{{preheader}}

אם אינכם מצליחים לצפות במסר לחצו כאן

ניוזלטר "בית מורשת" מס' 232
פרשת קרח

כניסת השבת: 19:14 צאת השבת: 20:26

מה גורם לאנשים גדולים לחטוא? | הרב אלי קפלן

"וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר:

'אֱמֹר אֶל אֶלְעָזָר בֶּן אַהֲרֹן הַכֹּהֵן, וְיָרֵם אֶת הַמַּחְתֹּת מִבֵּין הַשְּׂרֵפָה, וְאֶת הָאֵשׁ זְרֵה הָלְאָה, כִּי קָדֵשׁוּ. אֵת מַחְתּוֹת הַחַטָּאִים הָאֵלֶּה בְּנַפְשֹׁתָם וְעָשׂוּ אֹתָם רִקֻּעֵי פַחִים, צִפּוּי לַמִּזְבֵּחַ, כִּי הִקְרִיבֻם לִפְנֵי ה' וַיִּקְדָּשׁוּ, וְיִהְיוּ לְאוֹת לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל.'

וַיִּקַּח אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן אֵת מַחְתּוֹת הַנְּחֹשֶׁת אֲשֶׁר הִקְרִיבוּ הַשְּׂרֻפִים, וַיְרַקְּעוּם צִפּוּי לַמִּזְבֵּחַ." (במדבר יז, א–ג)

כך נאמר לאחר שריפת מאתיים וחמישים האיש מקריבי הקטורת, שהיו "נְשִׂיאֵי עֵדָה קְרִאֵי מוֹעֵד אַנְשֵׁי שֵׁם" (שם טז, ב), תלמידי חכמים גדולים ומנהיגים שחטאו בכך שחלקו על מנהיגותם של משה ואהרן.

רש"י מסביר את הביטוי "הַחַטָּאִים הָאֵלֶּה בְּנַפְשֹׁתָם": "שֶׁנַּעֲשׂוּ פוֹשְׁעִים בְּנַפְשׁוֹתָם, שֶׁנֶּחְלְקוּ עַל הַקָּבָּ"ה." המהר"ל מסביר: "לא שהם חטאו בנפשותם, כלומר שעשו בנפשם החטא, כמשמעו, דכל חוטא חוטא בנפשו, דכתיב 'וְנֶפֶשׁ כִּי תֶחֱטָא' (ויקרא ה, א), אלא שהם פשעו בנפשותם,רצה לומר שהם חייבו המיתה לנפושותם, שנחלקו על הקדוש ברוך הוא, וגרמו מיתה לעצמם" (גור אריה כאן).

הדברים טעונים הסבר, הרי התורה קוראת להם חוטאים ולא פושעים! כיצד אפשר לומר אם כך שהם פושעים ולא חוטאים? אכן, ה"שפתי חכמים" מסביר: "דקשה לו והא התרה בהם משה וא"כ ואם כן] למה כתיב חטאים? שהוא לשון שוגג." כי ההבדל בין חוטא לפושע הוא בכך שחוטא הוא העובר עברה בשוגג ופושע הוא מי שעובר עברה במזיד.

מדוע התורה קוראת להם חוטאים, ואילו רש"י טוען שהם פושעים? הגמרא מסבירה את חטאם של אותם צדיקים: "וּמַאי 'בְּנַפְשׁוֹתָם'? שֶׁנִּתְחַיְּבוּ שְׂרֵפָה עַל עִסְקֵי נַפְשׁוֹתָם, כִּדְרֵישׁ לָקִישׁ, דְּאָמַר רֵישׁ לָקִישׁ: מַאי דִּכְתִיב 'בְּחַנְפֵי לַעֲגֵי מָעוֹג, חָרֹק עָלַי שִׁנֵּימוֹ' (תהלים לה)? בִּשְׁבִיל חֲנֻפָּה שֶׁהֶחֱנִיפוּ לְקֹרַח עַל עִסְקֵי לְגִימָה, חָרַק עֲלֵיהֶם שַׂר שֶׁל גֵּיהִנֹּם שִׁנָּיו" (סנהדרין נב, א). רש"י שם מסביר: "בשביל חנופת של לגימות מעוג, שהאכילם והשקם קרח לעדתו ונתחברו עמו, חרק עלי וגו' מעוג לשון דבר הנאכל..." באמת אותם אנשים צדיקים היו, אבל נגררו אחר קורח והחניפו לו מפני שנתן להם אוכל ומשקה.

כיצד להתייחס למי שעושה מעשה אסור לאחר אזהרה בעודו שתוי – האם הוא מזיד או שוגג? מחד גיסא, אין לו באמת שליטה על מעשיו בשל מצבו,, מאידך גיסא, הרי הוא זה שבחר לשתות? כך גם בעניין החנופה הנובעת מתלות כלכלית, שבעקבותיה נכנס האדם למצב בלתי אפשרי הגורם לו לחטוא, האם הוא שוגג או מזיד?

