אנו בעמותת קדמה מאחלות ומאחלים שתהיה לכולנו שנה שנה טובה ומבורכת. זו הזדמנות לעדכן מה קורה בבתי הספר, ולספר על הכנס "מורה עם אג'נדה" שערכנו בקיץ האחרון.
בברכת שנה טובה ומאושרת! אילנה יונה - מנהלת עמותת קדמה וצוות קדמה
כנס קדמה "להיות מורה עם אג'נדה"
כנס קדמה ה-5 "להיות מורה עם אג'נדה" היה חגיגה של ידע, פתיחת התודעה, השראה ממגוון של א-נשים ונושאים, וצעד חשוב בבנייה וביסוס של קהילת א/נשי חינוך שחותרת לבנייה של מערכת חינוך המבוססת על שיוויון וצדק חברתי.
הכנס התקיים בחודש יולי, בביה"ס קדמה ירושלים, ועסק באג'נדות אישיות וחינוכיות של מורות/ים ומנהלות בתי ספר. עשרות מורות/ים מכל הארץ שאלו, שיתפו, התייעצו והתווכחו על אג'נדות חינוכיות שמכוונות את העבודה בכיתה ובבית הספר. הכנס היה רצף של הרצאות מרתקות, סדנאות בהן לובנו סוגיות מגוונות הנוגעות להוראה, למידה, חינוך, חברה, שוויון וצדק חברתי.
בסדנה למנהלות/ים בתי ספר בחנו את האג'נדה הבית ספרית, ואת האופן שבו הנהלת בית הספר מובילה אותה בעשייה היומיומית.
דורית לאור, מנהלת בביה"ס המגן בהוד השרון: "כנס מעורר חשיבה. כשאני יוצאת מהרצאה או סדנא עם שק מלא שאלות, תהיות, רעיונות ולבטים, אני יודעת שהיה מוצלח".
לקראת הכנס הפקנו את "מחברת הכנס" שבה היה מקום לכתוב תובנות, הערות והארות על כל הרצאה וסדנא. העשרנו אותה במערכי שיעור מרתקים, וב- 10 עקרונות איך לקדם שוויון וצדק חברתי בכיתה, שאנו מצרפותשוב כאן.
גלעד שמילוביץ, מורה מורה ורכז בביה"ס ברנקו וייס באור יהודה
"כנס מורים עם אג'נדה בקדמה, בקטמונים, ירושלים של מטה. פגשתי כל כך הרבה מורות שזוהרות מרוב שפע. נשים חזקות, מובילות, מחוברות לעצמן, לפרקטיקות עבודה חדשניות שמחוברות לתפיסה הפדגוגית, לזהות שלהן, לשפה, למגדר ולקהילה בה הן פועלות. הן לא רק מעוררות השראה אלא מפעפעות כמו מעיין נובע פלגים של תאוות עשייה ופתאום באמצע הקטמונים מצאתי מעיין פדגוגי נובע בלב של מדבר ואבן. תודה, גלעד".
ד"ר רימונה פאול, מורה ורכזת בתיכון האקדמיה למוסיקה בירושלים
"זו הזדמנות נוספת לומר תודה על הכנס הנפלא - ברוחי אני עדיין נמצאת בו, מספרת אנקדוטות למשפחה, מציגה רעיונות לקולגות ובתוך עצמי מרגישה שנובטים בי הרבה רעיונות לשינויים! הכנס היה מאוד מועיל לעבודה שלי! הכנס הפגיש אותי עם מורים חושבים, אבל מעבר לזה הוא טען אותי במטען של מושגים ודוגמאות שימשיכו לגרום לי לחשוב במשך שנת הלימודים הקרובה. המון חומר למחשבה גם מתוך התיאוריות וגם מתוך הניסיון של הא/נשים ששיתפו מעצמם ומעבודתם".
פרויקט "גשר לאוניברסיטה" חוזר בירושלים ובנתניה! במסגרת הפרויקט קורס פסיכומטרי מקיף בעלות מסובסדת לצעירים ולצעירות תושבי השכונות בירושלים ובנתניה. הקורס כולל תמיכה וליווי לימודי ואישי כדי לעודד הרשמה לאקדמיה והמשך לימודים גבוהים. כך משתפת אחת התלמידות בקורס: "הקורס הזה הוא סוג של דחיפה. בלי הקורס יכול להיות שהיינו במקום אחר... זה נראה כמשהו בלתי מושג… פה אנחנו יכולים לקבל את מירב התמיכה וזה גורם לנו לרצות להצליח".
