{{preheader}}

אם אינכם מצליחים לצפות במסר לחצו כאן

ניוזלטר "בית מורשת" מס' 233
מוצ"ש פרשת חקת

וכי נחש ממית או נחש מחיה? מה חשוב יותר – המעשה או הכוונה? | הרב אלי קפלן

וכי נחש ממית או נחש מחיה? מה חשוב יותר – המעשה או הכוונה ?

מיד לאחר מלחמה קצרה בכנענים שהסתיימה בניצחון של עם ישראל נאמר: "וַיִּסְעוּ מֵהֹר הָהָר דֶּרֶךְ יַם סוּף לִסְבֹב אֶת אֶרֶץ אֱדוֹם וַתִּקְצַר נֶפֶשׁ הָעָם בַּדָּרֶךְ. וַיְדַבֵּר הָעָם בֵּאלֹהִים וּבְמֹשֶׁה לָמָה הֶעֱלִיתֻנוּ מִמִּצְרַיִם לָמוּת בַּמִּדְבָּר כִּי אֵין לֶחֶם וְאֵין מַיִם וְנַפְשֵׁנוּ קָצָה בַּלֶּחֶם הַקְּלֹקֵל. וַיְשַׁלַּח ה' בָּעָם אֵת הַנְּחָשִׁים הַשְּׂרָפִים וַיְנַשְּׁכוּ אֶת הָעָם וַיָּמָת עַם רָב מִיִּשְׂרָאֵל. וַיָּבֹא הָעָם אֶל מֹשֶׁה וַיֹּאמְרוּ חָטָאנוּ כִּי דִבַּרְנוּ בַה' וָבָךְ הִתְפַּלֵּל אֶל ה' וְיָסֵר מֵעָלֵינוּ אֶת הַנָּחָשׁ וַיִּתְפַּלֵּל מֹשֶׁה בְּעַד הָעָם. וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל מֹשֶׁה עֲשֵׂה לְךָ שָׂרָף וְשִׂים אֹתוֹ עַל נֵס וְהָיָה כָּל הַנָּשׁוּךְ וְרָאָה אֹתוֹ וָחָי. וַיַּעַשׂ מֹשֶׁה נְחַשׁ נְחֹשֶׁת וַיְשִׂמֵהוּ עַל הַנֵּס וְהָיָה אִם נָשַׁךְ הַנָּחָשׁ אֶת אִישׁ וְהִבִּיט אֶל נְחַשׁ הַנְּחֹשֶׁת וָחָי" (במדבר כא ד–ט).

כיצד הגיע עם ישראל לים סוף? רש"י מסביר: "כֵּיוָן שֶׁמֵּת אַהֲרֹן וּבָאת עֲלֵיהֶם מִלְחָמָה זוֹ, חָזְרוּ לַאֲחוֹרֵיהֶם דֶּרֶךְ יַם סוּף, הוּא הַדֶּרֶךְ שֶׁחָזְרוּ לָהֶם כְּשֶׁנִּגְזַר עֲלֵיהֶם גְּזֵרַת מְרַגְּלִים, שֶׁנֶּאֱמַר 'וּסְעוּ הַמִּדְבָּרָה דֶּרֶךְ יַם סוּף' (דברים א), וְכָאן חָזְרוּ לַאֲחוֹרֵיהֶם שֶׁבַע מַסָּעוֹת, שֶׁנֶּאֱמַר 'וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל נָסְעוּ מִבְּאֵרֹת בְּנֵי יַעֲקָן מוֹסֵרָה שָׁם מֵת אַהֲרֹן', וְכִי בְמוֹסֵרָה מֵת? וַהֲלֹא בְהֹר הָהָר מֵת? אֶלָּא שָׁם חָזְרוּ וְהִתְאַבְּלוּ עָלָיו וְהִסְפִּידוּהוּ כְּאִלּוּ הוּא בִפְנֵיהֶם; וְצֵא וּבְדֹק בַּמַּסָּעוֹת וְתִמְצְאֵם שֶׁבַע מַסָּעוֹת מִן מוֹסֵרָה עַד הֹר הָהָר" (תנחומא). מכיוון שהם פחדו ממלחמה הם חזרו אחורה ולכן 'ותקצר נפש העם בדרך', כפי שממשיך רש"י ומסביר: "בְּטֹרַח הַדֶּרֶךְ שֶׁהֻקְשָׁה לָהֶם, אָמְרוּ עַכְשָׁו הָיִינוּ קְרוֹבִים לִכָּנֵס לָאָרֶץ וְאָנוּ חוֹזְרִים לַאֲחוֹרֵינוּ, כָּךְ חָזְרוּ אֲבוֹתֵינוּ וְנִשְׁתָּהוּ שְׁלֹשִׁים וּשְׁמוֹנֶה שָׁנָה עַד הַיּוֹם, לְפִיכָךְ קָצְרָה נַפְשָׁם בְּעִנּוּי הַדֶּרֶךְ." החשש של עם ישראל נובע מן הפחד ממלחמה ומכך שאהרן הלך לעולמו, אירוע שפוגע בתחושת הביטחון של עם ישראל. כתוצאה מכך הם באים בטענות: "וַיְדַבֵּר הָעָם בֵּאלֹהִים וּבְמֹשֶׁה לָמָה הֶעֱלִיתֻנוּ מִמִּצְרַיִם לָמוּת בַּמִּדְבָּר כִּי אֵין לֶחֶם וְאֵין מַיִם וְנַפְשֵׁנוּ קָצָה בַּלֶּחֶם הַקְּלֹקֵל." תגובתו של הקב"ה היא מגפה של נחשים שממיתים רבים. עם ישראל מודה בחטאו ומשה מתפלל בעד העם. אולם המגפה אינה נעצרת עד אשר משה עושה שרף שעליו יש להביט על מנת להנצל מהמגיפה.

