"וַיְדַבֵּ֥ר ה' אֶל מֹשֶׁ֥ה לֵּאמֹֽר׃וְאֶל בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵל֮ תֹּאמַר֒ אִ֣ישׁ אִישׁ֩ מִבְּנֵ֨י יִשְׂרָאֵ֜ל וּמִן הַגֵּ֣ר הַגָּ֣ר בְּיִשְׂרָאֵ֗ל אֲשֶׁ֨ר יִתֵּ֧ן מִזַּרְע֛וֹ לַמֹּ֖לֶךְ מ֣וֹת יוּמָ֑ת עַ֥ם הָאָ֖רֶץ יִרְגְּמֻ֥הוּ בָאָֽבֶן. וַאֲנִ֞י אֶתֵּ֤ן אֶת־פָּנַי֙ בָּאִ֣ישׁ הַה֔וּא וְהִכְרַתִּ֥י אֹת֖וֹ מִקֶּ֣רֶב עַמּ֑וֹ כִּ֤י מִזַּרְעוֹ֙ נָתַ֣ן לַמֹּ֔לֶךְ לְמַ֗עַן טַמֵּא֙ אֶת מִקְדָּשִׁ֔י וּלְחַלֵּ֖ל אֶת שֵׁ֥ם קׇדְשִֽׁי׃ וְאִ֡ם הַעְלֵ֣ם יַעְלִ֩ימֽוּ֩ עַ֨ם הָאָ֜רֶץ אֶת־עֵֽינֵיהֶם֙ מִן הָאִ֣ישׁ הַה֔וּא בְּתִתּ֥וֹ מִזַּרְע֖וֹ לַמֹּ֑לֶךְ לְבִלְתִּ֖י הָמִ֥ית אֹתֽוֹ׃ וְשַׂמְתִּ֨י אֲנִ֧י אֶת־פָּנַ֛י בָּאִ֥ישׁ הַה֖וּא וּבְמִשְׁפַּחְתּ֑וֹ וְהִכְרַתִּ֨י אֹת֜וֹ וְאֵ֣ת כׇּל־הַזֹּנִ֣ים אַחֲרָ֗יו לִזְנ֛וֹת אַחֲרֵ֥י הַמֹּ֖לֶךְ מִקֶּ֥רֶב עַמָּֽם׃ וְהַנֶּ֗פֶשׁ אֲשֶׁ֨ר תִּפְנֶ֤ה אֶל הָֽאֹבֹת֙ וְאֶל־הַיִּדְּעֹנִ֔ים לִזְנֹ֖ת אַחֲרֵיהֶ֑ם וְנָתַתִּ֤י אֶת־פָּנַי֙ בַּנֶּ֣פֶשׁ הַהִ֔וא וְהִכְרַתִּ֥י אֹת֖וֹ מִקֶּ֥רֶב עַמּֽוֹ׃ וְהִ֨תְקַדִּשְׁתֶּ֔ם וִהְיִיתֶ֖ם קְדֹשִׁ֑ים כִּ֛י אֲנִ֥י ה' אֱלֹהֵיכֶֽם." איסור נתינת בן למולך מנוסח בצורה שונה מכל איסורי עבודה זרה. יש כאן פנייה מיוחדת לכל "איש", ישנו חיוב מיוחד ש"עם הארץ" יהרגו אותו וישנה אזהרה מיוחדת על העלמת עין ממעשה חמור זה. התורה מסבירה את החומרה באומרה "למען טמא את מקדשי ולחלל את שם קדשי". איך הדבר קשור למקדש דווקא, ומדוע דווקא במעשה זה יש חילול השם מיוחד? הרמב"ם מסביר מהי עבודת המולך: "כֵּיצַד הָיוּ עוֹשִׂים. מַדְלִיק אֵשׁ גְּדוֹלָה וְלוֹקֵחַ מִקְצָת זַרְעוֹ וּמוֹסְרוֹ לְכֹהֲנֵיהֶם עוֹבְדֵי הָאֵשׁ. וְאוֹתָן הַכֹּהֲנִים נוֹתְנִין הַבֵּן לְאָבִיו אַחַר שֶׁנִּמְסַר בְּיָדָן לְהַעֲבִירוֹ בָּאֵשׁ בִּרְשׁוּתוֹ וַאֲבִי הַבֵּן הוּא שֶׁמַּעֲבִיר בְּנוֹ עַל הָאֵשׁ בִּרְשׁוּת הַכֹּהֲנִים וּמַעֲבִירוֹ בְּרַגְלָיו מִצַּד זֶה לְצַד אַחֵר בְּתוֹךְ הַשַּׁלְהֶבֶת. לֹא שֶׁהוּא שׂוֹרְפוֹ לַמּלֶךְ כְּדֶרֶךְ שֶׁשּׂוֹרְפִין בְּנֵיהֶם וּבְנוֹתֵיהֶם לַעֲבוֹדַת כּוֹכָבִים אַחֶרֶת אֶלָּא בְּהַעֲבָרָה בִּלְבַד הָיְתָה עֲבוֹדָה זוֹ שֶׁשְּׁמָהּ מֹלֶך" (הלכות עבודה זרה