{{preheader}}

אם אינכם מצליחים לצפות במסר לחצו כאן

היי לכולן/ם ומועדים לשמחה.

בניוזלטר הקודם כתבתי ש"מעניין לי ת'אוזן" מתוכנן לצאת לפגרת סוכות, אבל תוכניות לחוד ומציאות לחוד ועל כן ברוכות הבאות וברוכים הבאים להוצאה מוקדמת מהמתוכנן של המהדורה השישית של הניוזלטר ובו כל עניין אותי בשבועיים האחרונים ושקשור באודיו.

העבודה על המהדורה הזו היתה קשה במיוחד. המהירות שבה העולם מתקדם היא מסחררת ומצאתי את עצמי משכתב את הטקסטים הזה מדי יום, מעלה ידיעות חדשות ומוחק אחרות שנראו חשובות אך אתמול. הנה לפניכן/ם התוצאה הסופית:

בינה מלאכותית וקריינות: אחרי 146 יום של שביתה, איגוד התסריטאים האמריקאי הגיע להבנות עם חברות ההפקה והאולפנים הגדולים וביניהן הסדרה ראשונית של תחום ה AI. במסגרת ההסכם: גם אם בינה מלאכותית כתבה את התסריט, את הכסף והקרדיט ייקבל התסריטאי (או התסריטאית) שיעברו על הטקסט ואין לאמן מודלי AI על תסריטים שנכתבו כבר. והקשר אלינו? הימים בהם מנועי הדיבור חודרים לעולמות הקריינות כבר כאן וגם העניין הזה יצטרך להיות מוסדר איכשהו. יצא שהוזמנתי להתארח בפינת הטכנולוגיה של עידו קינן בתכנית "שישבת" של עידן קוולר בגל"צ כדי לדבר על זה. הפינה והראיון האופטימי נמצאים כאן החל בדקה 1:30:48 ועוד התייחסות מעניינת לנושא עלתה בפרק האחרון של הפודקאסט "חיות בדיגיטל" בו ראיינה נתלי רוגל את גיא בן נון, מנכ"ל אתר "עברית", שדיבר על היום שבו "קוראים יקנו ספר דיגיטלי ו'יורידו מסך' כדי לשמוע אותו באודיו". קריינים ושחקנים ברחבי העולם בודקים את מקומם בהקשר החדש הזה וכמו שאמר טום הנקס, שדמותו נגנבה השבוע לצורך פרסומת לחברת ביטוח שיניים: "אני יכול להגיד לך שמתנהלים דיונים בכל האיגודים, בכל הסוכנויות ובכל פירמות עורכי הדין להבהיר את ההשלכות לכך שהפרצוף והקול שלי ושל כולם הם הקניין הרוחני שלנו". (לידיעה בכלכליסט).

מהפגנות השביתה. צילום: AP

ספוטיפיי הודיעה השבוע על התפתחות טכנולוגת דרמטית: שירות AI שמתרגם פודקאסטים משפה לשפה כשכרגע לעכשיו מדובר באנגלית, צרפתית, גרמנית וספרדית. הפודקאסטר הנודע לקס פרידמן הוזמן להתנסות בטכנולוגיה (שפותחה בעזרת צ'אט GPT) ופרסם את "עצמו" מדבר בספרדית שוטפת. מן הסתם, גם תורה של העברית יגיע ברגע שתיפתרנה הבעיות המובְנות בשפה ואז יהיה מדובר בטלטלה אמיתית - מחד, תכנים בעברית יפתחו לאוכלוסיה של מיליארדים ומאידך, מיליוני פודקאסטים מכל העולם, יתחרו על אוזנו/ה של המאזינ/ה דובר/ת העברית. הנה הידיעה המלאה מרשת SKY.

ועוד לקס פרידמן - הפרק האחרון בפודקאסט שלו נערך במטאוורס של מארק צוקרברג. מי שרוצה להיווכח ביכולות המרשימות של הטכנולוגיה של מטא ולשמוע את השניים מדברים על עתיד התחום והאנושות ביחס אליו מוזמנ/ת לצפות בפודקאסט, כאן.

