"זה רק אני? או שיש לי ADHD?" - תקצירי ההרצאות מהכנס
מבוגרים במעגלי החיים: ייזמות, לימודים וזוגיות עם הפרעת קשב
בית סוראסקי, המרכז הרפואי שיבא תל השומר, יום א' 25-3-2012, ב' בניסן תשע"ב

לכל המשתתפים בכנס, שלום רב

שמחנו לראותכם מגיעים ומתעניינים בעולמם של מבוגרים עם הפרעות קשב.

אנו עוסקים רבות בילדים עם הפרעות קשב ולקויי למידה, אך ילדים אלה הופכים למבוגרים, ומחקרים מוכיחים כי יותר ממחציתם נשארים עם הלקויות גם בבגרות.

מבוגרים החיים עם הפרעות קשב ולקויות למידה נאלצים להתמודד עם אתגרים שאינם פחותים מאלה של הילדים.  אתגרים אלה פחות עולים לדיון מטבע הדברים. אך טבעי הוא למקם דווקא ילדים בראש סדרי העדיפויות שלנו.

אף על פי כן, יש חשיבות רבה למתן המענה המתאים והרציני גם למבוגרים, שכן, האתגרים הייחודיים הללו משפיעים רבות על אופן התנהלותם, על הצלחתם המקצועית, על תפישת היכולת העצמית והביטחון העצמי שלהם, ועוד.  על כן בחרנו להתמקד בכנס בהשפעות שיש להפרעת קשב וריכוז ולקויי למידה על מבוגרים במעגלי החיים השונים שלהם, מקריירה ועד זוגיות ומה שביניהם.        גל כהן, שחקנית ויוצרת, במופע "עושה צחוק מההפרעה"

כתמיד,עשינו כמיטב יכולתינו להביא לכם את המרצים הטובים ביותר בנושאים מרחיבי דעת כדי שתוכלו לפגוש, לחוות, להתרשם ולהשכיל, וגם להכיר את הדמויות המובילות את התחום המקצועי הזה בארץ.

כמובטח, אנו שמחים לספק לכם, את תקצירי ההרצאות לפי סדר הגשתן בכנס.  נשמח לראותכם בכנס הבא, "קשה להיות חבר שלך", שייערך ב 7 במאי, באותה שעה ובאותו המקום.

אם טרם קיבלתם את התוכנייה, אנא פנו אלינו במייל חוזר לכתובת - ephrat@mategna.co.il ונשמח להעבירה אליכם.

בברכה,

אמציה כהן

אפרת אביסרור

 


הרצאה מס' 1: 
יזמים מלידה: לאחד מכל שני יזמים בישראל יש ADHD
תוצאות מחקר מרתק בתחום ודרכים לנצל את היתרונות של הפרעת הקשב ADHD להצלחה בקריירה

מרצה: ראובן סדן, מנכ"ל מיקוד להצלחה - אימון ADHD, מאמן אישי למתבגרים, מבוגרים ויזמים עסקיים עם ADHD, מנחה קבוצות אימון, ומרצה.

יזמים מלידה: הקשר בין יזמים וADHD

במהלך השנים בהן אני מאמן שמתי לב לעובדה שרבים מהמתאמנים שהגיעו אלי הם עצמאיים בעלי עסקים.

לפני כעשרה חודשים החלטתי לחקור זאת. החלטתי לבדוק האם יש כאן חוקיות, כלומר, האם היקף היזמים עם ADHD גדול מהיקפם בכלל האוכלוסייה או שהנתון מקרי בלבד. חיפשתי שאלון מקצועי אבל יחד עם זאת ידידותי, מתוך ידיעה שאנשי ה- ADHD לא אוהבים לקרוא טקסטים ארוכים ומייגעים.

תיאור הסקר
הסקר נבנה באמצעות גוגל דוקס, על פי שאלון Adult Self Report Scale VI.I – ASRS-VI.I אשר פותח בשיתוף ארגון הבריאות העולמי.

העברת השאלון בוצעה בין 25/5/2011 לבין 11/7/2011, כלומר, במשך כחודש וחצי.

הסקר הופץ באמצעות אתר אינטרנט של מט"י נתניה, תכנית הרדיו ציפורי לילה מאמנות של אריה מליניאק בגלי צה"ל, דרך האתר שלי 
adhdsuccess.co.il
ובאמצעות אתר האינטרנט של עיתון גלובס.

