{{preheader}}

אם אינכם מצליחים לצפות במסר לחצו כאן

קיבלתם את הניוזלטר מחבר/ה? להצטרפות אליו הקליקו כאן

שלום לכולן/ם,
אני מקווה שהניוזלטר הזה מוצא אתכם/ן בטוב.

במבוא לשיעור העריכה המוסיקלית שלי אני מדבר על ארבע האופנים שבהם סאונד משפיע עלינו:

פיזיולוגית: סאונד משחרר הורמונים, רעש פתאומי משחרר את קורטיזול שמקפיץ אותנו, נהג ששומע מוסיקת טראנס יושפע מהפרשת האדרנלין וינהג מהר יותר מאשר אחד ששומע מוסיקה קלאסית, מוזיקה שמחה משחררת דופאמין משמח. 

רגשית: מוסיקה משפיעה במהירות רבה, על מצב הרוח, בכוחה להרגיע אותנו, לרומם אותנו ולתת לנו השראה.

קוגנטיבית: מוסיקה מעוררת אצלנו מחשבות וזכרונות. במקרה קיצון, אנשים עם דמנציה קמים לרקוד מוסיקה שהם מכירים מהילדות. זו הסיבה שבגללה יש המון שירים בפרסומות (בתעשייה קוראים לזה "שירסומות") - המוסיקה נתקעת לנו בראש ואם הכל עבד כמו שצריך - מזכירה לנו את המוצר או השירות באופן חיובי.

התנהגותית: מחקר שנעשה בעיירה באוסטרליה הראה שכשהושמעה בלילות מוסיקה קלאסית שקטה בפארקים ובמקומות ציבוריים האחרים שלה, כמות הפשיעה בה ירדה. מחקר מפורסם אחר הראה שכשהשמיעו מוסיקה צרפתית בחנות יין, אחוז מכירות היין הצרפתי עלו וכשהושמעה בה מוסיקה מגרמניה, מכירות המשקאות הגרמניים עלו בהתאמה.

סאונד הוא תופעה מרתקת ומרובת השלכות והניוזלטר הזה בא לדבר עליהן ועל נגזרותיהם דרך חדשות מהתחום ומתחומים המשיקים לו. תודה לכל מי שקורא/ת, מגיב/ה ומפיצ/ה את הניוזלטר הזה הלאה ותודה לכל מי ששולח/ת ידיעות שהן/ם חושבות/ים שמתאימות לו. האמת היא שהוצפתי בכל כך הרבה כאלה בשבועיים האחרונים שחלקם יידחו לניוזלטר הבא שיצא שבועיים מהיום (בע"ה וכולי). בלעדיכן/ם זה לא היה זה.

נתחיל:

לחיילי צה"ל חסרים אטמי אזניים

בשבוע שעבר התבקשתי לקריין כתבה של אלה לוי ויינרב ואלון פרל ממוסף G של גלובס העוסקת במחסור שעדיין קיים בציוד לוחמה בצה"ל. מתוך הכתבה: "... בן שימול (סרן ידידיה בן שימול, שבחר, אחרי 200 ימי מילואים, להיות הפנים של המאבק נגד המחסור בציוד בצה"ל, א"א) מציין מחסור בציוד הכרחי. 'לא מעט חבר'ה אצלנו יצאו עם פגיעות אוזניים בגלל שהאטמים היו גרועים. יש אטמים יותר טובים, וזה עניין של גרושים, אבל מי שאחראי על הכספים כנראה לא מבין את הצורך'".
למעוניינים/ות לתרום, חקרתי וגיליתי שהאטמים שצה"ל משתמש בהם (כמו גם צבאות ארצות הברית ונאט"ו) נקראים Clarus (כאן תמצאו PDF עם המפרט הטכני שלהם) והם מיוצרים ע"י החברה הישראלית Source of sound. ליצירת קשר עם החברה הקליקו כאן וליצירת קשר עם סרן בן שימול, כאן. (לא ממומן כמובן)

ה Clarus. מתוך אתר החברה.

הרדיו הישראלי מחרים את רוג'ר ווטרס

בעקבות התבטאויותיו המטורלות/שקריות/אנטישמיות של רוג'ר ווטרס בתכניתו של פירס מורגן קיבלו שדרניות/י ועורכות/י 99FM הודעה מטעם ההנהלה ובה ההוראה שלא להשמיע את שיריו של רוג'רס "בעתיד הנראה לעין". לחרם הצטרפו גם רדיוס 100FM ורדיו לב המדינה. רדיו תל אביב ורדיו דרום אומרים שהם גם ככה לא משמיעים אותו. התחנות הציבוריות, של "כאן" ו"גלגל"צ", לא אמרו שהם מחרימים את המוסיקה, אלא שהם "לוקחים בחשבון את מכלול השיקולים הנוגעים לזמן ולתקופה. רן בוקר כתב על כך ב YNET.