ו, ג). חומרתו של המעשה נובעת מכך שהאדם מקדיש את דור ההמשך לעבודה זרה, שמהותה היא השתעבדות לכוחות טבע השורפים ומכלים את העולם. לכן, כביכול ה' הוא זה שמתערב בעניין, כדברי רש"י: "אתן את פני. פְּנַאי שֶׁלִּי — פּוֹנֶה אֲנִי מִכָּל עֲסָקַי וְעוֹסֵק בּוֹ" (ספרא). מוסיף רש"י ומסביר את ההדגשה "איש איש": בהמשך: "באיש. וְלֹא בַצִּבּוּר, שֶׁאֵין כָּל הַצִּבּוּר נִכְרָתִין". ציבור אינו נענש, גם אם הם עבדו למולך. חומרת האיסור גדולה יותר מעבודה זרה רגילה, מכיוון שהאדם משעבד את הדור הבא שלו לעבודה זרה ולא רק את עצמו. אולם כיצד קשור המקדש דווקא לעניין זה? מסביר רש"י: "למען טמא את מקדשי. אֶת כְּנֶסֶת יִשְׂרָאֵל שֶׁהִיא מְקֻדֶּשֶׁת לִי, כִּלְשׁוֹן וְלֹא יְחַלֵּל אֶת מִקְדָּשַׁי". כאן הביטוי "מקדש" איננו מתייחס לבית המקדש, אלא לעם ישראל שהוא בבחינת "מקדש". המדרש שעליו מבסס רש"י לכאורה את דבריו אומר: "'למען טמא את מקדשי ולחלל את שם קדשי' – מלמד שהוא מטמא את המקדש ומחלל את השם ומסלק את השכינה ומפיל את ישראל בחרב ומגלה אותם מארצם" (ספרא). אולם בעוד שהמדרש מדבר גם על המקדש עצמו ומסביר שמעשה זה גרם להסתלקת "השכינה" מעם ישראל, רש"י מחדד ומשנה באומרו שהביטוי "מקדש" הוא דווקא "כנסת ישראל". אדם שמעביר את בנו או בתו למולך מטמא את "כנסת ישראל" ולא את "עם ישראל" או את המקדש. מה משמעות הביטוי הזה ומדוע הוא נאמר דווקא ביחס למולך? הרמב"ן מסביר את דבריו: "וּכְבָר רָמַזְתִּי זֶה רמב"ן על ויקרא יח, כא] אֵיךְ תִּטְמָא כְּנֶסֶת יִשְׂרָאֵל שֶׁהִיא מְקֻדֶּשֶׁת לִשְׁמוֹ הַגָּדוֹל בְּאִישׁ אֶחָד אֲשֶׁר יֶחֱטָא. וּכְבָר רָמְזוּ זֶה בְּמִדְרָשָׁם, שֶׁאָמְרוּ "כָּל הַנֶּהֱנֶה מִן הָעוֹלָם הַזֶּה בְּלֹא בְּרָכָה כְּאִלּוּ גָּזַל לְהקב"ה וּכְנֶסֶת יִשְׂרָאֵל, שֶׁנֶּאֱמַר 'גּוֹזֵל אָבִיו וְאִמּוֹ' וְגוֹ', (משלי כח, כד) אֵין אָבִיו אֶלָּא הקב"ה וְאֵין אִמּוֹ אֶלָּא כְּנֶסֶת יִשְׂרָאֵל; 'חָבֵר הוּא לְאִישׁ מַשְׁחִית', חָבֵר הוּא לְיָרָבְעָם בֶּן נְבָט שֶׁהֶחְטִיא אֶת יִשְׂרָאֵל לַאֲבִיהֶם שֶׁבַּשָּׁמַיִם (ברכות לה), כִּי הַחֵפֶץ בַּיְּצִירָה שֶׁיְּבָרְכוּ עָלֶיהָ לִשְׁמוֹ הַגָּדוֹל, וּמִשָּׁם יִהְיֶה קִיּוּם הָעוֹלָם, וְאִם לֹא יִתְבָּרֵךְ בִּשְׁמוֹ הַגָּדוֹל תִּסְתַּלֵּק הַשְּׁכִינָה מִיִּשְׂרָאֵל, וְכָל שֶׁכֵּן כְּשֶׁיַּקְרִיב הַפְּרִי לַמֹּלֶךְ, שֶׁהוּא מְתַעֵב אֶת גְּאוֹן יַעֲקֹב וּמִשְׁכָּנוֹ. וְזֶה טַעַם 'עַם הָאָרֶץ יִרְגְּמֻהוּ בָאָבֶן' (ויקרא כ, ב), כִּי לֹא אָמַר, מוֹת יוּמָת בָּאֶבֶן יִרְגְּמוּ אוֹתוֹ, כַּאֲשֶׁר אָמַר בְּכֻלָּן, אֶלָּא הִזְכִּיר 'עַם הָאָרֶץ', לוֹמַר שֶׁכָּל אַנְשֵׁי הָאָרֶץ כָּל יִשְׂרָאֵל חַיָּבִין לְהַקְדִּים וּלְסָקְלוֹ, כִּי לְכֻלָּם יַזִּיק, כִּי גּוֹרֵם לַשְּׁכִינָה שֶׁתִּסְתַּלֵּק מִיִּשְׂרָאֵל. לְכָךְ תִּרְגֵּם אוּנְקְלוֹס 'עַמָּא בֵית יִשְׂרָאֵל', כִּי 'הָאָרֶץ' יִרְמֹז לְכָל אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, לֹא לָאָרֶץ אֲשֶׁר הָעוֹבֵד יוֹשֵׁב בָּהּ, וּכְעִנְיָן 'כִּי לִי הָאָרֶץ' (ויקרא כה, כג)". השראת שכינה באה על ידי כך שעם ישראל מקדש את שמו יתברך במציאות. זה מתחיל בדבר הפשוט ביותר: הבנה שכל פרי שאנחנו נהנים ממנו הוא נברא על ידי ה', וכך גם הילדים, שהם הפירות של כל אחד ואחת מאיתנו. הקרבה למולך מסלקת את השכינה מאיתנו לדור הבא. אולם מדוע ננקטת הלשון "כנסת ישראל"? מסביר המהר"ל: "ומה שאמר ש'גוזֵל כנסת ישראל', הוא כח הכללי שבישראל, שנקרא 'כנסת ישראל' מלשון קיבוץ, ותחת מעלה ומדרגה זאת הכל. רק שההפרש יש, שנקרא 'אם' בעבור שחומר העלול – שהוא הבן – שלה, והאב – ממנו הצורה. וכל דבר יש בו ב' דברים; חומר וצורה. לכך אמר שגוזל הקב"ה, אשר שמו יקרא על הנמצאים, וגוזל את כנסת ישראל, בעבור שאליה גם כן הכל, לפי מעלתם ומעלת כח הכללי. אך חילוק יש, כי אל השם יתברך מצטרפים הנמצאים כלם, וגם כנסת ישראל אחר שמצטרפים לה כל הנמצאים בדבר מה – לא באמיתת מציאתם, רק במציאותם החומרי – אז כנסת ישראל היא גם כן אל השם יתברך, כמו האשה שהיא לבעלה. נמצא שהכל הוא לכנסת ישראל, שהשם יתברך נתן להם כל תחת רשותם, אך לא כמו שהיא אל השם יתברך, כי הנמצאים מצד אמיתת מציאתם הם של השם יתברך, ונתן אותם תחת כנסת ישראל במציאות החומרי שלהם, ובזה הם לכנסת ישראל, עד שכאשר הם לכנסת ישראל, וכנסת ישראל להקב"ה, אז המציאות להקב"ה הכל; בצד צורתן ובצד חומרן, וזהו על ידי כנסת ישראל". כנסת ישראל היא התמצית הרוחנית של עם ישראל, היא היסוד הנפשי הפנימי שקיים