במילוי השאלון השתתפו 148 איש, מתוכם 99 יזמים ו - 49 איש שאינם יזמים.  נתונים לגבי היזמים:  ניסיון ביזמות נע בין שבוע עד 41 שנים, ממוצע הוותק ביזמות הוא 8.4 שנים, מספר היזמים 99.

ממצאים:
54 יזמים העידו על כך שהם אנשים עם הפרעות קשב.  הם מהווים כ - 54 אחוז מסך כול הנשאלים.

ניתוח:
ההסבר שלי לריבוי היזמים עם ADHD מורכב משלושה פרמטרים מרכזיים:

רמה אנרגטית גבוהה: 
האנרגיות של אנשי ה- ADHD ההתלהבות והיצירתיות שמניעים ליזמות אישית באופן כללי וליזמות עסקית בפרט.

קשיי השתלבות במסגרות:
הקושי של רבים מהם להשתלב בארגונים עם סדר יום שגרתי ושמרני,  ותחת מרות של מנהל.

אימפולסיביות אופיינית:
הנטייה לפעול באימפולסיביות, להעיז ולקבל החלטות מבלי לשקול את התוצאות עד הסוף, בשונה מאנשים רבים המעדיפים את הנוחות שבמעמד של שכיר המקבל תלוש משכורת בתחילת כל חודש.

מסקנות מהסקר
הנתונים שעולים מהסקר הם דרמטיים.

ראשית אם כשישה אחוזים מאוכלוסיית המבוגרים הם בעלי הפרעת קשב וריכוז, וכחמישים אחוזים מהם הם יזמים, מדובר כאן על היקף של פי שבע מהאחוז באוכלוסייה שהוא היקף גדול מאד.

שנית, אם מצליבים נתון זה עם הנתון האומר שחמישים אחוז מהעסקים בישראל נסגרים אחרי שנתיים, יכול להיות שעסקים רבים המנוהלים על ידי יזמים עם הפרעת קשב מהווים קבוצה שאינה מאובחנת או מטופלת. ייתכן שחברי קבוצה זו נתקלים בקשיים הנובעים מהפרעת הקשב שלהם, אשר משפיעה לרעה על סיכויי ההצלחה שלהם בעולם העסקי.

ושלישית המסקנה העיקרית המתבקשת היא שכל הגופים העוסקים בייעוץ עסקי, הציבוריים והפרטיים כאחד, חייבים לקחת נתון זה בחשבון. הם חייבים לשלב בהיצע שלהם לציבור גם תכניות הדרכה וליווי עסקי שמספקות מענה אמיתי לאנשים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז, ומלקויות שונות.

 איך ADHD משפיע על עבודתם של היזמים?
(ע"פ סקר של מרסיה הוק וז'קלין סינפילדב, 2011)

מעל 76% מהמשיבים העידו על כך שנטיות ה- ADHD שלהם משפיעות על עבודתם.

חמשת הקשיים המשמעותיים ביותר שעלו הם:

93% מהמשיבים העידו על כך שהם מושפעים מדחיינות הפוגעת באפקטיביות שלהם בעבודה.
82% מהמשיבים העידו על כך שהם מוסחים בקלות מהעבודה שצריכה להיעשות.
84% העידו על קושי במיקוד.
81% העידו על קושי לסיים פרויקטים.
76% העידו על קושי בתיעדוף משימות ויעדים (יצירת סדר עדיפויות אפקטיבי) .

ההרגלים המאפיינים יזמים מצליחים עם ADHD הם:

סינון:
אנשים עם הפרעת קשב מוצפים ברעיונות חדשים. יצירתיות היא חשובה אבל גם מיקוד חשוב. לכן אנשים אלו מקפידים להתמקד בחלק קטן ממה שמדליק אותם.

ביצוע:
התחלה קלה יותר מסיום. יזמים מצליחים עם הפרעת קשב אובססיביים לכך שדברים יתבצעו, לעיתים מתוך אהבה למה שהם עושים, לעיתים על ידי חיבור לביצועיסטים.

