{{preheader}}

אם אינכם מצליחים לצפות במסר לחצו כאן

שלום לכולן/ם,
אני מקווה שהניוזלטר הזה מוצא אתכן/ם בטוב.

שלשום בבוקר, ממש לפני שהתיישבתי לכתוב את הדראפט הראשון לניוזלטר הזה, קיבלתי סמס מאחת מחברות התקשורת הגדולות שהציע ש "אלחץ על הלינק בכדי לצפות בחשבונית החודשית שלי". לחצתי, ובתחתית המסך הופיע שעון העצר המלבני השחור והקטן; זה שסופר ימים, שעות, דקות ושניות, שמעליו כתוב "מאות חטופים על ידי חמאס" ובתחתיתו "מחזירים אותם הביתה עכשיו". חשבתי עד כמה ההודעה הזו ריקה מתוכן ועד כמה שעון העצר ההולך ומתקדם, שעון שהוא בעצם שעון חול מתכלה, מָפנה אנרגיה מועטה מדי לעבר העיניים הלא נכונות.
שעה לפני כן שמעתי באחת התחנות האזוריות את חברתו של אחד החטופים מקדישה לו שיר שהוא אוהב ואחר כך ג'ינגל שמפנה לאתר התחנה כדי לשמוע את ה"פלייליסטים של השירים האהובים על החטופות/ים".
כן, להכיר את טעמו המוסיקלי של מישהו הוא קצת להכיר אותו אינטימית, אבל אחרי שקו המחשבה שלי חזר אל הפקק שבכביש והלב חזר מעזה אל בית החזה, חשבתי שוב - לֶמה זה טוב? לא אני הוא זה שיש לשכנע שצריך להחזיר את כל החטופות והחטופים הביתה ומיד ושאין חשוב מזה, ולא אני הוא זה שצריך לשמוע בת זוג של אחד החטופים בכדי להשתכנע בזה סופית. יש כתובת שאחראית לעניין ועושה רושם שמה שהיא רואה באתרים ושומעת ברדיו לא מזיז אותה מהכיוון שלה.
אולי צריך לנהוג איתה אחרת.

אבל אני פה בשביל כל מה שקשור בסאונד, רדיו, פודקאסטים, סטרימינג והקול האנושי והנה הניוזלטר השישה עשר של ON AIR College, בית הספר המוביל שלי ללימודי קריינות, רדיו ופודקאסטים. מקווה שתשכילו ותהנו.

נתחיל:

קרבות הטיטאנים

Ideogram

טיקטוק נגד התעשייה

כפי שקוראות/י הניוזלטר זוכרות/ים, חברת יוניברסל מיוזיק, שחולשת על חלקים עצומים משוק המוסיקה העולמי החליטה שלא להאריך את ההסכם שלה עם טיק טוק בשל חילוקי דעות על גובה התמלוגים שהאפליקציה משלמת לה והאופן שבו היא מנצלת את התכנים המוגנים של החברה לטובת למידת מכונה. השבוע הודיע איגוד המו"לים האמריקאי שהוא יצטרף למהלך.
אני לא יודע איך נראה פיד הטיקטוק שלכן/ם, אבל שלי דומם ממוסיקה כמעט לגמרי והחוויה היא לא אותה החוויה. כמו כן, אני לא יודע איך החרם משפיע על נתוני הגלישה באפליקציה, אבל מה שבטוח הוא שטיקטוק לא מתכוונת לוותר על המוסיקה ושהיא הולכת בכיוון אחר - רווחי ופשוט יותר עבורה. מתחת לרדאר, בייטדאנס, החברה שטיקטוק נמצאת בבעלותה, ביצעה סדרת רכישות של סטארטאפים המתמחים ביצירת מוסיקה ב AI: מכזו שתכתוב לכן/ם מוסיקה אם תזמזמו לתוכה כמה תווים, דרך כזו שתכתוב לכן/ם קטע מוסיקלי לפי דרישה טקסטואלית ועד כזו שלמדה אינספור טקסטים של שירים ותכתוב לכתוב לכן/ם טקסט לשיר לפי דרישה. טיקטוק גם רשמה לאחרונה כמה פטנטים בתחום: "הטמעה של קטע מוסיקה ממוחשב" ו"שרת מודולרי אוטומטי המפיק מוסיקה". עושה רושם שהחברה, שהקונגרס האמריקאי דורש ממנה למכור את פעילותה לגורם שאינו סיני ולא - יאסר השימוש בה בארה"ב, ושרשות התקשורת הפדרלית האמריקאית הכריזה עליה כ"סכנה ברורה ומיידית", עושה צעדים לקראת הפיכתה לאקוסיסטם לייצור תוכן שהזכויות עליו תהיינה שלה. זה יכול להיות מקור רווח אדיר לחברה (אם התוכן המופק יהיה ראוי, כמובן).
עוד פרטים על רכישות הסטארטאפים שנרכשו ועל רישומי הפטנטים, כאן.