צילום מסך, יוטיוב

להקת U2 חנכה את ה Sphere, האודיטורים המפלצתי דמוי הכדור בלאס ווגאס שגובהו 211 מטרים ושבזכות יותר ממליון מסכי הלד שעוטפים אותו, בולט ממרחק של קילומטרים. באולם, שמותקנים בו 167,000 רמקולים המבטיחים חוויית האזנה מקסימלית מכל אחד מיותר מ 18,000 המושבים שלו, מוצב מסך הלֶד הגדול בעולם, מעל 15,000 מ"ר שטחו והוא משדר באיכות של 16K. עלות הקמתו של האודיטוריום הסתכמה במעל 2 מיליארד דולר ו U2 יופיעו בו בחודשים הקרובים ברזידנסי, ממש כמו אלביס בשעתו או בריטני ספירס בשעתנו. את מופע הפתיחה הם הקדישו ל "Achtung baby" אלבומם המופלא מ 1991 אותו הם ניגנו במלואו, גם בגרסאות אנפלאגד. וידאואים מרהיבים מהאירוע, הסט ליסט המלא ורשימת הסלבס שהגיעו להופעה, כולל פול מקרטני, אופרה ווינפרי, סנופ דוג, דר. דרה, לארס אולריך, קייטי פרי, ג'ימי קימל, אנדרה אגסי ועוד, תוכלו למצוא כאן ומי שמחפש/ת כרטיסים להופעות הקרובות, במחירים שנעים בין 1,500-500$ מוזמן/ת לגשת לאתר הווניו.

ה Spere. צילום יח"צ

גוגל הודיעה כי היא מחסלת את שירות "Google Podcasts" ומטמיעה אותו ביוטיוב. על הדרך הסתבר שרק 4% ממאזינות/י הפודקאסטים מאזינות/ים באמצעות הפלטפורמה (ובהן/ם עבדכם הנאמן) ושהטרנד החדש הוא לצפות בפודקאסטים ולא רק לשמוע אותם. עוד פרטים על המהלך והמלצות לא טריוויאליות לפלטפורמות חלופיות, כאן.

המייל שנשלח למנויי השירות

בחזרה לספוטיפיי; זו הכריזה על פיצ'ר חדש ומהפכני שיעלה בקרוב - האפשרות להטמיע את קולנו בתוך הפלייליסט. סוף סוף 2023 תדביק את 1983 כשהיינו מקליטים קלטות מיקס לאהובותינו ובין השירים מסבירים להן בקולנו למה בחרנו דווקא בשירים האלה ושולחים מסרים של אהבה. כמו כן, שמועות לגבי מסלול ה"סופר פרימיום" העתידי של ספוטיפיי צפו ברֶדיט ולפיהם הוא יכלול איכות סאונד מעולה, כלֶי AI שיעזרו לכן/ם בהכנת פלייליסטים ("ספוטיפיי, הכיני פלייליסט שירי "בוקר טוב לך, את מהממת" למיכל), יכולות למיקסוס בין השירים, גישה חינמית ל 30 שעות של ספרים קוליים ואפשרויות מתקדמות לארגון הפלייליסטים שלכן/ם, כל זה ב 19.99$ הפרטים כאן וכאילו זה לא מספיק: בקרוב יושק Jam, פיצ'ר בעזרתו כמה יוזרים יוכלו ליצור ולהנות מפלייליסטים יחד.

ומהידיעות המסעירות בנפילה אל הקרקע הכואבת שלנו כאן: "העין השביעית" בדקה את שיעור ייצוג הנשים בשידורי הטלוויזיה והרדיו והתוצאות מזעזעות. בתחתית הטבלה נמצאות גל"צ ו 103FM עם 20 אחוזי נשים בשידור בלבד. כל התוצאות וניתוחן, כאן.

