Family-Care News, 14-7-14


לקהל לקוחותינו שלום רב,

אנו נמצאים בתקופה לא קלה.  כולנו למודי טראומות מלחמה, בין שאנו חיים במרכז, בצפון או בדרום.
כולנו דואגים לילדינו - החיילים ששומרים עלינו כמו גם הקטנים שפוחדים ללכת לישון.

לפני הכול אנו, במערכת, רוצים לאחל לכולם:  לכם קוראים יקרים, לילדיכם ולחיילינו - שקט ורגיעה, ביטחון ושלום, במהירה.

בינתיים, עד שזה יגיע, אנו רוצים להציג בפניכם מידע על ספר ילדים טיפולי שיצא לאור בהוצאתנו, "להיות גיבור-על", מאת הפסיכולוגית הקלינית ד"ר מירי בר הלפרן, שנכתב במיוחד כדי לעזור לילילדים להתמודד עם הלחץ והחרדה הנלווים למצבי דחק בכלל ומצבי טרור ומלחמה בפרט.

אנו מקווים כי תפיקו ערך ותועלת ממידע זה.

הפעם:

  • מאמר:  יתרונות הספרות הטיפולית לילדים וכיצד לנצל אותה כדי לעזור לילדים בתקופות משבר
  • פנייה אישית אליכם מאת ד"ר מירי בר-הלפרן
  • ספר טיפולי לעזרה בהתמודדות עם טראומה:  להיות גיבור-על, מאת ד"ר מירי בר-הלפרן

גוללו מטה לפרטים!

 מאמר:

יתרונות הספרות הטיפולית לילדים וכיצד לנצל אותה כדי לעזור לילדים בתקופות משבר

קריאה בספר היא דרך נהדרת לעזור לילדים ללמוד על העולם שהם חיים בו, להבין אותו טוב יותר, ובעיקר להבין את עצמם, רגשותיהם ותגובותיהם לחוויות שהם עוברים ולמציאות סביבם, גם כאשר היא איננה נעימה להם.

יש נושאים שמאוד קשה לשוחח עליהם באופן גלוי.  מצד אחד גילוי של תגובת המצוקה עלול ליצור אצל הילד חשש שהוא איננו גיבור או בוגר מספיק כדי להתמודד.  מצד שני, לפעמים ילדים מתביישים לדבר על מצוקותיהם כי הם חוששים להכביד על המבוגרים המתמודדים עם המצוקה אף הם.  לעתים הם אינם יודעים ממש מאין נובעת המצוקה שלהם, והתחושות הופכות לבעיות התנהגות או דפוסי התנהגות אחרים בעלי אופי שלילי.

כאשר הילד או הילדה יודעים שהבטן כואבת, חשים שמשהו לא בסדר, אבל הם אינם מסוגלים לתמלל את תחושותיהם, נוצרת אצלם תחושת ערפול שרק מגבירה את המצוקה.  הספרות הטיפולית לילדים מספקת להם מענה ועוזרת להם להבין, להתמודד, להכיל.

המענה הוא רחב ורב ממדי אם רק זוכרים שחשוב מאוד שהספר ישמש כתמריץ לשיחה ולא כתחליף לשיחה:

  • ספר הוא כלי שמאפשר לילדים להפוך תחושות מעורפלות למילים מדויקות.
  • ספר עוזר להפיג את תחושת הבדידות שילדים חשים במצבם על ידי השתתפות בחוויה דומה שעוברת כביכול על דמות נוספת – גיבור או גיבורת הספר.
  • ספרות טיפולית לילדים משמשת טריגר ראשון במעלה לשבירת קרח וניהול שיחות על נושאים קשים לשיחה וטעונים ברמה הרגשית. 
  • בעזרת השלכה על דמויות אחרות, יכולים הורים ומטפלים לעודד ילדים להיפתח ולדבר על הדברים שמטרידים את שלוותם ומעיקים עליהם ביומיום.
  • כשהמציאות קשה להכלה ולהתמודדות, ספרים טיפוליים לילדים הם כלי נפלא להיעזר בו כדי להסביר לילדים את המציאות, לעזור להם למצוא ולבחור את דרכי ההתמודדות המתאימות להם, ואף להציג בפניהם מגוון של דעות וגישות סביב הסוגיה ברמה שהם יכולים להבין ולהפיק ממנה תועלת, ועל הדרך להרחיב את אופקי החשיבה שלהם.

