Click here for an English version of this newsletter
קדמה, לשוויון בחינוך ובחברה בישראל
מרץ 2015
חברים וחברות יקרים,
בימים של אחרי הבחירות ואי-וודאות מי יהיה שר החינוך הבא, אנחנו מבקשות לקוות שהעלון שלנו יציע פיסת אופטימיות. אנחנו שמחות לחלוק אתכם חלק מההישגים, וכמה רעיונות שצמחו מתוך העשייה בקדמה. נשמח מאוד לקבל ולשמוע את התובנות והמחשבות שלכם. אנא, אל תהססו ללחוץ 'השב' לדוא"ל זה – מחכות לשמוע את דעתכם!
אנחנו מאחלות לכם ולכל בני ביתכם חג פסח שמח!
בית-ספר קדמה זכה בפרס החינוך הארצי לשנת תשע"ה
בית הספר התיכון קדמה בשכונת הקטמונים בירושלים זכה השנה בפרס החינוך הארצי!
אנו שותפות לתחושות ההתרגשות, הגאווה, הכבוד ובעיקר להערכה העמוקה למנהלת ולצוות בית הספר על זכייתם בפרס. הצוות החינוכי בקדמה עובד מהלב ומהנשמה ומתוך מחויבות אידיאולוגית ברורה לקדם כל תלמיד ותלמידה, ומוכיח לכולנו שמורות, תלמידים והורים יכולים להפוך עולמות ביחד!
בשנה שעברה זכה בית-הספר קדמה בפרס החינוך מנח"י של עיריית ירושלים לשנת תשע"ד.
במשך יותר מ- 20 שנה, בית ספר קדמה מקבל אליו באהבה ומתוך בחירה, תלמידים ותלמידות מהשכונות המוחלשות של ירושלים ומצליח לסייע בידם להגיע להישגים מרשימים בבחינות הבגרות. מעבר ללמידה ולהצלחה בבחינות הבגרות, בית-הספר קדמה הוא מקום המשרת את צרכי התלמידים, ההורים ותושבי הקהילה, ומהווה מרכז להתפתחות ולשינוי חברתי. התלמידים רואים בבית הספר מקור לגאווה ולתקווה. בית הספר קדמה עבורם הוא בית ומשפחה.
הנה חלק קטן מהברכות של הקולגות בירושלים:
"זהו בית ספר שחרט על דגלו אמירה חברתית מובהקת יחד עם תפיסה מובילה כי הישגים אובייקטיבים, קרי תעודת בגרות לכל תלמיד יהיו הכלי למוביליות חברתית". דסי בארי, מנהלת החינוך העל יסודי במשרד החינוך.
"בית הספר והצוות הינם ההוכחה שחינוך עושים באהבה. הצלחתכם הינה גאווה לעיר כולה ומחממת את הלב", נורית גביש, מנהלת מקיף גילה.
"מגיע לכם לקבל הכרה ממלכתית, ומגיע לנו שיהיו מוסדות חינוכיים בעלי ערכים של מוביליות חברתית אמיתית, שבהם אוהבים את התלמידים ורואים אותם. כן ירבו. אני גאה לעבוד לצדיכם באותה מערכת". דוד גרקו, מנהל מכללת אורט ירושלים.
"אתם ההוכחה לכך שחינוך עושים בהכלה אמיתית ובאהבה גדולה. בית הספר קדמה מעורר השראה לכל העוסקים במלאכת החינוך". דפנה מנשה ברוך, מנהלת בית ספר בויאר.
מיכל חדד, מנהלת בית- ספר: "סיפור הזכייה בפרס הוא סיפורו של עבודת צוות מיטבית. צוות בית הספר מצליח לראות את היכולת של כל ילד וילדה לעשות שינוי גדול ולצמוח".
מיכל חדד, מנהלת קדמה
עומס ובירוקרטיה: בעיה מספר 1 של מורות ומורים בישראל
אם עד כה שמענו פה ושם על מורות שמתלוננות שהן עמוסות ומוצפות, עתה זה עולה כממצא מרכזי בדו"ח קדמה. מסקר שערכה עמותת קדמה בקרב מורות, מנהלות ואנשי חינוך בישראל, עולה שגורם הקושי המרכזי בעבודת המורה הוא: עומס ובירוקרטיה.
עוד עולה בסקר שהעבודה עם ההנהלה היא גורם הקושי המרכזי בעבודת הצוות.
כששאלנו את המורות על החלומות שלהן, ובמושגים חינוכיים: 'איזה דמות מורה הן היו רוצות להיות?' הרוב ענו שהן היו רוצות להיות מורות קשובות ואכפתיות.