בכל אדם מישראל, היא מה שהופך אותנו מאוסף של פרטים לכלל אחד. זוהי מהותה של הקדושה – להבין מהו הכח האלקי הפנימי הנצחי הטמון בנו (עיינו שם עוד בהבנת דברי הרמב"ן). מוסיף רבי דוד פרדו בפירושו לרש"י "משכיל לדוד": "דליכא למימר =שאין לומר] כמשמעו דמה ענין המקדש לכאן לא שייך זה אלא בנכנס למקדש בטומאה וכיוצא לכך פירש דאת מקדשי רוצה לומר כנסת ישראל ... והיודע סוד המקדש שהוא סוד כנסת ישראל ממש לא יתמה היכי קרי קרא מקדשי לכנסת ישראל ונמצא דאף על גב דבתורת כהנים אמרינן 'מטמא המקדש' הוא הדבר עצמו אשר דיבר רש״י והוא טעם שלא הביא המדרש אחרי פשוטו כדרכו וזה אחד מן המקומות שמורים באצבע דרבינו ז״ל כל רז לא אניס ליה". כל מהותו של בית המקדש היא לגלות את הקדושה דרך עם ישראל. קדושה זו יכולה להתגלות רק כאשר הם בבחינת "כנסת ישראל", מאוחדים ומכונסים. לכן הסביר רש"י שהכוונה היא לכנסת ישראל. רש"י לא נצמד לפשט לשונו של המדרש, אלא מפרש את הדברים על פי הסוד. כי "כל רז לא אניס ליה" (עיינו עוד בדברי רש"י על שיר השירים המביא מספר פעמים את המושג "כנסת ישראל" ואכמ"ל). הרש"ז מלאדי בספר התניא מגדיר את הדברים: "נפש כל ישראל היא חלק אלוה ממעל ממש, וכל נשמות ישראל נכללות בשורש עליון אחד – הוא כנסת ישראל" (ליקוטי אמרים פרק ב). הרחיב את הדברים הראי"ה קוק, המבאר מהי מהותה של כנסת ישראל: "עצמות החפץ של היות טוב לכל, בלא שום הגבלה בעולם כלל, בין בכמות הניטבים ובין באיכותו של הטוב, זהו הגרעין הפנימי של מהות נשמתה של כנסת ישראל. זאת היא ירושתה ונחלת אבותיה. הרגש הטוב הזה, לפי גדלו, היקפו ועמקו, כן צריך שיהיה מעוטר בחכמה גדולה ובגבורה כבירה, למען דעת איך להוציאו אל הפועל בכל גווניו. וזהו סוד השתוקקות הגאולה שבאומה, הנותן לה כח לחיות ולהתקיים באופן המפליא את לב כל חושב. כנסת ישראל בעומק חפצה איננה מחולקת מהאלהות כלל, היא מלבשת את האלהות המתגלה שבעולם הכללי, וחפצה בהוויתה את החפץ האלהי של טוב ד' לכל ורחמיו על כל מעשיו. זה הטוב הוא הסוד של הגאולה, המוכרחת לבא, הטוב מוכרח לנצח את הכל..." (אורות, אורות ישראל פ"א, ד). גאולת ישראל היא גאולת העולם כולו, שיהפוך להיות "עולם טוב". זהו תפקידו של בית המקדש, ולכן אין הבדל בין המקדש לכנסת ישראל. בימים אלו של מאבק בין טוב לרע ובין אור לחושך, מאבק עקוב מדם המתנהל כבר זמן רב, עלינו לזכור את חזון הגאולה של עם ישראל ואת ההבנה שהעם כולו בנוי מתמצית אחת, היא "כנסת ישראל". |
