Family-Care News, 15-7-13


לקהל לקוחותינו שלום רב,

בעלון זה אנו שמחים לשלוח לכם מידע מקצועי רב-ערך לעוסקים במקצועות הטיפול.
בין היתר תקבלו בעלוני Family-Care News  עדכונים על על לימודים, ספרים ותוכן.

אנו מקווים כי תפיקו ערך ותועלת ממידע זה.

הפעם:

  • מאמר על סגולות הספרות הטיפולית לילדים וכיצד לנצל אותה לתוצאות מרביות
  • שני ספרים טיפוליים איכותיים לילדים שיצאו לאחרונה בהוצאת אמציה. 

גוללו מטה לפרטים!

ספרים חדשים

שני ספרים טיפוליים איכותיים שיצאו לאחרונה בהוצאת אמציה, ומאמר על סגולותיה של הספרות הטיפולית לילדים וכיצד להפיק ממנה תועלת מירבית:

  • בכיתי כי חיכיתי, כתבה סיגל לבסקי, איירה אמילין יכין סיגוולט
    המספק מענה לילדים והורים במקרים של לידה שקטה במשפחה (לידת עובר מת)
  • להיות גיבור-על,  כתבה ד"ר מירי בר-הלפרן, איירה מאגלי לייטם, MA
    ספר ילדים טיפולי על טרור ומלחמה, התמודדות עם הטראומה שבתחושת איום על הביטחון האישי

גוללו מטה לפרטים ולהזמנה.

מאמר: 

סגולותיה של הספרות הטיפולית לילדים, וכיצד להפיק ממנה תועלת מירבית

גוללו מטה לקריאת המאמר ולפרטים נוספים על הספרים

 מאמר:

סגולותיה של הספרות הטיפולית לילדים – וכיצד להפיק ממנה תועלת מירבית

קריאה בספר היא דרך נהדרת לעזור לילדים ללמוד על העולם שהם חיים בו, להבין אותו טוב יותר, ובעיקר להבין את עצמם, רגשותיהם ותגובותיהם לחוויות שהם עוברים ולמציאות סביבם, גם כאשר היא איננה נעימה להם.

יש נושאים שמאוד קשה לשוחח עליהם באופן גלוי.  מצד אחד גילוי של תגובת המצוקה עלול ליצור אצל הילד חשש שהוא איננו גיבור או בוגר מספיק כדי להתמודד.  מצד שני, לפעמים ילדים מתביישים לדבר על מצוקותיהם כי הם חוששים להכביד על המבוגרים המתמודדים עם המצוקה אף הם.  לעתים הם אינם יודעים ממש מאין נובעת המצוקה שלהם, והתחושות הופכות לבעיות התנהגות או דפוסי התנהגות אחרים בעלי אופי שלילי.

כאשר הילד או הילדה יודעים שהבטן כואבת, חשים שמשהו לא בסדר, אבל הם אינם מסוגלים לתמלל את תחושותיהם, נוצרת אצלם תחושת ערפול שרק מגבירה את המצוקה.  הספרות הטיפולית לילדים מספקת להם מענה ועוזרת להם להבין, להתמודד, להכיל.

המענה הוא רחב ורב ממדי אם רק זוכרים שחשוב מאוד שהספר ישמש כתמריץ לשיחה ולא כתחליף לשיחה:

  • ספר הוא כלי שמאפשר לילדים להפוך תחושות מעורפלות למילים מדויקות.
  • ספר עוזר להפיג את תחושת הבדידות שילדים חשים במצבם על ידי השתתפות בחוויה דומה שעוברת כביכול על דמות נוספת – גיבור או גיבורת הספר.
  • ספרות טיפולית לילדים משמשת טריגר ראשון במעלה לשבירת קרח וניהול שיחות על נושאים קשים לשיחה וטעונים ברמה הרגשית. 
  • בעזרת השלכה על דמויות אחרות, יכולים הורים ומטפלים לעודד ילדים להיפתח ולדבר על הדברים שמטרידים את שלוותם ומעיקים עליהם ביומיום.
  • כשהמציאות קשה להכלה ולהתמודדות, ספרים טיפוליים לילדים הם כלי נפלא להיעזר בו כדי להסביר לילדים את המציאות, לעזור להם למצוא ולבחור את דרכי ההתמודדות המתאימות להם, ואף להציג בפניהם מגוון של דעות וגישות סביב הסוגיה ברמה שהם יכולים להבין ולהפיק ממנה תועלת, ועל הדרך להרחיב את אופקי החשיבה שלהם.

