האתר הראשון בשיראל למשפט משווה
GCL - משפט משווה גלובלי
 
ניוזלטר 20 - 10.4.2014  הלכות חדשות מהעולם

חברי המערכת

רוני לזרוביץ 

ורד שיידמן 

ד"ר צבי גבאי

איתן וולף-הולץ

סיגל לזרוביץ

יפתח אבן טל

 
 

 
ארה"ב
אנגליה
אוסטרליה
קנדה
שונות
 
דיני חברות
דיני ניירות ערך
משפט עסקי
דיני הבראת חברות ופירוקים

שלום לכולכם. אז מיהו דירקטור בלתי תלוי? - שאלה של חכם? של תם? של מי שאיננו יודע לשאול? (נוותר הפעם על הרשע, אם כי יהיו ציניקנים שיטענו, כי בישראל הריכוזית של 2014, בן זה אינו בר ויתור בהקשר זה). סוגיה זו מעסיקה עד היום את בתי המשפט בעולם, ודומה, כי בעוד שקביעת הקטגוריות לדמותו של "הדירקטור העצמאי" היא מלאכה אפשרית, יישומם של המבחנים על המציאות התאגידית בכל העולם, קל קצת פחות.

בסוף יולי 2013, בית המשפט הצ'נסרי נדרש להגדיר מיהו דירקטור עצמאי, וזאת במסגרת תובענה שהגישה בעלת המניות Miramar כנגד מכירת חברת AboveNet בטענה, כי הדירקטורים שאישרו את עסקת המכירה, היו בעלי עניין אישי. החברה הודיעה על דבר מכירתה ורכישתה על ידי Zayo Group LLC, במחיר עסקה כולל של כ-2.2 מיליארד דולר במזומן המהווים תמורה של 84 דולר למניה. מחיר זה כלל פרמיה של 13% ממחיר המניה במועד ההודעה, וכן פרמיה של 21% מהמחיר הממוצע ל-60 הימים שעד להודעת המיזוג. המיזוג נסגר לאחר ש-99.7% מבעלי המניות הנוכחים באסיפה הצביעו בעד המיזוג, שיעור המהווה 82.5% מכלל בעלי המניות. 

נוכח נתוני העסקה, נדחתה התביעה כנגד הדירקטורים. בקשר לסוגיה שלפנינו, נפסק, כי יראו בדירקטור כתלוי וכבלתי עצמאי, כאשר הוא נחזה להימצא משני צידי המתרס של עסקה, או מקום שהוא עתיד ליהנות מרווח כלכלי אישי, ברמה שניתן לראותה כעסקה עם עניין אישי (self-dealing), להבדיל מרווח אישי שממנו נהנים כל הדירקטורים באופן שווה או כלל בעלי המניות. על הרווח הכלכלי האישי להיות רווח מהותי לדירקטור, ומהותיות זו נבחנת ביחס לנסיבותיו הכלכליות האישיות של אותו דירקטור. על הרווח האישי להיות במידה כזו הפוגעת ביכולתו להיות נטול פניות ובלתי משוחד. פסק הדין מעניין דווקא מהפן היישומי שלו. ולגבי עצם הגדרתו של "דירקטור עצמאי" - נו! מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות (כן, אני יודעת. מיצינו).

כולנו ב-GCL מאחלים לקהל קוראינו חג שמח. נשוב להוציא ניוזלטרים מיד לאחר החג.

ורד שיידמן, עורכת ראשית

 

בית המשפט הצ'נסרי בדלוור מגדיר, מיהו דירקטור תלוי ובלתי עצמאי, במסגרת תביעת בעלת המניות Miramar כנגד מכירת חברת AboveNet בעילה, כי הדירקטורים שאישרו את עסקת המכירה, היו בעלי עניין אישי

עוד בפסק הדין: הדרישות מתובע הטוען לניגוד עניינים של הדירקטוריון; באלו מקרים תקוטלג פעילות דירקטוריון כחסרת תום לב?

קרא עוד

 

בית המשפט הצ'נסרי בדלוור דוחה את תביעת בעלי מניות חברת Nine Systems Corporation עקב התיישנותה 

עוד בפסק הדין: דוקטרינת השעיית תקופת ההתיישנות (the American Pipe doctrine) 

קרא עוד

 

במסגרת דרישת בעלי מניות חברתMorton Restaurant Group,  כי עסקת מיזוג שיזמה .Castle Harlan Inc (המחזיקה בשיעורי האחזקה הגבוהים ביותר בחברה) תיבחן על ידי כלל "ההגינות", בית המשפט הצ'נסרי מפתיע ופוסק – מי אמר, כי Castel היא אכן "בעלת השליטה" בחברה, וכי יש כאן עסקה המאופיינת ב"עניין אישי"? 

עוד בפסק הדין: כלל ההגינות (entire fairness review) לבחינת הגינותה של עסקת מיזוג; מיהו "בעל שליטה" בחברה? – ההבחנה בין בעל שליטה (controlling stock holder) ובין מי שמחזיק בשיעור האחזקה הגבוה ביותר בחברה (blockholder); מעמדם המיוחד וזכותם של בעלי מניות המחזיקים בשיעורי אחזקה גבוהים 

קרא עוד

 

פסק דין ראשון לאחר פסק הדין של השופט סטריין בעניין MFW (צ'נסרי בדלוור), אשר מיישם את ההלכה הפסוקה החדשה ובוחן, האם במכירת השליטה ב-SRA International ל-Providence Equity עמדה החברה במנגנון ההגנה הכפול של המיעוט שנקבע בהלכת MFW המזכה את עסקת המיזוג בבחינה שיפוטית על פי כלל שיקול הדעת העסקי, ולא על פי כלל ההגינות

עוד בפסק הדין: כלל שיקול הדעת העסקי (business judgment rule) אל מול כלל ההגינות (entire fairness); המבחנים לקביעתו של בעל מניות – בעל שליטה דה-פקטו; התנאים המצטברים שבהם תיבחן עסקה עם בעל השליטה על פי כלל שיקול הדעת העסקי, ולא על פי כלל ההגינות; ההבדלים בין מעמדו של בעל שליטה בעסקת מיזוג רגילה ובין מעמדו בהצעת רכש; אימתי יראו בבעל שליטה בחברה הנרכשת, כמי שמצוי משני צידי המתרס בעסקת המיזוג? ניגוד עניינים של דירקטור בעסקת מיזוג – אימתי?

קרא עוד

 

 
 
GCL משפט משווה גלובלי © כל הזכויות שמורות