{{preheader}}

אם אינכם מצליחים לצפות במסר לחצו כאן

ניוזלטר "בית מורשת" מס' 379
שבת פרשת במדבר תשפ"ד

כניסת שבת: 19:12 | צאת שבת: 20:26

מדוע סופרים "גולגלות"? | הרב אלי קפלן

בפסוק הראשון של הפרשה מסביר רש"י את מטרתו של המניין המפורט שבפרשת במדבר: "מִתּוֹךְ חִבָּתָן לְפָנָיו מוֹנֶה אוֹתָם כָּל שָׁעָה — כְּשֶׁיָּצְאוּ מִמִּצְרַיִם מְנָאָן, וּכְשֶׁנָּפְלוּ בָּעֵגֶל מְנָאָן לֵידַע מִנְיַן הַנּוֹתָרִים, כְּשֶׁבָּא לְהַשְׁרוֹת שְׁכִינָתוֹ עֲלֵיהֶם מְנָאָם".

 

מטרתו של המניין בפרשתנו היא להשרות את שכינתו בתוכנו לאחר בניית המשכן.

לאחר מכן התורה מפרטת: "שְׂא֗וּ אֶת־רֹאשׁ֙ כׇּל־עֲדַ֣ת בְּנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֔ל לְמִשְׁפְּחֹתָ֖ם לְבֵ֣ית אֲבֹתָ֑ם בְּמִסְפַּ֣ר שֵׁמ֔וֹת כׇּל־זָכָ֖ר לְגֻלְגְּלֹתָֽם". המטרה היא לשאת את בני ישראל. נשיאה זו פירושה התנשאות – עלייה, כי מטרתה היא התעלות מבחינה רוחנית, כדי להשרות שכינה.

 

התורה אומרת שהמניין היה לפי משפחות. רש"י מסביר: "למשפחתם. לֵידַע מִנְיַן כָּל שֵׁבֶט וָשֵׁבֶט." מה צורך יש בספירת כל משפחה, אם המטרה היא המניין הכולל של השבט? ממשיכה התורה ומפרטת: "לבית אבתם. מִי שֶׁאָבִיו מִשֵּׁבֶט אֶחָד וְאִמּוֹ מִשֵּׁבֶט אַחֵר יָקוּם עַל שֵׁבֶט אָבִיו." ראש המשפחה, שהוא האב, קובע לאיזה שבט שייכים בני המשפחה. מה צורך יש בספירה לפי בית אב, אם המטרה היא הכמות הכוללת של העם? ממשיכה התורה ומפרטת: "לגלגלתם. עַל יְדֵי שְׁקָלִים — בֶּקַע לַגֻּלְגֹּלֶת". רש"י מסביר שהספירה הייתה באמצעות מחצית השקל, כפי שאומרת התורה בפרשת כי תישא, "בקע לגולגולת". אולם מדוע לכנות בני אדם בשם גולגלות, האם אין די באמירת "כל זכר"?

הספורנו מסביר שהספירה באה לא רק כדי לדעת כמה אנשים יש בעם ישראל, אלא כדי להבליט את חשיבותו של כל אחד ואחד: "המנין היה כדי להשרות עליהם שכינה. כל אדם יעשה כן יחשוב את עצמו לדבר שבמנין, וכאלו הכל תלוי בו. גם יחשוב הכל תלוי בפעולתו, וכמו שאמרו רבותינו ז"ל (קדושין מ, ב) לעולם יחשוב האדם כאלו העולם חצי חייב וחצי זכאי, ואם הוא ג"כ עשה עבירה, נמצא מכריע את עצמו ואת כל העולם לכף חובה. עשה מצוה, מכריע את עצמו ואת כל העולם לכף זכות. ככה יחשוב תמיד". ועל פי רעיון זה מובן מדוע מתחילה התורה במשפחה – התא המשפחתי הוא הבסיס שעליו מתפתחת האישיות הפרטית, כי התא המשפחתי הכלול מאב ואם הוא הבסיס. הוא הבית, שבו האישה היא "עיקרו של בית". רק לאחר מכן ישנה משמעות "לבית אב", שהוא ביטוי למעגל המשפחתי הרחב יותר. הוא זה שקובע את השייכות השבטית. לאחר שני השלבים הללו מתייחסת התורה לשמו של כל אחד ואחד, כי אין כאן ספירה טכנית, אלא ספירה שבאה להשרות שכינה: "לכן אומרת התורה: במספר שמות. 'כי היה אז כל אחד מאותו הדור נחשב בשמו המורה על צורתו האישית למעלתם על דרך ואדעך בשם ולא כן קרה לדור באי הארץ ובכן לא נמנו במספר שמות ולא נזכרו זולתי ראשי המשפחות ומספר האישים. ועם זה הודיע שהייתה הכוונה שאותם האישים בעצמם יחיו ויירשו הארץ ולא יפקד מהם איש" (ספורנו).

