{{preheader}}

אם אינכם מצליחים לצפות במסר לחצו כאן

ברוכות הבאות וברוכים הבאים ל"מעניין לי ת'אוזן #3", הניוזלטר של מכללת ON AIR שהקמתי ובו כל מה שמצאתי מעניין בשבועיים האחרונים ושקשור לתחומי הקריינות, הרדיו והפודקאסטים ובכלל, לעולם הסאונד המרתק שסובב אותנו, על נגזרותיו.

 

לפני חמישים שנה ושבועיים, ב 11.8.1973, קלייב קמפבל, הוא די ג'יי קוּל הֵרְק, תקלט בברונקס מסיבה שנחשבת לזו שבה נולד ההיפ-הופ. על המסיבה המונומנטלית, על סגנון התקלוט החדשני של הֵרְק שנתן משקל יתר לביטים ולברייקים של המוסיקה, על לידת ההיפ-הופ כז'אנר אלטרנטיבי שכבש את המיינסטרים, על ההסטוריה של הראפ, הסקראץ' ותרבות ההיפ הופ תוכלו לשמוע בשני חלקי סדרת המופת של קוואמי, "תולדות האינדי" בגלגל"צ, פרק 38 ופרק 39 ולמי שמעדיף בשפת המקור, בתכנית הזו של NPR, תאגיד השידור הציבורי האמריקאי.
אירועים מיוחדים התקיימו ועוד יתקיימו לציון התאריך כשהמרכזי שבהם הוא מופע בן 8 שעות שנערך ב "Yankee Stadium" בניו יורק שהשתתפו בו שמות מיתולוגיים כמו סליק ריק, קרטיס בלואו, דאג אי פרש, השוגרהיל גנג וגרנדמאסטר מלימל לצד מיתולוגיות צעירות יותר - מסנופ דוג, דרך אייס קיוב וראן די.אמ.סי עד לוריין היל (ראו ידיעה נוספת עליה בהמשך). כל ההופעה, עם טיים סטאמפס, כאן.
ספוטיפיי פרסמה סטטיסטיקות על הז'אנר: מסתבר ש 25% מהמוסיקה המוזרמת בפלטפורמה מסווגת כהיפ-הופ, שהסגנון פופולרי מאד במקסיקו ובברזיל ושקיימים בה יותר מחמישים מליון פלייליסטים המוגדרים "היפ-הופ". הסטטיסטיקות המלאות - כאן.
גם נטפליקס משתתפת בחגיגה. היא העלתה את "Ladies First", סדרה המספרת את סיפורן של הנשים בהיפ-הופ.
 

הלוגו הרשמי של האירוע

מדענים הצליחו להשמיע לאנשים שיר (ספציפית את "Another Brick in the wall Pt. 1" של פינק פלויד), להקליט את הרישומים שהסאונד טבע במוחם ולתרגם את ההקלטה בחזרה לאודיו שניתן לזיהוי. כתבת וידאו בה תוכלו לשמוע את הפלט שחזר מהמחשב תמצאו כאן, וכאן יש מאמר מפורט של הדר' רועי צזנה שמסביר את התהליך ומדבר על כמה מהשימושים האפשריים בטכנולוגיה פורצת הדרך ועל כמה מהשלכותיה.

 אימאג': INGIMAGE

גוגל חוברת ל"יוניברסל מיוזיק" לצורך הקמת חממה שמטרתה קידום והסדרת השימוש ב AI במוסיקה. בין השאר, היא בוחנת את האפשרות להענקת רשיונות ליוצרים שמעוניינים להשתמש בקולם של זמרים וזמרות החתומים/ות ביוניברסל בכדי ש"ישירו" שירים באמצעות AI ובזאת למעשה להכשיר את עולם הדיפ פייק. "תיק קטן" בביצוע פרנק סינטרה מישהו? הפרטים כאן.

 

בגזרת זכויות היוצרים: ארגון ה NMPA המאגד בעלי זכויות מוסיקה ענקיים דוגמת סוני, יוניברסל ו-וורנר צ'פל הגישו תביעה בגובה 250 מיליון דולר נגד X, לשעבר טוויטר, בגין "הפרות חוזרות ונשנות של זכויותיהן". X בתגובה, הגישה בקש לבטל את התביעה מכל וכל. כל הפרטים כאן.

