{{preheader}}

אם אינכם מצליחים לצפות במסר לחצו כאן

קיבלתם את הניוזלטר מחבר/ה? להצטרפות אליו הקליקו כאן

שלום לכולן/ם,
אני מקווה שהניוזלטר הזה מוצא אתכם/ן בטוב.

קריינות היא מקצוע מגניב שיושב איפהשהו בין משחק (כל מי ששמע/ה ספר קולי מוצלח יודע/ת על מה אני מדבר) לבין דוגמנות ("ואי, איזה קול יפה יש לו! מבחינתי שיקרא לי את ספר הטלפונים"). מעבר לזה, מדובר במקצוע רווחי וכייפי כי אפשר ללמוד דרכו הרבה על הרבה נושאים (לעד אזכור את הדוקו על חייו של לוויתן המזיפות שקריינתי לפני יותר מעשרים שנה) ולהחשף לטקסטים מעולים (למשל, ל"הדרך לעין חרוד" של עמוס קינן). אני מתפרנס מהמקצוע הזה יותר משלושים שנה בהם ביליתי אלפי שעות מאחורי מיקרופונים כך שאם אתן/ם זקוקים/ות לקריינות: לפרסומת, לסרטון במרכז המבקרים שלכם, למצגת המשקיעים, למענה הקולי, לתערוכה או לכל דבר אחר, הרגישו סופר חופשי לדבר איתי. אם התקציב שלכ/ן מאתגר ואתן/ם רוצים/ות לתת צ'אנס לכוחות חדשים, דברו איתי ואשדך לכן/ם את אחד/ת ממאות הבוגרות/ים המוכשרות/ים שלי. כאן תמצאו פלייליסט ובו כמה עבודות שלי בסגנונות שונים ובסוף הדף תמצאו פלייליסטים ובהם עבודות של כמה מהבוגרות והבוגרים המוכשרות/ים והרציניות/ים שלי. גם פרטי הקשר שלי נמצאים למטה.

בניוזלטר הזה תמצאו, בנוסף לחדשות הנוגעות לסאונד, קריינות ורדיו, התחומים אותם אני מלמד בבית הספר שלי, גם זוויות מעניינות המראות איך טרנדים גלובליים, כמו לאומיות, אינפלציה ושינוי האקלים משפיעים על מה שעובר לנו דרך האזניים, כי כן, הכל קשור. כרגיל, תודה לכל מי שמגיב/ה, מציע/ה תכנים ומעביר/ה את הניוזלטר הזה הלאה. בלעדיכן/ם זה לא היה זה.

נתחיל:

גל"צ היא מותג הרדיו מספר אחת

סקר מדד המותגים של גלובס מראה כי גל"צ הגיעה למקום השלישי בקרב גופי התקשורת ושהיא נמצאת במקום ה 124 בדירוג המותגים הכללי, הרבה לפני רשת ב', המקום השני בין תחנות הרדיו. גוף התקשורת המוביל בדירוג הוא ערוץ הטלוויזיה של תאגיד השידור הציבורי "כאן 11" וזהו גם גוף התקשורת היחיד שנכנס לרשימת מאה המותגים המובילים בדירוג הכללי. מסקרים שנערכו בשנים האחרונות עולה כי התאגיד נתפס כמאוזן ביותר מבין גופי התקשורת בישראל וכי הוא זוכה לאמון גבוה במדדים נוספים, כמו בסקר המכון הישראלי לדמוקרטיה שם הוא זכה זו השנה השלישית ברציפות בתואר "החדשות האמינות בישראל", עם 60% אמון. שומע ביבי? החיים שפויים, אחרי הכל.  

חיילת בת 19 מקריינת מהדורת חדשות מאוזנת

רעש הורג!

דו"ח מבקר המדינה מראה שכ 400 א/נשים מתים/ות בכל שנה מנזקי רעש וחושף כי המשטרה קיבלה יותר מ 650,000 פניות בנושאי מטרדי רעש ב 2023 לבדה וזאת בעוד שרק 15% מאלה שדווחו במהלך מרבית 2022 טופלו על ידה.

