{{preheader}}

אם אינכם מצליחים לצפות במסר לחצו כאן

ניוזלטר "בית מורשת" מס' 400
שבת פרשת וירא תשפ"ה

כניסת שבת: 16:04 | צאת שבת: 17:18

ביקור חולים מיוחד | הרב אלי קפלן

"וַיֵּרָ֤א אֵלָיו֙ ה' בְּאֵלֹנֵ֖י מַמְרֵ֑א וְה֛וּא יֹשֵׁ֥ב פֶּֽתַח־הָאֹ֖הֶל כְּחֹ֥ם הַיּֽוֹם"

פסוק זה נאמר מיד לאחר ברית המילה של אברהם אבינו. התורה אינה מספרת לנו מה מטרתו של הגילוי האלוקי הזה, הרי אין בו כל אמירה או מראה אלוקי מיוחד, כפי שהיה בכל ההתגלויות האלקיות לאברהם עד כה. לכן מסבירים חכמים: "לְבַקֵּר אֶת הַחוֹלֶה. אָמַר רַבִּי חָמָא בַּר חֲנִינָא, יוֹם שְׁלִישִׁי לְמִילָתוֹ הָיָה, וּבָא הַקָּבָּ"ה וְשָׁאַל בִּשְׁלוֹמוֹ" (רש"י, על פי בבא מציעא פו).

באופן פשוט, אפשר לפרש שהפסוק הזה הוא בבחינת כותרת לכל מה שהיה לאחר מכן. לאחר שהתברר לאברהם אבינו ששלושת האנשים הללו הם מלאכים שבאים לבשר לו על הולדת יצחק, כפי שמסביר האבן עזרא: "ומפרשים אמרו שהשם נראה אליו במראות נבואה ואחר כן נשא עיניו וראה ג' מלאכים האחד בא לבשר שרה והשנים הלכו לסדום, האחד להשחית והשני להציל את לוט".

רש"י מבין שיש קושי בהסבר זה, כי המשכו של הסיפור מדבר על ראייה אנושית של אברהם: "וַיִּשָּׂ֤א עֵינָיו֙ וַיַּ֔רְא וְהִנֵּה֙ שְׁלֹשָׁ֣ה אֲנָשִׁ֔ים נִצָּבִ֖ים עָלָ֑יו וַיַּ֗רְא וַיָּ֤רׇץ לִקְרָאתָם֙ מִפֶּ֣תַח הָאֹ֔הֶל וַיִּשְׁתַּ֖חוּ אָֽרְצָה".

לכן חכמים מחפשים סיבה אחרת לראייה האלקית המיוחדת הזו.

הם לומדים זאת דווקא ממעשיו של אברהם המכניס אורחים שהוא כלל אינו מכיר ונותן להם את כל הכבוד ואת האירוח המכובד ביותר.

לאחר שהאנשים המלאכים הולכים מאברהם אומר ה' בלִבו: "כִּ֣י יְדַעְתִּ֗יו לְמַ֩עַן֩ אֲשֶׁ֨ר יְצַוֶּ֜ה אֶת־בָּנָ֤יו וְאֶת־בֵּיתוֹ֙ אַחֲרָ֔יו וְשָֽׁמְרוּ֙ דֶּ֣רֶךְ ה' לַעֲשׂ֥וֹת צְדָקָ֖ה וּמִשְׁפָּ֑ט לְמַ֗עַן הָבִ֤יא ה' עַל־אַבְרָהָ֔ם אֵ֥ת אֲשֶׁר־דִּבֶּ֖ר עָלָֽיו" (יח, יט). הרי שה' מעיד על אברהם שהוא הולך בדרך ה' – בדרך שה' עצמו מנהיג בה את העולם. לכן מסבירים חכמים שהפסוק הראשון "וירא אליו ה'" הוא ביקור חולים. כי על ידי כך אנו למדים מה עד כמה חשובה מצוות ביקור חולים, שהרי ה' עצמו, כביכול, מטריח את עצמו, ובא לבקר את אברהם אבינו בעת כאבו.

זאת ועוד, אברהם איננו חולה באמת. הוא רק מרגיש כאבים עזים בגלל ברית המילה, כאבים שעוברים מאליהם לאחר כמה ימים. כי ביקור החולים בא על מנת להקל על הכאב ולא כדי לרפא את המחלה עצמה.

על פי הסבר זה, מעשה הכנסת האורחים של אברהם היה פעולת המשך לביקור האלוקי, כי הוא מבין שביקור החולים הוא ביטוי למצוות גמילות החסדים, שמתבטאת בכל עשיית חסד שהאדם עושה, כל פעולה שיש בה משם עשיית טוב לאדם אחר שחסר לו.

על פי זה, מובן גם מדוע מעז אברהם לבקש מה' להמתין עד שיכניס את אורחיו. כי אין כאן המתנה, אלא יש כאן מימוש תפקידו של האדם כשליח ה' לגמול חסדים (עיינו פניני רש"י בראשית, עמ' 90).

 

בכל עת ובכל זמן אנו מבינים עד כמה גמילות חסדים היא הבסיס לקיומה של חברה אנושית בריאה ומאושרת.
בשנה האחרונה – מאז שפרצה המלחמה אנו מבינים זאת הרבה יותר.
אנו רואים כיצד התגייסות לעזרה הדדית בונה את החוסן החברתי והאישי, ובזכות התגייסות זאת מצליחים חיילינו להילחם בלב שלם ולננצח בעזרת ה'.
תפיסת העולם של התורה, הרואה בגמילות חסדים את הבסיס להליכה בדרך ה', היא השורש והיסוד שעליו מתפתחת תרבות מיוחדת זו.
"איש את רעהו יעזרו ולאחיו יאמר חזק".

