{{preheader}}

אם אינכם מצליחים לצפות במסר לחצו כאן

ניוזלטר "בית מורשת" מס' 412
שבת פרשת יתרו תשפ"ה

כניסת שבת: 16:54 | צאת שבת: 18:03

הקשר בין יציאת מצרים לבניית האמונה | הרב אלי קפלן

"אָֽנֹכִ֖י֙ ה' אֱלֹהֶ֑֔יךָ אֲשֶׁ֧ר הוֹצֵאתִ֛יךָ מֵאֶ֥רֶץ מִצְרַ֖יִם מִבֵּ֣֥ית עֲבָדִ֑͏ִים"

 הפסוק הפותח את עשרת הדברות הוא הציווי האלוקי להאמין בקדוש ברוך הוא. אולם נחלקו גדולי ישראל בשאלה האם ניתן לצוות על עצם האמונה – הרי האמונה פירושה קבלת מלכותו של הקדוש ברוך עלינו, ולכן היא עצמה צריכה להיות הבסיס למצוות ולא חלק מתרי"ג מצוות, כפי שאמרו חכמים: "קבלו מלכותי ואחר כך קבלו גזרותי". זאת ועוד, מדוע הבסיס לאמונה שלנו הוא יציאת מצרים? הרי בריאת העולם היא הרבה יותר גדולה ומשמעותית מאירוע היסטורי מסוים, חשוב ככל שיהיה.

 

הרמב"ן מסביר שיש בפסוק שני דברים: האחד היא עצם האמונה באלקים, והשני הוא על ההשגחה האלקית על כל דבר: "הַדִּבּוּר הַזֶּה מִצְוַת עֲשֵׂה, אָמַראָנֹכִי ה', יוֹרֶה וִיצַוֶּה אוֹתָם שֶׁיֵּדְעוּ וְיַאֲמִינוּ כִּי יֵשׁ ה', וְהוּא אֱלֹהִים לָהֶם, כְּלוֹמַר הוֹוֶה, קַדְמוֹן, מֵאִתּוֹ הָיָה הַכֹּל בְּחֵפֶץ וִיכֹלֶת, וְהוּא אֱלֹהִים לָהֶם, שֶׁחַיָּבִים לַעֲבֹד אוֹתוֹ. וְאָמַראֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם, כִּי הוֹצָאָתָם מִשָּׁם תּוֹרֶה עַל הַמְּצִיאוּת וְעַל הַחֵפֶץ, כִּי בִּידִיעָה וּבְהַשְׁגָּחָה מִמֶּנּוּ יָצָאנוּ מִשָּׁם, וְגַם תּוֹרֶה עַל הַחִדּוּשׁ, כִּי עִם קַדְמוּת הָעוֹלָם לֹא יִשְׁתַּנֶּה דָּבָר מִטִּבְעוֹ, וְתוֹרֶה עַל הַיְּכֹלֶת, וְהַיְּכֹלֶת תּוֹרֶה עַל הַיִּחוּד, כְּמוֹ שֶׁאָמַר (שמות ט, יד) 'בַּעֲבוּר תֵּדַע כִּי אֵין כָּמֹנִי בְּכָל הָאָרֶץ'. וְזֶה טַעַם 'אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ', כִּי הֵם הַיּוֹדְעִים וְעֵדִים בְּכָל אֵלֶּה."

 

רש"י מביא שלושה פירושים לפסוק זה, אולם כולם מתייחסים לחלק השני של הפסוק: "אשר הוצאתיך מארץ מצרים. כְּדַאי הִיא הַהוֹצָאָה שֶׁתִּהְיוּ מְשֻׁעְבָּדִים לִי." אין בפסוק זה ציווי על עצם האמונה באלקים, אלא אמונה בכך שה' הוא המוציא אותנו ממצרים, ולכן אנחנו מאמינים בהשגחתו הפרטית ומבינים מדוע אנחנו "עבדי ה'". "שפתי חכמים" מסביר מדוע רש"י בחר בהסבר זה: "דקשה לרש"י למה תלה אלהותו ביציאת מצרים, ולא בבריאת שמים וארץ, ולכתוב אנכי ה' אלהיך אשר ברא שמים וארץ". הסבר זה נותן מענה גם לשאלה הראשונה שהעלינו. כי אין מדובר על ציווי של אמונה מופשטת בעצם קיומו של אלקים, אלא אמונה באירוע משמעותי, הקושר בצורה מיוחדת בין עם ישראל לקב"ה.