מה שווה התאגיד אם אנחנו לא יכולים לשלוט בו (סיבוב חדש)
שלמה קרעי, שר התקשורת הנורא בתולדות המדינה (ויש תחרות!) מנסה שוב להכפיף אליו ואל חבריו את תאגיד השידור הציבורי.

פסטיבל גלסטונברי 2024
בסוף השבוע שעבר התקיים פסטיבל המוסיקה הגדול בעולם, גלסטונברי 2024 שבו יותר מ 250,000 איש צפו ביותר מ 2,000 הרכבים מעל יותר מ 100 במות. נרשמו כמה תקריות פרו פלסטיניות ואנטי ישראלית כמו גם התעלמות כמעט מוחלטת מהטבח בפסטיבל "נובה" שסוכמו על ידי YNET.

אחד הרגעים המרגשים נרשם כשלהקת קולדפליי (שהציעה לשלוח אהבה וישראל ואהבה לפלסטין) הביעה את הוקרתה לשני מייקלים, מייקל איבס, יוצר הפסטיבל ובעל החווה שבה הוא מתרחש, ומייקל ג'יי פוקס חולה הפרקינסון שעלה לבמה בכסא גלגלים וניגן סולו גיטרה בלהיט הענק "Fix you". את הווידאו המלא של השיר תמצאו כאן.
עוד רגע בולט נרשם כשאמנית הפרפורמנס הנפלאה מרינה אברמוביץ' עלתה לבמה לבושה בשמלה המעוצבת כסמל השלום (עיצוב: ריקרדו טישי) וביקשה מהקהל השיכור והמסטול להתמסר לשבע דקות של שקט ולהפניית המבט פנימה. שלל סרטונים של רגעי השיא מהפסטיבל תמצאו בדף של ה BBC בפייסבוק וסיכום של הרגעים המוצלחים בכתבה הזו של Y! Entertainment.

Joel C Ryan/Invision/AP

האם טיקטוק מתכוונת לייצר גם חומרה?
"בייטדאנס", החברה האם של טיקטוק, רשמה 900 פטנטים בארה"ב ועוד 600 נמצאים בקנה ובהם "מכשיר אלקטרוני שיכול להשמיע מוסיקה" עוד פרטים וסקיצות של ה iPod הזה, כאן.

חברות התקליטים הגדולות תובעות את חברות ה AI הגדולות

בשיתוף פעולה נדיר, שלוש חברות המוסיקה הגדולות בעולם: וורנר מיוזיק, סוני מיוזיק ויוניברסל מיוזיק החולשות יחד על כ 70% מתעשיית המוסיקה המוקלטת בעלם, החליטו לתבוע את Suno ואת Udio, שתי חברות הבינה המלאכותית המוסיקלית המובילות, בטענה שהן אימנו את מודלי ה AI שלהן על מוסיקה השייכת להן מבלי לקבל את אישורן (עוד פרטים וכתבי התביעה המלאים, כאן). הן תובעות עד ל 150,000 דולר בגין כל שיר שנסרק + הוצאות משפט, מה שמביא את פוטנציאל התביעה למעל טריליון דולר. מנכ"ל Suno הגיב תוך התחמקות מהנושא ו Udio הגיבה בפוסט בבלוג שלה שבו היא טוענת לחפותה תוך שימוש בסעיף השימוש ההוגן בחוק זכויות יוצרים. עוד פורסם כי יוטיוב מקיימת דיונים עם שלוש חברות המוסיקה על מנת לקבל היתר ללמד את מודלי ה AI המוסיקליים שלה וכי לאותה Suno יש כיום 12 מליון משתמשים רשומים וכי היא השיקה אפליקציה לסלולר, בינתיים רק לאייפונים, ורק בארה"ב.

30 שניות, זוז!

