{{preheader}}

אם אינכם מצליחים לצפות במסר לחצו כאן

ניוזלטר "בית מורשת" מס' 390
שבת פרשת עקב תשפ"ד

כניסת שבת: 18:38 | צאת שבת: 19:50

הכול בידי שמיים חוץ מיראת שמיים | הרב אלי קפלן

לאחר דברי תוכחה קשים שאומר משה לעם ישראל בעניין חטא העגל וחטאים נוספים שהיו במדבר הוא אומר: "וְעַתָּה֙ יִשְׂרָאֵ֔ל מָ֚ה ה' אֱלֹהֶ֔יךָ שֹׁאֵ֖ל מֵעִמָּ֑ךְ כִּ֣י אִם לְ֠יִרְאָ֠ה אֶת ה' אֱלֹהֶ֜יךָ לָלֶ֤כֶת בְּכׇל דְּרָכָיו֙ וּלְאַהֲבָ֣ה אֹת֔וֹ וְלַֽעֲבֹד֙ אֶת ה' אֱלֹהֶ֔יךָ בְּכׇל לְבָבְךָ֖ וּבְכׇל נַפְשֶֽׁךָ׃ לִשְׁמֹ֞ר אֶת־מִצְוֺ֤ת ה' וְאֶת־חֻקֹּתָ֔יו אֲשֶׁ֛ר אָנֹכִ֥י מְצַוְּךָ֖ הַיּ֑וֹם לְט֖וֹב לָֽךְ" (י, יב).

רש"י מסביר: "ועתה ישראל. אַף עַל פִּי שֶׁעֲשִׂיתֶם כָּל זֹאת, עוֹדֶנּוּ רַחֲמָיו וְחִבָּתוֹ עֲלֵיכֶם, וּמִכָּל מַה שֶּׁחֲטָאתֶם לְפָנָיו אֵינוֹ שׁוֹאֵל מִכֶּם כי אם ליראה וגו'". משמע מדבריו שהוא מתכוון לכל הדברים הנוספים שהרי אומר "וגומר". פירושו הוא שיש צורך צורך ללמוד מכל הפסוק ולא רק מהדרישה הראשונה בפסוק שהיא מידת היראה, כפי שבאמת משמע מן הפסוק כולו.

 

אולם מיד לאחר מכן הוא מביא את הדרשה הידועה: "כי אם ליראה וגו'. וְרַבּוֹתֵינוּ דָּרְשׁוּ מִכָּאן הַכֹּל בִּידֵי שָׁמַיִם חוּץ מִיִּרְאַת שָׁמַיִם (ברכות לג ,ב). שתי שאלות עולות מכאן.

הראשונה לשונית: מדוע חכמים נוקטים את הביטוי "שמיים" ולא שם הוויה, כפי שמופיע בפסוק עצמו? והשנייה תוכנית – האם רק יראת שמיים היא בידי האדם? הרי גם המשכו של הפסוק עוסק הליכה בדרכיו, אהבתו ועבודתו – התנהגויות התלויות באדם עצמו ולא בידי שמיים, כי יסודה של התורה היא הבחירה החופשית.

את משמעותה של אמירה זו מסביר רש"י בפירושו לתלמוד: "כל הבא על האדם ביד הקב"ה כגון ארוך קצר, עני עשיר, חכם שוטה, לבן שחור, הכל בידי שמים הוא, אבל צדיק ורשע אינו בא על ידי שמיים את זו מסר בידו של אדם ונתן לפניו שני דרכים והוא יבחר לו יראת שמים" (ברכות לג, ב). הרי שישנה חלוקה ברורה בין דברים גשמיים, שהם בידי "שמים", לעומת הדברים התלויים בבחירתו של האדם, התלויים ברצונו. מימרה זו מופיע גם בתלמוד במסכת מגילה – שם מסביר רש"י: "חוץ מיראת שמים – אותה מסורה בידי אדם שיהא הוא עצמו מכין לבו לכך, אע"ג שהיכולת בידו להכין לבבנו אליו דכתיב 'הנה כחומר ביד היוצר כן אתם בידי בית ישראל' (ירמיהו יח, ו), ואומר 'והסירותי את לב האבן מבשרכם' (יחזקאל לו, כו) (מגילה כה, א). רש"י מוסיף על מה שהסביר במסכת ברכות שגם הבחירה החופשית של האדם נתונה בסופו של דבר בידי שמיים. אמנם רש"י מדגיש "שהיכולת בידו" לעשות שלא תהיה לנו בחירה חופשית.

