{{preheader}}

אם אינכם מצליחים לצפות במסר לחצו כאן

ניוזלטר "בית מורשת" מס' 236
פרשת מטות־מסעי

כניסת השבת: 19:12 צאת השבת: 20:28

פרנסה או משפחה – מה עיקר ומה טפל? | הרב אלי קפלן

"וַיִּגְּשׁוּ אֵלָיו וַיֹּאמְרוּ גִּדְרֹת צֹאן נִבְנֶה לְמִקְנֵנוּ פֹּה וְעָרִים לְטַפֵּנוּ. וַאֲנַחְנוּ נֵחָלֵץ חֻשִׁים לִפְנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל עַד אֲשֶׁר אִם הֲבִיאֹנֻם אֶל מְקוֹמָם וְיָשַׁב טַפֵּנוּ בְּעָרֵי הַמִּבְצָר מִפְּנֵי יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ." (במדבר לב, טז–יז).

כך מבקשים בני גד ובני ראובן ממשה רבנו.

ותשובתו לכך היא: "בְּנוּ לָכֶם עָרִים לְטַפְּכֶם וּגְדֵרֹת לְצֹנַאֲכֶם וְהַיֹּצֵא מִפִּיכֶם תַּעֲשׂוּ" (שם, כד).

הם עונים לו: "וַֹיּאמֶר בְּנֵי גָד וּבְנֵי רְאוּבֵן אֶל מֹשֶׁה לֵאמֹר עֲבָדֶיךָ יַעֲשׂוּ כַּאֲשֶׁר אֲדֹנִי מְצַוֶּה. טַפֵּנוּ נָשֵׁינוּ מִקְנֵנוּ וְכָל בְּהֶמְתֵּנוּ יִהְיוּ שָׁם בְּעָרֵי הַגִּלְעָד. וַעֲבָדֶיךָ יַעַבְרוּ כָּל חֲלוּץ צָבָא לִפְנֵי ה' לַמִּלְחָמָה כַּאֲשֶׁר אֲדֹנִי דֹּבֵר" (שם, כה–כז).

רש"י מסביר: "חָסִים הָיוּ עַל מָמוֹנָם יוֹתֵר מִבְּנֵיהֶם וּבְנוֹתֵיהֶם, שֶׁהִקְדִּימוּ מִקְנֵיהֶם לְטַפָּם. אָמַר לָהֶם מֹשֶׁה: 'לֹא כֵן, עֲשׂוּ הָעִקָּר עִקָּר וְהַטָּפֵל טָפֵל, בְּנוּ לָכֶם תְּחִלָּה עָרִים לְטַפְּכֶם וְאַחַר כֵּן גְּדֵרוֹת לְצֹאנְכֶם.'"

מן הפסוקים אנו למדים בני גד ובני ראובן הבינו את טעותם: בדברי הסיכום שלהם הם מקדימים את הטף והנשים לצאן והבקר. ומדגיש הפסוק ואומר "וַֹיּאמֶר בְּנֵי גָד וּבְנֵי רְאוּבֵן", בלשון יחיד. מסביר רש"י 'כולם כאיש אחד', הרי שכולם הבינו את טעותם וחזרו ותיקנו את דבריהם כראוי (על פי פירוש אור החיים לפסוק כה).

זהו המדרש שעליו מתבססים דברי רש"י:

