{{preheader}}

יום שישי | 11.9.2020

הקורונה בשער הנגב

בשבועות האחרונים אנחנו בשער הנגב מתמודדים עם הגל השני של הקורונה. זה התחיל בכפר עזה, עם התפרצות שלשמחתי הרבה דועכת בימים אלו, כשמספר החולים נמצא בירידה מבורכת. בעקבות מבצע בדיקות מרוכז שקיימה המועצה בשבוע שעבר, גילינו בזמן הנכון, התפרצות במרכז הקליטה באיבים. מספר החולים אמנם גבוה אך הטיפול המסור של כל הגופים המעורבים, יחד עם בידוד אפקטיבי, מייצר שינוי מהיר לטובה. סך הכל יש בשער הנגב מעל 600 מבודדים. זה המון וזה מאוד מדאיג. הדבר משפיע מן הסתם, גם על מערכות החינוך. במספר ישובים נסגרו גני ילדים ופעוטות עקב מטפלות חולות. בנוסף, יש גנים שנסגרו בגלל אילוצי כוח אדם ומספר רב של נשות צוות בבידוד. הדבר מקשה על שגרת החיים גם של ההורים, שכן בגילאי הגיל הרך, נדרש הורה נוסף שישאר עם הפעוט. בידוד הוא דבר מאתגר, קל וחומר שמדובר בבידוד פעוטות, תינוקות או ילדים. תלמידים בבידוד ניתן למצוא גם בבתי הספר היסודיים וגם בתיכון. בבית ספר אלונים החלטנו לעבור לקראת סוף השבוע ללמידה מרחוק של כיתות ה-ו, בעקבות מספר אתגרים שבראשם יציאה של כרבע מהצוותים החינוכיים לבידוד ביתי. בשער הנגב, יש אמנם מספר קטן באופן יחסי של חולים אך מספר גדול מאוד של מבודדים. הדבר מעיד על צומת הדרכים שאנחנו כקהילה נמצאים בו כרגע. היכולת למנוע התפרצות של קורונה באחד מישובי המועצה נמצאת עכשיו בידיים שלנו. עלינו להקפיד על בידוד אפקטיבי ונכון. לא להקל ראש בהנחיות הבידוד. אני מבין את הקושי הגדול. גם אני לא מזמן יצאתי מבידוד ממושך. אך לצד הקושי הנוכחי, אם נזלזל בהנחיות כרגע, נמצא את עצמנו בקושי הרבה יותר גדול בעתיד. עלינו לשמור על הקהילות שלנו בריאות. לשמור על דור הותיקים. לא צריך המון כדי ליצור התפרצות והאחריות למנוע אותה, מוטלת על כל אחת ואחד מאיתנו.

בחשיבה מתמדת

באופן די ברור - כל מערכות המועצה נאלצו לעבור התאמות ברוח התקופה ובהתאם להתפתחויות משבוע לשבוע. צוותי חשיבה, הערכות מצב יומיות, יצירתיות וגמישות מחשבתית מאפשרים לנו ללמוד ולהשתפר בהתאם להנחיות ולנסיבות המשתנות בכל רגע. כך עשינו גם בנושא ההסעות לבתי הספר היסודיים. במאמץ רב של כולם הצלחנו לסדר את מערך ההסעות כך שכל ישוב יגיע בהסעה בנפרד לקרית החינוך. זהו לא פתרון מושלם ואנחנו עדיין מתעסקים בנושא ההסעות לחוגים וללימודים העל יסודיים, אך זה הישג משמעותי במאמץ לקטוע את שרשרת ההדבקה. ככל שהזמן עובר, עוד תלמידים ועוד מורים נכנסים לבידוד. אנחנו נמצאים בשיח מתמיד מול משרדי הבריאות והחינוך, בתי הספר והסתדרות המורים, לנסות ולקיים שגרת לימודים, בין אם בבית הספר ובין אם בישובים. הודעה בדבר מתווה הלימודים של כיתות ה-ו, תשלח ברגע שתתבהר התמונה המלאה. לא מדובר בעניין של מה בכך. מסביבנו רשויות רבות שסגרו בתי ספר, כאילוץ או מבחירה. מאות אלפי תלמידים בישראל נמצאים בימים אלו בבית. אנחנו מנסים לבחון פתרונות יצירתיים, תוך ניצול המשאבים הייחודיים העומדים לרשותנו, כולל הקשר המצויין ושיתוף הפעולה עם הישובים. בכנות אומר, שאני לא יודע מה יוליד יום. אני כן יודע שאנחנו נמצאים בחשיבה מתמדת ומעמידים לשם כך את כל המשאבים שלרשותנו.

היום שאחרי

הקורונה עצרה הרבה משגרת העבודה של המועצה, אך הזמן לא עוצר והמלאכה רבה. תוך שמירה קפדנית על הנחיות הקורונה, קיימנו השבוע טקס שריגש אותי באופן אישי והפך לצעד הראשון בהגשמת החזון של שער הנגב. ביום שלישי האחרון נפלה בחלקי הזכות להכריז על הקמת קק"לטק- מרחב החדשנות של שער הנגב ושדרות, בשיתוף קרן קימת לישראל. המתחם יכלול בין היתר גם את חממת החדשנות של שער הנגב. בסוף המסע אליו יצאנו השבוע, יוקם בשער הנגב מרכז שישלב הייטק, חקלאות חכמה, קיימות וכלכלה מקומית. יחד עם חברינו בשדרות יצאנו לדרך שבסופה נהיה למוקד תעסוקה ותעשייה של האזור כולו. אני רוצה להודות לכל שותפינו לחזון ולביצוע, אשר מלווים את הפרויקט מראשיתו וכיבדו אותנו בנוכחותם- מנכ"ל קרן קיימת לישראל, אמנון בן עמי; ח"כ עמיר פרץ, שר הכלכלה והתעשיה; ח"כ אלון שוסטר, שר החקלאות ופיתוח הכפר; אלון דוידי, ראש העיר שדרות; ידידינו מפקד פיקוד הדרום, האלוף הרצי לוי; נשיא מכללת ספיר פרופ' שי פלדמן ויצחק מירון, ראש מנהלת ישראל 2040 בקק"ל. לצד העיסוק האינטנסיבי במשבר הקורונה, אני מברך על הזכות שהיתה לי לראות מעבר למשבר, ליום שאחרי, לחלום את שער הנגב וגם לפעול להגשמת החלום.

אם אינכם מצליחים לצפות במסר לחצו כאן

מועצה אזורית שער הנגב

נפתחה ההרשמה לבקשת מלגה של קרן גרשוני לשנת תשפ"א!