אמונה:
בטחון עצמי גבוה, יכולת התמודדות עם כישלונות ואמונה חזקה במוצר ובדרך מהווים מרכיב עקרי בדרכם של המצליחים:

  • ריצ'ארד ברנסון מייסד וירג'ין איירליינס
  • ג'ון צ'יימברס מנכ"ל סיסקו
  • פטר שנקמן מייסד גיק פקטורי
  • אינגבר קמפרד מייסד ומנכ"ל איקאה
  • דייויד נילמן מייסד ומנכ"ל חברת תעופה ג'ט ליינס
  • נועם לניר בעלים חברת בבילון
  • מוטי פרידמן בעלים חברת טריפל אם
  • גליה אלבין בעלים חברת אלמדיה

סדר וארגון:
ככל שהם מתקשים בארגון, מבינים שאי אפשר בלי אנשי ארגון. הבנה מעמיקה של עצמם מסייעת להם למנף את העוצמות ולמצוא אנשים שישלימו אותם בחסרונות.

ליצירת קשר, לחצו על הקישור:  ראובן סדן

 


הרצאה מס' 2:  זוגיות בקצב ה - ADHD: השפעות הגומלין בין ADHD וזוגיות
ההשלכות הלא פשוטות של ADHD על זוגיות, ואסטרטגיות נכונות להתמודדות עם האתגרים הייחודיים לבניית קשר בריא ולאורך זמן

מרצה:  ד"ר שרה איווניר, מטפלת אישית זוגית ומשפחתית, ממייסדות מכון שינוי, מרצה ב"תכנית לפסיכותרפיה ממוקדת", אוניברסיטת בר-אילן, ב"תכנית לפסיכותרפיה אינטגרטיבית", האוניברסטיה העברית ירושלים, ובמכון שינוי.  כותבת ומפרסמת בספרות מקצועית.
טל' 03-6412581, 052-4205105, www.saraiwanir.com ,sarailan@netvision.net.il

יחסים זוגיים כשלאחד מבני הזוג 'הפרעת קשב וריכוז' – נדמים לעיתים לרכבת הרים, הנעה במהירות בזק בין פסגות של התרגשות ואז נופלת לתהומות של אכזבה וייאוש, ומשם קדימה לריגוש, לציפיה ולאכזבה הבאה. הערצה והתפעמות הדדית בראשית היחסים, עשויות להתרסק אל קיר הקושי לעמוד במשימות היום יום הראשונות, ולהוביל לתוך בדידות, פגיעות, וחוסר אמון.

זוגות אלו עשויים להיקלע לרוגז ומריבות בתחומים רבים של החיים - ניהול יום יומי, ארגון זמן, התנהלות כלכלית, הורות, אינטימיות ויחסי מין, סוגיית בטחון ואמון, תחושת הוגנות (חלוקת הנטל), חלומות וציפיות וסגנון חיים.

השותפים עם ה – ADD נוטים לאימפולסיביות, עלולים להעניש ילדים באופן מופרז, אך גם לפנק באופן קיצוני. יש להם קושי בחשיבה על פי רצף פעולות "היא לא חושבת לפני שהיא פועלת". מבטיחים שיפקידו את הצ'ק בבנק, שיביאו את הילד בזמן מן הגן, שיקחו את השעון לתיקון – אבל אינם מבצעים את המשימות. קבעו להיפגש, הם עשויים להופיע באחור של שעה חצי. תמיד יש להם הסברים ואינם חשים מה לא בסדר. זקוקים לריגוש ככוח מניע, כשנפסק הריגוש - נופלת היכולת לבצע. תחילת היחסים עשויה להתאפיין בגירוי חזק, אבל אחר כך היחסים יראו משעממים: "בהתחלה הוא היה רגיש כלפי, עכשיו נראה שלא איכפת לו בכלל". לעיתים קרובות הם ייצרו באופן לא מודע קונפליקטים כדרך נוספת לריגוש. "אם אני אומר שחור, היא תגיד לבן". נוטים לשכוח פגישות, היכן הניחו דברים, שמות של אנשים וכד'.

כשכבר מגיעים לשיחה אינטימית, הם מתקשים להקשיב ולתת ביטוי מילולי למחשבה מאורגנת. מחשבה רודפת מחשבה - כשבן הזוג משתף אותם בחוויה כואבת, מיד לאחר שיסיים לדבר – הם עלולים להגיד משהו שאינו שייך כלל - "סיפרתי לו בבכי שמנהל הבנק שוב קרא לי, ואני פוחדת שלא נצליח לעמוד בחובות, וכשסיימתי הוא שאל אם החבר שלו צלצל". כשמתחילים לדבר לעיתים שוכחים מה רצו לומר. מתקשים בארגון - סביבם הרים של כביסה, של ניירות ומכתבים. נוטים לדחייינות, מתקשים להשלים משימות.