 

כמה פסוקים לאחר מכן ממשיך משה רבנו ומצווה: "וְאָ֣הַבְתָּ֔ אֵ֖ת ה' אֱלֹהֶ֑יךָ וְשָׁמַרְתָּ֣ מִשְׁמַרְתּ֗וֹ וְחֻקֹּתָ֧יו וּמִשְׁפָּטָ֛יו וּמִצְוֺתָ֖יו כׇּל הַיָּמִֽים" (יא, א). רש"י מביא את דברי חכמים האומרים: "שֶׁלֹּא תֹאמַר הֲרֵי אֲנִי לוֹמֵד בִּשְׁבִיל שֶׁאֶהְיֶה עָשִׁיר, בִּשְׁבִיל שֶׁאֶקָּרֵא רַב, בִּשְׁבִיל שֶׁאֲקַבֵּל שָׂכָר, אֶלָּא כָּל מַה שֶּׁתַּעֲשֶׂה עֲשֵׂה מֵאַהֲבָה וְסוֹף הַכָּבוֹד לָבֹא" (על פי מדרש ספרי, עיינו פניני רש"י דברים, עמ' 76). הרי שהעיקר הוא האהבה. כך גם בהמשך הדברים, בפרשת והיה אם שמוע – שם נאמר "לאהבה" מביא רש"י דברים דומים (פרק יא, יג).

מדוע כאן מדגישים חכמים דווקא את מידת היראה, ומה היחס בין אהבה ליראה?

 

אחת השאלות המרכזיות הבאה לידי ביטוי לאורכו של ספר דברים היא מה מניע את האדם בצורה טובה יותר, אהבה או יראה, האם החיבור לאמונה ולתורה ומצוותיה בא יותר טוב מתוך יראה או מתוך האהבה.

האהבה היא מידה המחיה את נפש האדם, אולם כשהיא לבדה היא עלולה להיות לא יציבה, כי לפעמים ישנם מצבי רוח הפוגמים בתחושת האהבה. גם מידת היראה עצמה יש בה שתי רמות. יש יראה תתאה שהיא יראת החטא והעונש, ויש יראה עילאה – יראה עליונה הנובעת מהתבוננות בגדולת הבורא האין־סופי אל מול האדם שהוא "כחומר ביד היוצר". היראה העליונה, זאת המכירה בגדלות הבורא גורמת לאדם להתבטל כלפי הציווי האלוקי, היא זו שגורמת לאדם לקבל את הציווי האלוקי באופן מוחלט. אולם מתוך יראה זו חייב האדם לשאוף לפעולה חיובית, "ללכת בכל דרכיו", ומתוך הליכה זו באה האהבה.

 

הביטוי "יראת שמיים" או "בידי שמיים" כתחליף לאחד מהשמות של הקדוש ברוך הוא מבטא את תחושת האדם אל מול האין־סוף האלוקי בצורה מוחשית מאוד. כי כל אחד מאיתנו מרגיש את קטנות האדם אל מול השמים האין־סופיים הנראים לנו בכל רגע ורגע.

