{{preheader}}

אם אינכם מצליחים לצפות במסר לחצו כאן

שלום לכולן/ם,
אני מקווה שהניוזלטר הזה מוצא אתכן/ם בטוב.
כשהלב הכבד עדיין בעזה, עם תושבי הצפון ועם העם שלנו שנקרע מחדש, אפתח בלומר תודה לכולן/ם על התגובות החמות, הטיפים וההמלצות שאתן/ם שולחות/ים. כיף היה לגלות שמספר המנויים לניוזלטר, שמשתדל להביא את כל מה שמעניין בעולמות הסאונד, הרדיו, הפודקאסטים והקריינות, הכפיל את עצמו בשלושת החודשים האחרונים. תודה שוב. בלעדיכן/ם זה לא היה זה.

היו שבועיים עמוסים בגזרות שהניוזלטר הדו שבועי הזה עוסק בהם אז ללא השתהויות נוספות, נתחיל. 

הגראמי - פרסים, פוליטיקה והאשמות באונס

טקס הפרסים החשוב ביותר בתעשיית המוסיקה התקיים, בפעם ה-66, ב 4.2, בלוס אנג'לס.
ברגעים המשמעותיים:

* ג'וני מיטשל, המלכה האם, הופיעה לראשונה מאז אובחנה במחלת מורגלונס לפני תשע שנים והעלתה דמעות.

* טרייסי צ'פמן עלתה להופעה מפתיעה ומרגשת שגם החזירה אותה למצעדים.

 * בילי ג'ואל ניגן את שירו החדש, הראשון מזה 17 שנה.

* הארווי מייסון, נשיא ארגון ההקלטות האמריקאי, נשא נאום מרגש בגנות מעשי רצח וטבח באירועי מוסיקה בכלל ובפסטיבל "נובה" בפרט, כשברקע ניגנה רביעיית כלי מיתר שהורכבה מישראלים, פלסטינאים וערבים.

* אנני לנוקס שרה את "Nothing compares to you" כהומאג' לשינייד אוקונור שהלכה לעולמה ביולי בשנה שעברה וקראה להפסקת אש בעזה.

* ג'יי זי נכנס בועדת הפרס על כך שביונסה מעולם לא זכתה בפרס אלבום השנה

 וחולקו גם פרסים. הנה החשובים שבהם, שניתנו רובם ככולם לנשים:

* טיילור סוויפט זכתה בפרס אלבום השנה בפעם הרביעית על "Midnights".
* בילי אייליש זכתה בתואר "שיר השנה" על "?What was I made for"
* מיילי סיירוס זכתה בגראמי הראשון שלה על "Flowers"
* SZA זכתה בפרס אלבום השנה בקטגורית אר'נ'בי עם "SOS" ובפרס שיר הרנ'בי הטוב של השנה - "Snooze",
* לורי אנדרסון, דונה סאמר, NWA ואחרים/ות זכו בפרס מפעל חיים,
* ההרכב הישראלי "טאטרן זכה בפרס פס הקול המקורי למשחק מחשב על מוסיקה שהם כתבו למשחק "Star wars jedi: Survivor",
* מישל אובמה זכתה בפרס קריינות הספר הקולי הטובה ביותר והיו עוד המון.

את הטקס הארוך אפשר לראות במלואו כאן, מ 36 מהזוכות/ים, כולל טיילור סוויפט, בילי אייליש ופרד אגאין..., אפשר להתרשם מהופעות ה "Tiny desk" שלהם/ן כאן, ואפשר גם לשאול האם הטקס, שלא באמת שינה פורמט מאז שנוסד, מתאים לשנת 2024, שאלה שאלעד בר נוי הנהדר שאל בתכניתו פופ-אפ, כאן.

ועוד על הפרס והא/נשים שמאחוריו:
ביוני החליטה ועדת הפרס כי רק יצירות שנעשו ע"י בני אדם תהיינה זכאיות לפרס ושערורייה כבדת משקל שנדחקה הצידה: חמש עובדות באקדמיה הלאומית למדעי ההקלטה המעניקה את הפרס האשימו בכירים בארגון באונס ובנסיון לקנות את שתיקתן.  