משפט המפתח הוא – להשתמש בספרים הטיפוליים לילדים כדי להציג בפניהם אסטרטגיה יעילה להתמודדות עם מצב מצוקתי. כשמשתמשים היטב בספרים הטיפוליים הם יכולים ממש לרפא.  הם יכולים לקדם את ההבנה של הילדים, לספק להם הקשרים ולעודד שיחה פתוחה, גלויה ומעצימה בין ילדים להוריהם, ובין ילדים למטפלים שלהם.

כיצד להפיק תועלת מירבית מספרות טיפולית לילדים

המאמר הנהדר "דרכים להשתמש בספרות כדי לעזור לילדים להתמודד עם בעיות" מספק תובנות שיעזרו לכם בשני היבטים משלימים:

א – כיצד לבחור את הספרים הטיפוליים המתאימים ביותר

ב – כיצד להשתמש בספרות הטיפולית כדי להשיג תוצאה טיפולית מיטבית

בניוזלטר הזה תוכלו לקרוא את עיקרי הדברים בעברית. 
למאמר המקורי המלא לחצו על הקישור הבא

Using Literature to Help Children Cope with Problems, Eric Digest D148

א.  כיצד לבחור את ספרים הטיפוליים המתאימים ביותר

הקריטריונים שצרכים להתקיים כדי שספרות טיפולית תהיה איכותית ואפקטיבית הם כדלקמן:

  • הספר כתוב היטב ומתאים לרמת ההתפתחות של הילדים
  • הספר מספר את הסיפור בשפה מוכרת ומובנת לילדים, שזורה במונחים השגורים ביומיום שלהם, והמציירת תמונת מציאות המתאימה למציאות חייהם ולחוויות שהם עוברים.
  • הסיפור מציג את תנאי המציאות כהווייתם, ופורש באופן כן וגלוי את האפשרויות העתידיות העומדות בפני הגיבורים.
  • האיורים התומכים בסיפור כנים ואותנטיים באופיים, ומציגים את הבעיה או את המצוקות בצורה גראפית כנה וישירה.
  • הגיבורים רב ממדיים וחווים רגשות אמיתיים והגיוניים, שניתן להזדהות עמם.
  • המציאות המתוארת בספר מאפשרת העלאה פתוחה של דיון ומחלוקת.
  • העלילה חוקרת תהליכים של פתרון בעיות.
  • הספר פותח ערוצים ברורים ומידיים של תקשורת, ומספק במה לשאלות ותשובות מחוץ לגבולות הסיפור
  • הספר מספק מצבים שמרתקים את הקוראים הצעירים ומעלים בהם התלהבות אמיתית.

ב.  כיצד להשתמש בספרות הטיפולית כדי להשיג תוצאה טיפולית מיטבית.

  1. זיהוי.  זהו יחד עם הילדים את הבעיה המתוארת בספר, הגדירו אותה ושוחחו עליה.  היא צריכה להיות משמעותית, מעניינת ומתאימה לילדים.
  2. סיעור מוחות.  עודדו את הילדים לחשוב על פתרונות אפשריים.  הקשיבו להם וכבדו את כל הרעיונות שהם מעלים.  שמרו תיעוד של כל הפתרונות שהם הציעו למקרה שהם ירצו לנסות ליישם יותר מפתרון אחד בעתיד.
  3. בחירה.  עזרו לילדים לבחון את היתרונות והחסרונות של הפתרונות השונים, ואז בחרו פתרון אחד מועדף מביניהם.
  4. חקר ויישום.  תנו לילדים לאסוף את המשאבים שהם זקוקים להם, ואז, אם הדבר אפשרי, יישמו איתם יחד את הפתרון שהם הציעו.
  5. הערכה.  יחד עם הילדים בחנו את התוצאה של היישום, ודונו ברמת ההצלחה המושגת.  אם הדבר אפשרי ומתאים, דונו באפשרויות השונות לערוך שינויים ו/או התאמות בפתרון המיושם כדי לשפר תוצאות בפעמים הבאות, או עודדו אותם לנסות פתרונות נוספים.

שיטה זאת לפתרון בעיות מספקת פתח לדיון על הבעיה המוצגת בספר המעיבה על אושרו של הילד.  הדיון הפתוח, הגלוי והכן הכרחי לתמיכה בילדים במצבים של טראומה, אובדן, התמודדות וקשיים, ומספק להם כלים להתמודדות עצמאית, מחזקת ומעצימה, אם יהיה צורך בכך בעתיד.