אפל נגד ספוטיפיי

זוכרות/ים שהשוק ציפה לקנס של חצי מיליארד אירו שיושת על אפל בגין שינוי מדיניות ההורדות בחנות האפליקציות שלה? אז הקנס ניתן, והוא גבוה פי ארבעה מהמצופה. ספוטיפיי ושאר החברות שהיו אמורות להינזק מהמהלך של אפל מרוצות ועורכי דין של אפל משחיזים מקלדות לקראת הערעור הצפוי. אמשיך לעקוב ולעדכן.

ספוטיפיי נגד אמאזון

ספוטיפיי נכנסת ראש בראש ב"אודיבל" של אמאזון. מעתה, תוכלו לעשות מנוי בספוטיפיי רק לספרים קוליים.

Ideogram

טקס האוסקר

טקסט חלוקת פרסי האוסקר ה 96 התקיים השבוע בהוליווד. בפרס פס הקול המקורי של השנה זכה לודוויג גוראנסון על "אופנהיימר", "שיר השנה מתוך סרט" הוא "?What was I made for" של בילי אייליש ואחיה פיניאס (שעלו לבמה עם סיכות אדומות המסמלות את הרצון בהפסקת הלחימה בעזה) וטארן ווילרס וג'וני ברן זכו בפרס הסאונד על "אזור העניין".

אחד משיאי הערב נרשם כשריאן גוסלינג, מחוזק בהופעה מפתיעה של מארק רונסון ובסלאש שניגן סולו אופייני, שר את "I'm just Ken" מתוך פס הקול של "בארבי".

ריאן גוסלינג בטקס. Kevin Winter/Getty images

גל"צ תישאר תחנה צבאית

דו"ח הוועדה המייעצת לבחינת עתיד גל"צ פורסם בציבור. מהדו"ח עולה כי למרות שהוועדה סבורה שמנגנוני הפיקוח על שידורי התחנה רופפים מדי, התחנה תישאר תחנה צבאית, וזאת למרות התנגדותם של רמטכ"לי עבר.

צילום: משה שי, פלאש 90

שינויים פרסונליים בהנהלות הרדיו

אחרי כמעט שלושה עשורים של שידור, דידי הררי עוזב את "רדיו ללא הפסקה" ואת "דידי לוקאלי", מהתכניות המואזנות בישראל ופונה למנכ"ל את אחת המתחרות, רדיו תל אביב.

דידי הררי. צילום: זיו קורן

במקביל, תומר מיכלזון, לשעבר העורך הראשי "המקום הכי חם בגיהנום" נכנס לנעליו המרשימות של איל שינדלר כמנהל "כאן תרבות" ו"כאן הסכתים". שתי משרות מלאות שכווצו לאחת.
בהצלחה!

