{{preheader}}

אם אינכם מצליחים לצפות במסר לחצו כאן

ניוזלטר "בית מורשת" מס' 362
שבת פרשת יתרו תשפ"ד

כניסת שבת: 16:43 | צאת שבת: 17:51

כיצד להתייחס לאיחורים? | הרב אלי קפלן

"וַיְהִי֩ בַיּ֨וֹם הַשְּׁלִישִׁ֜י בִּֽהְיֹ֣ת הַבֹּ֗קֶר וַיְהִי֩ קֹלֹ֨ת וּבְרָקִ֜ים וְעָנָ֤ן כָּבֵד֙ עַל־הָהָ֔ר וְקֹ֥ל שֹׁפָ֖ר חָזָ֣ק מְאֹ֑ד וַיֶּחֱרַ֥ד כׇּל־הָעָ֖ם אֲשֶׁ֥ר בַּֽמַּחֲנֶֽה" (שמות יט, טז).

דרשות ופירושים רבים נאמרו על פסוק זה. רש"י בחר להביא מדרש העוסק בביטוי "בהיות הבוקר": "מְלַמֵּד שֶׁהִקְדִּים עַל יָדָם, מַה שֶּׁאֵין דֶּרֶךְ בָּשָׂר וָדָם לַעֲשׂוֹת כֵּן – שֶיְּהֵא הָרַב מַמְתִּין לַתַּלְמִיד; וְכֵן מָצִינוּ 'קוּם צֵא אֶל הַבִּקְעָה, וָאָקוּם וָאֵצֵא אֶל הַבִּקְעָה וְהִנֵּה שָׁם כְּבוֹד ה' עֹמֵד' (יחזקאל ג') (עיינו מדרש לב מידות לרבי אליעזר פי"א המונה ס"א דברים שהם בבחינת 'מה שאין דרך בשר ודם' ואיננו מביא עניין זה).

מצאתי שלושה מדרשים העוסקים בעניין זה:

"מְלַמֵּד שֶׁהִקְדִּים הַמָּקוֹם עַל יָדָיו, לְקַיֵּם מַה שֶּׁנֶּאֱמַר: (שיר השירים א,יב) "עַד שֶׁהַמֶּלֶךְ בִּמְסִבּוֹ, נִרְדִּי נָתַן רֵיחוֹ." (מכילתא דרשב"י כאן).

המדרש ממשיל את היחס בין ה' לעמו כיחס של מלך לעמו, אבל אינו עוסק בשאלה כיצד להתייחס לתופעה הזו.

 

אולם מדרש רבה מרחיב בעניין:

"רַבִּי פִּנְחָס בְּשֵׁם רַבִּי הוֹשַׁעְיָא אָמַר: עַד שֶׁהַמֶּלֶךְ בִּמְסִבּוֹ. עַד שֶׁהַמֶּלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בִּמְסִבּוֹ, בָּרָקִיעַ, כְּבָר הִקְדִּים, שֶׁנֶּאֱמַר (שמות יט, טז) וַיְהִי בַיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי בִּהְיֹת הַבֹּקֶר. לְמֶלֶךְ שֶׁגָּזַר לְיוֹם פְּלוֹנִי אֲנִי נִכְנַס לַמְּדִינָה, וְיָשְׁנוּ לָהֶם בְּנֵי הַמְּדִינָה כָּל הַלַּיְלָה, וּכְשֶׁבָּא הַמֶּלֶךְ וּמְצָאָם יְשֵׁנִים הֶעֱמִיד עֲלֵיהֶם בַּקְלָאנִין, בּוֹקִינַס וְשׁוֹפָר, וְהָיָה הַשַֹּׂר שֶׁל אוֹתָהּ מְדִינָה מְעוֹרְרָן וּמוֹצִיאָן לְאַפַּנְתֵּי שֶׁל מֶלֶךְ, וְהָיָה הַמֶּלֶךְ מְהַלֵּךְ לִפְנֵיהֶם עַד שֶׁהִגִּיעַ לַפָּלָטִין שֶׁלּוֹ, כָּךְ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא הִקְדִּים, דִּכְתִיב: וַיְהִי בַיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי בִּהְיֹת הַבֹּקֶר, וּכְתִיב: כִּי בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי יֵרֵד ה' לְעֵינֵי כָל הָעָם (שמות יט, יא).