אולם אם נישאר רק בתחושה זו, נבוא כך שלא נרצה לפעול וליצור. ההתבטלות היא מסוכנת, כפי שמסביר הראי"ה קוק: "הבטלנות, הנמשכת לפעמים על ידי יראת שמים, באה מחסרון הבירור לדעת מה בין טוב לרע, בתכונות הנפשיות. ומתוך שההשפעה הרצויה של קבלת עול מלכות שמים היא בודאי להחליש את הרע שבנפש, מחלשת היא בחסרי בירור את כללות הכח, בין הכח הרוחני, דהיינו העצמיות המחשבית, על ידי מה שבאה להחליש את הצד המקולקל שבמחשבה, בין הכח החמרי, שהוא התעודדות החיים, חשק העבודה ומרץ הפעולה". היראה מפני מעשה רע גורמת לאדם לפעמים להימנע מכל דבר חיובי.

 

אולם הדרך הנכונה היא: "והדעה הנכונה צריכה היא תמיד להשיב ליראי ד' את אבדתם הגדולה הזאת, לדעת שיראת ד' בטהרתה מוכרחת היא להוסיף אומץ כח בכלל, ולהוציא אל הפועל את כל סגולה צפונה בתוך הנפש להשכיל ולהיטיב, ושלילתה אינה מכוונת כי אם לגבי הצד הרע שבנפש, מקור המידות הרעות, והמעשים המקולקלים, שבהיות הנפש טהורה ומנוקה מהם הרי היא עולה במעלות החיים בהרחבה גדולה ובתוספת ברכה רבה" (אורות הקודש ג, פתח דבר יא). יראת שמיים חיובית באה לידי ביטוי בהמשכו של הפסוק "ללכת בכל דרכיו ולאהבה... ולעבוד את ה' אלקיך".

היראה היא שמבטאת את הפער האמיתי שבין גדלות הבורא לאפסות האדם, ולכן היא זו שמהווה את הבסיס לכל היחס שבין הבורא לבין האדם.

 

הצורה המוחשית ביותר המבטאת רעיון זה היא בדימוי "שמיים". הן החלק הראשון "הכול בידי שמיים" והן החלק השני "חוץ מיראת שמיים", משפט המבטא בצורה הברורה ביותר את מערכת היחסים המיוחדת הזו.

לכן העשייה בפועל "באה מאהבה" – "כל מה שתעשה עשה מאהבה", אבל הבסיס לכך הוא "יראת שמיים".

 

 

דומה שבדורנו אמירה זו חשובה מתמיד. דור שבו כל דבר בא מבחירה ובא מאהבה. ממצב זה, עם כל החיובי שבו, נגרמים הרבה בלבול וחוסר יציבות בתחומים רבים. כדאי לזכור ולהפנים בו את חשיבותה של "יראת שמיים", את היחס הבסיסי של פחד ויראה הגורם לנו להמנע מעשייה, שיש בו גם מידה ראויה של יציבות.

כי פעמים רבות הרדיפה אחר הריגוש שבאהבה מביאה את האדם לעשות צעדים שלאחר זמן הוא מתחרט אליהם.

אם נדע לשקול במידת היראה כל צעד המביע אהבה ,נוכל לגלות את האהבה העמוקה הבאה מתוך יראה.

 

קצר לשבת

שלוש דקות על הפרשה עם הרב אסף כהן – והפעם על משמעותו של המן לבני ישראל. לצפייה יש ללחוץ על התמונה.

הזדמנות אחרונה להירשם לצהרונים ולהזנה!

הורים יקרים! >>> תזכורת חשובה

ההרשמה לצהרונים ולהזנה תסתיים במוצ"ש הזה, פרשת עקב, 24.8, בחצות.

תכניות הצהרונים בבתי הספר השונים נבנו מתוך מחשבה רבה, וכוללות מענה לימודי, רגשי וחברתי, מדי יום ביומו.


השנה תתאפשר הרשמה לצהרון גם ללא ארוחות, וכך ניתן להפחית את התשלום במעלה התורה ב־150 ₪ לחודש, וב־128 ש"ח לחודש בשאר בתי הספר. ייתכנו שינויים בעלויות על פי החלטת ועדת ההיגוי הרשותית. נעדכן בהקדם.

נדגיש כי גם ילדים שהיו רשומים בשנת הלימודים תשפ"ד לתכניות הצהרון וההזנה צריכים להירשם מחדש לשנת הלימודים תשפ"ה.



