{{preheader}}

אם אינכם מצליחים לצפות במסר לחצו כאן

ברוכות הבאות וברוכים הבאים ל"מעניין לי ת'אוזן #4", הניוזלטר של מכללת ON AIR ובו כל הדברים המעניינים שהגיעו אלי ושקשורים לדברים שעוברים לנו דרך האזניים.

 

נתחיל:
בצעד היסטורי, תאגיד השידור שינה את מבנה מהדורות חדשות הרדיו שלו ואת האופן שבו הן נשמעות. מעתה המהדורה מתחילה חצי דקה לפני השעה העגולה, משובצים בה אינסרטים (כלומר קטעי ראיונות בקולם של המרואיינים/ות), ומוסיקה, שמנגנת התזמורת הפילהרמונית של ירושלים, מושמעת מתחת לכולה. כתבה של "כאן" על אודות המהלך תמצאו כאן ואם אתן/ם מתעניינות בתחום, שימעו את הפודקאסט הזה שהפקתי לפני כשנתיים עם בוגרות ובוגרים שלי ובו אנחנו מספרות/ים על ההסטוריה של אותות החדשות במדיה הישראלית מלפני קום המדינה ועד למהלך האחרון של התאגיד, לומדות/ים איך סאונד עובד עלינו באופן תת הכרתי, על המניפולציות שחברות החדשות מפעילות עלינו, על סאונד שמלווה אותנו מעל 100 שנה ועוד. בפודקאסט, שנלמד באוניברסיטאות ברחבי הארץ, מתארחים בין השאר ארז טל, יעקב אילון, יזהר אשדות ועוד רבים וטובים. הנה "החדשות של ישראל" חלק א' (18 דקות) וחלק ב' (19 דקות).

אולפן החדשות של רשת ב'. צילום מסך מכתבה של "כאן 11"

רז שכניק קיבל מאקו"ם, באופן בלעדי לידיעות אחרונות, את רשימת היצירות המושמעות ביותר ברדיו לשנת תשפ"ג. הנה התוצאות:

גרפיקה: Ynet

האתר Chartmasters פרסם את מאה השירים המושמעים ביותר בספוטיפיי מאז ומעולם. בעשרים הראשונים שני שירים של ד'ה וויקאנד (אחד מהם בראש הרשימה, עם יותר משלושה וחצי מיליארד השמעות), שניים של פוסט מאלון, שניים של אד שירן, שניים של הארי סטיילס ורק אחד של בילי אייליש, והוא לא Bad guy. גם אימאג'ן דראגונס, שביקרו בארץ ביקור נדיר של להקה בשיא הצלחתה ונתנו מופע שזכה לתשבחות מקיר לקיר, נמצאים ברשימה.

ופורסמו עוד שני מצעדים חשובים - רשימות עשרת להיטי קיץ 2023 של טיקטוק ושל ספוטיפיי. במקום הראשון בטיקטוק Makeba של Jain המדבק-כסופר-גלו ובמקום הראשון בספוטיפיי Last night של Morgan Wallen. הרשימות המלאות כאן ומעניין שיש רק שתי חפיפות ביניהן.

צילום מסך מהוידאו של ג'יין. בימוי: גרג וליאו

הרולינג סטונס סיימו שתיקה אולפנית בת 18 שנה וחשפו פרטים על אודות אלבום האולפן ה 24 שלהם שיצא בחודש הבא באירוע מיוחד שנערך ב"האקני אמפייר ת'יאטר" בלונדון ושודר לייב בערוץ ביוטיוב שלהם. באירוע הקצר והמשעשע שהנחה ג'ימי פאלון הם ענו על שאלות מעריצים והקרינו לראשונה את "Angry", הסינגל הראשון מתוך האלבום שבקליפ שלו מככבת סידני סוויני (הלוטוס הלבן, אופוריה, סיפורה של שפחה). את המפגש אפשר לראות כאן, ופה הקליפ של "Angry" המצויין.

 

צילום מסך מתוך האירוע (ערוץ היוטיוב הרשמי של הרולינג סטונס)

נדב רביד, מנהל גלגל"צ ומרצה אורח במכללה התראיין לאביב עגיב בפודקאסט "אביב מתעורר". הוא דיבר על אתגרי הניהול של תחנת רדיו מובילה לצד אימפריות סטרימינג כמו יוטיוב וספוטיפיי, על מקומן הקטן מדי של נשים במוסיקה ובתעשייה, על השינוי שהוא חולל בתחנה: ממגישות/ים שהגישו הגשה מינימלית בלבד לכאלה שמביאות/ים את עצמן/ם לידי ביטוי אישי, על שדרני AI ומוסיקת AI, איומי הסגירה וההתערבות הפוליטית בתחנה ועוד ועוד. הפרק המעניין כאן.

