אשכולי קדם - בחזרה למקורות העבריים

כיצד שייך ט"ו באב למלחמה של 2014?

ניוזלטר מס' 3, אוגוסט 2014

* בתחתית המייל הזמנה להשתתף בכמה אירועים מעניינים בהנחייתי* 

 

סודות מגן עדן

אם היינו צריכים לדרג את החגים החשובים ביותר בלוח השנה, את מי מהם היינו מציבים בראש? אולי את פסח ויציאת מצרים, אולי את חנוכה וניצחון האור?

הגמרא במסכת תענית חוסכת לנו התלבטות ומציעה תשובה משלה: את מדליית המקום הראשון חולקים יחד יום כיפור וט"ו באב.

כן, יום הצום הקדוש ויום האהבה והריקודים עומדים על אותה משבצת!

בשניהם, מסופר שם, היו בנות ישראל יוצאות מביתן בשמלות קיץ לבנות, שעניין מיוחד היה בן: כדי שכל בנות הכפר תוכלנה להשתתף, ולא ייגרע חלקה של מי שאין ידה משגת לרכוש לעצמה שמלה, היו הנשים משאילות בגדים מאחת לשניה. וכדי שלא תתבייש זאת שאין לה, היו כולן שואלות שמלות מחברותיהן. גם בתו של המלך העשיר, גם בתו של ראש הכפר. כך יכלה אפילו העניה שבבנות להרגיש נוח ללבוש את בגדי חברותיה, ונפתחה בפניה האפשרות להצטרף למעגל. בנות המחוז כולו היו נאספות לכרם ורוקדות בין הגפנים עד שמצאו להן בחור נאה להשתדך לו.

אבל האם יכול להיות שהמנהג הזה, יפה וחברתי ככל שיהיה, די בו כדי להזניק את ט"ו באב לראש רשימת החגים החשובים ביהדות, מקביל ליום הכיפורים?

בכל זאת, חג שעניינו נסוב בעיקר על ריקודים ויין...

אבל אז באה הגמרא ומוסיפה עוד פסקה אחת קטנטונת, ומספרת לנו משהו שבהתחלה נדמה תלוש לחלוטין מהנושא. והפסקה הזאת אומרת, שעתיד אלוהים, בזמן שאחרי הזמן, "לעשות מחול לצדיקים".

רגע, שמענו נכון? מחול לצדיקים?

מחול??

מסתובבים בעולם הזה הרבה סיפורים על איך נראה גן עדן, מה מחכה לכל מי שהתנהג למופת כל חייו והיה צדיק גמור. יש אגדות על גן מלא באוכל וכל טוב, אגדות על זהב, על בתולות (זה בדת של השכנים..) אינספור תיאורים שבשבילם היה שווה להיות צדיק. אבל עם יד על הלב, לא חשבנו שהפרס בסופו של דבר יהיה להשתתף בהרקדה, נכון?

אז מה העניין הזה, של הריקוד?

בואו נסתכל על המשפט במלואו: "עתיד הקדוש ברוך הוא לעשות מחול לצדיקים, והוא יושב ביניהם בגן עדן, וכל אחד ואחד מראה באצבעו... שנאמר: הנה אלוהינו זה".

כלומר, בכוריאוגרפיה השמיימית, כולם עומדים במעגל שאלוהים במרכזו, מצביעים פנימה ואומרים "זה האלוהים שלנו"/ זאת האמונה שלנו / זאת הדרך, האמת.

לא כל כך נעים להקשות על הגמרא, אבל... איך התיאור הזה קשור לבנות בכרמים, ולמה חשוב כל כך שרוקדים במעגל דווקא, ולא ריקודי שורות למשל? ומה רע בסתם ריקוד חופשי?

ממורי, הרב מרדכי אלון, שמעתי בזמנו את סוד הקסם של המעגל:

אינספור מחוללים התקבצו למעגל הזה. לכל אחד מהם סט של דעות מוצקות, השקפות, אמירות... כל אחד מהם (ומאיתנו) מבין את העולם אחרת ומצביע לכיוון אחר. לכשעצמו, זה מצוין.

אבל כשאנחנו עומדים בשורה, או אפילו זה מול זה, כל אחד מצביע על האמת והכיוון שלו, ונוצר כאוס אדיר של אצבעות מונפות.

במעגל משתנה הכל. אותן דעות שונות, אותן ידיים מצביעות קדימה, כעת משסודרו במעגל – מצביעות כולן אל נקודה פנימית אחת.