| השבוע בערוץ מורשת – פרשת אחרי מות קדושים - 60 שניות או קצת יותר על "אהבת לרעך כמוך"
- מפניני רש"י- לדון לכף זכות זה לא רק חסד – זו אמת
- פרשת השבוע שלי על אחרי מות קדושים עם הרב אלי קפלן וחן נח רגב
- מספר הזוהר – לא מוכיחים אם לא אוהבים
לכל העדכונים> ארגנו לכם בפנים גם מבצע מיוחד לקראת חג השבועות | קצר לשבת | הרב אסף כהן | שתי דקות על פרשת אחרי מות עם הרב אסף כהן. לצפייה יש ללחוץ על התמונה. | | | הזדמנות למגוון פעילויות במוסדות חינוכיים | | רכזי/ות טיולים יקרים ויקרות – זה הרגע!
עוד לא התחילה שנת הלימודים הבאה, אבל זה בדיוק הזמן לתפוס את התאריכים הכי טובים! אנחנו במרכז חווית מחברות כאן בשבילכם – עם כל הלב, הניסיון והשטח!
למה לבחור בנו?
- צוות מדריכים מנוסה וקשוב
- שילוב מושלם בין ערכים, חוויה וחיבור לשטח
- תכנים מותאמים אישית לכל שכבת גיל
- עמידה מלאה בדרישות הבטיחות והנהלים של משרד החינוך
- פתרונות לוגיסטיים מקצה לקצה – אתם רק צריכים להגיע
נשארו תאריכים מבוקשים לשנת הלימודים הקרובה – זה הזמן לסגור!
נשמח לעזור בבחירת מסלולים, התאמה לתוכנית הלימודים ובניית חוויה משמעותית לתלמידים.
צרו קשר עכשיו – ונתכנן יחד את הטיול הבא שכולם ידברו עליו!
טלפון 055-9866246
לתיאום פגישה לאתר שלנו
| | ארכאולוגיה בקטנה: מטבעות עתיקים, חדשים ומה שביניהם | עשהאל נמיר | המטבע נחשב לאחד הממצאים הארכיאולוגיים החשובים ביותר. מטבעות הם ממצא שמאפשר הרבה דברים – אפשר בעזרתם להבין של מי היה המטבע, מתי הוא הוטבע, ובעזרתו להבין מאיזה תקופה/שנה הממצאים שלידם הוא נמצא (מה שנקרא – תִאֲרוך).
על מטבעות אנחנו מוצאים שמות מלכים, תאריכים, סמלים, רעיונות ועוד.
הנה דוגמה לתארוך בעזרת מטבעות: כאשר חפרו את כביש 1 החדש מתחת לאבו גוש מצאו מצבור גדול של מטבעות. על המטבעות נכתב: שנת 4 לגאולת ציון "גאולת ציון" הוא מושג המבטא את שאיפותיהם של המורדים במרד הגדול, שהתחיל בשנת 66 לספירה. שנה לאחר תחילת המרד החלו המורדים לטבוע מטבעות, כלומר המטבעות שנמצאו הם משנת 70 לספירה! השנה שבה נחרב בית המקדש השני!
