על ההרצאה: בבסיס הקשר הורה-ילד/ה נמצאת היכולת הרפלקטיבית של ההורה - לעצור, להתבונן ולבחון - מה עומד בבסיס ההתנהגות של הילד/ה והיכן זה פוגש את ההורה. בתהליך זה ההורה מפתח יכולת להבין טוב יותר את הילד/ה ואת עצמו בקשר וכך להעניק לילד/ה סביבה טיפולית טובה יותר המותאמת לצרכי הילד/ה. עמדה זו תורמת ליצירת התקשרות בטוחה ומהווה בסיס לפיתוח של בטחון עצמי ודימוי עצמי חיובי. למרות שהורים רבים פועלים כך באופן טבעי, ישנם מצבים, כגון מצבי לחץ, אי-ודאות ומצבים המעוררים עוצמות רגשיות בהם יכולת זו מצטמצמת. מודל "דואט" (המבוסס על מודל טיפולי שפותח בארה"ב), מציע מסגרת לעבודה טיפולית עם הורים ו"תחליפי הורים" (כגון מטפלות, סייעות, גננות ומורים). העבודה הטיפולית נעשית בסטינג קבוצתי. משתתפי הקבוצה מהווים כמעין "היכל של מראות", אשר יחד עם המנחות, מחזקים את היכולת לחשיבה ולתקשורת רפלקטיבית. בהרצאה, יתואר מודל "דואט", תוך התיחסות למשמעות של הטיפול הקבוצתי בהעצמת יכולות רפלקטיביות. כמו כן, יוצגו ממצאים מחקריים המדגישים את יעילותו של מודל "דואט", חושפים תהליכים משמעותיים המצויים בבסיס היכולת הרפלקטיבית, ולפיכך מהווים מטרה עיקרית לשינוי בטיפול. על המרצה: פרופ' נעמה עצבה פוריה הינה פסיכולוגית התפתחותית מומחית. ראשת המגמה לפסיכולוגיה התפתחותית, וראשת מרכז "דואט" במחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת בן-גוריון. מרכז "דואט" שם לו למטרה לשלב בין האקדמיה לקהילה, בין מחקר להתערבות ולקידום מדיניות, למען התפתחות טובה יותר של ילדים בישראל. פרופ' עצבה פוריה פיתחה את מודל "דואט" לחיזוק היכולת הרפלקטיבית של הורים ואנשי חינוך, מטפלת ביחידה הפסיכיאטרית בגיל הרך בסורוקה, ומכהנת כיו"ר העמותה לבריאות הנפש של התינוק. אל תשכחו את הקפה! נשמח לראותכם! |