בן הזוג שהתנהגותו יותר נורמטיבית עשוי לחווות את עצמו כקרבן של שותפו. במקרה הטוב יראה את השותף עם ה ADD, כנכה, ובמקרה הפחות טוב – כרשע, כעצל, כמי שאינו מתחשב או לא אוהב את בן הזוג – הוא עשוי לפתח דמוניזציה כלפיו (בכך שהוא רואה אותו לגמרי שלילי, ומייחס לו כוונות שליליות). בדרך כלל בני הזוג ירגישו עומס כבד של החיים, שכולו נופל על כתפיהם. יחושו את בני הזוג כילדים שאי אפשר לסמוך עליהם, ויחיו עם כעס גדול, או דכאון וייאוש. הם חיים עם אכזבה ותחושת אבדן. אבדן של החלום על 'החיים האמיתיים', או 'החיים הנורמליים'. הם ממוקדים בתסכול ובחסך, ומתקשים להנות מבני הזוג שלהם כפי שהם. הם מרגישים שהם צריכים להיות "המטפלים" או האמא ואבא והם עצמם וצרכיהם אינם נענים. בכל פעם שהם מתבקשים לנסות להתאים את עצמם למגבלה של בן הזוג – הם מרגישים שרק הם צריכים לעשות את השינוי, ובן הזוג משוחרר מכל מאמץ.

בצד הקשיים, אנשים עם קשיי קשב, מתאפיינים גם ביצירתיות, באינטואיציה מצויינת – מבינים מהר מה קורה ומגיבים מהר. בעלי יכולת להיות שמחים ומשעשעים, חדשניים ומקוריים. איתם אין רגע משעמם. מריבות קשות ועלבונות עשויים להתפוגג מהר בשל היכולת לסלוח, לשכוח, ולפייס. בני זוגם כשאינם כועסים, עשויים להנות מתכונות כמו רגישות, נאמנות, סבלנות, וטוב לב המאפיינות אותם. הם בעלי יכולת לאמפתיה וחמלה: "ייתנו את החולצה שלהם בלי לחשוב פעמיים". אוהבים לעזור, טובים בענייני בית וילדים.

הם משתוקקים לקרבה, אהבה ואינטימיות, אך פועלים באופן שמשיג את המטרה ההפוכה, באמצעות מסרים כפולים. למשל: מביעים באופן מילולי אהבה והערצה לבת הזוג, אבל בפועל לא עושים פעולות מעשיות שמגבות הצהרה זו: לא ייזמו בילוי, לא יביאו מתנה, לא יעזרו כדי להקל. הם יכולים להביע התנצלות על כך ששכחו להביא מה שהתבקשו, או על התפרצות והעלבה, אבל זה אינו מביא שינוי או תיקון של ההתנהגות בפעם הבאה: "אחת לכמה חודשים יש לנו 'שיחה'. אני מבטאת את הקושי ברמת אחזקת הדברים, והוא אמפתי אלי, לוקח על עצמו אחריות, אבל אינו עומד בה ואני לא יודעת מה קורה". "לא משנה מה מסכמים ומה מחליטים, זה נכנס מפה ויוצא מפה".

בנושאים מהותיים לזוגיות: הקשר הרגשי, המשיכה המינית, ותחומי עניין משותפים הם לרוב טובים מאד, ויוצרים עוד יותר בלבול וקיטוב בין המקומות הטובים והנעימים בקשר לבין המקומות הקשים והכואבים.

לאנשים עם הפרעות קשב לעיתים קרובות יש צפיות ומטרות גבוהות במיוחד, אך רבים מהם מתקשים להצליח במישור המעשי ולהגיע להישגים שמתאימים לכשרונותיהם, בשל ההתנהלות הבלתי יעילה. הם מאוכזבים מעצמם, עלולים לספוג ביקורת קטלנית ממעסיקיהם ומן הסביבה, ומצפים שבן הזוג "המאורגן" "היודע לתקתק" יביא את רעיונותיהם לכלל מימוש, או לפחות שיקבל אותם כפי שהם ואף ירגיע אותם ויסלח להם על תפקודם הלקוי, אך זוהי משימה קשה במיוחד לבן הזוג הממוקד.

