{{preheader}}

אם אינכם מצליחים לצפות במסר לחצו כאן

לקראת שני ימי הזכרון: המלצות על חומרים לתלמידות/ים

חג הפסח הסתיים, וליל הסדר עבר עלינו בסגר. תקופת הקורונה נמשכת וגם אם מדובר על "אסטרטגיות יציאה" לא ברור עדיין - מתי ואיך זה יקרה… בינתיים נראה שרובנו חוזרות ללמד מרחוק.

במפגש הראשון עם הכיתה מיד לאחר חופשת הפסח ככל הנראה נבחר להתייחס לחוויות של התלמידות/ים מליל הסדר השונה שהיה השנה, ולתחושות שלהן/ם סביב תקופת הקורונה המתמשכת. אלמוגית גז, מחנכת כיתה י"ב, כתבה לנו הצעה לפעילות ברוח זו. במקביל, צפויים לפנינו בשבועות הקרובים שני ימי זיכרון: יום הזיכרון לשואה ולגבורה ויום הזיכרון לחללי צה"ל ולנפגעי פעולות איבה. השנה כמובן עולה לגביהם השאלה: איך נציין את ימי הזיכרון בכלל ובבית הספר/בכיתה בפרט, כשאין אפשרות לערוך טקסים ציבוריים?

העלון שלנו מרכז חומרים מגוונים שיוכלו לשמש אתכן/ם בהכנת שיעורים לקראת ימים אלו: הוא כולל טקסטים ופעילויות ליום השואה, ומערך שיעור מקוון ליום הזיכרון לחללי צה"ל. בשבוע הבא נשלח עלון נוסף עם עוד מערכי שיעור.

טקס יום השואה בביה"ס התיכון קדמה ירושלים, תשע"ט

יום השואה בתקופת הקורונה

יום השואה בתקופת הקורונה מעלה למודעות יותר מכל את ניצולי השואה הקשישים, שנמצאים בקבוצת הסיכון לחלות בקורונה. הנפטר הראשון בארץ ממחלת הקורונה היה ניצול השואה אריה אבן, בן ה-88 מירושלים. התקופה מזמנת לנו במיוחד את האפשרות לעסוק בניצולות/י השואה המבודדות/ים, בסיפורי ההצלה שלהם/ן וכן בקשיים שעמם הן/ם מתמודדות/ים כיום. אנחנו ממליצות לעסוק בנושא זה בעזרת הכתבה: "הקורונה גובה גם את חייהם של ניצולי שואה" (כתבה מ'הארץ').

ניתן לכוון לקשיים הספציפיים של ניצולי השואה דוקא בתקופת הקורונה, לשם כך תוכלו להיעזר בסיפורה האישי של ניצולת שואה בכתבה: "כניצולת שואה אני מרגישה כאילו אני שוב במחנה הריכוז" (כתבה מ'מקור ראשון').

אפשרות נוספת היא להדגיש יוזמות ופעולות סיוע שנעשות השנה לטובת ניצולי השואה על ידי ארגונים ועמותות וגם א/נשים פרטיים, התלמידות/ים יוכלו לחפש בעצמן/ם כתבות שמספרות על יוזמות כאלו, לדון בחשיבותן בתקופה זו עבור ניצולי השואה, ואף לחשוב על יוזמות משלהן/ם. דוגמה ליוזמה כזו שמזמנת גם דיון בקשיי הטכנולוגיה של הדור השלישי בתמונה שבכתבה.

והיבט נוסף לנושא זה: 'זיכרון בסלון' הוא מיזם הפועל לקיום ערבי זיכרון אלטרנטיבים בערב יום השואה. השנה יותר מתמיד אפשר להיעזר במיזם זה, ולתכנן ביחד עם התלמידות/ים זיכרון בסלון כיתתי באמצעות הזום.

לכתבה מ'הארץ'
ל'מקור ראשון'
תמונה בכתבה
'זיכרון בסלון'

מצגת: סיפור הגבורה של העם הדני - סיפור מיוחד ויוצא דופן בגרסה מותאמת לילדים/ות. 

הסיפור על העם הדני הוא אחד הסיפורים המיוחדים ויוצאי הדופן בשואה. סיפור על מדינה שכמעט כולה התגייסה כדי להציל את האזרחים היהודים שלה במהלך מלחמת העולם השנייה. באמצעות הסיפור במצגת ניתן ללמוד על לקיחת אחריות וסולידריות ברמה רחבה של מדינה ומדיניות ולא רק ברמת אזרחים בודדים.
את המצגת עם הסיפור מותאם לילדים/ות ערכה והכינה חגית גור זיו במסגרת פעילותה במרכז לפדגוגיה ביקורתית במכללת סמינר הקיבוצים.
המצגת יכולה לזמן שאלות כמו: מה הכוח של מאבק כמו שניהלה המדינה הדנית לעומת מאבק של יחידים? מה לדעתכם/ן היו השיקולים בעד ונגד ההתגייסות למען האזרחים היהודים במדינה? מה אפשר ללמוד מזה על תפיסת העולם של השלטון במדינה?
אפשר להרחיב את הלמידה ולקרוא סיפורים אישיים של אזרחים/ות דנים שניצלו בזכות הפעולה הזו.