רש"י מסביר: "שֶׁלֹּא הָיָה מְמַהֵר נֶשֶׁךְ הַנָּחָשׁ לְהִתְרַפְּאוֹת אֶלָּא אִם כֵּן מַבִּיט בּוֹ בְּכַוָּנָה; וְאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ: וְכִי נָחָשׁ מֵמִית אוֹ מְחַיֶּה? אֶלָּא, בִּזְמַן שֶׁהָיוּ יִשְׂרָאֵל מִסְתַּכְּלִין כְּלַפֵּי מַעְלָה וּמְשַׁעְבְּדִין אֶת לִבָּם לַאֲבִיהֶם שֶׁבַּשָּׁמַיִם הָיוּ מִתְרַפְּאִים, וְאִם לָאו הָיוּ נִמּוֹקִים" (ראש השנה כט).

אור החיים שואל מדוע יש צורך גם בנחש נחושת וגם בכוונת הלב: "עוד יש לדעת טעם ענין זה שצוה ה' לעשות נחש ולהסתכל בו מה יועיל הסתכלות בנחש לרפאות הנשיכה, ורז''ל אמרו כל זמן שישראל מסתכלין כלפי מעלה וכו' עד כאן, ואם היתה הכוונה בזה להסתכל כלפי מעלה לבד יותר היה ראוי להסתכל בשמים ואז תהיה הכוונה ניכרת לעושיה ביותר מהסתכלות בנחש". ומסביר: "וטעם כל המעשה נראה בהעיר עוד למה לא הועילה תפילתו של משה להסיר הנחשים השרפים ולא יהיה נושך להצטרך לרפואתו, אלא ודאי זה יגיד כי בעל המשפט בחן שלא עשו תשובה המספקת להם, והגם שאמרו חטאנו כי דברנו בה' ובך העיקר חסר והוא העזיבה, ולא מצאנו שאמרו לא נשוב עוד לדבר הרע הזה, ולזה לא הוסר הנגע, לזה נתחכם הבורא ונתייעץ לתקנם על זה הדרך כי מי שתקן עצמו כראוי הנה הוא ניצול ולא ישכנו נחש, ומי שלא נתקן כמצטרך ישכנו נחש לעוררו בתשובה, וציוה עליו להביט אל נחש וגו' ובזה יתקן עצמו ושב ורפא לו."

עם ישראל הכיר בחטאו, אבל לא קיבל על עצמו שלא לחזור לחטא זה, ולכן המשיכה המגפה. נשיכת הנחש מעוררת את האדם לתשובה, ולכן אמרו חז"ל שהעיקר הוא כוונת הלב. כפי שמסביר המהר"ל: "ומה שאמר לעשות נחש, כי כאשר רואה דבר שהזיקו בעיניו, הוא מכוון יותר בתפילה על דבר שהזיקו כאשר הוא נראה לעינים. ולפיכך ציוה שישימו נחש על נס, שבשני המעשים האלו מכַוְנים לבם לשמים; שעל ידי שיהיה על נס – יביט למעלה, וכאשר יהיה רואה המזיק – מכוון יותר בתפילה, ויתרפא" (גור אריה).

