{{preheader}}

אם אינכם מצליחים לצפות במסר לחצו כאן

 שלום

ביום חמישי שעבר הושבעה הממשלה החדשה ואנחנו, אימא של… סבתא של… היינו שם כדי להזכיר לממשלה: אין לכם זכות לדון אותנו למלחמות! הקשיבו למילים הנוקבות של חברת התנועה רותי שריר כאן

ההסכמים המתגבשים בממשלה החדשה מטילים צל כבד על האפשרות להסכם מדיני ופתרון הסכסוך בעתיד הנראה לעין. המצב של סכסוך מתמשך מחולל נזקים, המחלחלים לכל היבט בחיינו. עד מתי נגזור על ילדינו עתיד של המשך מלחמות, פיגועים, גזענות ושליטה על עם אחר?

אנחנו, נשים עושות שלום, נשים ואימהות ישראליות ופלסטיניות, נמשיך לפעול ללא לאות - ברוח קריאת האימהות - למען הסכם מדיני, קיום משא ומתן שוויוני ומכבד וטיפוח אקלים של שלום בינינו ובתוכֵנו.

אין לנו ברירה אחרת.

ברוח זו פעלו החודש נשים עושות שלום בגזרות השונות כדי לגייס קהלים נוספים לתמוך בדרכנו. צוותי הפעולה של התנועה התכנסו ללמידה ולהתדיינות כדי להעריך את ההשלכות של המערך הפוליטי החדש וכדי לחשוב על תוכניות העבודה הנכונות לעת הזאת. חברות התנועה פעלו גם בשטח: במישור הדיפלומטי והבינלאומי; במפגשים עם צעירות וצעירים; באירועים משותפים ליהודים וערבים; בעמידה של חברות בצמתים, בנוכחות מול הכנסת ובתוכה. והיד עוד נטויה.

תרומה לנשים עושות שלום

התכנסויות ללמידה ולהתדיינות
إجتماعات للتعلم والمناظرة

דיונים 1: דרכנו לאן? نقاشات 1: دربنا إلى أين؟

במסגרת תהליך לגיבוש תוכנית עבודה תנועתית לשנה הקרובה נערכו מפגשי עבודה של צוותים שונים בתנועה, ביניהם מפגש פנים אל פנים של צוות ה-100, פורום הפעילות המובילות של התנועה.

מפגש חשוב זה נערך בסמינר הקיבוצים, בהשתתפות חברות ותיקות וגם חדשות, שהגיעו מכל קצווי הארץ לדון בשאלה - "דרכנו לאן?" עלו סוגיות רבות הרובצות לפתחנו, והן נדונו ונבחנו מבעד למודל של: "חוזקות-חולשות-הזדמנויות-איומים".

צוות ה-100 ממשיך לגבש רעיונות שיובילו לכתיבת תוכנית עבודה לשנת 2023, בדגש על חצי השנה הקרובה, והיא תפורסם בקרוב.

דיונים 2: בהיבט המגדרי نقاشات 2: بالمنظور الجندري

כחלק מתהליך גיבוש תוכנית העבודה של התנועה, ובעקבות פאנל המומחים ופאנל העיתונאים שהתקיימו בחודש שעבר, הוזמנו החודש פרופסור חנה הרצוג וד״ר מהא כרכבי סבאח לבחון את תוצאות הבחירות מפרספקטיבה מגדרית.

הן דנו בהשלכות הקונסטלציה הממשלתית החדשה על חיינו ומעמדנו. הדוברות התייחסו למשמעות הייצוג הדל של נשים - 29 בכנסת ובתוכן 9 בקואליציה, ולדחיקתן הצפויה למשרדים פחות משפיעים.

את הניתוח שלהן עיגנו בתפיסות עומק כגון עליונות התפיסה הביטחונית והפרטה. הן הביעו חשש שההקצאה לרווחה תופנה לקבוצות אינטרסנטיות תוך פגיעה במעמד הנשים.

דיונים 3: כנס חירום בכנסת
نقاشات 3: مؤتمر طارئ في الكنيست

נציגות של נשים עושות שלום השתתפו בכנס חירום על מצבן של נשים בישראל, שהתקיים בכנסת ביוזמת ח"כית חדשה, שרון ניר, מישראל ביתנו. הכנס נערך בנוכחות שרות, שרים ונציגות של 25 אירגוני נשים.