למצגת - יסודי

סרטון קצר: חסיד אומות העולם הערבי הראשון

מיהו ד"ר מוחמד הלמי ואיך קיבל את התואר חסיד אומות עולם על פעילותו במהלך מלחמת העולם השנייה? הזדמנות להכיר סיפור אחר שהוא דוגמא אחת מתוך דוגמאות נוספות שניתן למצוא של מוסלמים/ות בעולם שפעלו להצלת יהודים. סיפורים שאנחנו לא נוטים לפגוש או לשמוע אודותיהם, ובטח לא בהקשר של יום הזכרון לשואה.

לצפיה בסרטון

טקסט: "אל תחשבי על שישה מיליון / רחלי ראובן

“אל תחשבי על שישה מיליון”
היא הסבירה לי,
“חשבי רק על אחת,
על אמא שלי למשל...."
לאחר קריאת השיר אפשר לאפשר לכל תלמיד/ה להתעמק בסיפור אחד מתוך אינסוף הסיפורים באתר יד ושם.

לקריאת הטקסט

סיפור קצר: "כינים"/ יחזקאל רחמים

"אני שונאת אותה. אני שונאאאאת אותה!! באמצע האוכל היא קמה ואמרה שראתה כינה הולכת לי על הראש. היא קמה וצעקה עלי שאעמוד בפינה, שלא אדרוך על השטיח ושלא אצמד לווילון ורצה לחדר. את הסדינים שלי היא תלשה מהמיטה והכניסה לתוך שקית גדולה וקשרה חזק וזרקה ליד הדלת. אני שונאת אותה! אחר-כך אמרה לי את מלוכלכת, כינים לא יהיו אצלי בבית כינים לא יהיו אצלי בבית אני לא אתן לזיהום הזה להיכנס אלי הביתה."
סיפור קצר ונוגע ללב על הקשר שבין נכדה וסבתה ניצולת השואה. 

לקריאת הסיפור

הספורטאים והספורטאיות היהודים שלא שמענו עליהם… מערך שיעור ליום השואה

המערך מציע זווית להתבוננות שונה בנושא השואה. סביר להניח שהתלמידים והתלמידות בישראל יופתעו לגלות עד כמה היו יהודי הגולה מצטיינים, שוברי שיאים עולמיים ואולימפיים, בענפי ספורט רבים ומגוונים.
דרך הסיפורים האישיים של כמה מספורטאים וספורטאיות אלו (בודדים מתוך רבים מאוד) יוכלו התלמידים והתלמידות לבחון סוגיות שונות בגבורה האישית והלאומית של היהודים בתקופת השואה.

למערך ספורטאים/יות

תמונה: ד"ר אבישי טייכר, 'ספסל זיכרון בגבעתיים', מתוך אתר פיקיווקי

 

 מערך שיעור מקוון ליום הזיכרון: פלייליסט אלטרנטיבי ליום הזיכרון

במערך שיעור זה בחרנו להתמקד בהיעדרם של שירים מזרחיים בפסקול של שירי יום הזיכרון למול מקומם המכובד של שירי השכול והזיכרון הקאנוניים בתרבות הישראלית. התלמידות/ים יתנסו בחשיבה ביקורתית למול הקו האחיד של שירי יום הזיכרון, הן/ם יכירו את השיר 'פרי גנך' ואת ייחודיותו בפסקול של שירי יום הזיכרון, יעסקו בתחושות שלהן/ם במפגש עם השיר, ואף יתבקשו התלמידות/ים ליצור פלייליסט אלטרנטיבי משלהן/ם ליום הזיכרון.

למערך יום הזיכרון

בחזרה מפסח ולקראת המשך השנה

במפגש הראשון עם הכיתה מיד לאחר חופשת הפסח ככל הנראה נבחר להתייחס לחוויות של התלמידות/ים מליל הסדר השונה שהיה השנה, ולתחושות שלהן/ם סביב תקופת הקורונה המתמשכת. אלמוגית גז, מחנכת כיתה י"ב מבית החינוך הדמוקרטי שבילים בפרדס חנה, כתבה לנו הצעה לפעילות ברוח זו.

למערך בחזרה מפסח

איך תירצי/ה לקבל את התכנים שלנו?

פתחנו קבוצת ווטסאפ רביעית! שמיועדת ספציפית לקבלת עלונים הכוללים מערכי שיעור, סרטונים וטקסטים להשראה, מידע על כנסים וסדנאות, ללא דיונים וללא "חפירות", רק קישור לעלון. יותר פשוט, יותר נגיש...
יש רק 257 מקומות בקבוצה. מזמינות אתכם/ן להצטרף אלינו עוד היום!

ולמי שמעדיפים לקרוא במייל ועדין לא נרשמו, מוזמנים/ות להצטרף לקהילה שלנו ולקבל את העלון לתיבת המייל שלכם/ן.

להצטרפות לקבוצת הווטסאפ
להרשמה לעלון - לתיבת המייל

קדמה היא עמותה חינוכית-חברתית הפועלת למען שוויון וצדק חברתי בישראל בדרך של חינוך. העמותה מלווה ותומכת בבתי ספר איכותיים הפועלים בקהילה עם זיקה למסורת ולתרבות של התלמידות/ים, ועם תפיסת עולם חברתית-שוויונית.
כמו כן, העמותה מפתחת חומרי למידה עם אג'נדה של צדק חברתי, ומכשירה מורות/ים המאמינות/ים בשינוי חברתי בדרך של חינוך.