"לֵב חָכָם לִימִינוֹ, זֶה משֶׁה. וְלֵב כְּסִיל לִשְׂמֹאלוֹ, אֵלּוּ בְּנֵי רְאוּבֵן וּבְנֵי גָד, שֶׁעָשׂוּ אֶת הָעִקָּר טָפֵל וְאֶת הַטָּפֵל עִקָּר, שֶׁחִבְּבוּ אֶת מָמוֹנָם יוֹתֵר מִן הַנְּפָשׁוֹת, שֶׁהֵן אוֹמְרִים לְמשֶׁה 'גִּדְרֹת צֹאן נִבְנֶה לְמִקְנֵנוּ פֹּה וְעָרִים לְטַפֵּנוּ' (במדבר לב, טז). אָמַר לָהֶם משֶׁה, אֵינָהּ כְּלוּם, אֶלָּא עֲשׂוּ אֶת הָעִקָּר עִקָּר. תְּחִלָּה 'בְּנוּ לָכֶם עָרִים לְטַפְּכֶם' (שם, כד), וְאַחַר כָּךְ 'וּגְדֵרֹת לְצֹנַאֲכֶם'. הֱוֵי לֵב חָכָם לִימִינוֹ זֶה משֶׁה, וְלֵב כְּסִיל לִשְׂמֹאלוֹ אֵלּוּ בְּנֵי רְאוּבֵן וּבְנֵי גָד, אָמַר לָהֶם הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אַתֶּם חִבַּבְתֶּם אֶת מִקְנֵיכֶם יוֹתֵר מִן הַנְּפָשׁוֹת, חַיֵּיכֶם אֵין בּוֹ בְּרָכָה, עֲלֵיהֶם נֶאֱמַר: 'נַחֲלָה מְבֹהֶלֶת בָּרִאשׁוֹנָה וְאַחֲרִיתָהּ לֹא תְבֹרָךְ' (שם כ, כא). וְכֵן הוּא אוֹמֵר 'אַל תִּיגַע לְהַעֲשִׁיר מִבִּינָתְךָ חֲדָל' (כג, ד). וְאֵיזֶה הוּא עָשִׁיר הַשָֹּׂמֵחַ בְּחֶלְקוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר: 'יְגִיעַ כַּפֶּיךָ כִּי תֹאכֵל אַשְׁרֶיךָ וְטוֹב לָךְ" (קכח, ב) (במדבר רבה כב, ט ובתנחומא כאן).

מה מוסיף המדרש בכך שהוא דורש על כך את הפסוק מקהלת, "לֵב חָכָם לִימִינוֹ, וְלֵב כְּסִיל לִשְׂמֹאלוֹ"?

שאלת היחס שבין ההתמסרות לחינוך הילדים והמשפחה ובין ההשקעה בעבודה ובפרנסה היא שאלה כבדת משקל, המעסיקה את החברה האנושית כולה מימי קדם ועד עכשיו.

כמעט כל אדם שישאל על כך יאמר שחינוך הילדים והשקעה במשפחה הם הדבר החשוב ביותר. למרות זאת,באופן מעשי, בחיי היום־יום,ישנם רבים שההתמסרות שלהם לעבודה ולפרנסה גדולה בהרבה מלחינוך הילדים ולמשפחה. ממה נובע הפער הזה?

על כך עונה המדרש ואומר שלכל אדם יש שני חלקים בלב. ישנו החלק הימני, המבטא את העולם הרוחני שאליו האדם שואף, וישנו החלק השמאלי, המבטא את הצרכים והיצרים הגשמיים של האדם. מכיוון ששני הדברים נחוצים הם לאדם, הרי שהוא יכול בקלות לאבד את האיזון הנכון ולשכוח מה עיקר ומה טפל.

משה רבנו מלמד אותנו כיצד ניתן להבחין ביניהם. שימו לב כיצד אתם מתנהלים בחיים עצמם, מה חשוב לכם יותר בחיי היום־יום. כי בהצהרות הגדולות כולם יודעים מה עיקר ומה טפל, אבל בגלל הצרכים הגשמיים אנחנו פעמים רבות נגררים אחריהם ושוכחים מהו העיקר. דווקא במשפטים הקטנים טמון באמת עולמו של האדם.

מוסיף המדרש ואומר: "אָמַר לָהֶם הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אַתֶּם חִבַּבְתֶּם אֶת מִקְנֵיכֶם יוֹתֵר מִן הַנְּפָשׁוֹת, חַיֵּיכֶם אֵין בּוֹ בְּרָכָה". מכיוון שזוהי דרך חייכם, קשה לכם מאוד לשנות את ההתנהלות הזו. אף שתיקנתם את דבריכם לבסוף.