תחלישו, אתם מבריחים את הקיפודונים

מכירות/ים את אולמות האירועים שיושבים במקומות פסטורליים בטבע ומארחים דיג'יים שמנגנים בווליום מחריש אזניים? מכירות/ים אלה שיוצאים לטבע עם רמקולים מוגזמים? אז מעבר לפגיעה ברווחתם (ובשמיעתם) של מפגיזי ומופגזי הרעש, התופעה הזו פוגעת גם בבעלי החיים ובמערכת האקולוגית כולה. צפריר רינת מ"הארץ" מדווח (חומת תשלום) כי המשרד להגנת הסביבה בשיתוף האגודה הישראלית לאקולוגיה ולמדעי הסביבה הכינה דוח מיוחד שסוקר את התופעה ושכולל המלצות להפחתת הנזק, רובן רגולטוריות.
בהצלחה, וכותרת הקיפודונים המוברחים מרפררת למערכון הנהדר של ארץ נהדרת מ 2005, שבו חיזקי (טל פרידמן) מבקש מהמטיילים לדבר חלש כי הם מפחידים את החרולים.
עוד על זיהום הרעש בישראל, בפרק הזה בפודקאסט "הסאונד של ישראל" שהפקתי בעזרת בוגרות ובוגרים שלי.

Medico labs

האם ההופעות החיות מתות?

שוק ההופעות החיות משתנה דרמטית בשנה האחרונה. עשרות סיבובי הופעות ופסטיבלים מתבטלים ברחבי העולם בגלל העדר עניין ומצד שני טורים כמו אלה של קולדפליי (ראו את הידיעה המטורפת בהמשך) ושל טיילור סוויפט שוברים שיאי הכנסות. הכתבה הזו מסכמת את הסיבות לתופעה והנה אימלוק שלה:
* עליית מחירי הכרטיסים הדרמטית שנגזרת מהזינוק בעלויות (למשל: המחיר לשכירת תא שירותים נייד הכפיל את עצמו אחרי הקורונה), והאינפלציה שגורמת לא/נשים להיות סלקטיביים יותר כשהם/ן מוציאים/ות כסף.  

* השינוי בטעם הקהל. פסטיבלים מרובי ז'אנרים מושכים פחות קהל מבעבר. הקהל הצעיר מחפש יותר ממה שהוא אוהב ופחות פתוח לסגנונות אחרים (האם רק לי זה מזכיר את התנועה הפרו פלסטינית של הסטודנטים החד מימדיים והבלתי משכילים? כמו כן, ראו בהמשך את הידיעה על הלאומיות המתגלה בעולמות הסטרימינג).

* מכירות/ים את טענת "הייתי הולך/ת אבל אין לי עם מי"? מתברר שהעידן שלנו, שבו אנחנו מבלים יותר זמן ברשתות החברתיות ופחות באינטראקציה פנים אל פנים מתבטאת גם בתרבות הבילוי. כמו כן, פסטיבלים פונים בדרך כלל לקהל צעיר יחסית ובני/ות ה 18-24, שחוו את מגיפת הקורונה בשנים המעצבות שלהם, לא מכירות/ים אירועים המוניים ואף חוששים/ות מפניהם.

* מזג האוויר הקיצוני הופך את התכנון המוקדם ואת השהות בפסטיבלים שנמשכים כמה ימים, למאתגרת. מי שאיבד נוזלים תחת השמש הקופחת בפסטיבל "מטאור" הנודע לשימצה יודע/ת על מה אני מדבר.

בשולי הדברים, חברת ההפקות/מכירת הכרטיסים הענקית לייב ניישן סופגת מכה אחר מכה: היא ניצבת בפני חקירה פדרלית שנושאה התנהגות מונופוליסטית וזאת בזמן שהאקרים פרצו למחשבים שלה ודורשים כופר של 8 מליון דולר, ולא, ידליפו את פרטיהם של מאות אלפי רוכשי הכרטיסים הנמצאים ברשותם.