אימאג': העין השביעית

גל"צ התערבה בתכנים פרסומיים: עמותת "בשביל הבנים" הפועלת להנצחת זכרם של חללי צה"ל הדרוזים ביקשה להעלות תשדיר המקדם את המרוץ השנתי שלהם. התשדיר כלל את המשפט "השנה השתתפותכם חשובה מתמיד", משפט שגל"צ דרשה למחוק, בטענה שהוא פוליטי. הידיעה, של עידו דוד כהן מ"הארץ", כאן.

עוד הגבלות על תוכן בשידור, הפעם בארה"ב: תחנת מוסיקה קלאסית מצפון קרוליינה מסרבת לשדר אופרות חדשות של הניו יורק מטרופוליטן אופרה משום שהן כוללות "תכנים שלא עולים בקנה אחד עם התנ"ך ושימוש בשפה להטב"קית". פרטים נוספים בכתבה מהניו יורק טיימס, כאן.

חשבתי שזה רק אני אבל מסתבר שיותר ויותר צופים/ות, צעירים/ות בעיקר, מדווחות/ים שהן/ם נאלצים/ות להסתמך על קריאת כתוביות בעת הצפייה בטלוויזיה כי הן/ם מתקשות/ים להבין את דברי השחקנים/ות. זאת ועוד, הן/ם מתלוננות/ים על כך שהם/ן נאלצות/ים להתנפל על השלט ולהנחית את עוצמת הטלוויזיות כשמוסיקה נכנסת ומפגיזה להן/ם את הרמקולים. מהם מקורות הבעיה ולמה כריסטופר נולן נחשב לאבי הטרנד, בפרק האחרון של 20,000 Hz.

גרפיקה: WSJ

בניוזלטר הראשון שלי סיפרתי על פודקאסט של פול מקרטני שעתיד לעלות בקרוב. הפודקאסט, שכל פרק בו מוקדש לשיר אחר של היוצר האייקוני, בנוי מתיעוד של שיחות בינו לבין המשורר פול מולדון שהולידו את הספר "The lyrics: 1956-The present" עלה בשעה טובה ושמו "A life in lyrics". נכון לרגע הקלדת שורות אלה יש בו שני פרקים בני כ 20 דקות כ"א: על "אלינור ריגבי" ועל "Back to the USSR" ואפשר למצוא אותו בכל אפליקציות הפודקאסטים ובאתר של Pushkin, חברת ההפקה המצויינת שחתומה עליו.

ברשימת ה"שירים שהוסטרמו מיליארד פעמים ויותר" בספוטיפיי, יש נכון להיום 479 שירים, כשהצפי הוא שעד סוף השנה המספר יאמיר ל 500. בינתיים באפל מיוזיק, "Shape of you" של אד שירן, השיר המוסטרם ביותר בה, עדיין לא הגיע למיליארד והציפייה היא שהוא יעשה כן לפני סוף השנה. אגב, ההכנסות משיר שהגיע לכמות כזו של סטרימים עשויה להגיע לכמעט חמישה מליון דולר, זאת על פי חברת ההפצה ושירותי המוסיקה הבינ"ל Ditto.

אימאג': אתר Ditto

ומתחת לרדאר שלנו נולד שירות סטרימינג חדש בשם Mdundo. הוא הוקם בקניה, מוקדש למוסיקה שנוצרת באפריקה ומרבית מנוייו מגיעים מניגריה, טנזניה, קניה, זאיר ודרא"פ. הוא גדל בקצב מסחרר: מספר המנויים שלו גדל ב 35%, מ 20 ל 27 מליון בשנה האחרונה בעוד שהרווחים מפרסום קפצו ב 75%. עוד פרטים על אודותיו כאן וכאן אפשרות להורדת האפליקציה שלו בגוגל פליי.

לטובת הקמפיינרים/ות שביניכן/ם, חברת SocialMediaToday פירסמה את מספרי המשתמשות/ים ברשתות החברתיות השונות. יותר משלושה מיליארד בני אדם גולשים וגולשים מדי יום בפייסבוק, שניים וחצי מיליארד ביוטיוב (בקרוב עם שפע של פודקאסטים), שני מיליארד באינסטגרם, מיליארד וחצי בטיקטוק, חצי מיליארד ב X (טוויטר) ולת'רדס אין זכר. עוד, בפרסום הרשמי.