ועוד בענייני זכויות יוצרים (חוק שנלמד במסגרת קורס הפודקאסטים שלנו): גם אתן/ם ראיתן/ם את פרסומת הטלוויזיה לתעשייה האווירית ותהיתן/ם למה השיר "שקט" ("שלח לי שקט טוב מוגן...") לא נשמע כמו זה שאתן/ם מכירות/ים?
ובכן, כשרוצים לעשות שימוש בשיר שמוגן בזכויות יוצרים יש לקבל את אישור הכותבים - מילים ומוסיקה. את "שקט" כתבה יונה וולך שיורשיה אישרו את השימוש והלחין, בביצוע המוכר לכן/ם של להקת "בלגאן", יובל מסנר. משרד הפרסום גליקמן שמיר סמסונוב, האחראי לקמפיין, לא קיבל, או לא ביקש, את אישורו של מסנר לשימוש ולכן פנה למלחין עתיר ההישגים שמוליק נויפלד כדי שיכתוב עבורם לחן חדש. (תודה לגיל קומר שעזר בהכנת הידיעה).

צילום מסך מתוך הפרסומת (גליקמן נטלר סמסונוב והתעשיה האווירית)

את המקום הראשון במצעד האמריקאי כבש השבוע בסערה אוליבר אנת'וני, זמר שהגיע משומקום, בשיר מחאה פולקי אקוסטי בשם "אנשים עשירים מצפון לריצ'מונד" שאומץ בחום ע"י תומכי טראמפ. השיר מדבר על חייו המרים של הפועל האמריקאי, "בעל נפש ישנה בעולם חדש", שנאנק תחת עול המיסים.
בילי בראג, זמר, משורר ואקטיביסט שמאלני קיצוני נהדר הקליט שיר תגובה בשם "אנשים עשירים שמרוויחים צפונית למליון". שיר ישיר וחד כהרגלו שרוחו של וודי גאת'רי מרחפת מעליו.

פודקאסטרים/ות עלו על שיטה נהדרת לצבור מאזינות/ים ולעשות כסף על הדרך - הן/ם מקליטות/ים פודקאסטים ופרקי פודקאסטים שמכילים רעש לבן - סאונדים של גלים, ציפורים ושאר קולות מרגיעים שא/נשים משמיעות/ים לעצמן/ם לפני ובזמן השינה. מסתבר שא/נשים צורכות/ים לא פחות משלושה מליון שעות של תוכן כזה ביום בספוטיפיי לבדה (!), שהיוצרות/ים מרוויחות/ים עד 18,000$ בחודש מפרסומות שהיא שותלת בפרקים המואזנים ושזה עולה לה 38 מליון דולר בשנה. עכשיו ספוטיפיי בודקת איך להתמודד עם התופעה. הכתבה מבלומברג כאן.  

קרדיט: Draxe.com

אפל הכריזה שהיא סוף סוף משיקה שירות אנליטיקות מתקדם לפודקאסטרים/ות

ולוריין היל הודיעה על סיבוב הופעות עולמי לציון 25 שנה לצאת "The miseducation of Lauryn Hill". הטור, שיפתח באוקטובר ושמתוכנן לנדוד בין ארה"ב, קנדה, אוסטרליה וניו זילנד, יכלול 17 תאריכים שב 11 מהם, אלה שיתקיימו בצד המערבי של הכדור, ישתתפו גם הפוג'יז. זה האתר הרשמי של לוריין עם תאריכים ואפשרות לרכישת כרטיסים ולמי שרוצה ללמוד ולהתעמק באלבום המופלא והרב-שכבתי הזה מומלץ לחפש את הפודקאסט "Dissect" שהקדיש עונה שלמה לאלבום, פרק לכל שיר. הפודקאסט נמצא בספוטיפיי אבל הוא פתוח רק למנויים אמריקאיים, אז תצטרכו VPN.  