התורה מלמדת אותנו שהחטא הוא בנפש, שהיא החלק בנשמה המחובר לגוף, כמו שמסביר "נפש החיים": 'שסתם רוב העונות מצויות בבחי'נת] הנפש. שהיא התחתונה הקרובה אל הס''א הסטרא אחרא] רגליה יורדות מות. וכמ''ש וכמו שכתוב] 'וְנֶפֶשׁ כִּי תֶחֱטָא', 'הַחַטָּאִים הָאֵלֶּה בְּנַפְשֹׁתָם', והרבה כיוצא" (שער א, יט, ועוד רבים מגדולי ישראל).

הנשמה טהורה היא ואין בה חטא או פשע. החטאים נובעים מהחיבור של הנשמה אל הגוף, שבא לידי ביטוי בנפש האדם. לכן התורה מדגישה שחטאם היה "בְּנַפְשֹׁתָם", אולם רש"י רוצה ללמדנו שבהסתכלות שלנו חטאם הוא פשע ולא חטא, כי הם אלו שהכניסו את עצמם למצב חברתי ונפשי שגרם להם לחטוא.

לכן רק עכשיו מגלה לנו התורה שהמחתות נעשו מנחושת, כי הנחושת מבטאת את הצד הנמוך יותר שבנפש האדם, לעומת הזהב שמבטא את המצב השלם והכסף את השאיפה להגיע לשלמות.

נחושת זו הופכת להיות בעצמה חלק מן המזבח, על מנת להזכיר לנו כיצד הגיעו מאתיים וחמישים ראשי העדה לחטא נורא זה.

הם בסך הכל הלכו לסעודתו של קורח, סעודה שהיו בה "עסקי לגימה" שגרמו להם לאבד את שיקול דעתם. המעשה עצמו היה מתוך בחירה ולכן הוא פשע, אבל לאחר מכן הם כבר לא יכלו לשלוט במעשיהם, ולכן התורה מגדירה אותם "הַחַטָּאִים הָאֵלֶּה בְּנַפְשֹׁתָם". 

קָצָר לשבת

הרב אסף כהן, מנהל עמותת "בית מורשת", בדרשה מצולמת קצרה לפרשת השבוע שלח לך על התקיימותה של המחלוקת...

לצפייה יש ללחוץ על התמונה.

פעילויות ב"ניצנים"

גם בישורת האחרונה של שנת לימודים מיוחדת שהזדמנה לנו השנה, ממשיכים לפעול למען הילדים בצהרוני "ניצנים" בבתי הספר הממ"ד בעיר.

ילדי תכנית ניצנים בכיתות א' וב' בשדי חמד למדו השבוע בחוגי הטבע של אייל על פיצ', כלבת הצלה מיוחדת מגזע הברניז. אייל שיתף את הילדים בסיפורים מעניינים על כלבים מגזע הברניז שהיו מעורבים בהצלת נפשות.

תלמידות "מעלה התורה" בנות עסקו השבוע בפעילות יצירה שעירבה חיות (הנושא השנתי שלנו) וקלקר. ההתנסות היצירתית מעשירה את הבנות ומפתחת יכולות מגוונות.

ובממ"ד יפה נוף, בעבודה מודרכת ויסודית, הכינו הילדים חיפושית נפתחת. הצצה לתהליך>>>


ילדי כיתות א–ב למדו בחוג עם אייל על תכונותיהן של הנמלים החרוצות.

אל הצהרון הגיע השבוע גם הרב אסף, מנהל העמותה, ובפיו סיפורים מחכימים לפרשת קרח.

הצהרונים שלנו, הפועלים כבר שנים בבתי הספר הממ"ד בעיר בשותפות עם משרד החינוך, מבקשים לתת לילדים מענה ערכי ומעשיר לשעות אחר הצהריים שאחרי הלימודים. הכנת שיעורי בית, חוגים ופעילויות, משחקים וחוויות, העשרה תורנית, ארוחה חמה ועוד הם חלק מדופק החיים הרגיל בצהרונים.

אנחנו מודים לכם, ההורים, על האמון והשותפות לכל אורך השנה.

נשות העיר מוזמנות לבית המדרש "אוהל לאה"

בכל יום רביעי בבוקר מתקיים בבית הכנסת ע"ש משה דיין (בשכונת נופי הסלע) בית מדרש לנשים. לימוד מגוון בנושא הגות, תנ"ך ומחשבה.

מעבירי השיעורים: הרב דני איזק, הרב יונתן מאלי והרב אלי קפלן.

מוזמנות!

למודעה המלאה יש ללחוץ על התמונה.

מכינת איתן אומרת תודה!