יָשְׁנוּ לָהֶם יִשְׂרָאֵל כָּל אוֹתוֹ הַלַּיְלָה, לְפִי שֶׁשֵּׁנָה שֶׁל עֲצֶרֶת עֲרֵבָה, וְהַלַּיְלָה קְצָרָה. אָמַר רַבִּי יוּדָן אֲפִלּוּ פּוּרְטַעְנָא לֹא עָקַץ בָּם, בָּא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא וּמְצָאָן יְשֵׁנִים, הִתְחִיל מַעֲמִיד עֲלֵיהֶם בַּקְלָאנִין, הֲדָא הוּא דִכְתִיב: וַיְהִי בַיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי בִּהְיֹת הַבֹּקֶר וַיְהִי קֹלֹת וּבְרָקִים, וְהָיָה משֶׁה מְעוֹרֵר לְיִשְׂרָאֵל וּמוֹצִיאָן לְאַפַּנְתֵּי שֶׁל מֶלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, הֲדָא הוּא דִכְתִיב: וַיּוֹצֵא משֶׁה אֶת הָעָם לִקְרַאת הָאֱלֹהִים (שמות יט, יז) וְהָיָה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מְהַלֵּךְ לִפְנֵיהֶם עַד שֶׁהִגִּיעַ לְהַר סִינַי, דִּכְתִיב וְהַר סִינַי עָשַׁן כֻּלּוֹ (שם, יח), אָמַר רַבִּי יִצְחָק: זֶה הוּא שֶׁמְּקַנְתְּרָן עַל יְדֵי יְשַׁעְיָהוּ, שֶׁנֶּאֱמַר 'מַדּוּעַ בָּאתִי וְאֵין אִישׁ קָרָאתִי וְאֵין עוֹנֶה הֲקָצוֹר קָצְרָה יָדִי מִפְּדוּת' (ישעיה נ, ב) (שיר השירים רבה א, יב).

מדרש זה ממשיל את ה' למלך ואת עם ישראל לאזרחי המדינה. יש במדרש ביקורת יחד עם הבנה למצב. אמנם הוא מקנטר עליהם, אבל עם זאת מבין אותם, "לפי ששינה של עצרת ערבה והלילה קצרה."

 

עוד מדרש עוסק בעניין בקצרה: "ויהי ביום השלישי בהיות הבקר. מלמד שהקדימה שכינה" (לקח טוב כאן). ללא כל משל או הסבר.

 

רש"י ממשיל בפסוק ה את הקשר בין עם ישראל לה' כקשר בין רב לתלמיד. הוא מוסיף ואומר שיש הבדל בין היחס של ה' אלינו ובין יחס רגיל שבין תלמיד לרב. "מַה שֶּׁאֵין דֶּרֶךְ בָּשָׂר וָדָם לַעֲשׂוֹת כֵּן", אבל בניגוד למדרש שמוצא בכך דבר שלילי, רש"י מציין את העניין כעובדה. לכן הוא מביא פסוק נוסף המראה שכך היא דרכו של הבורא גם ביחס ליחזקאל הנביא.

הפסוק בשיר השירים "עַד שֶׁהַמֶּלֶךְ בִּמְסִבּוֹ" גם הוא מתאר מצב שבו המלך רוצה לעשות מסיבה עם עמו־אהובתו, והוא מכין אותה ומגיע אליה לפני העם. דבר המראה את אהבתו הגדולה.

נראה שיש כאן שתי נקודות מבט המשלימות זו את זו. המלך רוצה בהצלחת עמו לא פחות מהעם עצמו, כך גם היחס שבין רב לתלמיד או בן הורים לילדים.

