{{preheader}}

אם אינכם מצליחים לצפות במסר לחצו כאן

ניוזלטר "בית מורשת" מס' 363
שבת פרשת משפטים תשפ"ד

כניסת שבת: 16:49 | צאת שבת: 17:57

מדוע התורה נקראת "משל הקדמוני"? | הרב אלי קפלן

"מַכֵּ֥ה אִ֛ישׁ וָמֵ֖ת מ֥וֹת יוּמָֽת׃ וַאֲשֶׁר֙ לֹ֣א צָדָ֔ה וְהָאֱלֹהִ֖ים אִנָּ֣ה לְיָד֑וֹ וְשַׂמְתִּ֤י לְךָ֙ מָק֔וֹם אֲשֶׁ֥ר יָנ֖וּס שָֽׁמָּה".

התורה מבחינה בין אדם שהיכה בכוונה ולא התכוון להרוג, אולם כתוצאה מכך נהרג המוכה ובין מצב שבו ההורג לא התכוון כלל להרוג – "ואשר לא צדה". אולם אף על פי שלא הייתה לאדם כוונה בפועל, הדבר היה מכוון מלמעלה.

הרי שהמילה "תאונה" היא זימון מכוון בידי מישהו שגורם לכך שהאדם יעשה מעשה שלא התכוון אליו (עיינו אבן עזרא ועוד שהסבירו בדרך זו את הדברים).

כפי שמסביר רש"י: "והאלהים אנה לידו. זִמֵּן לְיָדוֹ, לְשׁוֹן "לֹא תְאֻנֶּה אֵלֶיךָ רָעָה" (תהלים צא), "לֹא יְאֻנֶּה לַצַּדִּיק כָּל אָוֶן" (משלי יב), "מִתְאַנֶּה הוּא לִי" (מלכים ב ה) – מִזְדַּמֵּן לִמְצֹא לִי עִלָּה".

 

אם כך, מדוע ההורג בשגגה צריך לגלות לעיר מקלט?

מסביר רש"י: "וְלָמָּה תֵצֵא זֹאת מִלְּפָנָיו? הוּא שֶׁאָמַר דָּוִד "כַּאֲשֶׁר יֹאמַר מְשַׁל הַקַּדְמֹנִי מֵרְשָׁעִים יֵצֵא רֶשַׁע" (שמואל א כד), וּמְשַׁל הַקַּדְמוֹנִי הִיא הַתּוֹרָה, שֶׁהִיא מְשַׁל הַקָּבָּ"ה שֶׁהוּא קַדְמוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם; וְהֵיכָן אָמְרָה תוֹרָה מֵרְשָׁעִים יֵצֵא רֶשַׁע? וְהָאֱלֹהִים אִנָּה לְיָדוֹ.

בַּמֶּה הַכָּתוּב מְדַבֵּר? בִּשְׁנֵי בְנֵי אָדָם, אֶחָד הָרַג שׁוֹגֵג וְאֶחָד הָרַג מֵזִיד, וְלֹא הָיוּ עֵדִים בַּדָּבָר שֶׁיָּעִידוּ, זֶה לֹא נֶהֱרַג, וְזֶה לֹא גָלָה, וְהַקָּבָּ"ה מְזַמְּנָן לְפֻנְדָק אֶחָד, זֶה שֶׁהָרַג בְּמֵזִיד יוֹשֵׁב תַּחַת הַסֻּלָּם וְזֶה שֶׁהָרַג שׁוֹגֵג עוֹלֶה בַּסֻּלָּם וְנוֹפֵל עַל זֶה שֶׁהָרַג בְּמֵזִיד וְהוֹרְגוֹ, וְעֵדִים מְעִידִים עָלָיו וּמְחַיְּבִים אוֹתוֹ לִגְלוֹת, נִמְצָא זֶה שֶׁהָרַג בְּשׁוֹגֵג גּוֹלֶה, וְזֶה שֶׁהָרַג בְּמֵזִיד נֶהֱרָג" (על פי מכות י ועוד, ועיינו מכילתא דרשב"י כאן הרחבת הדברים):

רש"י מסביר את הדברים: "היאך הקב"ה ממציא מכשול לאדם לחטוא אלא ע"י שהיו שניהם רשעים ההורג והנהרג ההורג היה חייב גלות ואין עד בדבר והוא לא גלה והנהרג היה חייב מיתה ואין עד בדבר ולא נהרג לפיכך הקב"ה מזמנן לפונדק אחד וכו'" (מסכת מכות שם).