הקהל בן מליון האיש שבא לראות את מדונה, בחינם ובלייב, בריו דה ז'נירו. Daniel Ramalho, AFP

ממשלת אוסטרליה מממנת הופעות (!)

ממשלת מערב אוסטרליה (יש שש ממשלות שונות ביבשת) שילמה לחברת לייב ניישן כמעט חמישה וחצי מליון דולר על מנת לסבסד שתי הופעות ענק של קולדפליי במדינה. שוב: ממשלת מערב אוסטרליה שילמה חמישה וחצי מליון דולר כדי שקולדפליי יגיעו אליה לשתי הופעות. המטרה העיקרית במהלך הזה היא הבאת תיירים וכסף זר למדינה.

קולדפליי לייב (התאפקתי לא לשים את התמונה המביכה של גיא הוכמן)

שוויצריה מבטלת את שידורי ה FM (והאיחוד האירופי לא)

מעתה, אם תרצו לשמוע רדיו בשוויץ, תצטרכו לעשות את זה דרך האינטרנט ואם תרצו להביט בנופיה היפהפיים של הארץ, לא תצטרכו לדמיין איך הם נראים מאחורי מגדלי האנטנות המיושנים, ה FM בוטל. בנורווגיה אגב, בוטל ה FM עוד ב 2018 ותודה לגיא וליואב ששלחו את הידיעה מגיקטיים.

ומצד שני, האיחוד האירופי נוקט בצעדים על מנת להשאיר את מקלטי ה AM/FM ברכבים החדשים המיוצרים בו.

רדיו, הדור הבא

עזבו את זה שרדיו הוא הדבר הזה שלוחצים עליו באוטו ושיוצא ממנו הקול של דידי הררי. רדיו הוא קונספט. זהו שידור המוני של אודיו בלבד; והוא, כקונספט, לא ימות לעולם. הנה שתיים מהמוטציות האבולוציוניות החדשות שלו: יוטיוב בודקת אפשרות להטמעת כלי AI חדש שיצור רדיו מפרומפט* (*"הנחיה". משהו בנוסח: "צרי לי רדיו שמנגן מוסיקת קאנטרי יפני עם טרק טכנו מהניינטיז אחת לארבעה שירים"), ו Will.I.am מהבלק אייד פיז הודיע שהוא עובד על פלטפורמת רדיו מבוססת AI שמתיימרת "לעשות לרדיו את מה שהאייפון עשה לטלפון". "RAiDiO" שלו תזרים למאזינות/ים רדיו אינטראקטיבי, פרסונלי ועדכני ותושק בקיץ.

(Cildo Meireles - Babel (2001

חברות הסטרימינג תובעות את ממשלת קנדה

בניוזלטר הקודם סיפרתי על המס שקנדה מתכוונת להטיל על חברות הסטרימינג שמטרתו לעודד את תעשיית המוסיקה המקומית שלה. ובכן, ספוטיפיי, אפל מיוזיק ואמאזון לא מתות על המהלך והן תובעות.

לאומיות ובדלנות - גם במוסיקה

כן, העולם נהיה לאומי ובדלני יותר והתנועה הזו באה לידי ביטוי גם בהעדפות המוסיקליות. בדיקת חלוקת התמלוגים באיחוד האירופי מעלה שיותר ויותר כסף זורם לאומנים מקומיים ששרים בשפות לוקאליות.

Freepik

האפליקציות הגדולות מוסיפות פיצ'רים

ג'ו רוגאן ביקש את זה מזמן והנה זה קורה: ספוטיפיי מאפשרת פרסום תגובות לפודקאסטים בעוד ששאזאם הודיעה שהיא תאפשר רכישת כרטיסים להופעות דרך טיקטמאסטר.

לטס גט פיזיקה

מחקר שפורסם ב "Nature Physics", הראה שאפשר למשוך אובייקטים באמצעות גלי קול!

