחובות העיר וגם לא בשל מסיבת פורים הגדולה ונשף המסכות שארגון  בבית ספר לבנות בנווה צדק מלך חיי הלילה של תל אביב הקטנה ברוך אגדתי באותו  הערב.

תל אביב התרגשה משום שבאותו אחר צהריים של פורים תרפ"ט הגיעה לראשונה לא"י וחלפה מעל העיר ממש בעת העדלידע ספינת האוויר הגרמנית המפורסמת בעולם, ה"גראף צ'פלין" , שיצאה את גרמניה ב-12 במרס 1929, והגיעה לשמי ת"א ב-27 במרס לאחר 15 יום, בשיא חגיגות פורים והיהודים בין נוסעיה, קראו פרקים ממגילת אסתר והשליכו על חוגגי ת"א ניירות צבעוניים...

לכתבה המלאה לחצו כאן:

 שתף בפייסבוק

כאשר העדלידע צעדה ברחובות ת"א  או איך הוחלט על השם עדלידע

אילן,  תהלוכות הקרנבל ונשפי המסכות בפורים החלו בתל אביב מתוך יוזמות פרטיות, סמוך מאוד לראשית ימיה של השכונה. רק בסוף שנות העשרים החליטה עיריית תל אביב לפרוס את חסותה על הקרנבל, ורק בראשית העניקה ועדה עירונית מיוחדת את השם העברי עד-לא-ידע לקרנבל. עשות משוררים, סופרים ותושבי העיר הציעו שמות כמו  למשל  בדיחון, גילנוע, התל פור.  אברהם שלונסקי הציע את השם חינגפור ולבסוף זכתה הצעתו של י.ד. ברקוביץ.

 להמשך המאמר אנא לחצו לחצו על הקישור הבא:

http://www.mytelaviv.co.il/page.asp?page_parent=891 

אילן,  מאמר על תולדות ועדת השמות בעיריית תל אביב מאת אילן שחורי 

שתף בפייסבוקבימים אלה יצאה לאור חוברת חדשה של המגזין "ארץ וטבע" העוסק בסוגיות בתולדות א"י. במגזין זה התפרסם  הפעם מאמר שלי על תולדות ועדת השמות בעיריית תל אביב.
לקריאת המאמר המלא - יש ללחוץ על השורה הזו
אשמח לשמוע את חוות דעתכם  

סקירון - חדש על המדף: סקירה ראשונית של  ספרים ומחקרים בנושא תולדות ארץ ישראל וידיעת הארץ 

בארץ ובתפוצות בימי בית שני ובתקופת המשנה - ספר זיכרון לאריה כשר 

לפני שבועות אחדים התקיים בבית הספר למדעי היהדות ע"ש חיים רוזנברג, באוניברסיטת תל אביב, יום עיון לזכרו של פרופ' אריה כשר ז"ל, ששנים רבות שימש כמרצה בחוג להיסטוריה של עם ישראל. במקביל ליום העיון יצא לאור גם קובץ המחקרים השנתי של בית הספר למדעי היהדות, "תעודה", שהוקדש הפעם לזכרו של אריה כשר, קובץ מחקרים שהיה אמור להביע הוקרה לפרופ' כשר עם פרישתו מאוניברסיטת תל-אביב, אך למרבה הצער הוא נפטר תוך כדי עריכת הקובץ, וספר המחקרים הפך להיות ספר לזכרו.
 

 שתף בפייסבוק

חדשות וידיעות מתחומי תולדות א"י וידיעת הארץ: אירועים, כנסים, ימי עיון ומידע רב 

באתר תיור ישראלי,   ובאתר תל אביב שלי מופעים מדי יום חדשות בנושאי תולדות ארץ ישראל, ידיעת הארץ וסיורים מומלצים.   השבוע מתחת לאספלט ביפו,  נחשף מתקן תעשייתי קדום  

לחדשה המלאה  על הגילוי שפורסמה באתר תל אביב שלי לחצו כאן:

 

ליתר החדשות בתחומי תולדות א"י שפורסמו השבוע אנא לחצו על הלינק הבא

http://www.mytour-il.co.il/news.asp 

 

 

תמונה היסטורית - השבוע לפני

 

עוד לפני מלחמת העולם הראשונה פעלה בתל אביב חבורת הוללים בשם "חברה טראסק", שהטיביה בהוללות ובמעשים מוזרים בעיקר בפורים.  בתמונה חברה טראסק הבוהמה של תל-אביב, באחת התמונות הראשונות שלהם ב 1913 .

תמונות היסטוריות רבות, מסמכים נדירים וסרטונים באתר תיור ישראלי - לתולדות ארץ ישראל וידיעת הארץ.

לחצו כאן לעבור לאתר תיור ישראלי

אילן,   סיורי VIP ברכב "אשכול"  -   לאתרי מורשת בישראל -לבודדים וקבוצות קטנות בעברית ובאנגלית

שתף בפייסבוקחדש...חדש...חדש...

אנא רשמו לפניכם, בימים אלה אני מתחיל לקיים  סיורי VIP ברחבי הארץ, לבודדים ולקבוצות קטנות ברכב "אשכול". בעברית ובאנגלית.  מומלץ לאורחים שמגיעים מחו"ל וחברות מבקשות להנעים את זמנם בסיורים בארץ. פרטים במייל ilan777@gmail.com או בנייד. 