 

ממשיכה התורה ומפרטת "כל זכר לגולגלותם": בחכמת הקבלה ישנו למושג גולגלות משמעות מיוחדת, כפי שמסביר הרש"ז מלאדי:

"כי הנה כתיב 'נעשה אדם בצלמנו' שכמו שיש ראש וגולגולת בגשמיות הגוף שהראש עיקרו המוח ועצם הגולגולת מקיפו, כן יש ברוחניות הנפש תלת מוחין שהם חב״ד והרצון הנמשך מהם לקיום המידות וחיותן דאית רצון ואית רצון. אית רצון לתתא ואית רצון לעילא שהוא נקרא רצון העליון שהוא בבחינת מקיף על המוח."

 

הגולגולת היא המקיפה את המוח ושומרת עליו. המוח הוא המקום שבו מתקיימת החשיבה האנושית, המחולקת לחלקים שונים: חכמה, בינה ודעת, ועוד. זהו הרצון האנושי התחתון, לעומת זאת הגולגולת מבטאת את השמירה המקיפה האלוקית על המוח הפרטי, ולכן היא מבטאת את הרצון האלוקי העליון המובילה ומניעה את האדם, גם אם הוא לא תמיד מודע לו. ממשיך הרש"ז ומבאר שמה שמניע באמת את האדם הוא הרצון העליון שלו, רק מתוך ההתבוננות האנושית המודעת, הבאה לידי ביטוי בשמו של האדם, אפשר להראות כיצד הרצון העליון הכללי הוא זה שבאמת מוביל את האדם.

המלבי"ם מרחיב בסגנונו המיוחד בהסבר היחס שבין המבט האישי הפרטי למניין הכולל ומסכם: "אמנם בפרטותם כל איש ואיש י"ל =יש להם] תכונה מיוחדת וסגולה פרטית שעפ"י בשמות נקראו, וע"כ נמנו במספר שמות שכל אחד יש לו עניין אחר וקדושה מיוחדת וגם נמנו לגולגולת שמורה על המנין הכולל". המשמעות הפשוטה של המילה "גולגלות" היא ההיפך מהמבט האישי; גם היום קיים ביטוי ''ספירת גולגלות", שמשמעותו היא שאין חשיבות ליחיד וכל אחד הוא רק "גולגולת".

 

אכן, על פי מה שראינו, דווקא המבט האישי הוא זה שנותן משמעות עמוקה יותר לראייה הכללית המשותפת.

היכולת לחבר בין שני הרצונות הסותרים לכאורה היא על ידי מידת הענווה. לכן מדגיש רש"י שספירת הגולגלות היא על ידי "מחצית השקל", כי כאשר כל אחד מרגיש שהוא "חצי" ולא "שלם" אפשר באמת לחבר באמת את הרצון הפרטי והכללי.

הדבר בא לידי ביטוי בצורה מיוחדת בחודשים האחרונים, שבהם מתגלה מסירות נפש יוצאת דופן של אנשים פרטיים למען הכלל, כי הם מרגישים שההתמסרות למען הכלל היא זו שנותנת משמעות עמוקה יותר הרבה יותר לכל פרט ופרט.

 

ויקטור פרנקל, הפסיכיאטר המפורסם, מראה בספרו "האדם מחפש משמעות" כיצד אדם שיש לו מטרה שהיא מעבר לאישיות שלו יכול להתגבר על הקשיים הרבה יותר ממי שדואג רק לעצמו. כך בנוי המוח האנושי. רעיון זה בצורה עמוקה ורחבה הרבה יותר בא לידי ביטוי ביחס המיוחד שבין הרצון התחתון לרצון העליון, ביחס שבין החשיבה האנושית הפשוטה ובין הרצון הפנימי העמוק שמניע את האדם, בין השם הפרטי של כל אחד ובין "הגולגולת" הכללית שיש לכל אחד מאיתנו.

 

קצר לשבת: פרשת במדבר

שלוש דקות לפרשת השבוע בדרשה מצולמת עם הרב אסף כהן. והפעם: פרשת במדבר, על החכם, המכוער והמדבר. לצפייה יש ללחוץ על התמונה.