הרבה קולות יש בציבור, אבל כשהוא מתעגל – קל לראות שכולם מצביעים על נקודה אלוהית אחת. אמת אחת.

מחול, מסתבר, זה לא סתם ריקוד. זאת אמירה.

ביום שני הקרוב חל ט"ו באב. אולי לא נצא בבגדים לבנים לרקוד בכרם, אבל טוב נעשה אם נוכל לקיים את מהות החג. לאמץ אל ליבנו דווקא את האחר. בואו נחבק מישהו ביום הזה, בעיקר אם דעותיו רחוקות ושונות משלנו.

אירועים קרובים בהנחייתי:

 

 

אל המקום הכי עמוק וחזרה

 

במעגל הזמן האינסופי יש מדי פעם "נקודות איתחול": זמן שבו אפשר לעצור את העולם לרגע, להתבונן, להקשיב, לשנות – ולחזור למרוץ החיים, אבל אחרת.

חודש אלול הוא פתח מסוג זה. החודש שמקדים את ראש השנה מאפשר לנו להכין את הקרקע לצמיחה חדשה, והוא זמן נפלא לשינוי.

בימים הראשונים של חודש זה (ג-ד אלול, 29-30 לאוגוסט) נצא למסע מיוחד אל מערת עלמה, העמוקה שבמערות ארצנו. בתהליך עוצמתי התומך את הנפש ואת הרוח כאחד, נרד לעומק האדמה ולעומק תודעתנו אנו – על מנת לשוב אל האור כשאנו מוכנים לחיות את חיינו במלואם.

* ניפגש ב-29.8 בשעה 19:00 ברמת דלתון (מיקום מדויק יימסר לנרשמים). סיום משוער ב-30.8 בשעה 20:00.

עלות: 300 ₪ למשתתף.

לפרטים נוספים והרשמה: shelly@eshkoli.com, carmiyu@gmail.com

את המסע הזה אנחה בשיתוף עם ד"ר יובל כרמי, איש רוח בהוויתו ופסיכולוג קליני במקצועו. חסד גדול היה לי לפגוש אותו, וזכות לעבוד לצידו.

אנו מזמינים אתכם להעמיק איתנו.

מסלול לעליה בלבד:

סדנת הכנה לראש השנה במערת סדום.

ים המלח הוא מקום של ריפוי והתעלות. של הגוף, של העור, וגם – של האור הרוחני שלנו. הגענו לעולם הזה עם מטרה בהירה, אבל לעתים האור מתעמעם והסיבה מתחילה להישכח.

למסע מיוחד זה נצא על מנת לחדש את החזון שלנו ולהתחיל את השנה החדשה מתוך בהירות וחיבור פנימי מדויק יותר.

נכנס אל בטן האדמה במערת סדום, שהיא בעיניי אחד משבעת פלאי הארץ, ניפגוש את מהותו העמוקה של המלח בסיפורה של אשת לוט, ונסיים בטכס היטהרות במי מעיינות האזור.

* ניפגש ביום חמישי 18.9 בשעה 19:00 בערב, ונסיים למחרת, יום ששי, בשעה 15:00 (שומרי שבת יכולים להספיק להגיע  לפני כניסת השבת, זמן הנסיעה למרכז כשעתיים ורבע).

עלות: 160 ₪ למשתתף.

לפרטים מלאים ולהרשמה: shelly@eshkoli.com

 

 

ארבע אמהות ועוד אחת. הגר - סיפור מסע.

מכל אמהותינו המקראיות, הקרובה ביותר ללבי היא זו שאיננה מנויה עימן: הגר.

פראית, עצמאית, אמנם שפחה - אבל לא אחת שאפשר להכניע בקלות.

בראש השנה, רגע לפני תקיעת השופר, מכל הפרקים בתנ"ך בוחרים בבתי הכנסת לקרוא דווקא את הסיפור שלה: מאישה מגורשת למדבר הגר הופכת לא רק למייסדת אומה, אלא גם לזו שפותחת עבורנו שערי שמיים.
רוצים לשמוע עוד?
"הגר - סיפור מסע", הרצאה נוספת בסדרה שלי "קריאה רעננה במקרא"

ההרצאה תתקיים ביום שני, 22.9, בשעה 19:30 בתל אביב.

עלות: 60 ₪ למשתתף.

לפרטים מלאים ולהרשמה: shelly@eshkoli.com

 

לסיורי עומק איכותיים בירושלים וסביבתה.

סיורים לקבוצות, משפחות, ואורחים מחו"ל