להרשמה לתכנית הצהרונים

להרשמה לתכנית ההזנה


נשמח לתת לילדיכם שירות מכל הלב!

מרכז חוויות מחברות ממשיך בפעולה

דרוש למרכז: מנהל/ת תחום טיולים. פרטים במודעה>>>

מוזמנים להצטרף לקבוצת הווטסאפ השקטה שלנו, שבה תמצאו עוד חוויות מחברות.

שתי הרצאות מרתקות ממרכז חוויות מחברות>>>

יש לנו בשבילכם הצעה להרצאה שלא תרצו לפספס:
הרצאה המעבירה מסר של התמודדות בלתי רגילה, בשילוב קִדמה בתחום הבינה המלאכותית.
איך פציעה קשה במלחמה יכולה להשתלב עם בינה מלאכותית? מה הקשר בין הנושאים?
כל זה בהרצאה מרתקת של אורי אשר.

להזמנות: 050-6989871

 

הרצאה משמעותית, עוצמתית ובעיקר אחרת...

'התשובה מזVוית אחרת' – ההרצאה נועדה לעשות "מיינד־שיפט", שינוי ראש, שינוי גישה ויחס כלפי נושא התשובה. לעבור מתפיסה של "כבדות" ו"כמה אני גרוע" ושוב "להכות על חטא" ל"איזה כיף", זה בא בקלות וכל כך פשוט...

אריאל מדבר על התבוננות חיובית, בניית הרגלים ואיך אנחנו חלק מסיפור הרבה יותר גדול...


להזמנות חייגו: מרכז חוויות מחברות, 055-9866246 אפרת

תכנית מיוחדת – מיועדת מחנכי כיתות ז'

תכנית בת שישה מפגשים, הכנה לשנת בר מצווה.

ההכנה מיועדת לכלל הציבור היהודי, תוך התאמות התוכן לקהל.


הנגשת המושגים היהודיים המרכזיים בשנת המצווה, בשילוב גישת NLP ובדגש על חיבור אב ובן.

מנחים מהשורה הראשונה!

אתם ממש לא רוצים לפספס את זה.

לפרטים נוספים התקשרו לאפרת 055-9866246

 

עוד תכנים מטעם המרכז:

דרושים...

דרושה רכזת לניהול צהרון וכן מדריכות.

קו"ח יש לשלוח לכתובת: bmoreshet1@gmail.com

המשרות מיועדות לנשים ולגברים כאחד.

מעשירים את שולחן השבת

דפי שיח לשולחן השבת דרך שאלות לכל המשפחה דרך הפרשה – והפעם, פרשת עקב: על היחס למי שהיטיב.

עמותת "בית מורשת" במעלה אדומים החלה את דרכה בשנת תשס"א (2001) כחלק מרשת הגרעינים של קרן מורשת, ובאלול תשס"ג (2003) קמה כעמותה עצמאית. העמותה עוסקת בייזום, הקמת וניהול מיזמים בתחומים המשלבים אחריות חברתית, חינוך ומורשת ישראל.
במהלך השנים התפתחו מיזמים רבים במסגרת העמותה: מועדונית לילדים בעלי צרכים מיוחדים, רבני גנים בכל גני הממ"ד, לימודייה לילדים מקהילת יוצאי אתיופיה, בית מדרש לאברכים הלומדים לתואר בחינוך, חוגים תורניים ופעילויות לנוער, מכינה קדם צבאית 'איתן', רבני קהילות, בתי מדרש קהילתיים, עשייה חברתית־קהילתית ועוד.

לסרטון העשייה שלנו
לפייסבוק שלנו
לאתר שלנו

נשלח לכתובת ranself@gmail.com מהכתובת bmoreshet@gmail.com
שולח: בית מורשת
כתובת השולח: רחוב העוגב 1, מעלה אדומים 9836001
הסרה | עדכון פרטים | דיווח דיוור לא מורשה

רב מסר מערכת דיוור ודפי נחיתה