ומסיים המדרש באמירה עקרונית: "וְאֵיזֶה הוּא עָשִׁיר הַשָֹּׂמֵחַ בְּחֶלְקוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר 'יְגִיעַ כַּפֶּיךָ כִּי תֹאכֵל אַשְׁרֶיךָ וְטוֹב לָךְ' (תהלים קכח, ב)". המרדף המיותר אחר עושר גשמי לא עושה את האדם עשיר באמת, לכן כדאי לו לזכור מה עיקר ומה טפל. כי ההסתפקות במועט מאפשרת לנו להשקיע במה שחשוב באמת, ועל ידי כך להיות מאושרים.

(להרחבה עיינו בדברי החת"ם סופר ובדברי ה"אוהב ישראל", שהסבירו שדבריהם נבעו מגדולתם כי רצו לגלות את הקדושה בתוך העולם הגשמי ומשה אמר להם שהדבר איננו נכון)

 

קָצָר לשבת

הרב אסף כהן, מנהל עמותת "בית מורשת", בדרשה קצרה לפרשת השבוע מטות־מסעי.

אֵלֶּה מַסְעֵי בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר יָצְאוּ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לְצִבְאֹתָם בְּיַד מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן.


התורה מציינת ארבעים ושניים מקומות שבהם עברו בני ישראל בדרכם לארץ ישראל.

פרשנים רבים עסקו בהסבר הסיבה שהתורה כה מאריכה בפרטים אלו, שממבט ראשון נראים מיותרים.

יש שהקבילו את המסעות שעשו בני ישראל במדבר לאבני הדרך שכל אדם עובר בחייו.

היַלדוּת, הנערות, ההתבגרות ,ירידות ועליות בחיים.
כל אלו מצטרפים למסע האחד של החיים – מסע אל עצמנו, ומעצמנו החוצה.
והחשוב ביותר הוא שכל אבן דרך שאנו עוברים מקדמת אותנו לאבן הדרך הבאה.

לאחר מאמצים רבים ואין ספור שעות הכנה ותכנון, יצאנו למסע של בית הספר של החופש הגדול.

במסע זה יעברו הילדים אבני דרך של חוויה, למידה, תורה וחֶבְרה.


אנו מודים לכם ההורים, על האמון מדי שנה בשנה, ומודים למנהלי התוכנית ולצוותים החינוכיים, על ההשקעה הבלתי נגמרת.
כולנו שותפים במסע,
המסע אל הלב.


שבת שלום
הרב אסף כהן
מנהל בית מורשת
רב קהילת "קול יעקב"

 

גם בצהרוני הקייטנות הילדים נהנים מפעילות עשירה, חוגי ספורט, מפגשים עם רס"ב אודי חממי מתחנת מעלה אדומים, השותף לעשייה שלנו כבר שנים, ועוד.

מאחלים לכולם המשך חופשה נעימה והמשך עשייה ברוכה, מעשירה ומלאת חוויות!

מכינת איתן מתפתחת

כחלק מההכנות לשנת הלימודים הבאה עלינו טובה והודות להצלחה בקמפיין גיוס הכספים למען המכינה הקדם צבאית איתן שלנו, אננו עורכים שיפוץ נרחב במקום ומשפרים את תנאי המגורים.

בין היתר אנחנו מציבים מחדש חלק מהמבנים במטרה ליצור מתחמים נעימים ומזמינים, אשר יהפכו בעתיד (נקווה בקרוב) גם למתחמי אירוח לחופשות ולשבתות משפחתיות.

דרושים>>>

למכינת איתן דרושים שני אנשי צוות.