אי אפשר להתעלם מהתופעה שנקראת טיילור סוויפט. הטור הנוכחי שלה, "The eras tour" הכניס עד כה יותר משני מיליארד דולר ממכירות כרטיסים ומרצ'נדייז וההכנסות הנלוות, המגיעות לחברות התעופה, בתי מלון, המסעדות ומוקדי התיירות האחרים שמשרתים את המעריצים הנוהרים להופעותיה בהמוניהם צפויים להגיע לסכום של חמישה מיליארד דולר בארצות הברית לבדה. "אם היא היתה כלכלה, היא היתה חזקה יותר מזו של חמישים מדינות" אמר דן פליטווד, נשיא Questionpro Research. סרט קולנוע בן יותר משעתיים וחצי המתעד את המופע יעלה ב 13.10 על המסכים בישראל ובתשעים ותשע מדינות נוספות וזאת אחרי השקה סופר מוצלחת שלו בארצות הברית. עוד פרטים על הסרט כאן ועל סוויפט התופעה, בכתבה של טיים מגזין, כאן.

אם בהופעות עסקינן, מופע ההתרמה האייקוני "לייב אייד" מ 1985 יהפך למיוזיקל, כך דיווח בוב גלדוף, ממפיקי האירוע המקורי, ל BBC.

ריק ומורטי חזרה. הערוץ "Adult Swim", שניתק את קשריו עם ג'אסטין רוילאנד, אחד היוצרים והמדבב הראשי של הסדרה בעקבות עשרות האשמות נגדו על תקיפה מינית, חלקן כנגד קטינות, פרסם פרומו לעונה השביעית של הסדרה בתוספת הצהרה: "הודות לצוות התכנית, ריק ומורטי חוזרים והם נשמעים יותר כמו עצמם מאי פעם". האמנם נמצאו מדבבים מוצלחים מספיק? אתן/ם מוזמנות/ים להחליט בעצמכן/ם: הפרומו כאן, והידיעה המלאה כאן.

 

תמונת פרומו לעונה החדשה

אם גם אתן/ם נמנות/ים על עשרה מליון המשחקים/ות במשחק הפוסט אפוקליפטי Fallout יתכן ותהנו מרשימת חמשת ערוצי הרדיו הטובים ביותר בסדרה, לפי Gamegrant.

טפט Fallout 4 של Otrixx

ולפני סיום, הנה כמה לינקים נחמדים לימים מסוכסכים האלה:

תרנגולות מנגנות פרקשנס ולא בחבובות? יאפ. כאן.

הפער הדרמטי בין מה שבסיסטים אמיתיים נהנים לנגן בבית לבין התפקידים שהם מתבקשים לנגן בשביל כסף מומחש היטב בטיקטוק הזה של קולין סנקי.

אני אוהב גישות מקוריות לכלי נגינה מסורתיים. הנה בחור שכיוונן את כל מיתרי הגיטרה הקלאסית שלו לצליל פָה וכך ניגן עליה קטע סינמטי ומרגש.

אנטולי מוסטר מוכיח שאפשר לנגן סולו פסנתר ג'אזי על מקלדת מחשב רגילה. זה די מדהים.

ועובדה מעניינת: בוודאי שמעתן/ם שירה פוליפונית - מוסיקת אקאפלה שמיימית שבה שני קולות או יותר שרים מלודיות נפרדות בעת ובעונה אחת. הידעתן/ם שבראשית ימיה, הכנסיה אסרה על ביצועה מפני שריבוי הקולות בה נחשב כפגיעה ברעיון אחדות האל? הנה חמישים דקות של המוסיקה המלאכית הזאת, ללחוץ PLAY ולהרגע. יש ממה.  