את התנועה ואת הקשר המתחזק עם נשות השמש הציגה פסקל חן. במפגש הדגישו כולן את הצורך להגן על נשים ולקדם שיוויון מגדרי נוכח מקומָם השולי בסדרי העדיפות הצפויים של הממשלה החדשה.

האזינו כאן לדבריה של פסקל חן

במישור הבינלאומי  على الصعيد العالمي

בינלאומי 1: מפגש עם הדלאי לאמה
عالمي 1: لقاء مع الدلاي لاما

חברות התנועה, רות כץ קליין וענת הר-לב אור, נפגשו עם הדלאי למה במקדש שלו במקלוד גאנג', דרמסלה. הן הציגו בפניו את קריאת האימהות של נשים עושות שלום וקיבלו את ברכתו לעשייה של התנועה ולקול שהיא משמיעה למען שלום בין העמים ויצירת קשר וגשר גם בימים אלו.

המפגש היה שיאו של ביקור בן שבועיים מלא תקווה בדרמסלה, שבו התנועה נחשפה לתיירים מכל העולם וגם לתושבים הטיבטיים וההודים. חברות התנועה זכו לתגובות חמות, מפרגנות ותומכות, ויצרו גם קשרים להמשך.

בינלאומי 2: חשיפה לצוותים דיפלומטיים
عالمي 2: الإنكشاف للطواقم الدبلوماسية

חברות צוות קשרי חוץ של התנועה ניצלו את סיום השנה האזרחית וחגי האור למפגשים בשגרירויות נורבגיה ופינלנד עם שגרירים רבים (גרמניה, פינלנד נורבגיה, קפריסין, אירלנד, יפן קולומביה ומצרים). הן סיפרו על נשים עושות שלום ועל הקשר של התנועה עם נשות השמש, והציגו את קריאת האימהות. רבים מהנציגים הדיפלומטיים הביעו רצון לסייע ביצירת קשרים עם תנועות שלום ופעילים בארצותיהם.

בינלאומי 3: ועידה בושינגטון
عالمي 3: مؤتمر في واشنطن

ויויאן סילבר מצוות קשרי חוץ ייצגה את התנועה בכבוד ובהצלחה בפאנל שנערך בועידת JStreet בוושינגטון.

כאן הנאום על הדגשיו הייחודיים

בינלאומי 4: חשיפה בצפון אמריקה
عالمي 4: إنكشاف في أمريكا الشمالية

תומכת התנועה בצפון אמריקה, דר' שרון גובאיי, יזמה פאנל של שלוש נשים, ישראלית ופלסטיניות, במטרה להציג לציבור האמריקאי והקנדי את נשים עושות שלום ואת נשות השמש. המפגש נערך בזום בהשתתפות 84 משתתפות ומשתתפים.

בינלאומי 5: במרכז תרבות ספרד-ישראל
عالمي 5: في المركز الثقافي إسبانيا-إسرائيل

נציגותינו דוברות הספרדית נפגשו במרכז תרבות ספרד-ישראל עם העיתונאי אנריקה צימרמן ועם דיפלומטים מצ'ילה, פרו, אנגולה, מקסיקו וספרד. הם שוחחו על התנועה ועל פעילותה.

עבודת שטח: בסימן צעירות וצעירים
عمل ميداني: تحت راية الشابات والشباب

אחת הקבוצות שאנו רוצות להשפיע עליהן הוא דור העתיד. חברות התנועה פועלות לקירוב צעירים וצעירות לתנועה, ולהגברת מעורבותם.

צעירות/ים 1: אוניברסיטת בן גוריון
شابات/شباب 1: جامعة بن غوريون

25 סטודנטיות וסטודנטים הגיעו החודש לאירוע ההקמה-מחדש של תא צעירות התנועה באוניברסיטת בן גוריון.

באירוע ההשקה שהתקיים בפאב מול האוניברסיטה נשאה דברים פרופ׳ סראב אבו-רביעה קוויאר, סגנית נשיא להכלה ומיגוון באוניברסיטה. היא הביעה נכונות לשתף פעולה עם תא נשים עושות שלום לקידום שיח ערבי-יהודי בקמפוס.

צעירות/ים 2: מתנדבים מגרמניה
شابات/شباب 2: متطوعون من ألمانيا

חברות נשים עושות שלום נפגשו עם כ-120 צעירים מגרמניה, מתנדבים במסגרות שונות ברחבי הארץ. המפגש התקיים בהוסטל הגרמני במושבה הגרמנית בירושלים. נשות התנועה סיפרו על פעילות נשים עושות שלום ועל השותפות עם נשות השמש, וחילקו את קריאת האימהות. חלק מהצעירים גילו עניין ורצון לתמוך בתנועה.