מדוע המגפה וההצלה ממנה נעשו על ידי נחשים? מסביר אור החיים: "להראותם כח התשובה על דרך אומרם ז''ל שבעלי תשובה נעשים להם העבירות זכיות (יומא פו, ב), כי לא לבד מחילת החטא אלא אדרבה יעמוד לו זכות, והוא מה שהעיר בהבטה אל נחש הנחושת לומר שהנחש נשך והוא עצמו כשהוא בבחינת השתיקה, פירוש שלא ידבר עוד הגם שכבר דיבר כי כל מין הנחש ידבר לשון הרע אף על פי כן הוא עצמו מחיה ונהפך מרעה לטובה" (עיינו שם עוד להרחבת הדברים).

הנחש מסמל את לשון הרע מאז בריאת העולם. הנחש החי מכיש על ידי הלשון שלו ומסמל בכך את חטאו של העם. נחש הנחושת הוא דומם, ובכך הוא מסמל את התשובה לחטא. על ידי כך, העברה עצמה היא זו שמתקנת את החטא. זוהי דרגת התשובה הגבוהה ביותר, "עברות נעשות זכויות" (עיינו רמב"ן, גור אריה ועוד).

מכאן נלמד לכל תחומי החיים: פעולה חיצונית איננה יכולה להיות תחליף לתהליך רוחני ונפשי פנימי. הפעולה החיצונית מעוררת את התהליך הרוחני הנפשי ומכאן חשיבותה. כאשר הפעולה החיצונית מבטאת בצורה נכונה את התהליך הרוחני, אזי היא משלימה אותו ומעצימה אותו.

שלוש דקות לפרשת השבוע

הרב אסף כהן, מנהל עמותת "בית מורשת", בשלוש דקות לפרשת השבוע  על כיבוד ההורים של דמא בן נתינה.

לצפייה יש ללחוץ על התמונה.

בית המדרש לגמלאים מתרחב

בית המדרש לגמלאים הולך ומתרחב. בימים ראשון, שלישי וחמישי, בין השעות 10:00 ל־13:00, פועל בית המדרש בבית הכנסת ע"ש משה דיין בשכונת נופי הסלע. בית המדרש פועל בראשות הרב יהונתן מאלי ומתקיימים בו לימודי הלכה בעיון, גמרא, תנ"ך לפרשת השבוע מפי הרב אלי קפלן ועוד. מוזמנים להצטרף.

פעילויות בצהרוני "ניצנים"

לקראת חופשת הקיץ הגיע רס"ב אודי חממי, ראש האגף הקהילתי במשטרת מעלה אדומים, לצהרון בממ"ד שדי חמד. אודי העביר לילדים כללי בטיחות לקראת חופשת הקיץ הקרבה.

חידון על הפרשה בצהרון מעלה התורה בנים, בהובלת התלמידים:

תלמידות "מעלה התורה" בנות שיחקו השבוע במשחק "אני מרגיש" שפותח בעמותת בית מורשת, ושמטרתו לעורר שיח רגשי בקבוצה. הבנות נהנו מאוד מן המשחק, נפתחו ושיתפו.

פעילויות יצירת מגנטים למקרר בצהרון:


ילדי הצהרון המקסימים בממ"ד יפה נוף יצרו השבוע משחק לקיץ בצביעת מטקות והכנת קלמר קיץ.
הילדים נהנו מחוג מחשבים עם המורה ברק, מפעילות חברתית בתנועה והכנו ברכות לזוכה בחידון התנ"ך העירוני..


הצהרונים שלנו, הפועלים כבר שנים בבתי הספר הממ"ד בעיר בשותפות עם משרד החינוך, מבקשים לתת לילדים מענה ערכי ומעשיר לשעות אחר הצהריים שאחרי הלימודים. הכנת שיעורי בית, חוגים ופעילויות, משחקים וחוויות, העשרה תורנית, ארוחה חמה ועוד הם חלק מדופק החיים הרגיל בצהרונים.