טיילור סוויפט, לוסי דוקאס (בויג'יניוס), פיבי ברידג'ס וג'וליאן בקר בטקס. (Frederic J. Brown/AFP via Getty Images)

קרבות הטיטאנים

יוניברסל מיוזיק נגד טיקטוק

תאגיד המוסיקה הענק יוניברסל מושך את היצירות המיוצגות על ידו מהרשת החברתית הסינית מבוססת המוסיקה טיקטוק. המחלוקת סובבת סביב גובה התמלוגים המשולמים ע"י האפליקציה והתמודדותו המועטה מדי לטענת יוניברסל עם תופעת הבוטלגים והיצירות מבוססות הבינה המלאכותית המחקות אמנים ידועים המיוצגים ע"י התאגיד דוגמת טיילור סוויפט, הוויקאנד, בילי אייליש, אוליביה רודריגו, קייטי פרי ועוד. זהו קרב הורדות ידיים מרתק ותקדימי שישפיע על איזון הכוחות שבין תעשיית המוסיקה לפלטפורמות הסושיאל ואכן, גופים רבים אחרים תומכים במהלך, למשל "Primary wave", המייצגת את יצירותיהם של פרינס, בוב מארלי, וויטני יוסטון ואחרות/ים ה"מריעה ליוניברסל".
והיוזרים, כדרכם, חוגגים. כאן די ג'יי נובאק מדרג את חמשת הלהיטים הגדולים ביותר שהוסרו מהפלטפורמה בדממה מוחלטת, כאן שני חבר'ה רוקדים ריקוד טיקטוקי טיפוסי לצלילי קטע גנרי מטופש וכאן סופי אליס בקסטור השוב-כוכבת, מנסה לעזור ליוצרות/י התוכן האומללות/ים שרוצות/ים להמשיך ולהשתמש ב "Murder on the dancefloor" הלוהט שלה, שהושתק ע"י יוניברסל.  
אותה יוניברסל, אגב, הודיעה על כוונתה לפתוח "עיר מוסיקה" באיחוד האימרויות. ב"עיר" יהיו אולמות הופעות, אקדמיות (ברבים) למוסיקה ולייבל שיוקדש למוסיקה מהמזה"ת.

SOPA Images/LightRocket via Getty Image

חברות התקליטים העצמאיות נגד אפל

בניוזלטר הקודם הזכרתי את הצהרת מדיניות התשלומים החדשה של אפל מיוזיק לפיה היא תגדיל את גובה התמלוגים לאמנים/ות שישחררו מוסיקה בטכנולוגיית "Spatial audio". כעת חברות התקליטים העצמאיות טוענות לקיפוח משום שאין להן את המשאבים להפיק מוסיקה כזו.
העלות המשוערת להפקת שיר בטכנולוגיה החדשנית היא כ 1,000$ ופי שניים כשמדובר בהמרה של שיר קיים ל Spatial. הכתבה מהפייננשל טיימס,
כאן.

אמנים/ות למען...

הסביבה

האווי גולדסמית', מי שהפיק חלק מהטור של "לייב אייד" והרים עוד שלל קונצרטי התרמה, הכריז על "Earth Aid Live", שיפתח באוגוסט 2025 בהופעות שתתקיימנה בלונדון, לוס אנג'לס, ריו דה ז'נירו ובעוד שלושה ערים, גם באסיה ובאפריקה, וימשיך עד, ואל תוך, 2035. רשימת האמנים תפורסם בהמשך ולעוד פרטים אפשר להיכנס לאתר הרשמי של המיזם כאן, בעוד שלניוזלטר שלו אפשר להרשם כאן.

ילדים חולי סרטן

מארק נופפלר מ"דייר סטרייטס" הצליח לאסוף רשימה שומטת לסתות של 60 אמנים/ות ובהם/ן ברוס ספרינגסטין, בריאן מיי (קווין), רון ווד (הרולינג סטונס), דיוויד גילמור (פינק פלויד), סטינג, סלאש, אריק קלפטון, ג'ף בק (בהקלטה האחרונה שלו לפני מותו), פיט טאונסנד ורוג'ר דאלטרי מ-The Who, טומי איומי מבלאק סבאת', טום מורלו מרייג' אגיינסט דה משין, פיטר פרמטון, סטיב ואי, נייל רוג'רס, באדי גאי, ג'ואן ארמטריידינדג, ג'ואן ג'ט, שריל קרואו ועוד, הכל על מנת להקליט גרסה חדשה של נעימת הנושא מהסרט "Local Hero". היא תראה אור ב 15.3 וכל הכנסותיה יתרמו לעזרה לילדים בריטיים חולי סרטן. הידיעה מהבילבורד כאן.

תמונת הפרויקט. יח"צ

הרדיו חי ובועט

המחקר השנתי של "אדיסון ריסרץ'" מראה שאמריקאים/ות מבלים/ות 36% מזמן ההאזנה שלהם/ן בהאזנה לרדיו הישן והטוב, יותר מאשר לשירותי הסטרימינג והפודקאסטים גם יחד. כל הסקר כאן.

