{{preheader}}

יום שישי | 5.6.2020

בחודש האחרון אנחנו עוסקים במלוא המרץ בבית החינוך שער הנגב. כידוע, ביום רביעי האחרון חזרנו למתכונת למידה מרחוק בכיתות ז-י. מדובר בהחלטה משותפת של המועצה, משרדי החינוך והבריאות, הנהלת בית הספר ופורום ההורים של בית הספר. מתכונת הלמידה החדשה תשלב מספר אלמנטים כמו למידה מרחוק, הגעה פרונטלית לבית הספר ושיתוף פעולה עם החינוך החברתי. העבודה המשותפת של כל הגורמים- מועצה, בית ספר, מורים והורים, היא רק דוגמה אחת מיני רבות למהות של בית החינוך שלנו. בשנה האחרונה בית הספר עובר שינוי, ובעקבותיו גם טלטלה לא פשוטה. יש מורים שחולקים על השינוי והורים שמודאגים ממנו. בעיניי זה דבר בריא שמצביע על המחויבות והמעורבות הרבה של קהילתנו בנושא החינוך. ההנהלה החדשה רואה גם דברים שונה מקודמתה, אך תמיד לנגד עיניה, האיזון שבין הפדגוגיה לרוח. נכון, היו גם טעויות במהלך הדרך, אך היא תמיד נשארה סלולה וברורה. התחלנו תהליך סדור וארוך טווח שיתמקד במספר נושאים. את הסיכום השבועי הפעם אקדיש לבית החינוך שער הנגב, לעקרונות שמנחים את המועצה בתוך התהליך ולקראת שנת הלימודים הבאה.

בית ספר כעוגן קהילתי

קרית החינוך היא מרכז המועצה ובית החינוך הוא לב הקהילה שלנו. מתוך התפיסה הזו נכנסנו לתהליך שעיקרו להקטין בהדרגה את מספר התלמידים שמגיעים מחוץ לשער הנגב. בנוסף, הרחבנו את המעורבות הקהילתית של בית הספר בקהילות ובמוסדות המועצה השונים, כך שילדי התיכון יוכלו לפעול בתוך ולמען קהילת שער הנגב. בשבוע האחרון התחילה הנהלת בית הספר (גם בעקבות בקשות של הורים בישובים) סבב של מפגשים בתוך הקהילות ובתקופה הקרובה הם יגיעו לכלל יישובי שער הנגב. המפגשים נועדו כדי שהקהילה תוכל לשמוע ולהכיר את בית הספר, את התהליך אליו הוא נכנס ובעיקר להשמיע את החששות, הרצונות והתקוות של הקהילה. כך נוכל להמשיך ולחזק את בית הספר כעוגן של הקהילה שלנו.

גם חברתי וגם פדגוגי

לאורך השנים הבאות בית הספר יוביל את המשימה המורכבת- למצוא את האיזון בין החברתי לפדגוגי. בשנת הלימודים תשע"ט הגיע בית הספר ל49% זכאות לבגרות. אחוז נמוך מאוד על פי כל אמות המידה. לאחר עבודה מאומצת של הצוות החינוכי והניהולי של בית הספר, חזרו נערים לאחר סיום שנת הלימודים לסבב מקצה שיפורים. לבסוף הגענו ל 65%, שיפור משמעותי אך עדיין לא מספק. בית הספר שלנו, כמו כל מוסד חינוכי אחר בישראל, צריך להעמיד לבני הנוער את הכלים הבסיסיים ביותר להתקדם בחברה- לימודי ליבה, ציונים, מסגרת ושגרה. אך אלו רק הבסיס ועלינו לצקת עליהם מהות ורוח. אלו לא פחות חשובים לנוער וליכולת שלו לעמוד בזכות עצמו. לשמחת כולנו, האחד לא חייב לבוא על חשבון השני. אני יודע שיש חששות כבדים מצד מורים והורים, לאבד את הרוח הייחודית שלנו. עלינו מוטלת המשימה לאזן כך שהרוח של בית החינוך שער הנגב, לא רק שלא תיפגע, אלא גם תסייע ותתרום למאמץ להעלאת אחוזי הזכאות לבגרות. אפשר ורצוי ביחד, זוהי טובתו של הדור הבא בשער הנגב.

רציפות מיידית וארוכת טווח

מועצה אזורית שער הנגב שמה לעצמה כעקרון מנחה את הרציפות החינוכית והאחריות, על כל ילד וילדה בשער הנגב. בראש ובראשונה רציפות לטווח הארוך. מגיל לידה, דרך מערכת הגיל הרך, בתי הספר היסודיים, בית החינוך ומכללת ספיר. בשנה האחרונה הרחבנו את השיח בין מוסדות אלו ויצרנו שיתופי פעולה רבים, במטרה לייצר רצף ויציבות. הרציפות השניה, המיידית, מתבטאת בסדר יומו של התלמיד. המועצה פועלת לאפשר מעטפת אחת מותאמת אישית לכל ילד/ה, המורכבת מחינוך הפורמלי והחינוך הבלתי פורמלי. בית החינוך שער הנגב עובד באופן שוטף עם מערכת החינוך החברתי. מנהל בית הספר נפגש עם רכזי החינוך החברתי בישובים ועם מנהלי הקהילות, כבר בכניסתו לתפקיד. אלו התחלות של שיתופי פעולה.

שייכות ובית

בית החינוך שם לעצמו למטרה לייצר בית מוגן ומכיל (נקי מסמים, אלכוהול, פגיעות מיניות ואלימות) וכן בית לילדי החינוך המיוחד- מחוננים, לקויי למידה ובעלי צרכים מיוחדים (פיזיים ורגשיים כאחד).

לסיכום

אתגרים רבים עומדים מול בית החינוך שער הנגב וכפועל יוצא גם מול קהילת שער הנגב. החלפת מנהל בית ספר אחרי כמעט שלושה עשורים מהווה אתגר משמעותי. יש חששות ודאגה בקרב כל השותפים- מורים, הורים ותלמידים. אני מבין אותם, אך חשוב לזכור שכל שינוי, בוודאי משמעותי כזה, אמנם מביא איתו אתגרים אך גם הזדמנות נהדרת להתחדשות. כן, זה לוקח זמן. כן, התוצאות לא תמיד מיידיות וכן יש צורך ברתימת המורים וההורים לתהליך ההתחדשות.
התברכנו בצוות מורים איכותי ומחויב, שעתיד תלמידיו עומד לנגד עיניו. נעשה את כל מה שנוכל לשמור עליו. אנחנו במועצה ובבית הספר מדייקים ומחדדים את עצמנו כל הזמן, על מנת להבטיח לא רק תוצאות טובות אלא גם שותפות מלאה בין כל הצדדים- בית הספר, ההורים, התלמידים והקהילה. באופן אישי, בחודשים האחרונים אני מקדיש זמן, קשב ומחשבה רבים לנושא. זוהי משימתנו כעת- הנהלת בית הספר, ההורים, המועצה והקהילה כולה- לדעת לחדש ולהתחדש, לצד שימור המסורת המפוארת והנהדרת של בית החינוך שער הנגב.

אם אינכם מצליחים לצפות במסר לחצו כאן

7.6

מרכז לשירות פסיכולוגי שער הנגב

קורס מנייפולנס

12.6

קיבוץ כפר עזה

מיזם חריש- יום היכרות וראיונות

16.6

מתנ"ס שער הנגב

סדנת פוטותרפיה ייחודית עם אלה רסקין