אם אנחנו כבר מביטים אל העבר: משרוקית אצטקית שנמצאה בחפירות ארכיאולוגיות בשנות ה 90 מפיקה את מה שנחשב לסאונד המפחיד ביותר בעולם. ערוץ 13 פרסם את הידיעה לפרטיה ולמי שרוצה לקפוץ לשורה התחתונה, כאן אפשר לשמוע אותה. דאגו שהוולים לא יהיה חזק מדי כי זה באמת מקריפ. (תודה לאפרת ששלחה).

ולפינת הלשון שלנו: חניתן/ם באדום לבן. מה קיבלתן/ם? אם עניתן/ם דוחָ - DUACH צדקתן. לא דוֹח DOCH אלא דוחָ DUACH. יאפ.

ואצלי במכללה, קמפיין וידאו שהפקתי לקורס הקריינות שלי עלה אתמול לרשתות החברתיות. הקמפיין בכיכובו של בוגר הקורס ארבל זינגר, שגם השתתף בכתיבה, ובהופעות אורח של דריה אישתו, ניצה קלמן, בוגרת נוספת שלי, וצ'רצ'יל אמסלם, הכלב עם השיער הרך ומלא הברק, מראה את ארבל מקריין בסגנונות קריינות שונים בסיטואציות יומיומיות מנותקות. על הבימוי והעריכה - שי בראל האחד והיחיד.  

מתוך הקמפיין. בימוי ועריכה: שי בראל

הכי כיף להיתקל בבוגרות ובוגרים שלי כובשות וכובשים את המדיה, ולכן היה סופר כיף לראות פתאום את נעמה כתבי, בוגרת הקורס, משתתפת בסרטון של טליה ברקאי, אחת מבמאיות הדיבוב העסוקות בארץ. אני לא צופה בערוץ ניקולודיאון, אבל יש יסוד סביר להניח שנעמה מככבת גם שם. Go Girl!

 לא לדאוג. זה בגלל התפקיד. לנעמה יש חיוך משגע.

פרסמתי פוסט חדש בבלוג בשם: "מה המשותף לכל הפודקאסטים המואזנים ביותר בישראל ואיך אתן/ם יכולות/ים להגדיל את הסיכויים שלכן/ם להצטרף אליהם?",  בין אם יש לכן/ם פודקאסט ובין אם לא מצב שהוא יעורר בכן/ם מחשבה; הוא עשה גלים בקבוצות הפודקאסטרים/ות הישראליות/ים בפייסבוק ובוואטסאפ.

קורסי הקריינות הקרובים שלי יפתחו ב 2.11 (יום ה'), וב 17.12 ייפתח קורס קריינות במתכונת דו שבועית (אותו הקורס בדיוק רק בחצי מהזמן ובכפול האינטנסיביות). מומלץ! (ימים א' וד' למשך שבעה שבועות). קורס הרדיו והפודקאסטים הבא יפתח ב 18.12 ויתקיים בימי ב',

לכל הפרטים ולסילבוסים המלאים של הקורסים אתן/ם מוזמנות/ים לאתר המכללה.

לבקשתן/ם של רבות/ים, התחלתי להעביר שיעורי קריינות פרטיים בבית הספר. מחירם 400 ש"ח לשעה+ מע"מ.

זהו להפעם. אתם/ן מוזמנות/ים להעיר ולהאיר, להציע, לבקש ולשאול, להגיד שלום ולעקוב אחרינו בפייסבוק, באינסטגרם, בטיקטוק ובלינקדאין.

שימרו על עצמכן/ם וזיכרו: תמיד עדיף להקשיב מלשמוע.
להתראות בינתיים,
שלכן/ם,

אמיר

צילום: שי בראל 

זה אני, הבעלים של מכללת "און אייר", המכללה המובילה בישראל לקריינות, רדיו ופודקאסטים. (תודה על ההערה גלית!)
רוצות/ים לדבר איתי? כיתבו ל

amirascher2000@gmail.com

לניוזלטרים הקודמים ולהצטרפות לרשימת התפוצה הקליקו כאן

 

לאתר מכללת ON AIR