 

דרוש איש חינוך, אחראי על תחום השטח

בוגר שירות צבאי משמעותי (קורס פיקודי – יתרון)

בעל רקע תורני וחיבור לנוער מגוון

בעל יכולת העברת שיעורים ושיחות בנושאים שונים

יכולת ארגונית לניהול תחום שטח וניסיון בהדרכת טיולים

יכולת עבודה בצוות, חריצות ומסירות.

ניסיון בבניית והדרכת שבועות ניווט ואתגר

 

*

דרוש מחנך/מוביל קבוצה

בוגר שירות צבאי משמעותי (קורס פיקודי – יתרון)

בעל רקע תורני וחיבור לנוער מגוון

בעל יכולת העברת שיעורים ושיחות בנושאים שונים,

יכולת עבודה בצוות, חריצות ומסירות.

 

מתאימים? מכירים מועמדים רלוונטיים?

מוזמנים לפנות לאימייל>> arielazrad1@gmail.com

 

נשים, מוזמנות לכנס השנתי!

מוזמנות להירשם לכנס השנתי שלנו, שחוזר ובגדול.

בשותפות עם האגף לתרבות יהודית בעיריית מעלה אדומים ומתנ"ס מעלה אדומים ובתמיכת האגף לתרבות יהודית במשרד ההשכלה הגבוהה והמשלימה.

הכנס יתקיים ביום רביעי י"ב אב, 21.7.21 באשכול הפיס.

 

להרשמה>>>

 

בהשתתפות הרב חיים סבתו, שירת מלאך, ד"ר ציפי ריין, שירת אפשטיין, יעל ולירון רבינוביץ, דנה ועמית כץ ומיכל וולשטיין. ניתן להירשם לחלק מהפעילות או לכולה.

 

מהרו להירשם>>>

נשות העיר מוזמנות לבית המדרש "אוהל לאה"

בכל יום רביעי בבוקר מתקיים בבית הכנסת ע"ש משה דיין (בשכונת נופי הסלע) בית מדרש לנשים. לימוד מגוון בנושא הגות, תנ"ך ומחשבה.

מעבירי השיעורים: הרב דני איזק, הרב יונתן מאלי והרב אלי קפלן.

מוזמנות!

למודעה המלאה יש ללחוץ על התמונה.

משפ"שחה שלנו: מטות־מסעי

ממשיכים עם משפ"שחה, הדף השבועי שלנו לפרשת השבוע.

והשבוע, פרשת מטות־מסעי: על המילים היוצאות מפינו ועל המסעות בחיים.

 

משפ"שחה: פעילות משפחתית מגבשת וסדנאית מדי שבוע, לשיח משתף על נושאים משפחתיים סביב הפרשה. מוזמנים להתנסות בפעילות ולהצטרף אלינו.

נשמח לשמוע מכם על החוויה.

להורדת עותק מותאם להדפסה ניתן ללחוץ על התמונה.

"בית מורשת" במעלה אדומים החל את דרכו בשנת תשס"א (2001) כחלק מרשת הגרעינים של קרן מורשת, ובאלול תשס"ג (2003) קם כעמותה עצמאית.

הלב שלנו הוא בית המדרש ובו אברכים העוסקים בלימוד תורה ובעשייה חינוכית קהילתית.

במהלך השנים התפתחו מיזמים רבים במסגרת העמותה: מועדונית לילדים בעלי צרכים מיוחדים, רבני גנים בכל גני הממ"ד, לימודייה לילדים מקהילת יוצאי אתיופיה, חוגים תורניים ופעילויות לנוער, מכינה קדם צבאית 'איתן', רבני קהילות, בתי מדרש קהילתיים ועוד.

לסרטון העשייה שלנו
לפייסבוק שלנו
לאתר שלנו

נשלח לכתובת מהכתובת info@bmoreshet.org
שולח: בית מורשת
כתובת השולח: רחוב העוגב 1, מעלה אדומים 9836001
הסרה מהרשימה | עדכון פרטים | דיווח דיוור לא מורשה

רב מסר מערכת דיוור ודפי נחיתה