מערכת החינוך שלנו התעשרה ב-3 נשות חינוך עם אג'נדה, בוגרות קדמה: הילה כהן, בת ציון יוסף ונופר לוי. ביוני השנה הן קיבלו את התואר הראשון שלהן בחינוך! שלושתן קיבלו תמיכה מקרן המלגות של העמותה שפועלת זו השנה התשיעית, ותומכת בבוגרים ובוגרות של ביה"ס קדמה הלומדים במוסדות להשכלה גבוהה.
בנוסף לקרן המלגות, בוגרי ובוגרות קדמה משתלבים בפעילויות שונות של ביה"ס ובסדנאות, ייחודיות לבוגרים. המטרה היא לחזק את הרשת החברתית ואת הקשר עם ביה"ס, ולעודד את הבוגרים/ות בהמשך דרכם הלימודית והמקצועית. אנו מאחלות להם/ן שנה של הצלחות!
חדשות מבית ספר קדמה
שבט הצופים בונה בית בביה"ס קדמה. תנועת הנוער "הצופים" הקימה את השבט הראשון שלה בשכונת הקטמונים במתחם ביה"ס קדמה. המון פעילויות משותפות מתוכננות השנה, ואין ספר שזו תהיה חוויה משמעותית ומכוננת הן לתלמידים/ות והן לחברי הצופים, וגם לשכונה כולה.
ערב יצירה מזרחית, בהשתתפות המשורר אלון בר, ובמאי הקולנוע דוד דרעי, התקיים בחופש הגדול בביה"ס קדמה. בערב נכחו מורים, תלמידים והורים. את הערב המרתק יזמה ספרנית בית הספר, תמי פיליפ. לאורך הערב דברו היוצרים על זהות מזרחית, מסורת וזהות הומוסקסואלית ועל היצירה שלהם הנעה ביניהן. עוד על הערב,בפייסבוקשל בית ספר קדמה.
"הקדמיה" מתקיימת במתחם ביה"ס קדמה כבר 10 שנים לטובת ילדי וילדות שכונת הקטמונים ואימהותיהן כחלק ממארג קהילתי חברתי. את הקדמייה, מנהלת ביד רמה ואוהבת, אילנית דנינו, מורה בבית הספר קדמה, יחד עם תלמידים/ות ובוגרים/ות של ביה"ס. יחד, הם יוזמים ומפיקים לאורך כל השנה (פעמיים בשבוע) פעילויות ספורט, יצירה, בישול, איפור ג'ימבורי ועוד המון אירועים לקראת החגים
אמהות מהקדמייה הצטרפו לאמהות מאופקים לביקור בלתי נשכח בכנסת. קלאודיה ברון מספרת: "נפגשו עם ח"כ יוסי יונה ונציג מהסתדרות. העלינו קשיים וביורוקרטיה שבהן נתקלות אמהות חד הוריות בעיקר בנושא ביטוח לאומי, והעדר תמיכה בנשים חד הוריות שנשללות מהן קצבאות כאשר הן מתחילות לעבוד. השמענו את הקול שלנו..."
את המפגשים בכנסת ארגנה נורית חג'אג' שהנחתה קבוצת אמהות במסגרת הקדמייה. "מטרת מפגשי ההנחיה היא לאפשר לאמהות מרחב להכרות, רישות, למידה, שיתוף והתנסות בנושאים הנוגעים לעולמן, על מנת לחזק את השותפות בין קדמה לקהילה. בנוסף, ע"י מתן כלים וידע, לאפשר להן לפעול בקהילה, לקידום מטרותיהן המשותפות".
גם בזמן החופש הגדול הגיעו מתנדבי סיירת סח"י הקטמונים לחלק חבילות מזון למשפחות נזקקות בשכונה. מי המתנדבים/ות? תלמידים/ות ובוגרים/ות מבית הספר קדמה. בסיס הפעולה והמחסן של סח"י פועל במתחם ביה"ס קדמה כבר 8 שנים, וכל העבודה הרבה (של איתור המשפחות, איסוף וחלוקת המזון) נעשית באהבה, בצנעה ובחדוות עשיית החסד.
תלמידי קדמה טסו בסוף חודש יוני לצרפת לצפות במשחקי אליפות אירופה בכדורגל. ליווה אותם איתי בכר, מורה לספורט בבית הספר.
תודה לעמותת 'הגשמת חלום' שסייעה להגשים את החלום.
הורים ולומדים. בשנה שעברה נפגשה קבוצת הורים מקדמה ללימוד משותף, בהנחייתו של משה שריקי, מנכ"ל לשעבר של ארגון "ממזרח שמש". הקבוצה הזו הולכת לגדול הרבה השנה ולהיות פעילה בתחומים רחבים בחיי ביה"ס והקהילה.
יריד קהילתי תוסס - עם פעילויות לילדים ולילדות, מכירות יד שניה, ודוכני אוכל – הפעילו תלמידי קדמה, כחלק מקמפיין הסיכום של הפעילות שנעשתה לאורך השנה עם עמותת 'השמיים הם הגבול'.