הת'אמנייל של "אביב מתעורר"

היתה לי השבוע חוויית צריכת פודקאסט מטלטלת, לא פחות. צפיתי (פודקאסטים עוברים לוידאו, שתדעו) בפרק האחרון בפודקאסט של לקס פרידמן ונדהמתי כשראיתי שאל תוך הראיון (עם נרי אוקסמן הנפלאה) נערכו וידאואים של עבודות ומחקרים שלה. החוויה היא של צפייה בתכנית ראיונות מסוג חדש. הגבול בין פודקאסטים, המוגדרים עתה כ"תוכניות המשודרות באינטרנט" שעשויים מסאונד בלבד לכאלה שבהם הוידאו תופס מקום משמעותי מיטשטשים והולכים. תארו לעצמכם/ן שנטפליקס או ערוצי טלוויזיה מסורתיים יתחילו להפיק פודקאסטים או ירכשו תכנים מפודקאסטרים/ות עצמאיים. כדי להבין על מה אני מדבר, קיפצו לדקה ה 31:15 כאן. 

 

לשלי סבר, מנהלת קבוצת פודקאסטרים/ות תוססת ויועצת אסטרטגית למיתוג ושיווק, נמאס מזה שכל מי שרוצה למצב את עצמו כאוטוריטה יוצר פודקאסט שהמטרה העיקרית שלו היא להאדיר את עצמו, לשווק ולמכור גם אם אין לו מה להגיד או לחדש באמת. את התסכול שלה היא פורקת עם הדי קרן, מאמן עסקי ומנחה לעמידה מול קהל בפודקאסט חדש בשם "הפודקאסט שיוציא לכם את המילים מהפה". את השיחה המעניינת והלא מנותקת מהמציאות, תמצאו כאן.

 

בתמונה: שלי סבר (צילום מסך מהפודקאסט)

ולעולמות הקריינות: התחלתי לצפות השבוע ב "Drops of god" (טריילר). מדובר במיני סדרה מבית אפל טיוי שמספרת את סיפורה של קאמי, בחורה צרפתייה שנקלעת לתחרות טעימת יינות שבסופה מחכה לה ירושה של מיליונים. הסדרה מדברת אנגלית, יפנית וצרפתית ומשום הכרותי הדלה את שתי השפות האחרונות נאלצתי להפעיל את ערוץ התרגום. בזמן הצפייה שמתי לב שמדי פעם, כשהדמויות מדברות צרפתית, אני נאלץ לעצור את הסטרים בכדי שאספיק לקרוא הכל ואז חשבתי: "רגע, יש שפות שמדברים מהר יותר מאחרות"? ביקשתי הפניות מגוגל ומסתבר שיש מחקר מ 2019 שבדק, ב 17 שפות שונות, כמה הברות נאמרות בשניה של כל אחת מהן מול כמה אינפורמציה הן מעבירות ומצא שכן - יש שפות מדוברות מהירות מאחרות. בשביל להבין את מקורות המהירות/איטיוּת ואיפה עוד היא באה לידי ביטוי בתרבות נצטרך מחקר נוסף, אבל הנושא מעניין גם כך ואפשר רק לחשוב איך מרגיש הקריין שצריך להגיד "אי עמידה בפרעון ההלוואה עלולה לגרום ריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל" באחת השפות המהירות.

(וקריינים יודעים: המהירות הקלאסית לקריין בעברית היא שתי מילים בשנייה. כך נוהגים בחדשות למשל. אם אתם/ן מכינות/ים הרצאה או פרזנטציה, קחו בחשבון שבמהירות של 120-130 מילים בדקה יבינו אתכן/ם מעולה.    

גרפיקה: מתוך המחקר, האקונומיסט

 

AI: משרד זכויות היוצרים האמריקאי פנה לציבור וביקש לשמוע את דעותיו בנוגע לסוגיות חדשות הנוגעות לזכויות יוצרים ב AI. את מחשבותיכם/ן אפשר לשלוח עד 18.10 וכל הפרטים נמצאים פה.

 

כולם/ן מדברות/ים על AI קולי אבל איך הוא עובד בעצם? יובל אבידני נותן הסבר שאפשר אשכרה להבין (אם קוראות/ים אותו ממש לאט).

 

תחנת המוסיקה המעולה BBC 6 משיקה לוח שידורים חדש בעוד שתחנת BBC 4 מציינת 100 שנה של תסכיתים בהפקות מיוחדות, מעניינות ומרגשות.

  

יוטיוב, בחסות כח המחשוב החדש והמפלצתי שלה, עובדת עלשירות חדש שבו היא תאתר שיר שאתן/ם מחפשות/ים על סמך שלוש שניות של זמזום בלבד. סאונדהאונד היו שם קודם, אבל עשו את העבודה פחות טוב.

