התמרה- הובלת תהליכים ארגוניים

התמרה-"קפה נמס, אספרסו או מאקיאטו?"

יולי 2013

שלום רב,

לאורך הזמן אנו מעלים תכנים- לעיתים משולחנה של גלית ולעיתים משולחנו של צדוק.

 

חלקכם יודע שאנו זוג נשוי המנהל במשותף את התמרה- הובלת תהליכים ארגוניים . 

מעתה, כדי לפשט, נציג מי כותב את התוכן שמתפרסם בניוזלטר שאתם קוראים...

 והפעם , משולחנה של  גלית....

פתגם משעשע ביידיש אומר- "אם כולנו נמשוך לאותו כיוון, העולם יתהפך".

תרבות ארגונית של חברה מהווה את הדרך בה מבוצעים הדברים הלכה למעשה בארגון . לא תמיד מועלים הדברים על הכתב, אך הם משפיעים מאד על הדרך בה אנשים יפעלו וינהלו פעילות גומלין בארגון, ועל פעולותיו והרגשתו של העובד.

כיוון שתרבות החברה היא מושרשת והתפתחותה לאורך שנים מושתתת על דמויות מובילות בארגון, סיפורים ואפילו "שפה" פנימית, קשה לשנותה, ולעובד חדש ייקח זמן רב ללמדה.

כאשר עובד מגיע לארגון, הוא מגלה פעמים רבות, שמה שרואים מבחוץ הוא לא מה שרואים מבפנים, ולעיתים, הניגוד יכול להיות דרמטי.

לא תמיד צריך להגיע לפיטורין, אך חשוב ללמוד על התרבות של הארגון בו אנו רוצים לעבוד, מכיוון שיש לכך השפעה אדירה על מידת שביעות הרצון מהעבודה, על אפשרויות הקידום, על היכולת להתפתח בחברה.

למידה חלקית על הארגון זמינה מהאינטרנט והרשתות החברתיות- קראו ברשת החברתית על האמירות של העובדים, סגנון ההתבטאות שלהם, מידע על ההנהלה וכל מידע נגיש אחר- כמה שתדעו יותר, תגיעו מוכנים יותר.

מעבר לכך, ישנו מידע חשוב אותו ניתן לשאוב כבר בשלב ההתעניינות הראשוני לגבי המשרה.

כאשר החלטתם והגעתם לפגישה ראשונית בארגון, כדאי לבדוק מספר סימנים חשובים המעידים על התרבות הארגונית ועל החשיבות הניתנת לפרט בארגון –

קפה נמס ,אספרסו או מאקיאטו?

כן, לקפה, לתה, ולסוגי השתייה החמה, יש בהחלט אמירה לגבי המידה בה הארגון רואה לנכון לפרגן לעובדים. ארגון שפחות ישקיע בפרט, ייטה פחות להשקיע בנושא השתייה החמה, שלא לדבר על עוגיות נילוות.

אני זוכרת שכאשר הגעתי לחברה לתת יעוץ שיווקי לעובדים, נדהמתי להיווכח שבסדנה של 3 שעות, קיבלו העובדים גבינות תוצרת חוץ, משקאות טבעיים איכותיים, פירות טרופיים ועוד ועוד- יש בכך כדי ללמד רבות על נדיבותו של הארגון כלפי הצוותים.

היכנסו למטבח, הסתכלו על ההיצע הזמין, ותוכלו ללמוד רבות על הראייה של הארגון.

 • הסתכלו על לוח המודעות בארגון – מה תלוי שם?

האם תלויות שם ברכות, תמונות עליזות, הודעות רלבנטיות, או שמא רק מסמכים רשמיים ואפילו רק הודעות מתריעות, חוקים של הארגון וכיוב'?

 • על פי הקליפה, האם אפשר לנחש מהו האגוז? - מהו העיצוב של החלל במקום?

האם המקום מזמין, נעים לעין, מואר ומכבד את העובד, או , להבדיל- הכיסאות מיושנים ולא בריאים, ארגזים פזורים בצורה לא מסודרת, אינו בטיחותי מספיק, לא מואר?

מקום אשר פחות ישקיע בעובד, בהכרח פחות ישקיע גם בעיצוב הסביבה הפיזית.

 • והכי חשוב, הביטו על האנשים העובדים בארגון. כיצד הם לבושים? מה הם משדרים? האם רואים חיוך או רק הישרדות מקומית?

  התרבות הארגונית תשקף גם –

• נורמות- כללי ההתנהגות הבלתי כתובים הנהוגים במקום. בארגונים רבים ישנן הצהרות מרשימות של ניסוח חזון משותף לעובדים ולהנהלה, ועוד כיוב'. הנורמות, לא תמיד יופיעו על הקיר, אך תמיד משקלן יהיה המשמעותי.

 • מהם הערכים הנהוגים בארגון- המוצהרים, ושוב- הבלתי מוצהרים. חברת פרטנר, לדוגמא, ערכה תהליך מקיף של בירור ערכי החברה, הם נוסחו בקפדנות , והעובדים בדרגים השונים חשופים אל הערכים באופן נגיש וזמין, כדי להביאם אל העשייה היומיומית.

 תהליך ניסוח ערכים לחברה הוא תהליך מעמיק, אמיץ וחשוב. אך יחד עם זאת, חשוב שיהיה ברור שהערכים צריכים לחיות ברמה היומיומית ולא כפלקט.

 • מהו סגנון הניהול בחברה- האם ישיבות ההנהלה, או ישיבות הצוות, מזמינות שיח יצירתי, שיח של אנשים בעלי דעות שונות המעיזים ומרגישים בטוחים לומר דעה אחרת?

או, להבדיל, ישיבות בהן אנשים מהסים קולם ומשמיעים רק מה שההנהלה רוצה לשמוע?

לסביבה בה אתם עובדים, לאנשים עימם אתם מסתובבים, יש משקל אדיר על עיצוב היום שלכם, על התחושה שמלווה אתכם, על הרצון שלכם לקום בבוקר וללכת לעוד יום של עבודה.

הסתכלו עליהם וזכרו, אם תהיו שם, אתם יכולים להיות דומים להם באווירה שתשדרו- מוצא חן בעיניכם?

אם כן , המשיכו..

אם לאו, חישבו טוב לאן פניכם מועדות.

 

 

התעדכנו....התחדשנו...

האתר החדש של התמרה עלה - WWW.HATMARA.ORG.IL

ובנוסף, לשרותכם פתחתנו

דף הפייסבוק להתמרה 

אתם מוזמנים להיכנס ולהתעדכן. 


פתחנו עבורכם קבוצות בפייסבוק לפי תחומי עשייה בולטים :

ממוני אנרגיה

מגדר

יחסי עבודה  


אתם מוזמנים להצטרף ולהתעדכן.