יחד בצעדת ירושלים

כבכל שנה התקיימה "צעדת יום ירושלים" במעלה אדומים במהלך היום, ביוזמת בית הכנסת "נוסח אחיד". מאות תושבים הגיעו עם משפחותיהם לאירוע, שכלל צעדה, הרקדה משותפת והצגה לילדים.

תודה גדולה ליוזמי הצעדה, מוריה ואורי לוין, לחברת המועצה ברנדה הורביץ־פראוור, לאגף לתרבות היהודית במתנ"ס ולמנחם אופיר ולהקתו.

ראש העיר גיא יפרח כיבד אותנו בנוכחותו והביע את התקווה המשותפת כי בצעדה ובחגיגות יום ירושלים ישתתפו כל הזרמים בעיר.

טיול למתנדבות מועדונית צמי"ד
במשך כל השנה מגיעות תלמידות אולפנת צביה מעלה אדומים ומתנדבות עם ילדים וילדות עם צרכים מיוחדים, במשחק ובפעילויות משותפת. השבוע, כאות הוקרה וביטוי להערכה על מסירותן לילדים, יצאו המתנדבות לטיול בעין שריג ועין חינק, נהנו מהמסלול היפה והירוק ומהפעילות המסכמת שארגנו הרכזות.
נפתחה ההרשמה לקייטנות הקיץ, הקדימו להירשם

כמו בכל שנה, התחלנו את ההרשמה לקייטנות הקיץ החווייתיות בבתי הספר הממ"ד.

תוכלו להירשם ולהבטיח את מקומכם בלינקים המצורפים:

א–ג

יפה נוף

מעלה התורה בנות

צמח השדה

שדי חמד

מעלה התורה בנים


ד–ו

יפה נוף

מעלה התורה בנות

שדי חמד

מעלה התורה בנים

צמח השדה

דרושה למועדונית צמי"ד>>>

סיור מיוחד בירושלים בתכנית "אתנחתא"

הסטודנטים והסטודנטיות של תכנית "אתנחתא" במעלה אדומים יצאו השבוע לסיור מיוחד בירושלים, סיירו בסמטאות "נחלאות" ולמדו עוד על העיר המיוחדת הזו וסיפוריה.

מהנעשה במרכז חוויות מחברות

צוות מרכז "חוויות מחברות" שלנו עמל בימים אלו על פגישות לקידום הפעילויות בקרב צוותי בתי ספר מכל הארץ על מנת להציע להם תכניות חברתיות ותוכניות טיולים שוות במיוחד.

מוזמנים להפנות אלינו עוד מוסדות חינוכיים רלוונטיים לשמוע על מגוון הפעילויות שלנו. לפרטים פנו לאפרת (קישור לווטסאפ).

חניכי מכינת איתן בירושלים

חניכי מכינת איתן הגיעו השבוע לעיר בירתנו לרגל יום ירושלים, ביקרו בביתו של ראש המכינה הרב עדיאל אזרד וזכו לתצפית מופלאה על הר הבית. אחר כך רקדו ושמחו בריקודגלים המסורתי.

מעשירים את שולחן השבת

דפי שיח לשולחן השבת דרך שאלות לכל המשפחה דרך הפרשה – והפעם, פרשת במדבר: על היחס למורים שלנו.

עמותת "בית מורשת" במעלה אדומים החלה את דרכה בשנת תשס"א (2001) כחלק מרשת הגרעינים של קרן מורשת, ובאלול תשס"ג (2003) קמה כעמותה עצמאית. העמותה עוסקת בייזום, הקמת וניהול מיזמים בתחומים המשלבים אחריות חברתית, חינוך ומורשת ישראל.
במהלך השנים התפתחו מיזמים רבים במסגרת העמותה: מועדונית לילדים בעלי צרכים מיוחדים, רבני גנים בכל גני הממ"ד, לימודייה לילדים מקהילת יוצאי אתיופיה, בית מדרש לאברכים הלומדים לתואר בחינוך, חוגים תורניים ופעילויות לנוער, מכינה קדם צבאית 'איתן', רבני קהילות, בתי מדרש קהילתיים, עשייה חברתית־קהילתית ועוד.

לסרטון העשייה שלנו
לפייסבוק שלנו
לאתר שלנו

נשלח לכתובת מהכתובת bmoreshet@gmail.com
שולח: בית מורשת
כתובת השולח: רחוב העוגב 1, מעלה אדומים 9836001
הסרה | עדכון פרטים | דיווח דיוור לא מורשה

רב מסר מערכת דיוור ודפי נחיתה