לכן הוא זה שמקדים ומכין את כל הדרוש. אולם מאידך, אנחנו רוצים לחנך את התלמיד לכבד את רבו ולהקדים ולהגיע לפניו.

רעיון זה מסביר רש"י באומרו שיש הבדל בין בני אדם לקב"ה.

אצל האדם יש סתירה בין שני הדברים, כי תלמיד שמאחר מזלזל במערכת, ועל ידי כך פוגע בעצמו ובכל המערכת.

אולם מאידך גיסא, עלינו לזכור שמערכת היחסים היא הדדית. הרצון של הרב להצליח במלאכת החינוך,גדול לא פחות מרצונו של התלמיד להצליח.

לכן אומר המדרש 'ברקיע כבר הקדים' במחשבה רצונם של המלך או הרב או ההורים הוא קודם, כי זה שחושב לפני מעשה ולפני המפגש כיצד להתכונן וכיצד לעשות את הדברים בצורה נכונה.

מחנך שיודע להעביר את המסר העמוק הזה יביא בסופו של דבר לכך שהתלמיד יעריך נכון את הדברים ויכבד אותו ויגיע בזמן.

אולם עם זאת, המחנך גם הוא צריך להבין את תלמידו שערבה עליו שנתו ולכן איחר.

הדברים נכונים בכל מערכות היחסים, בין איש לאשתו, בין מחנך לתלמידו, בין מנהל לעובדיו.

לכן רש"י שינה מן המדרש והמשיל את הדברים למערכת היחסים שבין רב לתלמיד, כדי לקרב אלינו את הדברים לחי היום יום של כל אדם. כי באופן מהותי כל מערכות היחסים שבין בני האדם מבוססת על אותם עקרונות.הבנה והכלה אינן סותרת את הקפדה על המסגרת.
כשם שהדברים נכונים היו במעמד הר סיני כך הם נכונים בתקופתנו.

קצר לשבת: פרשת יתרו

"היועץ הארגוני הראשון": שלוש דקות על הפרשה עם הרב אסף כהן.

לצפייה יש ללחוץ על התמונה.

חניכי המכינה זוכרים

חניכי מכינת איתן השתתפו אתמול בכינוס מיוחד של חניכי מכינות מכל הארץ במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג.
החניכים הצטלמו במיצג לזכר נופלי המכינה במלחמת חרבות ברזל, יקיר לוי הי"ד ואבי בוזגלו הי"ד.

ממשיכים להתנדב בחקלאות
מעשירים את שולחן השבת

דפי שיח לשולחן השבת דרך שאלות לכל המשפחה דרך הפרשה והמשנה – והפעם, פרשת יתרו: על הקנאה והשפעתה, ועוד משנה במסכת אבות – על קנייניו של הקב"ה.

משפ"שחה:

משנה מאושרת:

עמותת "בית מורשת" במעלה אדומים החלה את דרכה בשנת תשס"א (2001) כחלק מרשת הגרעינים של קרן מורשת, ובאלול תשס"ג (2003) קמה כעמותה עצמאית. העמותה עוסקת בייזום, הקמת וניהול מיזמים בתחומים המשלבים אחריות חברתית, חינוך ומורשת ישראל.
במהלך השנים התפתחו מיזמים רבים במסגרת העמותה: מועדונית לילדים בעלי צרכים מיוחדים, רבני גנים בכל גני הממ"ד, לימודייה לילדים מקהילת יוצאי אתיופיה, בית מדרש לאברכים הלומדים לתואר בחינוך, חוגים תורניים ופעילויות לנוער, מכינה קדם צבאית 'איתן', רבני קהילות, בתי מדרש קהילתיים, עשייה חברתית־קהילתית ועוד.

לסרטון העשייה שלנו
לפייסבוק שלנו
לאתר שלנו

נשלח לכתובת ranself%40gmail.com מהכתובת bmoreshet@gmail.com
שולח: בית מורשת
כתובת השולח: רחוב העוגב 1, מעלה אדומים 9836001
הסרה | עדכון פרטים | דיווח דיוור לא מורשה

רב מסר מערכת דיוור ודפי נחיתה