Edison research

פודקאסטים וסטרימינג

פרסי פודקאסט השנה של גיקטיים

גיקטיים הכריזו על תחרות פרסי פודקאסט השנה לשנת 2024 והתעשייה המקומית כמרקחה. חשוב להזכיר שהפרס משקף רק את כמות ההצבעות שבעלות/י הפודקאסטים מצליחות/ים לגייס ושאין לו משמעות אמיתית בכל הנוגע לרייטינג או איכות (ממש כמו כמו המצעדים השנתיים ומצעדי העשור ברדיו), אבל זה כיף. אפשר לדרג את הפודקאסטים האהובות/ים עליכם בשלל הקטגוריות כאן.

ספוטיפיי מאריכה את החוזה שלה עם ג'ו רוגאן

הסטאר-פודקאסטר השנוי במחלוקת יקבל סכום משוער של 250 מליון דולר על מנת להמשיך ולהגיש את הפודקאסט שלו, הנחשב למואזן בעולם. כמו כן, מעתה יהיה אפשר למצוא את ה "The Joe Rogan Experience" גם בשירותי הפודקאסטים האחרים.

"רשת" פתחה רצועת לייט נייט לפודקאסטים

וזאת בשיתוף "אדיו", זכיינית הפרסום בספוטיפיי ישראל ובעלת בית הפקת הפודקאסטים "אודיותר". הנה הפרומו לרצועה ועוד פרטים אודותיה תמצאו כאן.

כמה מהפודקאסטים של "אדיותר". יח"צ

סרטי מוסיקה

מי שבתמונה הוא לא מייקל ג'קסון. זה ג'אפאר ג'קסון, בנו של ג'רמיין ג'קסון, והאחיין של מייקל. ג'אפאר ישחק בתפקיד הראשי בסרט עלילתי בשם "מייקל" שיספר את סיפור חייו של הדוד ושיצא בשנה הבאה. זו התמונה הראשונה שמתפרסמת מתוך הסרט שמביים אנטואן פוקואה (טרילוגיית "האקולייזר" וקליפים לפרינס וסטיווי וונדר בין השאר) ופרטים נוספים עליו תמצאו כאן.
ועוד בענייני כוכב העל בעל הביוגרפיה הבעייתית: תאגיד "סוני" רכש 50% מזכויות המוסיקה שלו תמורת 600 מליון דולר, מה שאומר שהשוק מתמחר את הקטלוג של מלך הפופ במיליארד ומאתיים מליון דולר. הרבה? לא אם אתם/ן גוף שהרוויח 2.85 מיליארד רק ברבעון האחרון.

KEVIN MAZUR/ LIONSGATE

ניק קייב לאיימי ויינהאוס

זוכרות/ים שדיברנו על הסרט הביוגרפי שנעשה על אימי ויינהאוס? השבוע נודע שמי שיהיו אחראיים לפס הקול המקורי של הסרט הם לא אחרים מאשר ניק קייב ו-וורן אליס מהב"בד סידס". לידיעה.

ניק קייב (Craig Barritt/Getty Images for British Film) Commission) ואיימי ויינהאוס (Chris Christoforou/Redferns), Consequence of sound

דוקו חדש ל U2

בעקבות ההצלחה המסחררת של סרט ההופעה של טיילור סוויפט וההצלחה המסחררת פחות של סרט ההופעה של ביונסה, הכריזה U2 כי "Kiss the future", הסרט הדוקומנטרי זוכה הפרסים המגולל על הקשר בין המוסיקה של הלהקה למלחמה בסרייבו ושהופק ע"י מאט דיימון ובן אפלק, יוקרן גם הוא בלעדית ברשת בתי הקולנוע AMC. לידיעה.

כרזת הסרט מפסטיבל ברלין

ספר קולי כזה עוד לא היה

כשהקומיקאית לסלי ג'ונס הקליטה את המהדורה הקולית של האוטוביוגרפיה שלה "פא**נג לסלי ג'ונס", היא סטתה מהכתוב והתחילה לאלתר, מה שהופך את המהדורה הקולית של הספר לייחודית, שונה ומעניינת יותר מהספר המודפס המקורי. כריס רוק, שעזר לגלות את ג'ונס, קורא את ההקדמה לספר, שנבחר כאודיובוק השבוע של הניו יורק טיימס.

ועוד בענייני ספרים קוליים, ספוטיפיי מרוצה מאד מההחלטה להעלות אותם לפלטפורמה שלה. היא מסרה שהיא שילמה מליוני דולרים למפיקי ספרים כאלה בעבור זכויות ותמלוגים ושהספר הקולי המואזן ביותר אצלה הוא האוטוביוגרפיה של בריטני ספירס שקוראת השחקנית זוכת גלובוס הזהב והמועמדת לאוסקר מישל וויליאמס. לידיעה המלאה.  

עטיפת הספר (אודיבל, סיימון ושוסטר)

די ג'יי חרש? יש דבר כזה.