 

האם תמיד נכון לומר "מרשעים יצא רשע"? הרי ישנם חטאים גדולים או מעשי רשע גדולים שיצאו גם מאנשים צדיקים.

זאת ועוד, גם כאשר הרשע עושה מעשה רע באופן מכוון – זהו רצון ה', הרי אנו מאמינים שהכול הוא מאת ה', הן הרעה והן הטובה – ואם כך מדוע דווקא במקרה של שגגה אומרת התורה "והאלקים אִנה לידו", ולכן הוא לא נענש, אלא רק מוצאים לו מקום "לנוס שמה" (לכן התורה מתייחסת לעיר מקלט בפסוק זה כפתרון מפני גואל הדם ולא כעונש על גרימת מוות ברשלנות)?

הרי כל מעשה שקורה בעולם הוא בבחינת "האלקים אִנה לידו", בין שהמעשה במכוון ובין שאינו מכוון, מדוע התורה מענישה את מי שהרג במכוון בעונש מיתה, הרי גם הוא עשה את רצון ה'?

 

שאלה זו היא ביטוי לסתירה המובנית שקיימת אצלנו בין ידיעה ובחירה, בין האמונה שהכול משמיים ובין היסוד הבסיסי ביותר של התורה ושל כל חברה אנושית בדבר הבחירה החופשית של האדם בין טוב לרע ועקרון השכר והעונש – שבלעדיו האדם והחברה אינם יכולים להתקיים.

כפי שהסביר הרמב"ם בהלכות תשובה: "וּכְשֵׁם שֶׁאֵין כֹּחַ בָּאָדָם לְהַשִּׂיג וְלִמְצֹא אֲמִתַּת הַבּוֹרֵא שֶׁנֶּאֱמַר 'כִּי לֹא יִרְאַנִי הָאָדָם וָחָי' (שמות לג, כ), כָּךְ אֵין כֹּחַ בָּאָדָם לְהַשִּׂיג וְלִמְצֹא דַּעְתּוֹ שֶׁל הַבּוֹרֵא. הוּא שֶׁהַנָּבִיא אָמַר 'כִּי לֹא מַחְשְׁבוֹתַי מַחְשְׁבוֹתֵיכֶם וְלֹא דַרְכֵיכֶם דְרָכָי' (ישעיה נה, ח). וְכֵיוָן שֶׁכֵּן הוּא אֵין בָּנוּ כֹּחַ לֵידַע הֵיאַךְ יֵדַע הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא כָּל הַבְּרוּאִים וְהַמַּעֲשִׂים אֲבָל נֵדַע בְּלֹא סָפֵק שֶׁמַּעֲשֵׂה הָאָדָם בְּיַד הָאָדָם וְאֵין הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מוֹשְׁכוֹ וְלֹא גּוֹזֵר עָלָיו לַעֲשׂוֹת כָּךְ" (פרק ה, ה, עיינו שם עוד).

הרש"ז מלאדי, אדמו"ר הזקן מחב"ד, מסביר שלכן קרא דוד המלך לתורה "משל קדמוני": ולבעבור זה הנשמה שהיא בחינת בעלת גבול אי אפשר לה להשיג גילוי הזיו שהוא מהות אלקות כי אם על ידי לבוש שהוא בחי'נת] מסך ועל ידי אותו לבוש ומסך יכולה לקבל האור והזיו וכמו שמבואר בעץ חיים, שיש בחינת מסך ופרגוד. וכמו דרך משל אור גדול שאין יכולים להביט בו מחמת רוב בהירותו וכשיש מסך מבדיל אז יכולים לקבל את האור אחר שנתעלם ההארה קצת על ידי מסך וכמו דבר חכמה ושכל גדול אין יכולים להסביר לפני קטן בחכמה כי אם על ידי לבוש ומשלאז מבין הדבר כמו כן נקראים מצוות לבושין שהם גם כן בחינת משל. וכמו שכתוב 'משל הקדמוני' היינו שיהי'ה] התגלות עצם רצון אור אין סוף זה אי אפשר שיכול לבוא לידי גילוי לשום נברא רק על ידי התלבשות רצונו יתברך בעשיה גשמית מעשה המצוה. ולכן נק'ראות] המצות לבושין ושרש המצות גבוה מאד ששרשם מבחי'נת] כתר עליון" (תורה אור מקץ לב, ד, הוא חוזר על רעיון זה בעוד כמה מקומות).