משפט המפתח הוא – להשתמש בספרים הטיפוליים לילדים כדי להציג בפניהם אסטרטגיה יעילה להתמודדות עם מצב מצוקתי. כשמשתמשים היטב בספרים הטיפוליים הם יכולים ממש לרפא.  הם יכולים לקדם את ההבנה של הילדים, לספק להם הקשרים ולעודד שיחה פתוחה, גלויה ומעצימה בין ילדים להוריהם, ובין ילדים למטפלים שלהם.

כיצד להפיק תועלת מירבית מספרות טיפולית לילדים

המאמר הנהדר "דרכים להשתמש בספרות כדי לעזור לילדים להתמודד עם בעיות" מספק תובנות שיעזרו לכם בשני היבטים משלימים:

א – כיצד לבחור את הספרים הטיפוליים המתאימים ביותר

ב – כיצד להשתמש בספרות הטיפולית כדי להשיג תוצאה טיפולית מיטבית

בניוזלטר הזה תוכלו לקרוא את עיקרי הדברים בעברית. 
למאמר המקורי המלא לחצו על הקישור הבא

Using Literature to Help Children Cope with Problems, Eric Digest D148

א.  כיצד לבחור את ספרים הטיפוליים המתאימים ביותר

הקריטריונים שצרכים להתקיים כדי שספרות טיפולית תהיה איכותית ואפקטיבית הם כדלקמן:

  • הספר כתוב היטב ומתאים לרמת ההתפתחות של הילדים
  • הספר מספר את הסיפור בשפה מוכרת ומובנת לילדים, שזורה במונחים השגורים ביומיום שלהם, והמציירת תמונת מציאות המתאימה למציאות חייהם ולחוויות שהם עוברים.
  • הסיפור מציג את תנאי המציאות כהווייתם, ופורש באופן כן וגלוי את האפשרויות העתידיות העומדות בפני הגיבורים.
  • האיורים התומכים בסיפור כנים ואותנטיים באופיים, ומציגים את הבעיה או את המצוקות בצורה גראפית כנה וישירה.
  • הגיבורים רב ממדיים וחווים רגשות אמיתיים והגיוניים, שניתן להזדהות עמם.
  • המציאות המתוארת בספר מאפשרת העלאה פתוחה של דיון ומחלוקת.
  • העלילה חוקרת תהליכים של פתרון בעיות.
  • הספר פותח ערוצים ברורים ומידיים של תקשורת, ומספק במה לשאלות ותשובות מחוץ לגבולות הסיפור
  • הספר מספק מצבים שמרתקים את הקוראים הצעירים ומעלים בהם התלהבות אמיתית.

ב.  כיצד להשתמש בספרות הטיפולית כדי להשיג תוצאה טיפולית מיטבית.

  1. זיהוי.  זהו יחד עם הילדים את הבעיה המתוארת בספר, הגדירו אותה ושוחחו עליה.  היא צריכה להיות משמעותית, מעניינת ומתאימה לילדים.
  2. סיעור מוחות.  עודדו את הילדים לחשוב על פתרונות אפשריים.  הקשיבו להם וכבדו את כל הרעיונות שהם מעלים.  שמרו תיעוד של כל הפתרונות שהם הציעו למקרה שהם ירצו לנסות ליישם יותר מפתרון אחד בעתיד.
  3. בחירה.  עזרו לילדים לבחון את היתרונות והחסרונות של הפתרונות השונים, ואז בחרו פתרון אחד מועדף מביניהם.
  4. חקר ויישום.  תנו לילדים לאסוף את המשאבים שהם זקוקים להם, ואז, אם הדבר אפשרי, יישמו איתם יחד את הפתרון שהם הציעו.
  5. הערכה.  יחד עם הילדים בחנו את התוצאה של היישום, ודונו ברמת ההצלחה המושגת.  אם הדבר אפשרי ומתאים, דונו באפשרויות השונות לערוך שינויים ו/או התאמות בפתרון המיושם כדי לשפר תוצאות בפעמים הבאות, או עודדו אותם לנסות פתרונות נוספים.

שיטה זאת לפתרון בעיות מספקת פתח לדיון על הבעיה המוצגת בספר המעיבה על אושרו של הילד.  הדיון הפתוח, הגלוי והכן הכרחי לתמיכה בילדים במצבים של טראומה, אובדן, התמודדות וקשיים, ומספק להם כלים להתמודדות עצמאית, מחזקת ומעצימה, אם יהיה צורך בכך בעתיד.