בחירת בני הזוג זו בזה, לעיתים קרובות נשענת בדיוק על אותם פערים שבשלב ההיכרות הרומנטית, נתפסים כמשלימים זה את זה ומכאן ניצתת המשיכה. יעל (בת זוגו של גדי, בעל הפרעת קשב) מספרת –

"התאהבנו ממבט ראשון. אהבתי את השקט ואת היצירתיות שלו. ראיתי שהוא אמן. הוא הזמין אותי למקומות שאני לא מכירה. ואז קראתי את הספר של סלבדור דאלי 'יומנו של גאון' ואמרתי אני אהיה כמו אשתו של דאלי. הוא יצייר ויתפרע ויעשה דברים אמנותיים, ואני דוחפת אותו ומעודדת אותו. אני אהיה העוגן... ואז הילדים נולדו, והיה קשה... והספינה טבעה."

גדי מספר שהתאהב בכוח שלה "להזיז הרים" היא פרוייקטורית, מן בולדוזר שדוחף דברים קדימה. והוא מוסיף: "אם יש לך רעיון מבריק ולפעמים קצת מופרך כמו עשרות הרעיונות שהיו לי, ואין לי מושג איך מקדמים אותו, צריך מן בולדוזר כזה."

לשניהם היתה ציפיה בלתי מציאותית. יעל היתה מוכנה להיות העוגן שלו בתנאי שיהיה הגאון המוצלח וכשזה לא צלח הרגישה מרומה ומאוכזבת. גדי קיווה שתהיה בולדוזר, שתממש את הרעיונות שלו... מין סופרוומאן, שאינה צריכה דבר לעצמה, ואינה נזקקת לשותף בטוח לנהל איתו את החיים.

תפיסות ועקרונות להסתגלות טובה

מספר תפיסות ועקרונות פעולה עשויים להועיל להסתגלות טובה יותר כדי להקל על ההקצנה בין בני זוג כאשר אחד מהם או שניהם סובלים מהפרעות קשב וריכוז, ולאפשר חיים יותר אוהבים והרמוניים:

נקודת המוצא צריכה להיות שה- ADD הוא השלכה של הפרעה נוירו-ביולוגית ואינו סימן לאישיות מופרעת או שלילית. היכרות עם הקשיים הספציפיים הנובעים מכך עשויים להקל על תחושת האשמה והזעם, וליצור אוירה של שיתוף פעולה בכיוון של מציאת פתרונות.

(דניאל אמן 2006). טוב שכל אחד מבני הזוג, יידע, יבין ויהיה אמפתי לקשיים המיוחדים של השני. זה עוזר להתנצל ולבקש סליחה על אי הנחת שגורמים זה לזה. יחד עם זאת, בקשת סליחה תכופה מידי, בפרט מצד השותף עם ה- ADD, עלולה להיתפס מזוייפת, ולכן להידחות, אם איננה מלווה בניסיון אמיתי לתקן בפעם הבאה.

למרות הנטיה לראות זאת כהפרעה, ובכך להגדיר את בני הזוג כ"בריאים", מצאתי שרצוי לאמץ עמדה המתייחסת לנושא כעניין של שונות אישיותית. "הוא איש של ספקות והיא אישה של נחרצות. הוא אוהב לנסות, והיא צריכה להיות בטוחה. הוא איש של הדרך והיא אישה של המטרה".

כדאי להחליף את רעיון הסימטריה ביחסים הזוגים, ברעיון ההדדיות וההוגנות. סימטריה – משמעותה שכל אחד צריך לעשות את מה שהשני עושה למען המשפחה. הדדיות הוגנת משמעותה שכל אחד מחפש דרכים לתרום למשפחה בדרך האפשרית לו, ודואג ששניהם ירגישו נותנים ומקבלים בהתאמה. לעיתים הנתינה של בן הזוג עם ה- ADD, כגון בילוי בפארק עם הילדים, בישול או עבודה בגינה, אינם מקבלים הכרה כתרומה חשובה מספיק, לעומת ניהול הכספים או ארגון נסיעה לחופש.

כדאי להתאים את הציפיות וסגנון החיים, לאישיות המיוחדת של שני בני הזוג, ולא לבכות את החיים ש"היו יכולים להיות אילו..." אז אולי הבית לא יהיה מתוקתק ומאורגן, ואולי לא ניתן לארח לעיתים קרובות את כל המשפחה, אבל אפשר לשחק עם הילדים, לקשט את הבית, לצאת לטיולים". רצוי לבנות מחדש את הערכים המשותפים – למשל לראות השתעשעות ומשחק, או טיפוח גופני - כערך ולא רק כלוקסוס. טוב להגדיר מחדש מה באמת הכרחי בחיי היום יום, ועל אילו שאיפות אפשר לוותר.