פריחה מוקדמת בגלבוע / אילן שחורי

 מאמר מתוך אתר - תיור ישראלי

שתף בפייסבוקבין שפע החומרים הארכיונים, המאמרים והתמונות בתולדות ארץ ישראל וידיעת הארץ, באתר תיור ישראלי גם כתבות על אתרי תיירות והמקומות היפים בישראל. הפריחה המוקדמת בגלבוע הוא אחד מהם. לקישור ישיר למאמר לחצו כאן:

http://www.mytour-il.co.il/page.asp?page_parent=783 

 

ולעמוד כל המאמרים בקישור הזה:

http://www.mytour-il.co.il/page.asp?page_parent=765 

 

 

תל אביב שלי - האתר לתולדות תל אביב יפו

אילן, שתף בפייסבוק

אתר תל אביב שלי בעריכתו של אילן שחורי, מיועד לאוהבי תל-אביב, אוהבי תולדות תל אביב ואוהבי ההיסטוריה של תל-אביב. הוא עתיד לשמש במה לתלמידים, סטודנטים וחוקרים העוסקים בהיסטוריה של אחוזת בית ותל אביב שחגגה לפני שלוש שנים את שנת המאה  להיווסדה ( הוכרזה רשמית בשנת 1909) אולם כבר ב- 2006 , ניתן היה לציין מאה שנה לראשית המחשבות וההכנות להקמתה של אגודת בוני בתים ביפו שהפכה לאחוזת בית ותל אביב. התרחשות שהחלה ב 1906.

 באתר תל אביב שלי ניתן יהיה למצוא לצד רשימה ביבליוגרפית מלאה של כל הספרים שנכתבו עד היום על תל אביב, גם רשימה של עשרות מאמרים ומחקרים שפורסמו בנושא, תמונות מהימים הראשונים, מסמכים ופורום המיועד לתלמידים וחוקרים להחליף דעות ורעיונות בנושא

לביקור והתרשמות באתר לחצו כאן  

חדש באתר תל אביב שלי: ספרים דיגיטליים בנושא תולדות העיר 

 

אילן,  באתר תל אביב שלי, החל מימים אלה, מדור מיוחד המביא מהדורות דיגיטליות בחינם, של ספרים העוסקים בתולדות תל-אביב. בשלב זה כולל המאגר המיוחד הזה, 4 ספרים מלאים, חינם לכל צופה לצפייה בספרים הדיגיטליים, לחצו על הקישור הבא:

http://www.mytelaviv.co.il/page.asp?page_parent=880    

 

ימי הגימנסיה:  יום עיון על הגמנסיה העברית הרצליה 1905-1959 לרגל הופעת ספר התערוכה  

יום עיון וסיור לרגל הופעת קטלוג התערוכה "ימי הגימנסיה", יתקיים ביום חמישי ה-28 בפברואר במוזיאון ארץ ישראל

ביום העיון ישתתפו בין היתר, ד"ר זאב דגני מנהל גימנסיה הרצליה, שלמה הילל, יו"ר הכנסת לשעבר ונשיא המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל.  אוצר התערוכה, הצלם  גיא רז, ידבר על  הדימוי החזותי ותגליות בדרך אל התערוכה. פרופ מעוז עזריהו שידבר על בניין גימנסיה הרצליה בין נוסטלגיה לזיכרון, ד"ר מרדכי נאור שיעמוד על חידושי הגימנסיה ותמר טוכלר, מנהלת מחוז ת"א של  המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, שתדבר על הגימנסיה כסמל למורשת וכמנוף לשימור אתרי מורשת בישראל. לאחר הדיון יתקיים סיור בתערוכה.

 

מיוחד לפורים: ראשון הבא: 24.2.2013 - שעה 12:00 בצהריים - סיור בעקבות מלכת אסתר והעדלאידע של תל אביב הקטנה

רכשו את ספרו של אילן שחורי "חלום שהפך לכרך" על תולדות תל-אביב, מהדורה מעודכנת.

טעמים ריחות ואנשים בכרם התימנים - בשישי 22.2.2013 - בשעה 13:00

סיור בת"א שבת בבוקר - מלחמת שלוש ברוקח: סיפורה של אחוזת ביית ונווה צדק - יום שבת ה-23 בפברואר בשעה 10:00

סיור בת"א בשבת בצהריים - אמריקה בתל אביב. עוללות הברון יוסטינוב ועוד - שבת ה-23 בפברואר בשעה 12:30

סיור בת"א בשבת אחר הצהריים - נפלאות עגמי ולא בעקבות הסרט, ומדוע הנוצרים כבשו במאה ה-19 את יפו - שבת ה-23 בפברואר בשעה 15:00

פרויקט אתרי מורשת - מעכשיו חדשות ועדכונים מדי יום באתר תיור ישראלי

תל אביב שלי - האתר לתולדות תל אביב

ספרים חדשים בתולדות ארץ ישראל וידיעת הארץ

סרטי תל-אביב הקטנה

הורדוס המלך, האיש ופועלו ומסעו האחרון - מאמר באתר תיור ישראלי

פיקיוויקי – אלבום התמונות של ישראל

הצטרפו לעמוד שלנו בפייסבוק