למאמר נוסף בנושא ספרות טיפולית, לחצו על הקישור הבא:

Children's literature promotes understanding, by Melissa Thibault

שני ספרים טיפוליים איכותיים יצאו החודש לאור בהוצאת אמציה:

  • בכיתי כי חיכיתי, מאת סיגל לבסקי, המספק מענה לילדים והורים במקרים של לידה שקטה במשפחה (לידת עובר מת)
  • להיות גיבור על, מאת ד"ר מירי בר-הלפרן, ספר ילדים טיפולי על טרור ומלחמה, התמודדות עם הטראומה שבתחושת איום על הביטחון האישי

גוללו מטה לפרטים ולהזמנה

ספר חדש בהוצאת אמציה - בכיתי כי חיכיתי, מאת סיגל לבסקי

הסיפור הקטן והמרגש שלפניכם נועד לעזור לילדים צעירים להבין את תופעת הלידה השקטה, או אובדן הריון (בשלב מתקדם) במשפחה.

בעזרת הסיפור יכולים ילדים לפרוט את האבל שלהם לפרטים שהם יכולים להכיל, ולהתמודד עם רגשותיהם, עם הבלבול ועם הכאב.

"בכיתי כי חיכיתי" נוגע בעצב שהילדים מרגישים עקב הריק שנוצר במרקם המשפחתי. הספר מציע אפשרות לגעת בכאב המשפחה, לחוות אותו בצורה מובנית ברורה ומתוך הזדהות.

ברגישות, באמפתיה ובעדינות מסמנת לכם סיגל לבסקי את הדרך להתמודדות ולהתחזקות.

הספר מיועד להורים ולאנשי מקצוע, ומספק הזדמנות לשוחח עם הילדים על האובדן ולנהל סביב האירוע הקשה והטראומטי תקשורת פתוחה החיונית לריפוי.

סיגל לבסקי היא יועצת חינוכית ומנחת קבוצות ילדים טיפוליות בבתי ספר, מנחה, מלווה ומדריכה הורים וצוותים חינוכיים ומומחית בהעצמה רגשית לילדים. לאחר שעברה בעצמה חוויה אישית כואבת התמחתה בייעוץ ועזרה למשפחות לאחר לידה שקטה, מתוך השילוב של היכרות אישית וידע מקצועי.

אמילין יכין סיגוולט, חברתה הטובה של סיגל לבסקי, אשר חוותה אירוע דומה אף היא, איירה ברגישות ובאהבה.

 

מחיר היכרות: 60.00 ₪ (במקום 74.00 ₪)

להזמנת הספר לחצו כאן:   כן, ברצוני לרכוש את הספר: בכיתי כי חיכיתי, מאת סיגל לבסקי

 

ספר חדש בהוצאת אמציה - להיות גיבור-על
מאת ד"ר מירי בר-הלפרן

הספר שאתם מחזיקים הוא כלי בשבילכם, הורים ומטפלים, ובשביל ילדים שחוו וחווים מצבי לחץ ומצוקה בכלל, ומצבי טרור ומלחמה בפרט.

בעזרת סיפור ילדים ייחודי ונוגע ללב על חברות והעצמה, משלבת ד"ר מירי בר-הלפרן טכניקות טיפוליות והתערבויות שהספרות המקצועית מצאה כמועילות ביותר לילדים שחוו טראומה ופיתחו סימפטומים פוסט-טראומתיים.

הספר נכתב כחלק מעבודת דוקטורט ומובסס על מחקרים בתחום הטראומה והביבליותרפיה. הספר משלב טכניקות כגון הקשבות, טיפול התנהגותי-קוגנטיבי ושיטות שונות להרפייה.

זהו ספר חובה בכל בית שבו גדלים ילדים תחת איומי טרור ומלחמה; ובכל ארגז כלים טיפולי המיועד לילדים שחוו טראומה מכל סוג.

ד"ר מירי בר-הלפרן היא פסיכולוגית קלינית מומחחית לטיפול בטראומה וחרדות של ילדים ונוער. היא סיימה בהצטיינות את הלימודים באוניברסיטת הרטפורד והתמחתה בבתי החולים של הרווארד.

מאגלי לייטם MA, היא סטודנטית לפסיכולוגיה קלינית באוניברסיטת הרטפורד. בזמנה הפנוי היא נהנית לאייר. בעידודה של מירי בר-הלפרן, קיבלה על עצמה לראשונה את האתגר לאייר ספר ילדים וכעת היא עובדת על ספר ילדים נוסף.

 

מחיר היכרות: 60.00 ₪ (במקום 74.00 ₪)

להזמנת הספר לחצו כאן: כן, ברצוני לרכוש את הספר: להיות גיבור-על, מאת ד"ר מירי בר-הלפרן