 

 

עולה מן המדבר – פודקאסט חדש מבית מורשת בשיתוף רדיו קהילתי מעלה אדומים 106FM. הרב אלי קפלן משוחח עם חן רגב על פרשת השבוע והרלוונטיות שלנו לחיי היום־יום שלנו, והשבוע: פרשת וירא.
הפודקאסט ישודר מידי שבוע ברדיו ביום שישי בשעה 11:00. מוזמנים להאזין בכל הפלטפורמות.

 ~-~-~-~

השבוע ציינו את יום פטירת רחל אִמנו, שהייתה מאז ועד היום לסמל האם היהודייה, עם מסירותה המוחלטת למשפחתה, המתפללת על ילדיה ודואגת להם בכל מצב.

דקה על רחל עם הרב אלי קפלן

 

חמש דקות עם הרב אלי קפלן – על פירושו המיוחד של רש"י לעקדת יצחק, על ההליכה מתוך שמחה במסירות נפש ועל חיילי צה"ל ההולכים בדרכו של יצחק.

על עקדת יצחק עם הרב אלי קפלן

 

הפודקאסט המלא>>> הרב אלי קפלן בשיחה עם חן רגב על חשיבותה של הכנסת אורחים.
על היחס שבין צדקה ומשפט.

להאזנה וצפייה>>>

קצר לשבת

שלוש דקות על הפרשה עם הרב אסף כהן – והפעם, לפרשת וירא: אנשי סדום ואנחנו.

לצפייה יש ללחוץ על התמונה.

חדש: מסע בת מצווה

ההרשמה נמשכת!

תכנית בת מצווה מיוחדת. פרטים והרשמה במודעה.

תכנית אתנחתא – התחלנו

אחרי שנה מוצלחת בתכנית אתנחתא עם סטודנטיות וסטודנטים, אנו פותחים שנת פעילות חדשה עם כ־50 סטודנטים. הפעילות תתקיים במהלך השנה במרכז הצעירים "מעלית" במעלה אדומים, ותכלול מפגשים, הרצאות וחוויות משותפות.

בהצלחה לכל הסטודנטים!

מתנדבים עם משפחות המילואים

בשבועיים האחרונים המכיניסטים ממכינת איתן מעורבים בפעילות העירונית לטובת משפחות המגויסים בעיר.

הם מגיעים מן המכינה לבתי המשפחות, פוגשים את בני הבית, מסייעים בכל הדרוש ועוזרים עם הילדים, והכול במאור פנים ובהירתמות מלאה. עוד עשייה התנדבותית שהחניכים שלנו מעורבים בה, אחת מני רבות. זכינו גם לפרגון מראש העיר, מר גיא יפרח, בדף הפייסבוק שלו.

תודה גדולה למירב חורי מאגף הרווחה והשירותים החברתיים וליעל כהן מאגף החינוך על הליווי והתיאום.

שמחה והנאה במועדונית צמי"ד

השבוע התחיל במועדונית חוג מוזיקה חדש עם הילדים. בתיה חזן, תושבת העיר, תגיע למעדונית בכל יום שלישי ותעבוד עם כל ילד בנפרד. הילדים נהנו מאוד מהנגינה ומהלמידה.

 

המועדונית שלנו, כנפי נשרים, עוברת שיפוץ יסודי בימים אלה. אל המועדונית מגיעים במהלך השנה ילדים וילדות לחוויות מלמדותת ומעשירות.

 

לסיוע בתרומה פנו לרב אסף כהן: 0526051462

תכנית חורף לסטודנטיות במדרשת נחת רוח בקדר דרום

סטודנטיות? מוזמנות להצטרף לחורף במדרשת נחת רוח
לפרטים, פנו ליעל בייקר: ⁦054-6970350⁩

מעשירים את שולחן השבת

דפי שיח לשולחן השבת דרך שאלות לכל המשפחה דרך הפרשה – והפעם, פרשת וירא: על הכנסת אורחים.

עמותת "בית מורשת" במעלה אדומים החלה את דרכה בשנת תשס"א (2001) כחלק מרשת הגרעינים של קרן מורשת, ובאלול תשס"ג (2003) קמה כעמותה עצמאית. העמותה עוסקת בייזום, הקמת וניהול מיזמים בתחומים המשלבים אחריות חברתית, חינוך ומורשת ישראל.
במהלך השנים התפתחו מיזמים רבים במסגרת העמותה: מועדונית לילדים בעלי צרכים מיוחדים, רבני גנים בכל גני הממ"ד, לימודייה לילדים מקהילת יוצאי אתיופיה, בית מדרש לאברכים הלומדים לתואר בחינוך, חוגים תורניים ופעילויות לנוער, מכינה קדם צבאית 'איתן', רבני קהילות, בתי מדרש קהילתיים, עשייה חברתית־קהילתית ועוד.

לסרטון העשייה שלנו
לפייסבוק שלנו
לאתר שלנו

נשלח לכתובת מהכתובת bmoreshet@gmail.com
שולח: בית מורשת
כתובת השולח: רחוב העוגב 1, מעלה אדומים 9836001
הסרה | עדכון פרטים | דיווח דיוור לא מורשה

רב מסר מערכת דיוור ודפי נחיתה