רצוי לבנות חזון משותף ומציאותי שמתאים לנטיות וליכולות של שני בני הזוג. החזון יכלול את המטרות המשותפות לשניהם בתחום חינוך הילדים, סגנון החיים, היחס למשפחה ולסביבה. לחפש על מה יש הסכמה ולא להיתקע בתחומי אי ההסכמה.

חשוב לתת הכרה בדברים ש"עובדים טוב" בזוגיות. אפשר לשבת יחד, פעם ביום או פעם בשבוע, להגדיר אותם, ולציין איפה היה לכך ביטוי במשך היום או השבוע. להרבות בפעולות שיוצרות קרבה נפשית, עונג משותף, השתעשעות, עניין משותף – כפיצוי וכערך בפני עצמו. להגביר קרבה גופנית לסוגיה וביטויי רגשות חיבה. לפתח את השפה לביטוי עונג, סיפוק משותף, אהבה, משיכה הדדית, חום. לטפח את הקשר החושני והמיני, זה משמש גורם מאחד ומרגש. להכניס גירוי חושי לאוירה המשותפת, דרך ריחות, מוזיקה וכד'.

 לסיכום:
טוב לזכור תמיד את 4 כללי ה"הכלה"

הכרה- כל אחד מהם מכיר באחריותו על התנהגותו הפוגעת בבן הזוג, ומביע התנצלות. כוונה- כל אחד מהם מתכוון לשינוי, והם בונים יחד פעולות שיקלו על המכשולים.

למה- מתן הסבר איך הפרעת הקשב מקשה עליו, ואיך אותו קושי משפיע על בן הזוג.

הבנה – מתן אמפתיה – כל אחד מגלה הבנה לכעס ולפגיעה של השני.

מקורות:
דניאל ג. אמן (2006) ADD במערכות יחסים אינטימיות. אמציה הוצאת ספרים.
Amy Ellis, Ph.D. San Diego, CA.
חדוה נבון - www.navoncenter.com


הרצאה מס' 3
להקדים תרופה ל - ADHD

ביטויים של הפרעת קשב אצל מבוגרים, וסקירה של טיפולים תרופתיים וותיקים וחדשים הקיימים כיום לעזר, על פי הרפואה הקונבנציונלית

מרצה: ד"ר ברוך סטיר, פסיכיאטר מחוזי ומנהל היחידה להפרעת קשב וריכוז במבוגר, מכבי, רמת השרון


מהי הפרעת קשב והיפראקטיביות ADHD?
הפרעת קשב היא הפרעה התפתחותית אשר פוגעת ביכולת לנהל ולווסת את הקשב.

הפעילות המנטאלית הפעילות והמוטורית מתבטאת בפעלתנות יתר מנטאלית וגופנית, באימפולסיביות ובקשיים לווסת את הקשב

אם כך, מהו "קשב"?
קשב אינו רק הפנית תשומת הלב לגירוי מסוים כמו פנס שמכוון לאזור הרצוי. מדובר לפחות ב- 4 תפקודים נוירולוגיים המשתפים פעולה ונקראים תפקודי הקשב:

ערנות, קשב סלקטיבי, חלוקת קשב, קשב מתחלף, וקשב מתמשך.

המנצח והתזמורת:
אפשר להשוות את הכישורים הניהולים למנצח על תזמורת תפקודי הקשב.

בתזמורת כל נגן על כלי יודע לנגן היטב. אבל מי שנותן את ההוראה להתחיל לנגן, ומתזמן את הכניסה של קבוצות הכלים השונות ואת קצב הנגינה - הוא המנצח.

תזמורת של נגנים מצוינים עם מנצח גרוע לא יכולה להישמע טוב.

גם אם אדם ניחן בזיכרון טוב, יכולת סינטזה ואנליזה, אינטליגנציה גבוהה, ערנות וחינוך ערכי טוב, כל אלה לא יכולים לפעול בצורה יעילה ללא מארגן מוצלח.

מופעי הפרעת קשב בחיים:
פגיעה בלימודים, פגיעה בתפקוד מקצועי וקריירה, פגיעה ביחסים חברתיים, פגיעה בתפקודים בחיי הנישואין, פגיעה ביכולת ניהול כספים, פגיעה בכישורי נהיגה, נטייה לפעילות פלילית ושימוש בסמים, פגיעה בהרגלי בריאות ואורח חיים, ונטייה לתחלואה נפשית נלוות.