כשהוקמה מדינת ישראל, היא ירשה בראשית דרכה את הלירה הארץ־ישראלית, המטבע ששימש את המנדט הבריטי בארץ ישראל. כמה שנים אחרי קום המדינה, עם הקמת בנק ישראל החלו להפיץ את המטבע החדש – לירה ישראלית. ב־1980 החליף את הלירה הישראלית המטבע שנקרא שקל, ובו השתמשו רק 5 שנים עד להנפקת השקל החדש – המטבע שאנו משתמשים בו עד היום.
המושג שקל מקורו בפעולת השקילה, שבעזרתה מדדו את הכסף ששילמו באמצעותו לפני שהיו מטבעות. מגוש הכסף בצעו חלקים קטנים, שקלו אותם ושילמו בעזרתם, ומכאן מגיע המושג בצע כסף.
בשלב מסוים התקבע המושג שקל על מידה מסוימת (11.4 גרם), וממנו נגזרו התשלומים, ולכן המטבעות העתיקים היו חלק מהשקל – לדוגמה מחצית השקל. בהמשך נכנסו מושגים חדשים לחלקים הקטנים של השקל, כמו האגורה בת ימינו. ובמדינת ישראל הוחלט להשאיר את מטבע החצי שקל כמטבע שמיוחס לחלק מהשקל ולא 50 אגורות כמו שקיים ברוב מטבעות העולם, זכר למחצית השקל.
כבר במטבע השקל הישן התחיל הרעיון של חיבור המטבעות החדשים עם המטבעות העתיקים הארץ־ישראליים. הרעיון המשיך גם למטבעות החדשים שאנו משתמשים בהם היום, ואם תהפכו את המטבעות תגלו שמאחורה ישנן עדויות ארכיאולוגיות שונות מתקופות שונות בהיסטוריה.
כמה הבהרות: – מטבע חמישה שקלים שונה בזה שמוטבע עליו מאחורה ממצא ארכיאולוגי שאינו מטבע. – על מטבע החצי שקל יש אזכור לחותם שככל הנראה הוא בכלל ממצא ארכיאולוגי מזויף... – על מטבע עשרה שקלים מוטבע אזכור למטבע נוסף מהשנה הרביעית למרד הגדול, מאותה סדרת מטבעות שבה הוטבעו המטבעות שנמצאו בכביש 1.
בתמונות – מטמון המטבעות מכביש 1, המטבעות הראשונים בארץ ישראל, המטבעות הנוכחיים עם המקבילות הארכאולוגיות שמופיעות בגבן.
פינה מיוחדת של עשהאל נמיר, מנהל הפעילות במרכז חוויות מחברות. | | | | מועמדות מתאימות מוזמנות לפנות אל מנהלת המועדונית, טלי פרידמן, 052-8308080. | | כנס ראשי המכינות במעלה אדומים | כנס ראשי המכינות הקד"צ בארץ התקיים השבוע באשכול הפיס במעלה אדומים בהשתתפות ראש העיר גיא יפרח ומכובדים נוספים. | | | אירוע לזוגות המילואימניקים | | אנשי מילואים יצאו יחד עם בנות זוגם לשישי זוגי, עוד פעילות במסגרת מגוון הפעילויות שאנו מפעילים עבור משפחות המילואים. האירוע התקיים בחוות צאן קדר, ובו זכו הזוגות לארוחת בוקר ולסדנה זוגית. המיזם בשותפות עם עיריית מעלה אדומים ומתנ"ס מעלה אדומים. לבוקר הגיעו מ"מ וסגנית ראש העיר, רחל הרב זהב, מנהלת היחידה למשאבי קהילה, מירב חורי ומיטב הרוש, רכזת הפרויקט מטעם "בית מורשת". | | | מעשירים את שולחן השבת | דפי שיח לשולחן השבת דרך שאלות לכל המשפחה דרך הפרשה – והפעם, פרשת קדושים: על אהבה, שנאה ולב. | | | |