 

בראייה האנושית שלנו התורה ניתנה לנו כדי להורות לנו מה עלינו לעשות ומה אסור לנו לעשות, על פי הבחירה החופשית שניתנה לנו, אולם במבט האלוקי האין־סופי, התורה היא בבחינת 'לבוש' של אלקים, כי בכל מעשה שאנו עושים אנו בבחינת שליחים לעשות את הרצון האלוקי.

לכן התורה היא 'משל קדמוני' – את הנמשל אננו יכולים להבין כלל, כי הוא עומד בסתירה מוחלטת להבנה האנושית ולרצון האנושי.

כי רק במבט האנושי יש הבדל בין רוצח בשגגה ובין מי שמתכוון להרוג. מבט זה הוא הבסיס לכל שיפוט מוסרי אנושי ולקיומה של חברה אנושית.

אולם עלינו לזכור שהוא באמת 'משל קדמוני,' ולא האמת המוחלטת האין־סופית.

 

קצר לשבת: פרשת משפטים

"אני לא עבד שלך": שלוש דקות על הפרשה עם הרב אסף כהן.

לצפייה יש ללחוץ על התמונה.

השבוע שהיה במדרשת בית מורשת

 

מילואימניקים ובנות זוגם,
מבשלים לכם הפתעה מיוחדת!
פרטים בקרוב...

 

ממשיכים לפעול בכל הכוח, בליווי קבוצות מתנדבים חקלאות, בפיתוח תוכן ועוד. רק השבוע הפעלנו טיולים ופעילויות לבתי הספר מעלה התורה בנים ,אמית אשדוד, צביה בת ים ועוד. תמיד כאן בשבילכם ב"מדרשת בית מורשת".

*

חניכי המכינה מעבר למסך

שבוע מיוחד ללא מסכים במכינה: החניכים הפקידו את המכשירים הניידים בתחילת השבוע וערכו במהלכו שיח מעמיק על היכולת להקשיב מול עולם המסכים.

שנה ב במכינה עלו למצדה לאחר מסע לילי, בהובלת המדריכים יוני וחיים.

שיחה מרגשת במרכז אתנחתא

במרכז אתנחתתא שלנו התארחה השבוע נוגה משען וסיפרה את סיפור הגבורה של קיבוץ כרם שלום, שבו נפל החתן שלה עמיחי ויצן הי"ד.

תוכלו לצפות בכתבה על סיפורו המרגש בכתבה מערוץ 14 באמצעות לחיצה על התמונה.

מעשירים את שולחן השבת

דפי שיח לשולחן השבת דרך שאלות לכל המשפחה דרך הפרשה – והפעם, פרשת משפטים: על עבדים וחופשיים.

משפ"שחה:

עמותת "בית מורשת" במעלה אדומים החלה את דרכה בשנת תשס"א (2001) כחלק מרשת הגרעינים של קרן מורשת, ובאלול תשס"ג (2003) קמה כעמותה עצמאית. העמותה עוסקת בייזום, הקמת וניהול מיזמים בתחומים המשלבים אחריות חברתית, חינוך ומורשת ישראל.
במהלך השנים התפתחו מיזמים רבים במסגרת העמותה: מועדונית לילדים בעלי צרכים מיוחדים, רבני גנים בכל גני הממ"ד, לימודייה לילדים מקהילת יוצאי אתיופיה, בית מדרש לאברכים הלומדים לתואר בחינוך, חוגים תורניים ופעילויות לנוער, מכינה קדם צבאית 'איתן', רבני קהילות, בתי מדרש קהילתיים, עשייה חברתית־קהילתית ועוד.

לסרטון העשייה שלנו
לפייסבוק שלנו
לאתר שלנו

נשלח לכתובת ranself%40gmail.com מהכתובת bmoreshet@gmail.com
שולח: בית מורשת
כתובת השולח: רחוב העוגב 1, מעלה אדומים 9836001
הסרה | עדכון פרטים | דיווח דיוור לא מורשה

רב מסר מערכת דיוור ודפי נחיתה