 

כבוד לביסטי בויז: פינת הרחובות לודלו וריבינגטון שבה צולמה עטיפת האלבום האייקוני "Paul's Botique" תיקרא מעתה "כיכר ביסטי בוייז".

עטיפת האלבום. צילום ג'רמי שאטאן

מחפשות/ים פטיפון? האתר The vinyl factory בנה רשימה של עשרת דגמי הפטיפונים ההיברידיים (כלומר דיגיטליים ואנאלוגיים כאחד) המומלצים בשוק. המחירים: מ 200 עד 2,000 פאונד והרשימה כאן.

בתמונה: ה Elipson Omega 400 RIAA BT (יח"צ)

 

וכמה לינקים מגניבים לימים דרמטיים אלה:

קריינות: אחד הדברים שאנחנו שמים לב אליהם כשאנחנו מקריינים הוא לדגשים שאנחנו נותנים למילים. הנה תראו כאן איך משפט יכול לקבל משמעות אחרת לגמרי בכל פעם שמילה אחרת מודגשת בו. (תודה לבת-אל בנימין ששלחה!)

 

קאוורים וסמפלים: קבלו את ג'ארד ג'מיין, אחד היוזרים האהובים עלי בטיקטוק. הערוץ שלו מוקדש כולו לקאוורים, סימפולים ומקורותיהם והוא עושה את זה בדרך שהיא תענוג לעיניים. תראו את זה למשל.

 

תופים: איך לא חשבו על זה קודם? - מקלות תופים וירטואליים שאפשר לתופף איתן באוויר, בלי צורך במערכת תופים ובלי להפריע לסביבה. לא ניסיתי אותן בעצמי אבל הטיקטוק (כדרכו של טיקטוק), נראה מבטיח. רוצות/ים? חסכתי לכן/ם - הנה הלינק למוצר עצמו (לא ממומן).

 

בס: יש מעט דברים מגניבים כמו Slaping Bass ולכן קבלו אחד באקסטרים.

  

סקסופון: הנשפן האגדי וינטון מרסליס סיפר בפודקאסט לאלק בולדווין שאחיו ברנפורד, האגדי בעצמו, אמר לו פעם: "אתה מתחיל לנגן באמת רק כשנגמר לך האוויר". קלטו את הריאות של האיש הזה.

 

ולפינת הלשון שלנו: רבות/ים מתלבטות/ים, כשהן/ם כותבות/ים קורות חיים, איך מציינים "משָנה זו וזו עד שנה זו וזו" בעברית. האם כותבות/ים את שנת ההתחלה משמאל (כלומר 1991-1994) או מימין (1994-1991)? התשובה היא שבעברית, כמו בעברית, מתנהלות/ים מימין לשמאל, כמו שקוראות/ים. אז כשתכתבו, כיתבו "קריינ/ית בכיר/ה בתאגיד השידור הישראלי 2023-2018".

אצלנו במכללה קורס הקריינות מחזור ספטמבר 2023 נפתח בשעה טובה ובטי שולץ, בוגרת אחד הקורס הקודמים, החלה לקריין מהדורות חדשות ברדיו "גלי ישראל"!
בהצלחה לבטי וכולן/ם 3>

צילומי סלפי: אמיר אשר ובטי שולץ

קורסי הקריינות, הרדיו והפודקאסטים הקרובים שלי יפתחו בנובמבר ובדצמבר (כולל קורס קריינות דו שבועי שיפתח בדצמבר - מומלץ!). לעוד פרטים ולסילבוסים המלאים כנסו לאתר המכללה.


זהו להפעם. אתם/ן סופר מוזמנות/ים להעיר ולהאיר, להציע, לבקש ולשאול, להגיד שלום ולעקוב אחרינו בפייסבוק, באינסטגרם, בטיקטוק ובלינקדאין.
שימרו על עצמכן/ם וזיכרו: תמיד עדיף להקשיב מלשמוע.
להתראות בינתיים
שלכן/ם,

אמיר

זה אני, הבעלים של מכללת "און אייר", המכללה המובילה בישראל לקריינות, רדיו ופודקאסטים. רוצות/ים לדבר איתי? כיתבו ל

amirascher2000@gmail.com

לניוזלטרים הקודמים ולהצטרפות לרשימת התפוצה הקליקו כאן 

* הניוזלטר הזה מוקדש לאשת הרדיו ואמנית הסאונד הנהדרת אילנה צוקרמן (2009-1935). מגוון רחב של עבודות שלה ומידע עליה אפשר למצוא באתר הספרייה הלאומית, כאן.

 

לאתר מכללת ON AIR