נראה שדברי רש"י מתבססים על דברי הזוהר: "משום שקרא את ישראל עבדים, שכתוב, כי לי בני ישראל עבדים עבדי הם. מהו הטעם שהם עבדים. משום שכתוב, אשר הוצאתי אותם מארץ מצרים, ומשום זה כתוב לאח״כ בעשרת הדברות 'אנכי ה׳ אלקיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים' לעבוד לו כעבד העובד לאדונו, שגאל אותו מן המות וגאל אותו מכל הרעות שבעולם" (והר בהר יג, ב בתרגום הסולם).

 

מוסיף רש"י פירוש נוסף:

"דָּבר אַחר: לְפִי שֶׁנִּגְלָה בַיָּם כְּגִבּוֹר מִלְחָמָה וְנִגְלָה כָּאן כְּזָקֵן מָלֵא רַחֲמִים, – שֶׁנֶּאֱמַר 'וְתַחַת רַגְלָיו כְּמַעֲשֵׂה לִבְנַת הַסַּפִּיר' (שמות כד), זוֹ הָיְתָה לְפָנָיו בִּשְׁעַת הַשִּׁעְבּוּד, וּכְעֶצֶם הַשָּׁמַיִם, מִשֶּׁנִּגְאֲלוּ – הוֹאִיל וַאֲנִי מִשְׁתַּנֶּה בְמַרְאוֹת, אַל תֹּאמְרוּ שְׁתֵּי רָשׁוּיוֹת הֵן, אָנֹכִי הוּא אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מִמִּצְרַיִם וְעַל הַיָּם." מה הקשר בין ההבנה שהגילוי האלקי משתנה לפי הנסיבות ליציאת מצרים דווקא?

רש"י מביא כאן את דברי המדרש, אולם במדרש הדברים אינם מובאים ביחס לביטוי 'אשר הוצאתיך מארץ מצרים'. לאחר שהמדרש אומר את מה שציטט רש"י הוא מוסיף: "שֶׁלֹּא לִתֵּן פִּתְחוֹן פֶּה לְאֻמּוֹת הָעוֹלָם לוֹמַר: שְׁתֵּי רָשֻׁיּוֹת הֵן! אֶלָּא 'אָנֹכִי ה' אֱלֹהֶיךָ'. אֲנִי בְּמִצְרַיִם, אֲנִי עַל הַיָּם, אֲנִי בְּסִינַי, אֲנִי לְשֶׁעָבַר, אֲנִי לֶעָתִיד לָבֹא, אֲנִי בָעוֹלָם הַזֶּה, אֲנִי לָעוֹלָם הַבָּא, שֶׁנֶּאֱמַר: (דברים לב, לט) 'רְאוּ עַתָּה כִּי אֲנִי אֲנִי הוּא!' וְאוֹמֵר (ישעיה מו, ד) 'וְעַד זִקְנָה אֲנִי הוּא'. וְאוֹמֵר: (ישעיה מד, ו) 'כֹּה אָמַר ה' מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל וְגֹאֲלוֹ, ה' צְבָאוֹת: אֲנִי רִאשׁוֹן וַאֲנִי אַחֲרוֹן'. וְאוֹמֵר: (ישעיה מא, ד) 'מִי פָעַל וְעָשָׂה? קֹרֵא הַדֹּרוֹת מֵרֹאשׁ, אֲנִי ה' רִאשׁוֹן, וְאֶת אַחֲרֹנִים אֲנִי הוּא!" (מכילתא דבחודש, פ"ה). הביטוי "אנכי ה' אלקיך" מלמדנו שיש צורות שונות של התגלות אלקית – לפעמים הוא מתגלה במידת הרחמים, הבאה לידי ביטוי בשם "הוויה", ולפעמים במידת הדין, הבאה לידי ביטוי בשם "אלקים", ולכן מוזכרים בפסוק שני שמות אלו. מדוע השמיט רש"י דברים אלו והביא את דברי המדרש ביחס ליציאת מצרים, ועוד שפתח באמירה "דבר אחר", שמשמעותה היא פירוש נוסף על אותו ביטוי?

שפתי חכמים מסביר בשם הרא"ם: "כי פירושו כשם שאתם מודים שהייתי יחיד בקריעת ים סוף, כדכתיב 'זה אלי ואנוהו' (לעיל טו, ב) כך תאמינו שאותו אלהים אני. ולכך קאמר 'אנכי הוא שהוצאתיך מארץ מצרים'." הרי הפסוק מתייחס רק ליציאת מצרים, שהייתה במידת הרחמים, ועליה אומר הפסוק "ה' אלקיך", גם רחמים וגם דין. לכן הביא רש"י את הפירוש הזה ביחס ליציאת מצרים, כדי ללמדנו ששתי המידות הנראות סותרות זו את זו מתגלות בצורה מאוחדת, הנובעת מאמונת האחדות והייחוד.