התהליך האבחנתי - אנמנזה טובה:
בחינת הפרעות נפשיות אחרות, הפרעות נפשיות במשפחה, היסטוריה רפואית כללית כולל מחלות וטראומות גופניות, בדיקות מעבדה, מעבדת שינה, בדיקה נוירולוגית, מבחנים ספציפיים: ASRS, CAARS, MOXO, הערכת הפגיעה התפקודית.

קביעה אם ההפרעה היא הפרעה שמשויכת לחסר של קטקולמינים באיזור פרונטלי וסוב קורטיקלי של המוח.

כל התרופות הרשומות לטיפול בהפרעה מעלות דופמין ונוראפינפרין.
סטראטרה Atomoxetine מונע ספיגה חזרה של נוראפינפרין Guanfancin ומגרה ישירות את הרצפטורים alpha 2a של הנוראפינפרין.

ריטלין methylphenidate מונע ספיגה מחדש של דופמין ונוראפינפרין.

אמפטמין Adderall משחרר ישירות דופמין ונוראפינפרין פרה סינפטי.

התרופות הנ"ל מופיעות בהרכב קצר טווח וארוך טווח

עקרונות הטיפול התרופתי בריטלין:
המינון הטיפולי תלוי במשקל הגוף 0.5-2 מ"ג לק"ג ליום.

במתן טיפול במעוררים יש לקחת בחשבון את ההשפעות הרחבות הכוללות עלייה בלחץ הדם ובדופק, והן במידה רבה תלויית מינון.

יש לעשות ECG במבוגרים במיוחד עם היסטוריה של אריטימיות, דפקטים מבניים, תעוקת חזה או עם היסטוריה משפחתית של מוות מדום לב.

תופעות לוואי אחרות כוללות יובש בפה, כאבי בטן, קשיי שינה, ירידה בתיאבון.

חלק מהמטופלים חשים לאחר ירידת ההשפעה של התרופה תחושות של ירידה קוגניטיבית (ריכוז) ונטייה לעצבנות ואי שקט. תופעה זאת נחשבת לתוצאה של עליה מהירה בריכוז התרופה בדם וירדה מהירה בסוף. לכן פותחו התרופות ארוכות הטווח השומרות על רמה אחידה וירידה הדרגתית. בתרופות אלה יורד מספר הדיווחים על התופעה .

אבחנה מבדלת של הפרעת קשב במבוגרים
יש שורה ארוכה של סימפטומים חופפים בין ADHD והפרעות פסיכיאטריות אחרות, וכן קומורבידיות בעיקר עם דיכאון וחרדה, מאניה, Impuls Control והפרעות אישיות.

MDD 18% לעומת 7% באוכלוסייה הכללית

9.4% דיכאון מבין הסובלים מ- MDD

סימפטומים חופפים: חוסר קשב, היפראקטיביות, פגיעה בזיכרון, דחיינות, קשיי ריכוז

אבחנה מבדלת מול דיכאון
דיכאון הוא בדרך כלל תקופתי, בעוד ש ADHD חייב להתחיל מהילדות

 

הרצאה מס' 4

"או שאני כותב, או שאני מקשיב"
יישומים טכנולוגיים לעקיפת קשיים בהבעה בכתב אצל סטודנטים עם הפרעת קשב

מרצה - ד"ר בטי שרייבר, מרצה במכללת סמינר הקבוצים, מרכז מהו"ת ודרך מהו"ת.


ההיצג יפרוש את הקשיים האקדמיים הנפוצים ביותר בקרב סטודנטים עם לקויות למידה ויציע פתרונות טכנולוגיים לצורך עקיפת קשיים אלו.

הקשיים האקדמיים הנפוצים ביותר בקרב סטודנטים עם לקויות למידה הם בתחום ההבעה בכתב ובתחום סיכומי שיעור. סטודנטים עם לקויות למידה (בקריאה, כתיבה וחשבון) וסטודנטים עם הפרעת קשב דרגו יכולת הכתיבה וההבעה בכתב כקושי הבולט ביותר במהלך לימודיהם האקדמאים (Kane & Joy, 2002). החוט המקשר בין מגוון מיומנויות הכתיבה הנדרשות מהסטודנט כגון עריכת סיכומי שיעור, הקשבה בכיתה, קריאת מאמר וסיכומו - הוא זיכרון העבודה, או, working memory.