בעזרת השם, בתמיכתכם ובתמיכתם של השותפים הרבים שלנו, הצלחנו השבוע לגייס מעל 130,000 ש"ח בקמפיין גיוס המונים לטובת חניכי מכינת איתן שלנו.

הצמיחה הגדולה והמבורכת של המכינה עם השנים, גדילת כמות החניכים והתפתחות העשייה הביאה לצורך לפתח את המכינה עוד ועוד. וכך, השבוע, בהתגייסות מרשימה ומרגשת של הצוות כולו ובהירתמות של הציבור הרחב בעיר, בוגרי המכינה ומשפחותיהם וידידים רבים, הצלחנו לגייס את הסכום. התרומה תיועד לסיוע לחניכים שידם אינה משגת לשלם את שכר הלימוד, להרחבת בית המדרש שלנו עבור החניכים הרבים, לשדרוג חדרי הפנימייה ועוד.

תודה גדולה על ההליכה יד ביד, על התמיכה ועל לקיחת האחריות.

ובתוך כל הלהט, העשייה והשמחה, ממשיכים לפעול כרגיל, לצמוח ולעשות.

השבוע התקיים טקס השבעה מרגש של הצנחנים ובהם מחזור י', שרק לפני חודשיים עוד סיימנו את מחזור ב' במכינה.

חניכי המכינה הלכו לכותל כדי להשתתף באירוע המרגש.

-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~

ביום רביעי ביקר במכינה אלוף משנה אוהד מאור, מח"ט חטיבת השריון 401, שסיפר לחניכים המרותקים מה זה להיות שריונר בשנת 2021.

בשבוע הבא יוצאים למסע חובק בצפון. ועוד היד נטויה והרגל צועדת...

ערב הוקרה למתנדבות מועדונית צמ"ד

אנו מפעילים, בשיתוף עם אולפנת צביה בעיר, מועדונית לילדים עם צרכים מיוחדים. הילדים מגיעים אל המועדונית למפגש חברתי מחבק, למשחק, ויחד עם מתנדבות בנות האולפנה מבלים ונהנים.

השבוע, ביום שני, קיימנו ערב הוקרה למתנדבות המועדונית, על תרומתן הגדולה בהפעלתה, במסירות גדולה, לכל אורך השנה.

תודה וברכה לחונכות שאוהבות ומשמחות את הילדים, וגם בשנה המאתגרת שעברנו לא פסקו מלפעול למענם,
למלוות ההסעות, שדואגות שהילדים יגיעו בבטחה אל המועדונית ובחזרה לבתיהם,
לרכזות הדסי, צופיה, הודיה ויסכה על כל ההשקעה במהלך כל השנה.


בערב ההוקרה שיתפו המתנדבות את חברותיהן באתגרים שהן חוו במהלך שנת ההתנדבות וברגעי ההתרגשות והשמחה.
הבנות נהנו מסדנה להכנת קינוחי כוסות טעימים שהעבירה להן בהתנדבות המורה סימה כהן וקיבלו שי שמבטא את ההערכה לפועלן.

משפ"שחה שלנו: קרח

ממשיכים עם משפ"שחה, הדף השבועי שלנו לפרשת השבוע.

והשבוע, פרשת קרח: למה תתנשאו? על התנשאות ומחיריה. "מחלוקת לשם שמיים": על התועלת והמחיר של המחלוקת..

רק להדפיס ולהשתמש.

 

משפ"שחה: פעילות משפחתית מגבשת וסדנאית מדי שבוע, לשיח משתף על נושאים משפחתיים סביב הפרשה. מוזמנים להתנסות בפעילות ולהצטרף אלינו.

נשמח לשמוע מכם על החוויה.

להורדת עותק מותאם להדפסה ניתן ללחוץ על התמונה.

"בית מורשת" במעלה אדומים החל את דרכו בשנת תשס"א (2001) כחלק מרשת הגרעינים של קרן מורשת, ובאלול תשס"ג (2003) קם כעמותה עצמאית.

הלב שלנו הוא בית המדרש ובו אברכים העוסקים בלימוד תורה ובעשייה חינוכית קהילתית.

במהלך השנים התפתחו מיזמים רבים במסגרת העמותה: מועדונית לילדים בעלי צרכים מיוחדים, רבני גנים בכל גני הממ"ד, לימודייה לילדים מקהילת יוצאי אתיופיה, חוגים תורניים ופעילויות לנוער, מכינה קדם צבאית 'איתן', רבני קהילות, בתי מדרש קהילתיים ועוד.

לסרטון העשייה שלנו
לפייסבוק שלנו
לאתר שלנו

נשלח לכתובת moshiascher@gmail.com מהכתובת info@bmoreshet.org
שולח: בית מורשת
כתובת השולח: רחוב העוגב 1, מעלה אדומים 9836001
הסרה מהרשימה | עדכון פרטים | דיווח דיוור לא מורשה

רב מסר מערכת דיוור ודפי נחיתה