 

רש"י מביא פירוש נוסף, שלישי:

"דָּבר אַחר: לְפִי שֶׁהָיוּ שוֹמְעִין קוֹלוֹת הַרְבֵּה, שֶׁנֶּאֱמַר 'אֶת הַקּוֹלֹת' – קוֹלוֹת בָּאִין מֵאַרְבַּע רוּחוֹת וּמִן הַשָּׁמַיִם וּמִן הָאָרֶץ – אַל תֹּאמְרוּ רָשׁוּיוֹת הַרְבֵּה הֵן." דברים אלו לקוחים מן המדרש, האומר: "אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְיִשְׂרָאֵל, לֹא בִּשְׁבִיל שֶׁשְּׁמַעְתֶּם קוֹלוֹת הַרְבֵּה תִּהְיוּ סְבוּרִין שֶׁמָּא אֱלֹהוֹת הַרְבֵּה יֵשׁ בַּשָּׁמַיִם, אֶלָּא תִּהְיוּ יוֹדְעִים שֶׁאֲנִי הוּא ה' אֱלֹהֶיךָ, שֶׁנֶּאֱמַר אָנֹכִי ה' אֱלֹהֶיךָ" (שמות רבה כט, א) גם כאן נשאלת השאלה מדוע הביא רש"י את הדברים ביחס לביטוי "הוצאתיך מארץ מצרים", בשונה מדברי המדרש. זאת ועוד, מדוע בחר רש"י להביא הסבר שלישי? מדוע לא הסתפק בהסבר הקודם? מה המשמעות של הקולות השונים האלו? המדרש מסביר: "הֲשָׁמַע עָם קוֹל אֱלֹהִים, כֵּיצַד, אִלּוּ הָיָה כָּתוּב קוֹל ה' בְּכֹחוֹ, לֹא הָיָה הָעוֹלָם יָכוֹל לַעֲמֹד, אֶלָּא (תהלים כט, ד)' קוֹל ה' בַּכֹּחַ' בַּכֹּחַ שֶׁל כָּל אֶחָד וְאֶחָד, הַבַּחוּרִים לְפִי כֹּחָן וְהַזְּקֵנִים לְפִי כֹּחָן וְהַקְּטַנִּים לְפִי כֹּחָן" (שם). היכולת שלנו להבין את ההתגלות האלקית משתנה בין בני האדם, הנמצאים בדרגות רוחניות שונות. כל אחד חווה את הדברים ואת יציאת מצרים בצורה שונה, דבר היוצר פער בין הדורות השונים. עלינו להבין שכך ברא הקב"ה את עולמו ושכל התובנות הללו נובעות ממקור אלקי אחד.

 

נמצינו למדים ששלושת הסבריו של רש"י משלימים זה את זה זה.

הפירוש הראשון מתייחס לעצם האמונה ומלמד אותנו שהאמונה נובעת מהחוויה האנושית הבלתי אמצעית, כפי שהיה בזמן יציאת מצרים. הרובד השני הוא להבין שההתגלות האלקית באה לידי ביטוי במגוון רב של דרכים שאינן סותרות זו את זו אלא משלימות. הרובד השלישי היא ההבנה שהקולות האלוקיים, המתגלים לנו דרך החוויות השונות שאנו חווים, משתנים לפי הבשלות הנפשית של בני האדם.

שלושת הרבדים חשובים מאוד להבנת העולם האמוני של כל אחד מאתנו וגם של הסובבים אותנו.

בתקופה האחרונה, אנו עדים לגילויי אמונה רבים, של מי שנחשבו "רחוקים", גילוים הנובעים מתוך עולמם החוויתי בעת אירועי המלחמה הקשים. במיוחד נחשפנו לעניין זה דרך סיפורים קשים ומרגשים כאחד של חטופים וחטופות שהשתחררו.

תופעה רחבה זו מראה לנו עד כמה העולם החווייתי שלנו הוא זה שבונה את האמונה שלנו.

לכן ברור ומובן מדוע הציווי האלקי ביחס לאמונה מתייחס ליציאת מצרים מבית עבדים, כי חוויה מיוחדת זו בונה את האמונה יותר מכל דבר אחר.

כיציאת מצרים אז, כן יציאת מצרים משבי חמאס בימינו אלו. בתפילה לשחרורם המהיר של כל השבויים והחטופים, מתוך רפואת הגוף והנפש.

השבוע בערוץ מורשת:
  • שיחה של הרב אלי קפלן וחן נח רגב על פרשת יתרו
  • 60 שניות על 10 הדיברות
  • מפניני רש"י שתי דקות של הרב אלי קפלן על אחד מפירושיו של רש"י
  • מפניני הזוהר על פרשת יתרו
    עוד הפתעות מיוחדות בהמשך...