קשיים בזיכרון העבודה כוללים לעיתים גם קושי בוויסות הקשב (Budson & Price, 2005 ), וכי כל פעילות המערבת קשב מאופיינת רגישה גם לשינויים בתפקוד זיכרון העבודה (Barrouillet, Lépine & Camos,2008).

יכולת כתיבה רציפה, ללא מאמץ מוטורי או קוגניטיבי, תאפשר פניות של קיבולת זיכרון העבודה לפעולות נוספות כגון הקשבה לדברי המורה או ארגון הכתיבה על פי עיקר ותפל. פעולת ההקשבה והסיכום בכיתה דורשת מהתלמיד לבצע רצף של פעולות מורכבות: התמקדות בדברי המורה, שימור המידע המילולי בראש, "תרגום" המידע לפרשנות אישית ובמקביל סיכום דברי המורה.

הספרות הדנה בזיכרון העבודה מסייעת בגיבוש ההסבר תיאורטי לקשיי סטודנטים עם דיסגרפיה. סטודנטים לקות בכתיבה על רקע גרפו-מוטורי משקיעים מאמצים פיזיים בעת הכתיבה או ההעתקה ולכן הם יכתבו לאט ויתעייפו בקלות. בנוסף, כתב היד המשובש ימנע מהם לקרא את הטקסט שכתבו באופן שוטף ורהוט והדבר מוביל לעיתים לתסכול בעת הקריאה (Hetzroni& Shrieber, 2004). מאמץ זה פוגם ביכולתם להתמקד באיכות התוכן של הטקסט ולכן הם יתקשו לעיתים קרובות גם בהבעת המחשבות שלהם, בכתב. בקרב סטודנטים עם קשיים גרפו-מוטוריים נמדדה יכולת נמוכה במדד זיכרון עבודה מילולי וחזותי (שרייבר וחצרוני, 2010).

יישומים טכנולוגיים מאפשרים יכולת עקיפת קשיים אקדמיים. ההיצג יפרוש מגוון יישומים טכנולוגיים לעקיפת קשיי הכתיבה, ההבעה בכתב וארגון הכתיבה. העבודה עם מעבד תמלילים מאפשרת לתלמידים עם דיסגרפיה מוטורית לעקוף את קשיי הכתיבה, לכתוב באופן מאורגן וקריא, לסכם שיעורים ולחוות הצלחות גם ברמה האישית וגם ברמה כיתתית (שרייבר, 2010). יישומים טכנולוגיים כגון העט הדיגיטלי, הקלטת המחשבות והרעיונות ולאחר כתיבתם ושימוש בתוכנות מיפוי חשיבה, יאפשרו לסטודנטים לעקוף את קשיי הלמידה הקשורות לתחום הכתיבה וההבעה בכתב ולאפשר להם להביא לידי ביטוי את יכולותיהם האינטלקטואליות.

מקורות:

שרייבר, ב. (2010). שילוב מחשב נייד לשיפור הביצועים האקדמיים של סטודנטים עם דיסגרפיה. הועידה הל"ז של אלי"ש-האגודה הישראלית לבלשנות שימושית. מכללת סמינר הקיבוצים.

שרייבר ב. וחצרוני א. (2010). מאפיינים של לקויות למידה והפרעת קשב בקרב סטודנטים הלומדים במוסדות להשכלה גבוהה. בימת דיון. בטאון מכון מופ"ת, 42, 53-56. 

Barrouillet P., Lépine R., & Camos V. (2008). Is the influence of working memory capacity on high-level cognition mediated by complexity or resource-dependent elementary processes? Psychonomic Bulletin & Review, 15 (3). 528-530. Austin: Psychonomic Society.

Budson, A., & Bruce P. (2005). Memory Dysfunction. The New England Journal of Medicine, 17. 692-699. Massachusetts : Medical Society.

Hetzroni, O. & Shrieber, B.(2004). Word processing as a compensation mechanism for students with writing disabilities. Journal of Learning Disabilities 37 (2),143-157. Austin.

Kane, S., & Joy, C. (2002). Symptom complaint patterns in college students with learning disabilities. Numeric and Quantitative Data. Research Reports. ERIC Issue: RIENOV 2002.

 

 


 תודה ונתראה בכנס הבא:

"קשה להיות חבר שלך"

פיתוח מיומנויות וכישורים חברתיים לילדי ADHD באמצעות אימון והדרכה

יום ב' הקרוב, 7-5-2012, טו באייר תשע"ב

אם טרם קיבלתם תוכנייה, אנא פנו אלינו ונשמח להעביר:  ephrat@mategna.co.il