היום הראשון ללימודים בביה"ס קדמה.
חדשות מבית ספר נווה חוף
יריד ההצלחות - חגיגה של שפע פדגוגי לסיכום השנה!
אופנה מוסרית, א/נשים ששינו את העולם, עיתון "ידיעות נווה חוף תשע"ו, תוצרי הגינה הקהילתית ועוד. יריד ההצלחות הוא הזדמנות להראות ולשתף את כל קהילת בית הספר בפרויקטים שמצד אחד מחוברים לתוכנית הלימודים, ומצד שני בונים תפיסת עולם ומבנים ידע ממקום של חקר, סקרנות, יוזמה ויצירתיות. היריד כולל פעילויות משותפות של הורים ותלמידים ומגוון תערוכות שהן תוצרי הלימוד והעבודה התהליכית שנעשתה עם התלמידים/ות לאורך השנה.
"מרחב יחד"- אפשרות ללמידה אחרת! המרחב מרחיב את משאבי הלמידה ואת מיגוון אסטרטגיות הלמידה ונותן מענה אמיתי להוראה דיפרנציאלית. התפיסה המנחה היא שהתלמידים והתלמידות בבית הספר/בכיתה נבדלים בסגנונות הלמידה, בתחומי העניין ובצרכים שלהם, והוא עושה שימוש במרחבים שונים בבית הספר (חצר, ספריה, מסדרונות, קירות, חדרים יעודיים וכמובן הכיתות) כדי ללמד וללמוד במקומות ובאופנים שונים.
מורות והורים מקבלים/ות הדרכה ותמיכה מקצועיים, ותלמידים/ות מקבלים/ות מענה לימודי ורגשי שמסייע להם/ן להתמודד עם אתגרים שונים בבית הספר ולייצר חוויות חיוביות של הצלחה. את המרכז החדש מנהלת נטע זלמנסון, ואנחנו מאחלות לה המון הצלחה באתגר החשוב והייחודי הזה!
סדנה לכתיבה יצירתית - בהנחיית רפאל בלולו, במאי וכותב - נערכה לראשונה לתלמידי כיתה ו' שרצו להתנסות בשלל סגנונות כתיבה ולקבל פידבק. בכל מפגש הועלו זיכרון או חוויה משמעותית וסביבו התלמידים/ות כתבו ושיתפו את חבריהם/ן לקבוצה.
בסוף השנה הופקה מחברת עם תוצרי הכתיבה של הסדנה, שפורסמה לתלמידי/ות ביה"ס.
שיח מגדרי ופרקטיקות ששמות דגש על שוויון בין המינים נמצאים בכל מרחב בבית הספר: בשיעורים, בתכניות הלימוד, בדיאלוג מורה-תלמידים ותלמידים-תלמידות, ובפרויקטים כיתתיים ובית ספריים.
בשיעורי חשבון לדוגמא, התלמידים/ות ערכו סקרים על השתתפות של בנות ובנים בחוגים שונים בביה"ס ובשכונה; במסגרת השיעור "אנשים ונשים ששינו את החברה", תלמידים/ות חקרו על דמויות של מנהיגות ובחנו את המושג מנהיגות בהקשר מגדרי, בסוף השנה הפיקו חוברת מרתקת.
השפה בכיתות היא שפה שמשלבת זכר ונקבה והמורות/ים במודעות תמידית לייצוג ולהשתתפות של בנים ובנות בכיתה ובשיעורים.
וללמידה יש גם תוצרים בשטח כגון: תלמידות בביה"ס, יחד עם המורה עמית בוטבול, הקימו קבוצת כדורגל לבנות. בכיתה ו' כתבו התלמידים/ות מכתב לשרה גילה גמליאל כדי לשנות את שפת הפנייה בתמרורים ובשלטי הדרך לשני המינים.
ילדי כיתות ג', ד' ו-ו' בבית הספר "נווה חוף" הוכיחו שגם תלמידים/ות יכולים/ות לכתוב ולערוך את חומרי הלימוד בביה"ס! לאחר התלבטויות האם לתת לתלמידים/ות שיעורי בית לחופש הגדול, החלטו מספר מורות בביה"ס - סילבי וערן, הדס ותהילה - שהתלמידים/ות יכינו בעצמם/ן את חוברות התרגול לחופש בחשבון. בכל כיתה, כל זוג תלמידים/ות בחר נושא מתוך רשימת הנושאים שנלמדו בחשבון ובהנדסה, והכין עמוד תרגילים. את התרגולים חיברו לחוברת קיץ מרשימה, שבטוח שגם היה כיף יותר לפתור! הנה מה שיצא ...