אלו הן בשורות טובות למערכת החינוך: מורות בישראל רואות את תפקידן לא רק לסייע לתלמידים להגיע להישגים לימודיים, אלא כדמויות חינוכיות משמעותיות.
סילבי ז'אן, הכדורגלנית הישראלית הטובה ביותר בכל הזמנים, הרצתה בפני קהל תלמידים ומורים בבית הספר היסודי נווה-חוף. את המוטו שלה "אם כבר לחלום, אז לחלום בגדול!" הפנתה לכל ילד וילדה אשר יש להם חלום (לאו דוקא מתחום הספורט), ועודדה אותם להשקיע, להתאמץ ובעיקר להאמין בעצמם כדי לממש אותו. סיפור החיים המרתק של סילבי ז'אן והקריירה המזהירה שלה חרף אינספור הקשיים בהם נתקלה, מעוררים השראה בכל אחד ואחת. ביקורה של סילבי הוא חלק מתכנית הלימודים 'ספורט וחברה' אותה יזם עמית בוטבול, מורה ומחנך בביה"ס.
תודה לסילבי ז'אן על ההרצאה המרתקת ועל תשומת הלב המיוחדת לתלמידים ולתלמידות.
למי שעדין לא יודע, מנהלת בית-הספר נווה חוף בראשון לציון היא קלרה יונה-משומר, מי שהקימה וניהלה את בית הספר התיכון קדמה ב-10 השנים הראשונות לפעילותו. לאחר מספר שנים בהם עסקה בכתיבה ובהכשרת מורים, קלרה ביקשה להביא את התשוקה, המחויבות והידע הרב שצברה לילדים שמתחילים את דרכם במערכת החינוך. זו השנה השנייה שקלרה מנהלת את בית הספר יחד עם צוות מורות אנרגטי, אידאולוגי וחדור מוטיבציה.
במה הולך לעסוק כנס קדמה 2015?
אנחנו שומרות על סודיות מכוונת, ובכל מקרה, בחודשים האחרונים עוסקות בגיבוש התפיסה והמהות של התכנים אותם אנו רוצות להעביר בכנס הבא. מה שכבר ניתן לומר הוא שהכנס יעסוק בנושא של 'מורה משמעותי/ת'.
אם ברצונכם לשתף אותנו ברעיונות, בבקשות, בהצעות למרצות ומצרים מעניינים, אנא על תהססו לכתוב לנו ל:kedma10@017.net.il.
'שעת חינוך', עלון קדמה למורות ולמורים
מזה כמה שנים שאנו שולחות לאלפי מורות ומורים את 'שעת חינוך – עלון קדמה לא/נשי חינוך'. זו הזדמנות להגיד תודה למורות ולמנהלות שמפרגנות ומשתפות אותנו ביישום ההפעלות שבעלון בכיתות שלהן. אנחנו לומדות מכך הרבה!
כבר בראשית הדברים ברצוננו להצהיר: אנחנו לא עושים פרויקטים למען הקהילה - אנחנו הקהילה!
זה מספר שנים פועל בבית-ספר קדמה מיזם ייחודי הנקרא הקדמייה. לקדמייה מגיעים פעמיים בשבוע בשעות אחה"צ עשרות ילדים עד גיל 13 וכן אמהות לילדים צעירים, כולם תושבי שכונת הקטמונים. בקדמייה הם משתתפים בחוגים ובפעילויות אומנות, תיאטרון, מחשבים, שעת סיפור, משחקי כדור ועוד. בשנה האחרונה כוללת הפעילות גם מרכז למידה שבו עוזרים לתלמידים השכונה בשיעורי הבית.
המדריכים והמדריכות בקדמייה הם תלמידי בית הספר ובוגרי בית הספר, ופעילותם נעשית בהתנדבות מלאה.
על המלאכה מנצחת ביד רמה ואוהבת, מזה מספר שנים, אילנית דנינו יניב, שבכל חג ומועד דואגת לארגן לילדים הפנינג עשיר, תחפושות בפורים, משלוח מנות, כרטיסים להצגות ומופעים, ועוד כיד הדמיון הטובה עליה.
גכדגכדגכ
ולסיום, ברצוננו להודות לכם – התורמים והתומכים בנו. פעילותה של קדמה לאורך השנים מתאפשרת הודות לתרומתם הנדיבה של היחידים והגופים הבאים: משפחת וורטהיימר, קרן גלנקור לחינוך ורווחה וקרן DM, הקדש יוסף וקריסטינה קסירר, גב' שולמית בר שני ו-PEF, קרן מתנאל, חברת בזק, קרן סובל, קהילת רודף שלום בניו-יורק, קרן בברלי, קרן משפחת ארקין, קרן בלוך, JCD.