בשבוע שעבר השתתפתי בכנס מרתק על מוסיקה ובינה מלאכותית וזה אחד השקפים המעניינים שהוצגו בו. פרנסואה פאשֶה, מדען, מוזיקאי ולשעבר מנהל מעבדות המחקר של ספוטיפיי ושל סוני צרפת בדק ומצא ש 88% מהמאזינים עוזבים שיר תוך פחות מ 30 שניות מתחילתו. זה נשמע לנו מוכר, אבל ההשלכות האמנותיות, האישיות והחברתיות הן דרמטיות. זקני השבט זוכרים מסעות אל חנויות תקליטים, הוצאה טקסית של תקליט וויניל חדש מעטיפתו והתמסרות טוטאלית בת 45 דקות ויותר למוסיקה חדשה ברובה. בתקופה ההיא היתה לנו גישה ישירה לכמה מאות או אלפי קטעי מוסיקה (במקרה הטוב) בעוד שכיום לכל נער ונערה יש גישה ישירה למאה מליון קטעי מוסיקה בספוטיפיי שאליה מועלים 100,000 קטעים חדשים מדי יום.
אגב, הכנס הזה הוציא אותי אופטימי והֵפִיס את חששותי שלי בדבר העלמותם של אמני הסאונד והמוסיקה האנושיים. אין לנו תחליף. ותודה לעו"ד דר' אייל ברוק, שהנחה והזמין.    

השקף המדובר. הוצג בכנס "The Future of Creativity in the Age of Generative AI" באוניברסיטת ת"א

NBC מציגה: פרשן ספורט ממודל

את קטעי הפרשנות ב Recaps של משחקי האולימפיאדה הבאה NBC תשדר באמצעות כלי בינה מלאכותית, תוך שימוש בקולו הדגום של אל מייקלס, פרשן הספורט שלה. העתיד כאן.

אל מייקלס Jose Sanches /ap

תכנית בוקר חדשה למאיה וקותי ב"'כאן ג'"
במהלך גאוני הוחתמו מאיה בצלאל וקותי סבג כמגישי רצועת הבוקר של כאן ג'. הפורמט קצת שבלוני, עם "תתקשרו וספרו לנו על מקרים שבהם..." ודיווחי תנועה ואפילו קצת מוריד עם "פינת חדשות הכלכלה" (דנה ירקצי,כתבת הכלכלה של התאגיד:"אבל באנו להרים" קותי: "אז הפינה נגמרה") אבל צריך לתת להם כמה שבועות של חסד וגם כך הם אופציה ראויה לתחרות על הקשב שלכן/ם בשעות הפריים טיים של הבוקר. בהצלחה!

יח"צ "כאן"

בקצרה...

* גיקטיים מצטטת את Wired ומספרת על הוויכוחים הפנימיים שנערכו במשרדי יוטיוב סביב השאלה אם לפסול את "חרבו דרבו" של נס וסטילה כשהוא רק יצא.

* סקר שנערך בקרב 1,000 בני 18 ומעלה בארצות הברית העלה ש 80% מהם רואים ברדיו כאמצעי התקשורת האמין ביותר לדיווחים בעניין הבחירות הקרבות. 381 מליון דולר צפויים להכניס קמפייני הבחירות למדיום הישן והאהוב.  

* אריק גלסנר הכין, עבור מוסף התרבות של ידיעות אחרונות, כתבה על ההבדלים שבין קריאת ספרים להאזנה לספרי שמע.

* כשפודקאסט יוצא את גבולות הגזרה שלו: מרב שחם ויובל שנער ממגמת התקשורת החזותית בבצלאל ליוו את הסטודנטים/ות שלהן/ם בהכנת סרטוני וידאו שכפסקול השתמשו בקטעי אודיו מתוך ההסכת המצויין "מכורים" של אורי זר אביב. את העבודות היפות אפשר לראות בדף האינסטגרם של "כאן תרבות".

* "איך להשתמש ב ChatGPT להצלחת הפודקאסט שלכן/ם?" פוסט חדש בבלוג של שני בורשטיין מקהילת AI Community hub.

* חברת "ארטליסט" הישראלית, המתמחה במתן כלים מתקדמים ליוצרי וידאו, השיקה פיצ'ר של קריינות AI תוך שהם מדגישים שמדובר בקולות בלעדיים של שחקנים שהוחתמו על ידם.

* לטל סולומון ורדי יש ניוזלטר נהדר בשם Uncoated שבו הוא מדבר על כל מה שהוא אמנות ועיצוב. במהדורה האחרונה שלו פורסמה כתבה של שי-אל מגנזי על ה Sphere של לאס ווגאס המעניק חוויה חדשה לגמרי של צפייה בהופעות חיות. כנסו, יש שם אימאג'ים מרהיבים.