נטפליקס הפיקה דוקו חדש בשם "Turn up the bass" שמספר את סיפורו של טרול לי, אדם חרש שהוא די ג'יי והמייסד של "Deaf rave", קולקטיב של מוסיקאים, רקדנים, ראפרים ומשוררים חרשים. את הסרט הקצר (12 דק') אפשר לראות ביוטיוב.

כרזת הסרט. (Galore producions)

מי יחליף את U2 ב "Sphere"?

U2 יסיימו את סבב חניכת אולם הההופעות המדהים בעולם (והעדיין הפסדי) בתחילת החודש הבא ואת הבמה יתפסו אחריהם "Phish" בחמש הופעות שתתקיימנה באפריל. "Dead & Company", להקת המחווה לגרייטפול דד, הזמינה את האולם בן 18,600 המקומות אחר כך, לסדרה בת לא פחות מ 22 הופעות. כרטיסים אפשר למצוא באתר הווניו.

ה Sphere (יח"צ)

גאדג'טים

תראו את הפטיפון החתיך הזה. קוראים BÖNWERK Turntable.

עיצוב: Mateo Rombolá & Tobias Quirici

קצת עברית - "צרוד" על שום מה?

על המקור המפתיע של המילה "צרוד" - בסרטון מעניין שלקוח מערוץ הטיקטוק המפואר של הלשונאי ירעם נתניהו שגם הרצה אצלנו.

וכיף לפני סיום

* הלהקה הלונדונית "Deco" מפרסמת בערוץ הטיקטוק שלה מאשאפים שהיא עושה בלייב ועושה היטב - שימעו את זה למשל: השירה - "Murder on the dancefloor" של סופי א.ב. והלחן - "Let's dance" של דיוויד בואי.  

* ועוד אייטיז: הנה "Men without hats" שרים את "Safety dance" ארבעים שנה אחרי.

* ואייטיז אחרון: הנה סוזאנה הופס, סולנית ה"באנגלס" ("Eternal flame" בין השאר), בת 65 (צעירה מהסולן של "Men without hats" בשנה), בלי איפור, חמודה-חמודה.

* ל"רפסודיה בוהמית בחדר האמבטיה" נחשפתן/ם כבר? אני חושב שזה הסרטון שהתחיל את הטרנד האווילי והממכר התורן.

מתוך הסרטון של Igor Ferraz

אחד התרגילים המהנים שאני עושה בקורסי הקריינות שלי הוא "תרגיל הדגשים" שממחיש איך דגש במקום אחד יכול לתת למשפט משמעות אחרת לגמרי מאשר אם הוא מופיע במקום אחר. הנה התרגיל באנגלית.

 

* המקלדת החדשה הזו מרהיבה.

* ורגע דרמטי לסיום - האורגן שג'ון קייג' יצר על מנת שינגן יצירה שאורכה 639 החליף אקורד.

ואצלנו במכללה

מחזור ינואר של קורס הרדיו והפודקאסטים שלי למד את סודות העריכה המוסיקלית ואת יסודות ההגשה וכאת הוא מוכן לעריכה והגשה של תכניות מוסיקה בעוד שמחזור דצמבר של קורס הקריינות ביקר בסטודיו שפ"א (שרותי פרסומת אזוריים) לסשן של הקלטת פרסומות בלב התעשייה. הרשמה למחזור אפריל של קורס הקריינות נמשכת, נותרו שני מקומות בלבד.
לפרטים על אודות הקורסים ולסילבוסים המלאים שלהם, היכנסו לאתר המכללה כאן.

תלמידי המחזור המעולה מאזינים למיקס לפרסומת שמבצע דניאל שחר, מנהל סטודיו שפ"א ומשמאל, שקף מבנה מערכת הקול ממצגת המבוא לקריינות והגשה ברדיו. 

זהו. כמו תמיד, אתם/ן מוזמנות/ים להעיר ולהאיר, להציע, לבקש ולשאול, להגיד שלום ולעקוב אחרינו בפייסבוק, באינסטגרם, בטיקטוק ובלינקדאין ואם יש לכן/ם ידיעות שאתן/ן חושבות שמתאימות לכאן - אשמח שתשלחו לי אותן! המייל שלי מופיע כאן למטה.

שימרו על עצמכן/ם וזיכרו: תמיד עדיף להקשיב מלשמוע. 

רק טוב
שלכן/ם,

אמיר

צילום: שי בראל 

זה אני, הבעלים של מכללת "און אייר", המכללה המובילה בישראל לקריינות, רדיו ופודקאסטים.

כיתבו לי ל: amirascher2000@gmail.com

לניוזלטרים הקודמים ולהצטרפות לרשימת התפוצה הקליקו כאן

 

לאתר מכללת ON AIR