סרטי מוסיקה חדשים בדרך אלינו

פסטיבל SXSW ינעל בשבת הקרובה ובין סרטי המוסיקה המסקרנים שנחשפו ויחשפו בו, סרט על כוכבת הסיקסטיז הטראנסית ג'קי שיין, "Freaknik" על עלייתן ונפילתן מסיבות הרחוב המיתולוגיות באטלנטה, אלה שהולידו את סצנת ההיפ הופ של העיר, סרט שנשמע מבטיח בשם "The greatest hits" שמגולל את מעלליה של הארייט ("מארי אוסטין" ב"רפסודיה בוהמית") שמגלה שהיא יכולה לחזור בזמן כשהיא מאזינה ללהיטי עבר נודעים, דוקו על ה Black Keys שגם מופיעים בפסטיבל ועוד ועוד. לעוד סרטי מוסיקה מהפסטיבל ולהרחבות על אודות אלה שכתבתי עליהם, היכנסו לכאן, אבל כל זה בקטנה: דוקו חדש על בון ג'ובי בדרך!
הסרט, שיספר את הסיפור הלא נודע של עליותיה ומורדותיה של להקת הפופ-רוק משופעת הלהיטים ייקרא "Thank you, goodnight" והוא יעלה בסוף אפריל בהולו. את הטריילר שלו תמצאו כאן.

האם אפשר לעשות כסף מפודקאסטים בישראל?

גיקטיים פרסמה את תוצאות התחרות השישית של פודקאסטי השנה של קוראיה. תמצאו אותם כאן, אבל מעניין מהם, האתר פרסם תחקיר מקיף בנושא "האם אפשר להתפרנס מפודקאסטים בישראל?" את התשובה המלאה, על צדדיה השונים, תמצאו כאן.

Ideogram

ערב הסעודית הופכת למעצמת מוסיקה

כבר לפני חצי שנה כתבתי על כוונתה של ערב הסעודית להפך למעצמה בתעשיית המוסיקה. והנה - אלישיה קיז, פארל ויליאמס ומרטין סולווייג נקראו להופיע בטקס פתיחת הגראנד פרי 2024 ומגזין המוסיקה החשוב בעולם, הבילבורד, השיק את "בילבורד ערֶבִּיה".
לוגו המגזין

פורסם התקליט הידידותי לסביבה הראשון

חברת Sonopress הדפיסה את התקליט הידידותי לסביבה המסחרי הראשון. על התקליט, העשוי מ PET (חומר שמייצרים ממנו בקבוקי שתייה קלה בין השאר ושייצורו חוסך 85% מפליטות הפחמן של תקליט וויניל) מודפסת מוסיקה של ליאם גאלאגר וג'ון סקווייר ואפשר לרכוש אותו, באדיבות חברת וורנר מיוזיק, באמאזון.

סונופרס, WMG

ועוד...

* יורשיה של שינייד אוקונור דורשים מדונאלד טראמפ להפסיק להשתמש בביצוע שלה ל "Nothing compares to you" במהלך קמפיין הבחירות שלו. בשעתו שינייד קראה לו "שד בעל מימדים תנ"כיים".

נונה גרנדה, סבתהּ בת ה 98 של אריאנה גרנדה, היא האשה המבוגרת ביותר שהגיעה למצעד ההשמעות של ספוטיפיי.

הסבתא והנכדה. Fazer Harrison/Amme2015

ובשקט בשקט, חברת אדידס חוזרת לשווק את נעלי ייזי.

תחנת רדיו שכולה תפילות

הנה תחנה חדשה ומעניינת: "רדיו תפילות"; רדיו פופ-אפ אינטרנטי מבית גלריה שכטר שמטרתו "ליצור ספרייה אוניברסלית של תפילות ובקשות הלב מכל קשת הדתות, האמונות, התרבויות והשפות". אפשר להתחבר לתחנה ולשמוע זרם מדיטטיבי של תפילות ואפשר גם להשאיר תפילה משלכן/ם באתר הרדיו, כאן.