* פעילות/י סביבה כועסות/ים על טיילור סוויפט. מעבר לזה שהיא מתנייעת באמצעות מטוס פרטי מזהם, היא שיחררה את אלבומה האחרון בלא פחות מ 34 גרסאות שונות, לא עניין אקולוגי במיוחד.

 * ועידכון לסיום: בניוזלטר הקודם סיפרתי שתאגיד סוני רכש את הקטלוג המלא של להקת "קווין" בתמורה למיליארד ומאתיים מליון דולר. מסתבר שהמספר הנכון הוא מיליארד ומאתיים ושבעים מליון. היי, 70 מיליון דולר לפה, 70 מיליון לשם, נו ביג דיל. תשאלו את גפני‎.

ה Sphere בזמן הופעת ממשיכי הגרייטפול דד

פינת העברית - פריסה או פרישה?

"פרישׂה", במובן מפרש של כלי שיט או "פריסה" במובן של פרוסה? או, מעולמנו האקטואלי, "פרישׂת כוחות" או "פריסת כוחות"? בֶּהחלטה חדשה יחסית, האקדמיה ללשון מאשרת את שתי האפשרויות.

וכיף לפני סיום

* הנה מייקל ווינסלאו, מי ששיחק את השוטר שעשה אפקטים קוליים ב"תרגיל לשוטרים מתחילים" מבצע כמעט את כל התפקידים ב "Whole lotta love" של לד זפלין, כולל הדיסטורשן.

* מכל דבר אפשר לעשות מוסיקה, כולל מכדורי סל. וחוץ מזה, זה ("Golden hour" של JVKE) שיר נורא יפה.
* הנה פיתרון מקורי למי שאין מקום לפסנתר כנף בבית.

* אני לא יודע מה הכי מרשים בוידאו הזה: המהירות של הראפ, הזמן שהיוזר יכול לרפרפ בלי לקחת אוויר או עצם זה שהוא זוכר את המילים.

* הנה איש שמנגן את הטוקטה ופוגה ברה מינור של באך (נו, האות של "היה היה") על עוגב שמורכב מחלילים ומשתמש בבלון כדי לנשוף בהם. יפני. כמובן שיפני.
* לוידאו הזה אני קורא "הסנדק, הדייג והגיטרה".
* שמוליק קראוס שאל "איך עושים תקליט" הנה התשובה האמיתית והמלאה.

* וקלטו את הילד הזה. הוא די. ג'יי מדהים.

DJ Elfigo

ואצלנו במכללה

מחזור אפריל של קורס הקריינות זכה להרצאה מאלפת על עולם הדיבוב מפי גדול במאי הדיבוב בארץ, שרון כהן, וגם התנסה בעבודה מול סרט אנימציה של יוניברסל. שבוע אחר כך הגיעה גוני כהן מגלי צה"ל לסדנת קריינות חדשות. מחזור יולי של הקורס נפתח בשעה טובה.
ההרשמה לקורס הקריינות הבא, שיחל ב 3.9 בעיצומה, ואת הפלייליסטים המתארכים של עבודות הבוגרות/ים שלי תמצאו כאן (יוטיוב) וכאן (סאונדקלאוד) ולפרטים נוספים על אודות הקורסים ולסילבוסים המלאים שלהם, היכנסו לאתר המכללה.

זהו. כמו תמיד, אתם/ן מוזמנות/ים להעיר ולהאיר, להציע, לבקש ולשאול, להגיד שלום ולעקוב אחרינו בפייסבוק, באינסטגרם, בטיקטוק ובלינקדאין, יש שם קטעים מצולמים משיעורים, המלצות בוגרים/ות ועוד ועוד.
אם יש לכן/ם ידיעות שאתן/ן חושבות שמתאימות לכאן - אשמח שתשלחו לי אותן. המייל שלי מופיע כאן למטה.

שימרו על עצמכן/ם וזיכרו: תמיד עדיף להקשיב מלשמוע.

רק טוב

שלכן/ם,

אמיר

צילום: שי בראל

 

 

  

זה אני, הבעלים של מכללת "און אייר", המכללה המובילה בישראל לקריינות, רדיו ופודקאסטים.
להזמנת קריינויות: וואטסאפ - o5o-5717340

כיתבו לי ל: amirascher2000@gmail.com

לניוזלטרים הקודמים ולהצטרפות לרשימת התפוצה הקליקו כאן

 

לאתר מכללת ON AIR