למאמר נוסף בנושא ספרות טיפולית, לחצו על הקישור הבא:

Children's literature promotes understanding, by Melissa Thibault

ספר טיפולי העוסק בהתמודדות עם טראומה בהוצאת אמציה:

  • להיות גיבור על, מאת ד"ר מירי בר-הלפרן, ספר ילדים טיפולי על טרור ומלחמה, התמודדות עם הטראומה שבתחושת איום על הביטחון האישי

גוללו מטה לפרטים ולהזמנה

פנייה אישית מאת ד"ר מירי בר-הלפרן

קוראים יקרים,

בשנים האחרונות הפחד מטרור ומלחמה הפך להיות אחד הפחדים הנפוצים ביותר בקרב ילדים בכל העולם. כתוצאה מכך ילדים עלולים לחוות את העולם כמסוכן: עולם שבו שאנשים זרים רוצים לפגוע בהם מסיבות שאינן אישיות, ושבו אפילו הוריהם אינם יכולים להגן עליהם.

טרור משלב שני סוגי איומים: איום מכוון לקהילה ואיום שרירותי לילדים ומשפחות. בנוסף, הפחדים והחששות שההורים חווים לגבי בטחון, משפיעים אף הם על תגובת הילדים. במקרים מסוימים ילדים אף נאלצים לעזוב את סביבתם הטבעית או להיפרד מהוריהם לתקופה מסוימת, כל זאת עלול להשפיע על הסימפטומים של הילד ותגובתו לאירוע הטראומתי.

במקומות מסוימים בארץ, בעיקר בתקופות כמו זו שאנו עוברים בימים אלה, ילדים חווים טרור כדרך חיים. יום יום הם לומדים לצפות ל"לא נודע" כדרך להתגבר ולשרוד. הם חוששים שאזעקה (או קריאת "צבע אדום") יושמעו בזמן מקלחת או בדרך ללימודים. הם ישנים עם ההורים מכיוון שהם פוחדים לישון לבד. הם לא יכולים לשחק בחוץ בשקט והם נרתעים מנסיעות בתחבורה ציבורית.

הפגיעה בשיגרה היומית והחשיפה לטרור עלולות גם להשפיע על הקשר בין ההורה לילד ולהוביל למתח ולחרדות בתא המשפחתי. בנוסף, למרות שרוב הילדים מראים חוסן כאשר הם נחשפים לאירוע טראומתי, יש ילדים שעלולים לפתח סימפטומים שישפיעו על התפקוד היומיומי שלהם.

חשוב לזכור הסימפטומים שמתלווים לארועי טרור ומלחמה נרחבים ומשתנים מילד לילד וממשפחה למשפחה. זהו שילוב של מאפיינים הקשורים לאירוע מעורר החרדה, גיל ומין הילד, מידת החשיפה לאירוע, סוג האירוע, ההתקשרות ההורית וכמובן העזרה והתמיכה לאחר האירוע. חשוב לציין, שגם ילדים אשר לא חוו אירוע טרור באופן אישי עלולים לפתח סימפטומיים התנהגותיים ורגשיים מעצם היותם קרובים לאירוע, או דרך הכרות עם מישהו שחווה את האירוע הטראומתי. לנוכח המצב הקיומי בארץ וזמינות המידע באמצעות הטלוויזיה והאינטרנט, גם ילדים אשר אינם גרים בערים הנמצאות תחת מתקפת הטרור אך חשופים למידע באמצעות הטלפון או דרך תקשורת עם חבריהם - עלולים לפתח סימפטומים פוסט טראומתיים.

יש לשים דגש ולווסת את המידע שילדים חשופים אליו ובמידת הצורך להגביל את הצפייה בחדשות. כיום, מכיוון שהילדים בחופשת הקיץ, חשוב לנסות ולהמשיך בשגרה היומיומית, תוך מתן מענה ותמיכה קהילתית ופרטנית בעת הצורך. יחד עם זאת, ילדים רגישים להתנהגות ההורים ולכן לא מומלץ להסתיר מהם מידע, אלא להסביר להם ולענות על שאלות בצורה המותאמת לגיל הילד.

את הספר "להיות גיבור על" כתבתי כדי לתת מענה לילדים אשר מתמודדים עם מצבי דחק בכלל, ואירועי טרור בפרט. הספר משלב שיטות טיפול הנתמכות במחקרים שזכו להצלחה מסחררת ברחבי העולם. במקביל, הספר מבוסס על מחקר בתחום הביבליותרפיה מה שהופך אותו ליעיל ואטרקטיבי לקבוצת היעד.