בואו לעקוב אחרינו ולצפות בתכנים של ערוץ מורשת,

ביוטיוב
בפייסבוק

באינסטגרם
בספוטיפיי

 

לפודקאסט המלא לפרשת השבוע לחצו על התמונה:

קצר לשבת | הרב אסף כהן

שלוש דקות לפרשת השבוע עם הרב אסף כהן – והפעם לפרשת יתרו – "פשוט להקשיב".

התחדשות במרכז חוויות מחברות
הכירו את "מרכז חוויות מחברות" – עכשיו באתר החדש שלנו! (https://chavayot.org.il)

אנחנו יוצרים חוויות חינוכיות משמעותיות ומהנות עבור התלמידים והקבוצה שלכם!

מזמינים אתכם, רכזי טיולים, רכזים חברתיים, מנהלים ורכזי קבוצות וקהילות, להכיר אותנו טוב יותר ולהציץ באתר התדמית החדש שלנו!

מה אנחנו מציעים?
  • מומחים בתכנון והובלת טיולים, מסעות וסדנאות שטח – לקבוצות ולמוסדות חינוך
  • מענה הוליסטי שלם או חלקי – בהתאם לצרכים ולבקשות שלכם
  • ליווי מקצועי, ערכי וחווייתי – שמשאיר חותם אמיתי
  • קהילת המטיילים שלנו מחכה לכם! – הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ וקבלו רעיונות וטיפים לטיולים מושלמים ‍️️
אולי זה נראה מוקדם, אבל...
אנחנו כבר סוגרים לכם את שנת הלימודים הבאה! אל תחכו לרגע האחרון – בואו לתכנן איתנו חוויות בלתי נשכחות!

כל הפרטים באתר שלנו!
לפנייה באימייל: info@chavayot.org.il
מספר טלפון / ווטסאפ: 055-3899246
האתר החדש שלנו: https://chavayot.org.il/
להצטרפות לקבוצת הוואטסאפ של קהילת העדכונים השקטה שלנו: https://did.li/ZTLrl

בואו ניצור יחד חוויות שמשנות חיים!
נטיעות בחוות אדומים

לרגל ט"ו בשבט, יצאו השבוע ממכינת איתן לנטיעות בחוות אדומים, להעמיק את אחיזתנו בארץ ישראל.

סדר ט"ו בשבט בתכנית "אתנחתא"

סדר ט"ו בשבט מהנה ומרגש יחד עם הסטודנטים והסטודנטיות שלנו בתכנית אתנחתא במרכז הצעירים.

דרושים לבית מורשת>>>
אפייה ביחד במועדונית צמי"ד

ילדי וילדות מועדונית צמי"ד שלנו, הפועלת באולפנת צביה מעלה אדומים, נהנו השבוע מאפייה משותפת של עוגיות. אחת מפעילויות מגווונת שחווים הילדים במסגרת המועדונית, בליווי תלמידות האולפנה המתנדבות בה בקביעות.

מעשירים את שולחן השבת

דפי שיח לשולחן השבת דרך שאלות לכל המשפחה דרך הפרשה – והפעם, פרשת יתרו: על קנאה והשפעתה.

עמותת "בית מורשת" במעלה אדומים החלה את דרכה בשנת תשס"א (2001) כחלק מרשת הגרעינים של קרן מורשת, ובאלול תשס"ג (2003) קמה כעמותה עצמאית. העמותה עוסקת בייזום, הקמת וניהול מיזמים בתחומים המשלבים אחריות חברתית, חינוך ומורשת ישראל.
במהלך השנים התפתחו מיזמים רבים במסגרת העמותה: מועדונית לילדים בעלי צרכים מיוחדים, רבני גנים בכל גני הממ"ד, לימודייה לילדים מקהילת יוצאי אתיופיה, בית מדרש לאברכים הלומדים לתואר בחינוך, חוגים תורניים ופעילויות לנוער, מכינה קדם צבאית 'איתן', רבני קהילות, בתי מדרש קהילתיים, עשייה חברתית־קהילתית ועוד.

לסרטון העשייה שלנו
לפייסבוק שלנו
לאתר שלנו

נשלח לכתובת ranself%40gmail.com מהכתובת bmoreshet@gmail.com
שולח: בית מורשת
כתובת השולח: רחוב העוגב 1, מעלה אדומים 9836001
הסרה | עדכון פרטים | דיווח דיוור לא מורשה

רב מסר מערכת דיוור ודפי נחיתה