שתי תגליות מרעישות היו לי השבוע בהקשר עולם הפודקאסטים הישראלי:
1. מה עושה הקהל החרדי שאין ברשותו סמארטפון אבל שרוצה לשמוע פודקאסטים?
מסתבר שבעלי פודקאסטים שרוצים לפנות גם לקהל הזה יצרו שירות, מספר טלפון אליו אפשר להתקשר ודרכו להתחבר לכל פרקי הפודקאסט ("להאזנה לכל הפרקים הקש 1, לפרק מסויים הקש 2" וכיו"ב). חייגו למשל ל 02-3024219 בשביל להתחבר לפודקאסט "נדל"ן בשידור" (לא פרסומת).
2. קרן נויבך פנתה בשבוע שעבר בשידור לשאול אמסטרדמסקי ודיברה דיברה איתו על ה"הֶצְפֵּת" שלו. מעתה, לפודקאסט מצולם, קיראו "הֶצְפֵּת", אחיו הויזואלי של ה"הסְכֵּת" הישן והטוב.

קבלו המלצת האזנה חמה: הפודקאסט "Twenty Thousand Hertz" עוסק בכל דבר שהוא אודיו ובפרק האחרון שלו הוא מדבר על הקול הפנימי שלנו. על אנשים שתהליכי החשיבה שלהם מתקיימים בצורת מונולוגים או דיאלוגים פנימיים, על כאלה שחושבים בתמונות, ברגש, בגירויים חושיים ובסוגים של אבסטרקט, על מקורם של המונולוגים / דיאלוגים האלה, על הנשמעות שלהם (יש כאלה שחושבים בקולות של אנשים אחרים), על היתרונות והחסרונות שלהם, הקשר לחרדות ועל איך עוזרים למי שצריך/ה. הפרק, 32 דקות אורכו,כאן.

 

אחת התופעות המרתקות בעולם הקול האנושי הוא ההבדל בין "קול דיבור" ל"קול שירה". שימעו את הבחורה הזאת מאמריקן איידול, למשל. הלסת נשמטת.

 

נכון שתהיתן/ם איך יונית לוי תישמע כשהיא קוראת את "סבא אליעזר והגזר" של לוין קיפניס? אתן/ם יכולות/ים להניח לתהייה. הודות לאור בז'רנו, מנהל שיווק דיגיטלי ואמן AI, יש תשובה.

 

על האמת המטלטלת מאחורי המילים של "שיר הקטשופ" וההקשר שלו להיפ-הופ הקלאסי מהאייטם הראשון תוכלו ללמוד כאן.

 

והנה קריסיוס וייטהד, בן 4, מתופף לעילא את "Superstition" של סטיווי וונדר על מערכת תופים שגבוהה ממנו בראש. גרוב איז אין ד'ה הארט בייבי! (ולמי שרוצה עוד, הנה חלק ב')


לפני סיום, קצת עברית. קבלו מילה: דלפק. איך תהגו אותה?
ובכן, הניקוד הנכון שלה הוא דֶּלְפֵּק - Delpek. זה אולי נשמע מוזר בהתחלה, אבל אחרי שהמילה תתגלגל לכן/ם פעמיים-שלוש על הלשון ליד דלפק הקבלה במלון או בקומת המשרדים, היא כבר תרגיש טבעית. 

ואצלנו במכללה: קורסי הקריינות, הרדיו והפודקאסטים הקרובים יפתחו בספטמבר (ההרשמה הסתיימה), בנובמבר ובדצמבר. לעוד פרטים ולסילבוסים המלאים כנסו לאתר המכללה.


זהו להפעם. אתם/ן סופר מוזמנות/ים להעיר ולהאיר, להציע, לבקש ולשאול, להגיד שלום ולעקוב אחרינו בפייסבוק, באינסטגרם, בטיקטוק ובלינקדאין.

שימרו על עצמכן/ם וזיכרו ששלום צָדק: תמיד הכי חשוך לפני עלות השחר.
להתראות בינתיים
שלכן/ם,

אמיר

 

זה אני, הבעלים של מכללת "און אייר", המכללה המובילה בישראל לקריינות, רדיו ופודקאסטים.

amirascher2000@gmail.com

לאתר מכללת ON AIR