אנחנו מודים לכם, ההורים, על האמון והשותפות לכל אורך השנה.

מדרשת "בארי" מסכמת פעילות

מדרשת בארי פעלה בשנים האחרונות במסגרת הפעילויות שלנו. המדרשה, שפנתה לנשים, קיימה מגוון פעילויות: הרצאות, סדנאות, שיעורים, ערבים משותפים ומגוונים, בהשתתפות עשרות נשים בנות העיר. לאחרונה קיימנו מפגש מסכם לפעילות המדרש. יעל הרוש, שהובילה את הפעילות לצד נעמי קמיגרוב, העבירה שיעור על הרצון והשפע והצגנו סרטון מסכם על הפעילות.
תודה לכל המשתתפות, המגיעות, מעבירות הפעילויות ולצוות שלנו על העשייה הברוכה!

ביקוש גדול לבית הספר של החופש הגדול:

כמו בכל שנה, גם השנה בעזרת השם הצלחה גדולה לבתי הספר של החופש הגדול של משרד החינוך שאנו ב"בית מורשת" מפעילים במסגרות החמ"ד בעיר. העשרה לימודית, פעילויות וחוויות.

להזכירכם, ההרשמה תיסגר ביום שני הקרוב, י"א תמוז, 21.6.

ניתן להירשם לכל המסגרות דרך הקישור:


להרשמה>>>

נשות העיר מוזמנות לבית המדרש "אוהל לאה"

בכל יום רביעי בבוקר מתקיים בבית הכנסת ע"ש משה דיין (בשכונת נופי הסלע) בית מדרש לנשים. לימוד מגוון בנושא הגות, תנ"ך ומחשבה.

מעבירי השיעורים: הרב דני איזק, הרב יונתן מאלי והרב אלי קפלן.

מוזמנות!

למודעה המלאה יש ללחוץ על התמונה.

טיול סוף שנה במכינת איתן

השבוע התקיים טיול מסכם לשנת הלימודים תשפ"א במכינת איתן.

הטיול התחיל ביישוב אלוני הבשן, היישוב המזרחי ביותר במדינת ישראל, המשיך בטיול ברמת הגולן, בעמק החולה ובכנרת והסתיים בשבת מיוחדת ביער לביא.

הצלחה גדולה בקמפיין גיוס ההמונים באולפנת צביה

בעשר השנים האחרונות פועלת באולפנת צביה בעיר, בשיתוף עם "בית מורשת" מועדונית לילדים עם צרכים מיוחדים. בנות האולפנה מתנדבות במועדונית, חונכות באופן קבוע ילדים צרכים מיוחדים ומעניקות להן מרחב מחבק ומלא אהבה. בשבוע שעבר יצאה האולפנה לגיוס המונים, ובמסגרתו גויסו כספים רבים לצמיחת האולפנה, חלקם יושקעו בבניין קבע למועדונית, שעתידה לקבל הכרה ממשרד הרווחה ולהרחיב את מוטת פעילותה.

תודה גדולה לתלמידות האולפנה הנהדרות שנרתמות באופן קבוע למען הילדים עם הצרכים המיוחדים!

"בית מורשת" במעלה אדומים החל את דרכו בשנת תשס"א (2001) כחלק מרשת הגרעינים של קרן מורשת, ובאלול תשס"ג (2003) קם כעמותה עצמאית.

הלב שלנו הוא בית המדרש ובו אברכים העוסקים בלימוד תורה ובעשייה חינוכית קהילתית.

במהלך השנים התפתחו מיזמים רבים במסגרת העמותה: מועדונית לילדים בעלי צרכים מיוחדים, רבני גנים בכל גני הממ"ד, לימודייה לילדים מקהילת יוצאי אתיופיה, חוגים תורניים ופעילויות לנוער, מכינה קדם צבאית 'איתן', רבני קהילות, בתי מדרש קהילתיים ועוד.

לסרטון העשייה שלנו
לפייסבוק שלנו
לאתר שלנו

נשלח לכתובת moshiascher@gmail.com מהכתובת info@bmoreshet.org
שולח: בית מורשת
כתובת השולח: רחוב העוגב 1, מעלה אדומים 9836001
הסרה מהרשימה | עדכון פרטים | דיווח דיוור לא מורשה

רב מסר מערכת דיוור ודפי נחיתה