צעירות/ים 3: אומנות شابات/شباب 3: فن

נשות התנועה נפגשו בגבעת חביבה עם אומניות ואומנים צעירים - ערבים, יהודים וגרמנים, שנבחרו למחזור הראשון של תכנית רזידנסי. מדובר בפרויקט העוסק בדיאלוג, מפגש ויצירה אומנותית. החברות הזמינו את הצעירים לצייר פיסות שלום, ויצרו ביחד מיצג משותף.

צעירות/ים 4: מפגש תלמידים
شابات/شباب 4: لقاء تلاميذ

נשים עושות שלום לקחו חלק פעיל במפגש שנערך בין תלמידים יהודים וערבים: תלמידי כיתות ט' מפרדס חנה ומהכפר מעאוויה. המפגש התקיים בגבעת חביבה במסגרת תכנית י.מ.י (ילדים מלמדים ילדים).

חברות נשים עושות שלום המחישו את כוחה של האומנות בחיבור וגישור על אף הבדלי שפה: הן הזמינו את הנוער לעבוד בזוגות מעורבים, וליצור יחד פיסות שלום ועיטור אבנים. שיתוף הפעולה בתוך הזוגות היה גורף. חלקם תקשרו באנגלית וחלקם בשפת הידיים. והתוצרים: פסל סביבתי, שירה ביחד וריקוד ספונטני (גם דבקה!) במעגל משותף.

המטרה הושגה. החומות נמסו.

שותפות יהודית ערבית شراكة يهودية عربية

שותפות 1: עומדים יחד בטירה
شراكة 1: نقف معاً في الطيرة

בטירה התקיים כנס של שותפות יהודית-ערבית מטעם אירגון עומדים ביחד ובהשתתפות נשים עושות שלום ובתמיכתן. בכנס העלו מיצג נגד אלימות ופשיעה, בעקבות רצח ארבעת הנערים ביישוב.

שותפות 2: בגדי חורף شراكة 2: ملابس شتوية

70 (!!) שקי בגדי החורף שנתרמו ע"י חברות התנועה מוינו ונארזו מחדש על ידי נשים עושות שלום מעמק חפר, ונשלחו לנשות השמש בבית ג'אלה.

שותפות 3: צעצועים شراكة 3: ألعاب

נשים עושות שלום מאזור חוף הכרמל-מנשה-עמק חפר הצטרפו ליוזמה של עמותת פרדי קריבין ומועצת ג׳יסר את זרקא, שהזמינה ילדים וילדות למסור את צעצועי המלחמה שלהם (רובים, אקדחים וכדומה), ולהחליף בצעצועים ומשחקים אחרים.

חברות התנועה אספו צעצועים מנשות האזור שתרמו ברוחב לב והביאו לשם. היה אירוע מחמם-לב.

שותפות 4: אור בגליל המערבי
شراكة 4: نور في الجليل الغربي

בגליל המערבי התקיימו מספר פעילויות לכבוד חג החנוכה וחגי האור.

>>> מפגש להגדלת האהבה והסולידריות בקרב ערבים, מוסלמים, יהודים, דרוזים ונוצרים ו"כל שאר האנושות". היה מפגש שמח עם תחושה ש"יחד נגדיל את האור".

>>> קבוצות של נשים עושות שלום - יהודיות מהגליל המערבי עם שכנותיהן הערביות-נוצריות ממעיליא ופסוטה - יצאו למסע ברכות בין בתי העסק בו חילקו ברכות לחג, גלויות של נשים עושות שלום ואת קריאת האימהות.

>>> בכפר יאסיף ובתרשיחא יצאו חברות התנועה לברך את התושבים הנוצרים לכבוד חג המולד. הן חילקו את ברכת התנועה וקריאת האימהות.

דווקא עכשיו

דווקא עכשיו אנחנו ממשיכות ולא מוותרות!

גם בימים של סערות פוליטיות ואירועים קשים

אנו נחושות להשמיע את קול הנשים והאימהות כי ה"אני מאמינה" שלנו חייב להישמע ולהראות במרחב הציבורי! כפי שכתבה חברת התנועה אתיה צ'סלר כאן.

לכל התוכניות של "משדרות שלום"
תרומה לנשים עושות שלום