קצת עברית - "היות ש.." או "היות ו.."?

מכיוון שקרה משהו - "היות ש..". (כמו "משום ש..", כיוון ש.." וכולי).
למשל: "היות שלא תכננת מה אתה רוצה להגיד, התבלבלת מול המיקרופון". משתמשים ב "ו..." כשמדובר בתנאי. למשל: "והיה אם שמוע תשמעו אל מצוותי..." (דברים יא, יג)

כיף לפני סיום

* ליעד ברוידה עלה על קטע מגניב - הוא מתרגם קלאסיקות ישראליות לאנגלית ושר אותם בליווי גיטרה, והיי - זה יוצא ממש טוב! שימעו למשל את "היא לא יודעת מה עובר עלי" של שלמה ארצי או את "סע לאט" של אריק איינשטיין בביצועו.

* זוכרות/ים את שאגי? ברור, זה הבחור מ "Mr. Boombastic". נכון שיש לו קול צרוד כזה? אז מסתבר שזה בכלל לא הקול שלו ושהוא עשה אותו כסוג של דאחקה. הנה הוא, בקולו האמיתי, מספר על העניין.

* איך לא חשבו על זה קודם? גיטרה שיוצרת אקורד בלחיצת כפתור אחד.

@khoamnhacgiaitri

* אה, והנה חתיכת פסנתר!

ואצלנו במכללה

מחזור ינואר של קורס הרדיו זכה לסיור בגלי צה"ל, קורס הקריינות סייר במרכז לתרבות מונגשת (שם נמצאת הספרייה לעיוורים), ובאשר להשתלבותם/ן של סטודנטים/ות ובוגרות/ים בתעשייה - אני בקושי מספיק לעקוב אחרי כל ההצלחות. נעם סוויסה התחיל לקריין עבור האוניברסיטה הפתוחה, עידן רון רק סיים את הקורס וכבר מככב בקריינות פרסומות, תומר קשאני שולח הצעות מחיר עוד בזמן הקורס, ברוך שייר, גם הוא עדיין בקורס, קבע אודישן באולפני הספרות התורנית של הספרייה לעיוורים בירושלים וירדן פז, עוד לא בחצי קורס הרדיו, כבר התחילה לעבוד ברדיו הקצה. להתרשמות מעבודות של בוגרות/ים שלי היכנסו לכאן ולכאן.

קורס הקריינות הקרוב ייפתח ב 4.4 וקורס הרדיו והפודקאסטים הבא - ב 19.5. לפרטים נוספים על אודות הקורסים ולסילבוסים המלאים שלהם, היכנסו לאתר המכללה כאן.

קורס הקריינות מחזור דצמבר 2024 בתחילתו של סיור במרכז לתרבות מונגשת, המקום בו קריינים/ות זוכים/ות לעשות בשביל אחרים. צילום: תומר רן.

זהו. כמו תמיד, אתם/ן מוזמנות/ים להעיר ולהאיר, להציע, לבקש ולשאול, להגיד שלום ולעקוב אחרינו בפייסבוק, באינסטגרם, בטיקטוק ובלינקדאין ואם יש לכן/ם ידיעות שאתן/ן חושבות שמתאימות לכאן - אשמח שתשלחו לי אותן! המייל שלי מופיע כאן למטה.

שימרו על עצמכן/ם וזיכרו: תמיד עדיף להקשיב מלשמוע.

רק טוב
שלכן/ם,

אמיר

צילום: שי בראל 

זה אני, הבעלים של מכללת "און אייר", המכללה המובילה בישראל לקריינות, רדיו ופודקאסטים.

כיתבו לי ל: amirascher2000@gmail.com

לניוזלטרים הקודמים ולהצטרפות לרשימת התפוצה הקליקו כאן

 

לאתר מכללת ON AIR