(ואם אנחנו מדברים על למשוך דברים באמצעות קול, הנה סאונד מיוחד מאד שנועד למשוך ציפור. קריאת החיזור של הניבלי ההדור (Lyrebird) נשמעת כמו רובי לייזר ממשחקי מחשב מהאייטיז).
ובחזרה לפיזיקה - פחות מסעיר אבל עדיין מגניב, הנה הדגמה מעניינת על "הקצב של התדר".

בריאות דרך האזניים

מחקר חדש גילה שמניפולציה גנטית יכולה לעזור בעיכוב אובדן שמיעה בגיל מבוגר, נושא חשוב ביותר משום שהוכח קשר ישיר בין אובדן שמיעה לבין דמנציה. 

זאת ועוד: חברת יוניברסל הגישה בקשה לפטנט טכנולוגי שמשלב ביטים שמשפיעים על מצב הרוח והרווחה (Well Being) של המאזינים/ות למוסיקה באופן תת הכרתי. החברה מתעסקת בתחום מזה זמן. 

בקצרה...

* מחקר (נוסף) מגלה שפרסומות אודיו בפודקאסטים אפקטיביות יותר מאשר בכל מדיה אחרת. הסוד? זו האינטימיות שבין המגיש למאזין.

 * ברברה סטרייסנד נסחפת: בפרק של "Dinner with David Chung" (נטפליקס), הסטנדאפיסט פול שיר סיפר שבמהדורת האודיו של האוטוביוגרפיה של ברברה סטרייסנד, היא סטתה מהטקסט לא פעם ולא פעמיים וחתכה לאסוציאציות והערות שוליים, מה שהופך אותו לעשיר יותר ומגוון יותר מהספר המקורי. אורכו של הספר 992 עמודים, שלפי כלל האצבע שלנו הקריינים (2 דקות לעמוד) אמור לקחת כ 33 שעות אודיו. אורכה הסופי של ההקלטה הוא 48 שעות. מישהי נסחפה שם... לספר.

* מכירות/ים את הלהיט הוויראלי הענק "I'm looking for a man in finance"? בעקבות הצלחתו האדירה וסימפולו ע"י די ג'יי העל דיוויד גואטה, היוצרת שלו, מייגן בוני, או Girl on couch כפי שהיא מכנה את עצמה בטיקטוק, הוחתמה על חוזה הקלטות.

* מוסיקת קאנטרי היא אחד הז'אנרים הלוהטים כרגע. קרקס סירק דה סוליי הכריז על מופע קאנטרי שלם, לראשונה בתולדותיו ומעניין שיותר ויותר זמרים/ות שחורים/ות יוצרים/ות בז'אנר.

 * חברת פאראמאונט, החברה האם של MTV, החליטה להסיר מהרשת את הארכיון בן השלושים של MTV News. על המשמעויות של המהלך מוחק ההסטוריה, בכתבה הזו של Consequence of sound.

* אם קניתן/ם לא מזמן את אחת מהטלוויזיות החדשות השטוחות האלה, אולי שמתן/ם לב שהסאונד שלהן לא ממש טוב. מה עושים? כאן התשובות.  

פינת העברית - ניפגש בקלפי

אולי זו רק הבועה שלי, אבל יותר ויותר אני מרגיש את חזרתו לבמה של הקול השפוי בפוליטיקה ובחברה שלנו. העניין היחיד הוא שכדי לוודא שלא מדובר במשאלת לב אלא בשינוי אמיתי, צריך לראות אותו בא לידי ביטוי בקלפי. אז בואו נדבר על המילה. קודם כל: קלפּי, בפ' דגושה. אחר כך, קלפּי היא נקבה. כתוב במשנה בתיאור הטלת הגורלות על שני השעירים ביום הכיפורים: "וְשָׁם שְׁנֵי שְׂעִירִים, וְקַלְפִּי הָיְתָה שָׁם וּבָהּ שְׁנֵי גוֹרָלוֹת" (יומא ג, ט), ובהמשך "טָרַף הכוהן הגדול בַּקַּלְפִּי וְהֶעֱלָה שְׁנֵי גוֹרָלוֹת – אֶחָד כָּתוּב עָלָיו לַשֵּׁם וְאֶחָד כָּתוּב עָלָיו לַעֲזָאזֵל" (ד, א). הכוהן הגדול שלף מכלי הקיבול המכונה 'קלפי' פתק אחד בימינו ופתק שני בשמאלו ועל פיהם נקבע מה יהיה גורלם של השעירים. תודה לאתר הנפלא של האקדמיה ללשון העברית ואמן שנגיע לקלפי במהרה בימינו ושנבחר בה נכון.