מטרת הספר היא לספק לילדים צעירים כלים ומשאבים לבניית חוסן והפחתת סימפטומיים פוסט-טראומתיים. מטרה נוספת של הספר היא חיזוק הקשר בין ההורה או המטפל לילד, תוך התייחסות לקשיים ופחדים מהם סובלים הילדים דרך פיתוח מיומנויות יומיומיות להתמודדות עם חרדה. הספר מלווה בהסברים להורים ולמטפלים על דרכים להתאימו לכל ילד וילד.

מחקרים הוכיחו שכדי לבנות חוסן, על ילדים ללמוד ויסות עצמי, ויסות גופני ובעיקר ויסות רגשי. לכן הסיפור "להיות גיבור-על" והפעיליות השונות בספר נועדו ללמד את ילדיכם מיומנויות כגון זיהוי רגשות, שיטות הרפייה שונות ובניית תחושת מסוגלות דרך סיפור, תרגול ומשחק.

הקשר בין הורה לילדו מהווה כלי מרכזי בתהליך הוויסות הרגשי. הורה הקשוב לצרכי ילדו ומאפשר לו להתייחס לפחדיו בצורה תומכת, יעזור לו גם להתמודד בצורה יעילה יותר. עלינו לזכור כי טרור משפיע לא רק על ילדים אלא גם על הוריהם לכן יש חשיבות עליונה ליכולתם של ההורים דווקא להגיע לוויסות עצמי בטרם ייגשו לעזור לילדיהם להתמודד.

גם בטיסות מקבלים הורים הוראה לעטות מסכות חמצן לפני הילדים, כי רק כך יוכלו לדאוג להם. כך עלינו לנהוג תמיד, בעיקר בתקופות רוויות חרדה: ראשית דאגו לעצמכם ולאחר מכן - דאגו לילדיכם. עזרו להם לזהות את רגשותיהם ולתת להם ביטוי מילולי או יצירתי. עזרו להם להבין את התחושות הגופניות הנלוות למצב של מצוקה ופחד וביחד תרגלו הרפייה כדי להגיע לוויסות גופני.

אני ממליצה לכם להשתמש בבילי וביתר הדמויות המופיעות בספר "להיות גיבור-על" כדי להגיע לילדיכם ולעזור להם בהתמודדות. דרך הדמויות והעלילה בספרי תוכלו לעזור לילדיכם בצורה בלתי אמצעית, דרך סיפור מרגש ונוגע, להבין שיש להם את הכוח להתגבר על פחדים, ושאתם עומדים לצדם בכל עת כדי לעזור להם במסע.

מאחלת לכולנו שקט ושלום,

ד"ר מירי בר-הלפרן

למידע נוסף עלי ועל הספר, לחצו כאן

ספר טיפולי לילדים בהוצאת אמציה -
להיות גיבור-על
מאת ד"ר מירי בר-הלפרן

הספר שאתם מחזיקים הוא כלי בשבילכם, הורים ומטפלים, ובשביל ילדים שחוו וחווים מצבי לחץ ומצוקה בכלל, ומצבי טרור ומלחמה בפרט.

בעזרת סיפור ילדים ייחודי ונוגע ללב על חברות והעצמה, משלבת ד"ר מירי בר-הלפרן טכניקות טיפוליות והתערבויות שהספרות המקצועית מצאה כמועילות ביותר לילדים שחוו טראומה ופיתחו סימפטומים פוסט-טראומתיים.

הספר נכתב כחלק מעבודת דוקטורט ומובסס על מחקרים בתחום הטראומה והביבליותרפיה. הספר משלב טכניקות כגון הקשבות, טיפול התנהגותי-קוגנטיבי ושיטות שונות להרפייה.

זהו ספר חובה בכל בית שבו גדלים ילדים תחת איומי טרור ומלחמה; ובכל ארגז כלים טיפולי המיועד לילדים שחוו טראומה מכל סוג.

ד"ר מירי בר-הלפרן היא פסיכולוגית קלינית מומחחית לטיפול בטראומה וחרדות של ילדים ונוער. היא סיימה בהצטיינות את הלימודים באוניברסיטת הרטפורד והתמחתה בבתי החולים של הרווארד.

מאגלי לייטם MA, היא סטודנטית לפסיכולוגיה קלינית באוניברסיטת הרטפורד. בזמנה הפנוי היא נהנית לאייר. בעידודה של מירי בר-הלפרן, קיבלה על עצמה לראשונה את האתגר לאייר ספר ילדים וכעת היא עובדת על ספר ילדים נוסף.

 

מחיר מיוחד: 60.00 ₪ (במקום 74.00 ₪)

להזמנת הספר לחצו כאן: כן, ברצוני לרכוש את הספר: להיות גיבור-על, מאת ד"ר מירי בר-הלפרן