מארק ישראל סלם. הארץ

עניין וכיף לפני סיום

* סרטון קצר על השיר שזכה לכינוי "השיר הכי מסתורי באינטרנט", כאן.

* שרה קרנינג היא אמנית סינסטטית (סיניסטזיה, "ערוב חושים" בעברית, היא תופעה שבה, למשל, א/נשים רואים צבעים כשהם שומעים סאונדים). בחשבון הטיקטוק שלה היא חולקת ציורים שממחישים איך היא רואה מוסיקה והנה דוגמא יפהפיה לזה - ציור על פי "What was I made for" של בילי אייליש.

* אישה שסוחבת מועדון שלם על הכתפיים שלה, פשוטו כמשמעו, כאן. (כמה זה שוקל הדבר הזה??)

* מוסיקאי שמנגן בס ותופים בו זמנית (!) כאן.

* איזה ביט יש לאימון איגרוף מקצועני? כזה. צפו סימפולים בעוד 3....2....

* לנגן בגיטרה עם קשת זה מאד מגניב.

* כאן תמצאו את ההקלטה העתיקה ביותר המוכרת של הקול האנושי.

* והנה איש שיש לו מנעד סופר-מרשים של שש אוקטבות.
ואם כבר אנחנו שם, קבלו רשימה ובה המנעד הקולי של כמה זמרים/ות מפורסמים/ות:

ואצלנו במכללה

מחזור אפריל של קורס הקריינות למד לקריין כתבות ומחזור יולי זכה לשיעור לשון מאת אריה מרקו, בקרוב דר' אריה מרקו (הדוקטורט שלו עוסק בנושא לשון ברדיו הישראלי)!  
ההרשמה לקורס הקריינות הבא, שיחל ב 3.9 בעיצומה ואת הפלייליסטים המתארכים של עבודות הבוגרות/ים שלי תמצאו כאן (יוטיוב) וכאן (סאונדקלאוד) ולפרטים נוספים על אודות הקורסים ולסילבוסים המלאים שלהם, היכנסו לאתר המכללה.

אריה מרקו (בחולצת הפסים עם סיכת החטופים) ואנחנו.

זהו. כמו תמיד, אתם/ן מוזמנות/ים להעיר ולהאיר, להציע, לבקש ולשאול, להגיד שלום ולעקוב אחרינו בפייסבוק, באינסטגרם, בטיקטוק ובלינקדאין, יש שם קטעים מצולמים משיעורים, המלצות בוגרים/ות ועוד ועוד.
אם יש לכן/ם ידיעות שאתן/ן חושבות שמתאימות לכאן - אשמח שתשלחו לי אותן. המייל שלי מופיע כאן למטה.

שימרו על עצמכן/ם וזיכרו: תמיד עדיף להקשיב מלשמוע.

רק טוב ותודה לאפרתי,

שלכן/ם,

אמיר

צילום: שי בראל

 

 

  

זה אני, הבעלים של מכללת "און אייר", המכללה המובילה בישראל לקריינות, רדיו ופודקאסטים.
להזמנת קריינויות: וואטסאפ - o5o-5717340

כיתבו לי ל: amirascher2000@gmail.com

לניוזלטרים הקודמים ולהצטרפות לרשימת התפוצה הקליקו כאן

 

לאתר מכללת ON AIR